img
II
Dodatek specjalny
17 31 października 2008 * Kurier Galicyjski
zmogłydopiero „nasze
Żydzi w Czerniowcach
przyznanie Żydom statusu osob
uroczyście wkroczyły do Czer
Stoimy właśnie przy „Domu
czasy”. W latach osiemdzie
W dalszym ciągu jednak nie
nej narodowości.
niowiec. Cóż tam zastały? Ich
generalskim”, zbudowanym dla
siątych opuszczoną cerkiew
wspinamy się w górę, tam, gdzie
Jednym z wiodących promo
przywódca, generał von Splény
generała Enzenberga w 1780
torów tych działań był pocho
opisał to tak: „bezładne zbioro
roku, który też był pierwszy
p
przeznaczono na halę treningo
więcej świateł i wysokie kamie
wą dla ciężarowców. W 1990
nice. Po tym tropie zanurzonym
dzący z Wiednia Natan Birnba
wisko drewnianych chałup lub
ierwszy budynek z cegły i pierw
roku przywrócono tutaj Służbę
w dalekiej przeszłości, prawo
um, pisarz i towarzysz Teodora
lepianek plecionych z prętów,
szy piętrowy w Czerniowcach.
Bożą, ale już jesienią 1992 roku,
sławnym i rusińsko wołoskim,
Herzla, twórcy ruchu syjonistycz
oblepionych gliną, słomą krytych
Jesteśmy na rogu dzisiejszych
czy to na skutek zaniedbania czy
a także polskim, po tropie wiej
nego. Wkrótce jednak zerwał
też  świadomego  zamysłu,
skim, natrafiamy na ślad żydow
z syjonizmem i zaangażował się
w kampanię na rzecz przyznania
cerkiew spłonęła.
ski. W najstarszej dzielnicy miasta,
Dzisiaj, mimo że świeżo odbu
nieopodal miejsca, gdzie Prut
Żydom autonomii i obrony języka
dowana świątynia rześka, jasna
spotyka się z Cecyną, latem 1941
jidisz. W latach 1908 1911 miesz
i ostra w zapachu  z trudem
wpisuje się w okoliczny pejzaż,
ciągle ma się jednak wrażenie,
że czas się tutaj zatrzymał. Do
okoła nadal odnaleźć można
wiejskie chaty, czasem długi cień
rzuca studzienny żuraw, ciągną
Panorama Czerniowiec
się drewniane płoty z zatkniętymi
saganami, gospodynie zagania
ją na noc gęsi, kaczki, kury, bo
roku Niemcy utworzyli getto,
kał w Czerniowcach i był jednym
zakraść się może kuna albo
okolone trzymetrowej wysokości
z inicjatorów zorganizowania
popielica, słychać gdzieniegdzie
ogrodzeniem z drutu kolczaste
tutaj słynnej konferencji, poświę
odgłosy bydła, świń, kóz...
go i desek, zamykając w nim
conej językowi jidisz, w której
około 50 tysięcy ludzi. Innych,
wzięli udział tak znakomici pi
Miasto, które było wsią
którzy nie uciekli z Sowietami w
sarze jak Icchok Lejb Perec i Sza
W zapadającym zmierzchu,
głąb Rosji, deportowano do
lom Asz. Podniesiono wówczas
Ratusz w Czerniowcach
zapalają się latarnie, które mimo
obozów pracy w Transsinistrii,
jidisz do rangi języka ojczystego
że elektryczne mają ciągle tutaj
skąd niewielu powróciło.
Żydów, na równi z hebrajskim.
ów żółtawy, zbliżony do sepii,
Ślad prowadzi nas do jedynej
kurnych chat, między którymi
ulic Szkolnej i Szolem Alejchema,
I dokonano tego, mimo że już
tajemniczy poblask, jaki ongiś
czynnej w mieście synagogi,
spacerowały świnie, konie,
na przeciwko kościół polski i
wtedy w samych Czerniowcach
dawały latarnie gazowe. Powoli
maleńkiej, zagubionej na jednej
bydło rogate, psy...”
żebrząca Cyganka z dzieckiem.
było wielu przeciwników konfe
wspinamy się w górę, zbaczamy
z tych peryferyjnych, brukowa
W roku 1787 naliczono tam
Czujemy, że jesteśmy już blisko
rencji. Ostatecznie odbyła się
2 686 mieszkańców. Z zachowa
centrum, ale ponownie zba
ona w Domu Ukraińskim, a nie
Należy wspomnieć Polaków, którzy w XVI wieku opuścili Beskid
nych opisów jakże marnie się
czamy w którąś z bocznych
w okazałym pseudo baroko
Śląski i Żywiecki, wędrowali przez ziemię Kysucką, a na po
wszystko tam przedstawiało.
uliczek.
ym Domu Żydowskim przy
czątku XIX wieku (1803 1819) osiedlali się tu, na przedmieściach
A z drugiej strony jakże fascy
Placu Elżbiety (dzisiejszy Plac
Czerniowiec
nujący musiał to być wówczas
Wszędzie jest tu blisko
Teatralny).
w uliczki, ciągnące się horyzon
nych uliczek. Modlitwa wieczor
okres. Nie ma prawie nic, ale
Wszędzie jest tu blisko. Od
na jeszcze się nie rozpoczęła.
talnie wzdłuż zbocza, czasem
potencjalnie wszystko jest możli
kościoła św. Krzyża, w którym
Ślad turecki
Garstka w większości starszych
we, wszystko jest do stworzenia,
urywające się na spadzistej
modlili się i Polacy, i Niemcy, a dzi
Tymczasem, błądząc po
mężczyzn czeka z niepokojem
skarpie, czasem zamieniające
otwiera się nowa epoka. Nowi
siaj nabożeństwa odbywają się
słabo oświetlonych uliczkach
na tego ostatniego, bez którego
gospodarze, którzy przybywali tu
się w niebrukowane, błotniste
po polsku i ukraińsku, oraz od
getta żydowskiego, zaczynamy
nie można rozpocząć modlitwy.
z zewnątrz, mieli wyczucie tego
drogi. Zaczynamy błądzić po
sąsiedniej cerkwii prawosławnej
powoli piąć się pod górę i na
Na ścianach we wnętrzu port
potencjału twórczego i potrafili
przedmieściach Kaliczanka
św. Paraskiewy (1814 – 1862),
trafiamy na Studnię Turecką,
to wykorzystać. Zwłaszcza
i Klokuczka, po zakamarkach
w której tutejsi Rusini uroczystą
Generał Karol baron von Enzenberg, naczelny
generał Karol baron von Enzen
żydowskiego getta. Łatwo tu
panichidą w dniu 29 lutego 1864
administrator wojskowy Bukowiny, który sprzyjał
berg, naczelny administrator
stracić orientację i zapomnieć,
roku pożegnali swego wieszcza
wojskowy Bukowiny, który sprzyjał
że to nie jest jakaś ukraińska
Tarasa Szewczenkę, przechodzi
wielonarodowemu osadnictwu, przyciągał
wioska albo mały żydowski sztetl,
kolonistów niemieckich, polskich, ormiańskich,
Na ulicy Pańskiej, a także na innych ulicach i
albo polska dzielnica robotnicza
rumuńskich, węgierskich, czeskich, oferując im
placach, przylegających do samego serca
gdzieś na Śląsku, lecz że są to
Czerniowce właśnie. Czerniow
bezpłatne parcele miejskie.
miasta, wyraźnie wyczuwalna jest niechęć czy
ce, które przez całe stulecia
wręcz strach przed jakimkolwiek
rety wielkich rabinów, wśród nich
były wsią, może dużą, może
z której ktoś nawet o tej porze
ujednoliceniem.
Baal Szem Towa, twórcy chasy
uprzywilejowaną jako siedziba
czerpie wodę. Chroniczny brak
dyzmu. Rabin mówi o najważniej
władz powiatowych i punktu
t
wody albo jej zanieczyszczenie
szej dla ich gminy tradycji
wielonarodowemu osadnictwu,
celnego, może czerpiącą ko
my do greko katolickiej cerkwi
o wieczny problem mieszkań
przyciągał kolonistów niemiec
duchowej chasydów z Wyżnicy,
rzyści z handlu granicznego, ale
uspieńskiej (1825 – 1830), a po
ców Czerniowiec, nic, więc
kich, polskich, ormiańskich, ru
słynących z wspaniałych pieśni
jednak wsią.
tem do cerkwi obrządku ormiań
dziwnego, że wielkim sentymen
i muzyki, z franciszkańskiej
muńskich, węgierskich, czeskich,
Prawdopodobnie dopiero w
sko katolickiego (1869 – 1875)
tem darzą swoją najstarszą
oferując im bezpłatne parcele
postawy wobec świata oraz
1765 roku powstała tu pierwsza
pod wezwaniem apostołów
studnię, w której woda zawsze
miejskie.
lekceważenia okazywanego
budowla kamienna cerkiew św.
Piotra i Pawła, którą Josef Hlavka
jest czysta i zdatna do picia. Od
zaprojektował na planie grec
niepamiętnych czasów prawo
Jak podają źródła austriackie, w 1775 roku na
Wszystko było nowe,
kiego krzyża w stylu romańsko
sławni świętowali tu Jordan, ale
wszystko było pierwsze
gotyckim. Nieco wyżej mieści się
nazwę studni dał otaczający ją
290 zamieszkujących Czerniowce rodzin aż 112
Pierwsza kawiarnia (1788),
tzw. cerkiew rumuńska, wielka,
niewielki kwartał turecki, po
było żydowskich.
pierwsza poczta (1780), pierw
przypominająca te cerkwie
którym pozostały również nazwy:
dobrom doczesnym. Ta synago
sze cechy rzemieślnicze (1783),
Jerzego, do której docieramy,
w Siedmiogrodzie, budowane
Most Turecki, Łaźnia Turecka,
pierwszy telegraf (1785), pierw
ga jest jedną z blisko stu, które
przedostając się do Horeczy,
w XIX i XX wieku, które koniecznie
ulica Turecka wszystko to w naj
istniały tu do wybuchu drugiej
sze murowane domy (1786),
przedmieścia, rozciągającego
chciały być pokaźniejsze od
bliższym sąsiedztwie studni.
wojny światowej. O pierwszej,
pierwsze gimnazjum (1813 17), a
się od strony wschodniej. Cer
katedr rzymskokatolickich czy
Osiedlili się tam kupcy tureccy,
potem już tylko ratusz (1843
drewnianej, spalonej przez
kiew, zbudowana przy klasztorze,
ewangelickich. Dzisiaj natomiast
pochodzący zapewne w więk
Rosjan w 1769 roku, kroniki wspo
przypomina małą twierdzę
o tą cerkiew toczy bój patriar
Każdy Dom Narodowy szczycił się swoim własnym
minają już na początku XVIII
obronną ze strzelnicami i murem
chat kijowski, starający się
wieku.
grubości dwóch metrów.
przełamać dominację patriar
stylem i odrębnością, jak chociażby ten polski
Tak, kiedyś te ubogie dzielnice
Horecza jeszcze bardziej
chatu moskiewskiego na tych
z popiersiem Adama Mickiewicza i bogatym
musiały rozbrzmiewać językiem
potęguje wrażenie wiejskości,
ziemiach. Kilkaset metrów dalej
księgozbiorem.
jidisz. Jak podają źródła austri
która tutaj wcale nie uległa
stoi skromna kircha luterańska...
ackie, w 1775 roku na 290 za
miastu, lecz stała się jego typo
Tak przedstawiają się Czerniow
1847), krajowa izba handlowo
mieszkujących Czerniowce rodzin
wą częścią. Może tego właśnie
szości z Bośni, bo przez długie
ce wielu religii...
przemysłowa (1850), kolej l wow
aż 112 było żydowskich. Ci Żydzi,
chcemy się dowiedzieć, cho
lata Czerniowiczanie na Turków
sko czerniowiecka (1866), rezy
którzy awansowali społecznie
dząc po najniższych kręgach
A oto i Czerniowce wielu
mówili Bośniacy.
dencja metropolity (1866 78),
i przenosili się do wyższych partii
miasta, zamieszkiwanych przez
narodów
Po krótkiej zadumie nad kry
uniwersytet (1875), tramwaj elek
miasta, rozstawali się zazwyczaj
biedotę. Może w ten sposób
Pięć Domów Narodowych,
nicą idziemy dalej pod Mostem
tryczny (1897), teatr miejski (1904
z językiem, przypominającym
należy wspomnieć Polaków,
Tureckim w górę. Domy przemie
okazałych, zajmujących się
o ich pochodzeniu, mówili
– 1905), europejski dworzec
którzy w XVI wieku opuścili Beskid
rozmaitą działalnością kultural
niają się w szykowne, kilkupięt
kolejowy (1905 – 1908), Café Eu
prawie wyłącznie po niemiecku,
Śląski i Żywiecki, wędrowali przez
ną, edukacyjną, polityczną,
rowe kamienice. Powoli wkra
ropa ze 160 tytułami gazet i...
emancypowali się, asymilowali,
ziemię Kysucką, a na początku
czamy w inną epokę, w krąg
służących za siedziby redakcjom
tworząc z Niemcami wspólne
mamy małą metropolię. Zaczę
XIX wieku (1803 1819) osiedlali
gazet i wydawnictw, zespołom
monarchii habsburskiej. Dzięki
ło się od 290 rodzin, w roku 1830
lobby  kulturowo polityczne
się tu, na przedmieściach Czer
teatralnym i muzycznym, stowa
sprytnej i dyplomatycznej akcji
było już 6 800 mieszkańców,
(podobnie jak w Galicji tworzyli
niowiec, zwłaszcza w Kaliczan
mediacyjnej w konflikcie ro
rzyszeniom (było ich aż 164,
je z Polakami). A jednak to
w 1880 34 000, w 1910 85 490.
ce. Ich rodacy, kupcy i urzędnicy
z czego najlepiej ponoć działały
syjsko tureckim Austria otrzymała
Dynamika była ogromna, ledwie
Czerniowce właśnie na począt
miejscy, przybyli głównie z Galicji,
sportowe), czytelniom i bibliote
Bukowinę praktycznie bez jed
stulecie z niewielkim okładem
ku naszego stulecia stały się
byli  już  wówczas  częścią
nego wystrzału. 1 września 1774
kom. Każdy dom szczycił się
areną walki o język jidisz i o
upłynęło.
patrycjatu miejskiego.
swoim własnym stylem i odręb
roku wojska cesarsko królewskie