img
8
Nie tylko wspomnienia
17 31 października 2008 * Kurier Galicyjski
ŁUNY PAMIĘCI NA DWU BRZEGACH BUGU
Po oskarżeniu Kościoła pra
spełniło się moje marzenie i teraz
KONSTANTY CZAWAGA
będę mogła spokojnie umrzeć.”
wosławnego o działalność ru
tekst i zdjęcie
syfikacyjną i ukrainizacyjną w
Na moje pytanie, w jaki
maju 1938 roku, z udziałem
sposób należy dzisiaj budować
Niektórzy nasi Czytelnicy
wojska i policji, rozpoczęto
stosunki między Polakami a Uk
narzekają, że na Ukrainie nie
burzenie prawosławnych obiek
raińcami, pani Amelia Mam
ma poważnych obchodów
tów sakralnych. Uważano, że są
czor powiedziała:„Przede wszyst
krwawych wydarzeń na Wołyniu.
one niepotrzebne, zostały wy
kim, trzeba przebaczyć. Tylko
Tymczasem w kręgach ukraiń
budowane w celach rusyfika
nie zapomnieć. Pamiętać o tym,
skich można usłyszeć skargi,
cyjnych w okresie rozbiorowym
żeby ta nienawiść i to, co się
że za mało się mówi o 70 leciu
i należy je zburzyć, by nie przy
kiedyś wydarzyło, żeby nasze
niszczenia cerkwi na
pominały  czasów  niewoli.
dzieci, wnuki, prawnuki tego
chełmsko podlaskim Zabużu.
nie doznali, co my, żeby to się
Również twierdzono, że w tych
miejscowościach nie ma lud
nie powtórzyło. Jestem zdania,
Dwa razy spotykała się
ności prawosławnej. W czasie
że czy prawosławny, czy gre
ze śmiercią
tego bezmyślnego wanda
kokatolik, czy rzymokatolik –
„Teraz spełniło się moje
lizmu, który w wyniku protestów
jesteśmy wszyscy dziećmi jed
marzenie”, – ze łzami w oczach
wstrzymano 16 lipca 1938 roku,
nego Boga. Do jednego Boga
powiedziała starsza pani po
się modlimy. Powinniśmy się
na Chełmszczyźnie i Podlasiu
wyjściu z katedry św. Apostołów
południowym zrujnowano 127
nawzajem szanować i wspólnie
Piotra i Pawła w Łucku.
cerkwi, kaplic i domów modli
żyć. Przebaczyć, tylko nie za
Po jakimś czasie wyraziła
tewnych. Wśród nich są takie
pomnieć, bo to jest okropne. Ja
chęć podzielenia się swymi
zabytki kultury, jak cerkiew w
do końca życia tego nie
przeżyciami po 65 latach spot
Szczebrzeszynie, pochodząca
zapomnę.”
kania z tą świątynią i swoją
z XII wieku, świątynie obrządku
małą ojczyzną.
Amelia Mamczor
wschodniego z XVI wieku w Za
Modlitwa w prawosławnej
Jestem urodzona na Wo
mościu, Chełmie, Białej Pod
„Mezopotamii”
A dzieci do 14 roku, kobiety
ziemie odzyskane do Głubczyc,
łyniu,  mówiła dalej Amelia
laskiej.
Mój dawny znajomy Jerzy
i starców – na drugą stronę.
województwo opolskie i tam do
Mamczor.  To są Tendyki, po
Na potwierdzenie tych oskar
Hawryluk, historyk i poeta z Biel
I tych spędzili do dwóch stodół,
dziś mieszkam.
wiat Kostopol i mieszkałam w
żeń redakcja „Nad Buhom i Nar
ska Podlaskiego, redaktor na
na moich oczach (mama już
Byłam na Ukrainie w 2001
tych Tendykach do 29 marca
woju” zebrała bardzo wiele
czelny ukraińskiego pisma
nie żyje, siostra też) i podpalili
roku, ale tylko przez jeden dzień.
1943 roku. Wtedy banderowcy
materiałów archiwalnych, prze
Podlasia „Nad Buhom i Narwo
granatami zapalającymi. Kto
To był 27 lipca. Przekroczyliśmy
napadli na wieś, spalili ją całą.
prowadziła wywiady ze świad
ju” obecnie zaprezentował we
uciekał, tego zastrzelili, a nas
granicę i byliśmy do wieczora
Mój tato uciekł. Mnie, mamę
Lwowie swoją wystawę foto
kami tych wydarzeń. Na łamach
załadowali na samochód do
na Wołyniu, właśnie w tej Lud
i siostrę zapędzono do stodoły.
swego czasopisma udziela
graficzną o zabytkach sakral
Dubna. Esesman przyjechał
wikówce. Wioski nie ma, zo
Została ona podpalona. Już wi
głosu polskim badaczom naj
nych oraz życiu duchowym
i zabrał nas. Tam byliśmy w obo
stała spalona. Jest tylko droga,
dać było, że ten strop będzie
trudniejszego odcinku historii
Ukraińców w Polsce. Swoją ma
zie. W Dubnie załadowali nas
bo to była wieś pod lasem.
padał,a Ukrainiec stał w drzwiach
stosunków dwóch naszych,
łą ojczyznę między dwiema
do wagonów bydlęcych. To był
Wygrzebałam spalenisko. Ale
z karabinem. Było dużo kobiet
sąsiednich narodów. Jeszcze w
cały pociąg. Zawieźli nas do
i dzieci. Nie wypuszczali nikogo.
1962 roku londyńskie „Wiado
Lublina. W Lublinie była selek
Ale w pewnym momencie przy
mości” opublikowały wspom
Jesteśmy wszyscy dziećmi jednego Boga. Do
nienia Eustachego Świeżaw
skiego (1899 1964), jednego ze
jednego Boga się modlimy. Powinniśmy się naw
świadków zburzenia XVIII wiecz
n
zajem szanować i wspólnie żyć. Przebaczyć,
ej cerkwi we wsi Hołubie
tylko nie zapomnieć, bo to jest okropne. Ja do
(obecnie Gołębie) koło Kryło
wa. Snując swoje wspomnie
końca życia tego nie zapomnę
nia, doszedł do czasów wo
jennych: „Potworną okupację
cja. Młodszych zostawili w wa
szedł drugi Ukrainiec, zmienił
niemiecką przetrwałem wraz z
gonach, a starców, kobiety
go, i moja mama go poznała,
rodziną w znacznej mierze
i dzieci powieźli do Majdanku.
bo to był nasz sąsiad, któremu
dzięki życzliwej postawie moich
Ja byłam w Majdanku z mamą
mój tato dał drzewo na budo
ukraińskich sąsiadów. Dopiero
i siostrą przez 9 miesięcy, od
domu i pożyczył pieniądze
straszny rok 1943, gdy łuny
lipca 1943 roku. 29 marca przy
na tę budowę. Mama podeszła
Rzeka Bug
pożogi, świecące noc w noc
wieźli nas do obozu do Często
do niego (jego imienia już nie
naokoło, gdy jęki i wrzask to
pamiętam, miałam 5 lat, ale
rzekami  Bugiem i Narwią on
warzyszyły rzezi, dopiero ten huk
doskonale pamiętam ten mo
nazywa Mezopotamią i w różny
przeniósł nasze ciche, nadbu
ment) i powiedziała: „Słuchaj,
sposób stara się odkrywać dla
żańskie doliny w czasy Gonty
albo mnie wypuść, albo mnie
świata mało znane życie za
i Żeleźniaka.” Dalej opisuje
zastrzel, niech się żywcem nie
mieszkałych tam ludzi, których
swoje spotkanie z Polakiem,
palę z tymi dziećmi.” On mówi:
korzenie się wywodzą z dalekiej
który opowiedział, że podczas
„Udiraj do lisa”. Te słowa do dziś
Rusi Kijowskiej.
pamiętam. I z tej stodoły wy
Niestety, nikt z barbarzyńców jeszcze nie został
leciałyśmy po grudach przy
ukarany za przestępstwo przeciw duchowości, za
wschodzącym słońcu. Pamię
tam to dokładnie. Trzymałam
niszczenie obiektów sakralnych. Metoda „ognia
mamę za prawą rękę, siostra
z
i miecza”, zastosowana w celu zdobycia niepod
a lewą i uciekałyśmy do lasu.
ległości, nikomu nie przyniosła oczekiwanych
Tam przesiedziałyśmy do wie
czora. Przed wieczorem przyje
sukcesów.
chał niemiecki samochód.
napaści na jego wieś stracił
Wysłali 13 letniego chłopca
„Dla ogólu Podlaszan znad
żonę i dwójkę dzieci: „Skończył
z wieścią, że w lesie są kobiety
Bugu i Narwi, tradycyjnie przy
swoją opowieść. Przez las szła
z dziećmi. Przyjechał, zabrał
zwyczajonych raczej do okreś
groza: śmierć unosiła się z wie
nas i zawiózł do katedry, do
lenia swojej tożsamości w
czornym oparem. Ale nagle
Łucka. Katedra była zamienio
kate goriach przynależności
Widok na pałac Radziwiłłów
chłop podniósł na mnie jasne
na na spichlerz zboża, ale to już
do „ruskiej” Cerkwi, niż do
oczy, wbił we mnie spojrzenie
był koniec marca, to tego
któregoś z narodów, najbar
chowy, tam poddali nas dezyn
baliśmy się i wieczorem z kuzy
pełne rozpaczy i jakby zro
zboża nie było. Katedra była
dziej znaczące wydadzą się
fekcji, dalej rozwieźli pociągiem
nem pojechaliśmy samocho
pusta. Zamknęli nas w niej. Po
zapewne wydarzenia z 1938
zumienia i szepnął: Ale to kara
w Polskę. Ludzi wypychali z po
dem z powrotem w stronę
kilku dniach przyjechał brat
roku, będące najdrastyczniej
Boża na nas. Za te domy Boże,
ciągu, gdzie się dało. Niemcy
granicy, aby wrócić. A teraz
mojej mamy i zabrał nas do
szym momentem w historii
rozwalone i zbezczeszczone. Za
to robili. I trzeba było szukać
spełniłam swoje marzenie,
Ludwikówki, powiat Dubno.
prawosławia w Polsce mię
łzy tych, co się w nich modlili. To
sobie przytułku. No i myśmy się
byłam tam, gdzie się urodzi
Stamtąd pochodzi moja ma
dzywojennej, naznaczonej
był głos naszej ziemi.”
znalazły w województwie kie
łam. Też wioski nie ma. Kierow
ma, a mój tato pochodził z Ten
coraz to nowymi akcjami
W zeszłym roku Fundacja
leckim. Tam moja siostra zginę
ca nas obwoził. Jestem bardzo
dyk. Tam byliśmy do 13 lipca.
o g ra n i c z a n i a l i c z b y ś w i ą
t
Dialogu Narodów w Lublinie
ła w wypadku została przeje
szczęśliwa, że odwiedziłam te
Tam znów napadli bande
yń i sieci parafialnej, czego
opublikowała monografię Grze
chana przez niemiecki samo
swoje strony, gdzie są moje
rowcy. Spalili całą wieś. Spędzili
dokonywano pod hasłami
gorza Jacka Pelicy „Kościół
chód, a ja z mamą ocalałam.
korzenie. Byłam w Łucku w ka
kobiety, dzieci i mężczyzn pod
„rewindykacji”,
zaznacza
prawosławny w województwie
Mama pracowała na niemiec
tedrze św. Piotra i Pawła, złoży
las. Rozdzielili mężczyzn i chłop
Jerzy Hawryluk w czwartym
lubelskim (1918 1939)”, gdzie
kiej kuchni aż do wyzwolenia.
łam ofiarę i potem pojechaliś
ców od 14 roku życia na jedną
numerze dwumiesięcznika„Nad
autor stwierdza, że pomimo
Po wyzwoleniu odnalazłyśmy
my tam, gdzie się urodziłam.
stronę. Byłam tego świadkiem.
Buhom i Narwoju”.
likwidacji świątyń prawosław
rodzinę, przyjechałyśmy na
Jechaliśmy polną drogą. Ale
CMYK