img
III
600 lat Czerniowiec
Kurier Galicyjski 17 31 października 2008
BUKOWIŃSKIE SPOTKANIA
miasta okręgowego w 1803
nością, jak chociażby ten polski
roku, w którym podaje się
z popiersiem Adama Mickiewi
precyzyjnie, ile z ośmiu godzin
cza i bogatym księgozbiorem.
balu przeznacza się na tańce
Albo niemiecki, stanowiący
WOJCIECH KRYSIŃSKI tekst
dokonały się w ostatnich dziesię
roku odbył się w Jastrowiu Mię
jakiego narodu (w tym akurat
piękny przykład niemieckiego
JAKUB SUCHARSKI zdjęcia
cioleciach w Europie Wschod
dzynarodowy Festiwal Folklorys
roku aż pięć godzin przezna
renesansu w architekturze, po
niej, bukowińska tradycja otwar
tyczny „Bukowińskie Spotkania”.
czono na tańce polskie).
malowany na czarno, biało i czer
Bogata mozaika etniczna,
tości znajduje nadal wielu
Zwiększając systematycznie
Na ulicy Pańskiej, a także na
wono, z piwiarnią na parterze
kulturowa i religijna Bukowiny to
zwolenników. Obserwacje te
grono uczestników i zwolenników
innych ulicach i placach, przy
i wspaniałą salą koncertową,
nie tylko wiele języków i świą
legły u podstaw nowego kształ
festiwalu, udało się pozyskać dla
tyń, to także, a może przede
tu jastrowieckiego festiwalu –
idei tego przedsięwzięcia prawie
wszystkim, wspólne wsie i mias
Jastrowie i Piła stały się miejscem
wszystkich reprezentantów histo
ta, a w nich  ulice i podwórka.
pełnej prezentacji wielonarodo
rycznych grup etnicznych Buko
W swej niepowtarzalnej różno
wościowej bukowińskiej kultury
winy. Do grup ukraińskich, rumuń
rodności ofiarowująca szansę
ludowej.
skich i polskich dołączyli z cza
zachowania własnej tożsamości
Plac Teatralny w Czerniowcach
narodowej, wymagająca i uczą
ca poszanowania dla wartości
ważnych dla sąsiadów, wza
nad którym już w latach trzydzies
legających do samego serca
jemnego zrozumienia. Idea
tych powiewała flaga z czarną
miasta, wyraźnie wyczuwalna
takiego widzenia i eksponowa
swastyką. Albo ten ukraiński, na
jest niechęć czy wręcz strach
nia Bukowiny jako jednego,
którego budowę cesarz Franci
przed jakimkolwiek ujednolice
zwartego, wielonarodowego
szek Józef przeznaczył sześć
niem. Sprzyja to dostępowi do
tworu, budowanego przez wszyst
tysięcy złotych guldenów, po
tej strefy narodowych czy
kie zamieszkujące ją nacje,
chodzących z państwowej lote
kulturowych specjałów, acz w
zarówno w przeszłości, jak
rii, a w którym przygotowywano
formie możliwie wyszukanej
i obecnie, stała się, między in
powstanie niepodległej Ukrainy
i zawoalowanej, by nie narazić
nymi, przedmiotem działań
i redagowano pismo „Bukowina”.
się na bolesny zarzut prowin
Zbigniewa Kowalskiego z Domu
Albo ten żydowski, w którym język
cjonalnego wstecznictwa. Dla
Kultury w Pile, co znalazło wy
hebrajski walczył z jidisz, w którym
tego tak wyczuwalne jest tutaj
raz w organizowanym od 1990
Na szczęście, nie udało się twórcom socjalizmu
roku Międzynarodowym Festi
i komunizmu zniekształcić miasta, choć
walu Folklorystycznym pod
nazwą „Bukowińskie Spotkania”.
W realizacji tego wyzwania
sem Żydzi – debiutujący w 1992
próbowano...
pomocni okazali się Bukowiń
roku, Niemcy – prezentujący się
Historia
czycy, żyjący w Polsce. W wywia
po raz pierwszy w 1993 roku,
organizował się ruch syjonistycz
pragnienie wydostania się poza
Początki festiwalu związane
dzie telewizyjnym urodzony
Słowacy – od 1996 roku, Węgrzy
ny i pierwsi ochotnicy przygoto
horyzont własnego podwórka,
są ściśle z powstałym w 1986
w Czerniowcach na Bukowinie
– od 1997 roku, bukowińscy
wywali się do wyjazdu do Pales
otwarcia na szeroki świat,
roku Zespołem Obrzędowym
prof. Kazimierz Feleszko wspo
Polacy ze Słowenii i USA – w 1997
tyny. Albo wreszcie ten rumuński,
pragnienie obywatelstwa świa
Górali Czadeckich „Jastrowia
minał: „[...] Nam się tylko wyda
roku, Rosjanie starowierzy – od
dumny ze swego Eminescu, który
towego.
cy” z Jastrowia i jego działal
wało, że będzie wielkim sukce
1998 roku.
kształcił się w tutejszym gimna
Głębiej wśród karpackich
nością. Są efektem związków
sem, jeśli uda nam się odnaleźć i
Od 1999 roku występy festi
zjum; skupiający inteligencję,
wzgórz, na skraju jakże prze
walowe odbywają się także na
która – prześladowana w Sied
siąkniętych swoistym duchem
Pierwszy festiwal został zorganizowany w dniach
Ukrainie i w Rumunii, w 2000 roku
miogrodzie  tutaj mogła swo
i trwających od wieków Czer
22 – 24 czerwca 1990 roku w Jastrowiu pod
zorganizowano pierwszą edycję
bodnie rozwijać swoją działal
niowiec rozsiadły się, ale na
na Węgrzech, a w 2003 roku po
ność narodową.
całe szczęście nie zadusiły
nazwą Festiwal Folkloru Górali Czadeckich.
raz pierwszy przedstawiciele
Stojąc przy domach polskim
miasta, osiedla z wielkiej płyty –
i kontaktów „Jastrowiaków” z in
zgromadzić wszystkie zespoły
bukowińskiego folkloru spotkali
i niemieckim, znajdujemy się na
ohydne pomniki sowieckości
nymi grupami polskich przesied
Bukowińczyków żyjących dzisiaj
się w Niemczech i na Słowacji.
krańcu ulicy Pańskiej, słynnej
XX wieku, świadectwo aneksji
leńców z Bukowiny oraz grupami
w Polsce. W którejś z wiosek,
Organizacja poszczególnych
Herrengasse, która dzisiaj nosi
miasta do „wielkiej rodziny
polonijnymi z samej Bukowiny.
gdzie mieszka duża, zwarta
edycji „Spotkań” na Bukowinie
imię ukraińskiej pisarki z Bukowiny
internacjonalistycznej” sza
Podczas rozmów zrodził się
grupa wysiedleńców bukowiń
to naturalny powrót do źródeł.
Olgi Kobylańskiej. W Czerniow
rzyzny, urawniłowki, beznadziei.
pomysł „zdybania się” (spotka
skich, powiedział nam ktoś:
Aktualnie występami w Czer
cach mówiło się „ulicą Pańską
Są jak niedopasowane wrzody
nia) wszystkich zespołów folklo
A cóż to? My sami będziemy?
niowcach, zawsze odbywający
do Europy.”
prostoty i prymitywizmu na ciele
rystycznych bukowińskichPolaków.
Przecież myśmy wyrośli wśród
mi się w powiązaniu z „Dniami
statecznej metropolii, podkreś
Pierwszy festiwal został zor
Rumunów, wśród Ukraińców,
Miasta”, kończy się 19 edycja
Mały Wiedeń Wschodu
lające lekkość i urodę przed
ganizowany w dniach 22 – 24
wśród innych. My przejęliśmy
festiwalu. W przyszłym roku
Wspięliśmy się w naszej
wojennych architektonicznych
czeka nas uroczystość dwu
wędrówce przez wieki, tradycje
perełek najprzeróżniejszych
W 1992 roku odbył się w Jastrowiu Międzynaro
dziestolecia festiwalu. Jest to
i klimaty Czerniowiec na wysokie
mariaży stylów Azji i Europy. Na
dowy Festiwal Folklorystyczny „Bukowińskie
powód do niewątpliwej dumy
wzgórze, z którego pozostaje
szczęście, nie udało się twór
i świadectwo wspaniale trafionej
nam tylko zstępować depta
com socjalizmu i komunizmu
Spotkania”. Zwiększając systematycznie grono
imprezy jednoczącej Bukowiń
kiem ku samemu centrum. Jes
zniekształcić miasta, choć
uczestników i zwolenników festiwalu, udało się
czyków.
teśmy w strefie ambicji i starań
próbowano...
pozyskać dla idei tego przedsięwzięcia prawie
miejskiego patrycjatu. Nazy
Dzisiejsze Czerniowce po
Tradycja
wano kiedyś Czerniowce „ma
nownie i wyraźnie aspirują do
wszystkich reprezentantów historycznych grup
Festiwal „Bukowińskie Spot
łym Wiedniem Wschodu”, ale
europejskości „pełną gębą”.
etnicznych Bukowiny.
kania” jest miejscem prezentacji
tutejsze kamienice nie są tak
Dbałość o przeszłość nie prze
najistotniejszych elementów
monumentalne i przytłaczają
słania dążenia do nowoczes
czerwca 1990 roku w Jastrowiu
jakąś część folkloru, zwyczajów i
tradycyjnej kultury z terenów
ce, do rozmaitych europejskich
ności. Chciałoby się powrotu
pod nazwą Festiwal Folkloru
może byłoby milej spotkać się
Bukowiny. W ten sposób, staje się
stylów dołączają elementy
do osiągnięć Księstwa Bukowi
Górali Czadeckich. Udział w nim
jeszcze raz w takim gronie. Więc
miejscem manifestacji wyróżni
orientalne, bizantyjskie, czyniąc
ny, gdzie nawet policjant musiał
wzięły wszystkie (siedem) zes
pomysł nie zapadł przy tzw.
ków kulturowych poszczegól
rzeźbę architektoniczną jesz
znać, co najmniej, trzy języki,
poły folklorystyczne Górali buko
cze bardziej misterną i kun
bo inaczej nie nadawał się do
Na „Bukowińskich Spotkaniach” wszystkie grupy
wińskich, działające wówczas w
sztowną, w jeszcze bardziej
służby. Gdzie osiągnięto „jed
Polsce oraz dwa zespoły z Buko
wybujały sposób ornamenta
ność w różnorodności”, two
etniczne tego terenu mogą poprzez język,
winy – polonijny z Pojany Mikuli
cyjną,  jeszcze  wyraziściej
rząc „Małą Europę” z jej Czer
z jednej strony doświadczyć poczucia wspólnoty,
w Rumunii i ukraiński z Czernio
przywiązaną do drobiazgu.
niowiecką Metropolią. Chcia
a z drugiej  zachować indywidualność.
wiec. Udane prezentacje, nie
Wszystko jest tu mniejsze, bar
łoby się nie tylko powrotu, ale
powtarzalna atmosfera, odnaj
dziej ażurowe, lżejsze. Nawet
i postępu w imię dalszego
Poszczególne grupy z Bukowiny łączy z rodakami
dywanie się rodzin, płacz i ra
tzw. pałac włoski z charakterys
harmonijnego współistnienia
spoza jej granic rodzima gwara oraz język
dość, wspólne zabawy aż do
tycznym patio, który był rezyden
i rozwoju nie tylko miasta, ale
narodowy.
rana były dla organizatorów
cją premiera Bukowiny, zdaje się
też ducha jego mieszkańców
wręcz zobowiązaniem do kon
hołdować zasadzie „mniejsze
w poszanowaniu tradycji i pra
zielonym stoliku. Pomysł wyszedł
tynuowania imprezy. Druga
nych grup etnicznych, pocho
jest piękniejsze”. Każda kamie
cowitym dążeniu do lepszego
od tych ludzi, którym jakiś długi
edycja festiwalu odbyła się w
dzących z tego regionu. Owa
nica stara się być inna od
jutra.
czas jeszcze po wojnie brako
Jastrowiu na przełomie maja i
potrzeba manifestowania swej
drugiej, trudno dostrzec jakieś
wało tych starych, tych innych
czerwca 1991 roku, a grono
kulturowej specyfiki otrzymała
elementy standardowe. Przeni
uczestników poszerzono o kolej
niby, ale swoich sąsiadów”.
nowy kontekst – wartość, okreś
kają tutaj także rozmaite mo
Podczas pisania tekstu
To przesądziło o konieczności
ne grupy polonijne oraz ich
laną jako kultura bukowińska.
tywy regionalne, narodowe,
za pomoc autorowi posłużył
zmian w założeniach programo
sąsiadówreprezentowanych
Znaczenie to należy utożsamiać
są, bowiem przydatne w arty
esej Krzysztofa Czyżewskiego:
przez zespoły ukraińskie i rumuń
wych festiwalu. Organizatorzy
z procesem budowania wspól
r
kulacji o d r ę b n o ś c i i r ó ż n o
„Czerniowcezapomniana
postanowili zwiększyć liczbę
skie. Atmosfera festiwalowych
noty kultur, które egzystowały na
o d n o ś c i , a są to wartości,
metropolia na rubieżach ...”
uczestników, biorących udział w
spotkań i, co ważne, podtrzymy
Bukowinie niezależnie od wa
które zawsze tu ceniono wyso
Ośrodek „Pogranicze – sztuk,
wanie jej po zakończeniu imp
festiwalu o zespoły innych
runków historycznych, a zatem
ko. Zachowało się na przykład
kultur i narodów” Sejny
narodowości bukowińskich.
rezy, zarówno w kraju, jak i na
festiwal ten jest również miej
zarządzenie urzędu cyrkułu (tzw.
Zmieniono także nazwę imprezy
Bukowinie pokazały, że mimo
scem bukowińskiej integracji.
Kreisamtu), dotyczące porząd
KG
upływu czasu i wielu zmian, jakie
i w ten właśnie sposób w 1992
ku balowego dla królewskiego