img
IV
Dodatek specjalny
17 31 października 2008 * Kurier Galicyjski
Na festiwalu występują
tutaj na festiwalu odnajdują
nym do zwyczajów, praktyko
szonych po całym świecie
dowości, zamieszkujących ten
zespoły, amatorskie zespoły
swoje miejsce. Na przykład,
wanych przez ich przodków
Bukowińczyków.
teren.
folklorystyczne, kultywujące
Bukowińczycy w Polsce jeszcze
w dawnej ojczyźnie.
Jak podkreślają sami uczest
Takie działania uczestników
bukowińskie tradycje, których
do niedawna wstydzili się swej
Oryginalny, rodzimy strój,
nicy, festiwal bukowiński to,
potwierdzają jedno z podstawo
członkowie identyfikują się z
kultury i ukrywali ją. Dzisiaj są
noszony przez uczestników „Bu
przede wszystkim, spotkanie
wych założeń festiwalu, a miano
kulturą bukowińską, a skład
dumni ze swej inności, z dorobku
kowińskich Spotkań”, stanowi
rodzin, przyjaciół, krajanów
wicie „[...] zaistnienie porozumie
których niejednokrotnie stano
kulturowego, jaki przywieźli ze
kolejny wyróżnik ich kultury.
nia i współpracy przy zachowa
Nie ma wśród przyjeż
wią wielopokoleniowe rodziny.
sobą z Bukowiny. Najważniejsze
W większości przypadków są to
niu własnej tożsamości kulturo
W przypadku grup spoza Buko
jest chyba jednak to, że zdołali
stroje uszyte współcześnie, wed
wej i narodowej” (Regulamin i
dżających uczestników
winy, najstarsi artyści urodzili się
zaakceptować nazwę „Buko
ług dawnego wzoru. Jednakże,
Założenia Programowe Festiwalu
rywalizacji, jest tylko
jeszcze na Bukowinie, natomiast
wińczycy” i stosują ją dziś do
niektórzy uczestnicy na występy
– umowa międzynarodowa).
wspólna zabawa
najmłodsi znają ją z opowiadań.
samookreślenia, co wydaje się
zakładają stroje, pieczołowicie
Główna bukowińska zasada
Na „Bukowińskich Spotka
skutkiem silnej integracji z buko
przechowywane od lat, po
tolerancja – jest podczas „Spot
i radość z ciągłości
niach” wszystkie grupy etniczne
wińskimi rodakami.
rodzicach lub dziadkach.
kań” najbardziej widoczna.
bukowińskiej kultury.
z Bukowiny. Dla wielu rodzin,
rozdzielonych granicą i możli
wościami finansowymi, festiwal
jest jedyną możliwością spotka
nia. („[...] Ostatnio to chyba ten
festiwal jest jedynym miejscem,
gdzie my możemy się spotkać
z naszymi rodzinami...” – powie
działa jedna z uczestniczek).
„Bukowińskie Spotkania”,
poza stworzeniem okazji do
rodzinnych zjazdów, spełniają
inne, bardzo istotne zadanie –
Bukowińczycy, żyjący w małych
społecznościach lokalnych
i często będący mniejszością w
tego terenu mogą poprzez język,
z jednej strony doświadczyć
z
poczucia wspólnoty, a z drugiej
Ogólna atmosfera „Spot
Bukowińczycy po dziś dzień żyją
achować indywidualność.
kań” świadczy o tym, że tradycja
zgodnie i potrafią uszanować
dobrosąsiedzkiego współżycia
Poszczególne grupy z Bukowiny
kulturę swych sąsiadów, pod
łączy z rodakami spoza jej granic
bukowińskich narodów pozo
kreślając jednocześnie własną
rodzima gwara oraz język naro
stała  mimo upływu czasu –
odrębność.
dowy.My terazko możem gwarić
po naszemu i możem mówić po
polsku. I tu my się nauczyli. Gwa
risz z kunca, a potem zaczynasz
mówić,” – stwierdził jeden z
uczestników. Poprzez śpiewanie
starych, tradycyjnych pieśni
młodzi Bukowińczycy, zamieszku
jący tereny poza granicami
Bukowiny, uczą się od starszego
pokolenia rodzimego języka, a
taniec, muzyka i obrzędy prezen
towane na festiwalu to sposób
Współczesność
krajach swego zamieszkania, na
przekazania młodym bukowiń
Jak podkreślają sami uczest
festiwalu poprzez integrację z in
skiego folkloru. Oprócz starych
nicy, festiwal bukowiński to,
nymi mieszkańcami Bukowiny
pieśni z Bukowiny, zespoły
przede wszystkim, spotkanie
mają możliwość utwierdzenia się
prezentują też nowe pieśni napi
rodzin, przyjaciół, krajanów z Bu
w przekonaniu o własnej odręb
sane współcześnie. Przykładem
kowiny. Dla wielu rodzin, rozdzie
ności i umocnienia poczucia
tego może być tekst śpiewany
lonych granicą i możliwościami
związku z własną kulturą, a także
żywa, że ostatnie pół wieku
z kulturą wieloetnicznej Bukowiny
Umiejętność zgodnego współ
Obok zespołów pieśni i tańca na „Bukowińskich
dominacji ideologii totalitarnej –
– „[...] my są wszyscy z Bukowiny,
istnienia na co dzień ludzi różnych
niesprzyjającej integracji, tole
bo tak my się chowali – Rumuni,
narodowości i wyznań oraz po
Spotkaniach” występują też zespoły
rancji i poszanowaniu od
Żydzi, Niemcy, Węgrzy, Hucuły, no
sługujących się różnymi językami
obrzędowe, prezentujące tradycyjne zwyczaje i
mienności kulturowej i narodo
i my jako spod Karpat, dlatego
potwierdza wspaniała atmosfe
obrzędy ludowe Bukowiny.
nazwano ten festiwal „Buko
Ogólna atmosfera „Spotkań” świadczy
wińskie Spotkania” (opinia
przez zespoły góralskie „Opo
finansowymi, festiwal jest jedyną
uczestnika festiwalu).
o tym, że tradycja dobrosąsiedzkiego
wiemy wam historię o tej naszej
możliwością spotkania.
I rzeczywiście – nie ma wi
krainie, jak tam żyli praojcowie...”
W okresie osadnictwa na
docznych na tej imprezie anta
współżycia bukowińskich narodów
opisujący losy górali bukowiń
Bukowinie wciąż żywe związki
gonizmów narodowych. Polacy,
pozostała mimo upływu czasu – żywa.
skich, od początku ich „wędrów
z polską kulturą wyróżniały górali
Rumunii, Ukraińcy, Węgrzy i inne
ki”,czyliosadnictwa w czadeckim,
bukowińskich spośród innych
grupy narodowościowe, przyjeż
wościowej – nie zniszczyło
aż do momentu przybycia do
ra na festiwalu – nie ma wśród
Bukowińczycy, żyjący w małych społecznościach
ponad narodowościowego sys
Polski. Dzięki tej pieśni młodzi
przyjeżdżających nań uczestni
temu wartości Bukowiny. „[...] We
Bukowińczycy oraz inni uczest
ków rywalizacji, jest tylko
lokalnych i często będący mniejszością w kra
wszystkich nas – podkreślał prof.
nicy festiwalu poznają nie tylko
wspólna zabawa i radość z
jach swego zamieszkania, na festiwalu poprzez
Kazimierz Feleszko – tkwi świado
język i tradycje, lecz także historię
ciągłości bukowińskiej kultury.
integrację z innymi mieszkańcami Bukowiny
mość, że ta wspólnota rozpadła
ludności bukowińskiej. Tematem
Głównie ten czynnik sprawia, że
się nie w wyniku naszej wzajem
innych współcześnie napisanych
„Bukowińskie Spotkania” to
mają możliwość utwierdzenia się w przekonaniu
nej wrogości, tylko, że zamie
piosenek lub nowych elemen
festiwal niezwykły, emanujący
o własnej odrębności i umocnienia poczucia
szała tu ręka trzecia. I jak gdyby
tów w starych bukowińskich
bukowińskimi urokami, który
związku z własną kulturą, a także z kulturą
wbrew naszej woli nas poroz
tekstach jest sam festiwal.
będzie odbywał się tak długo,
dzielała. A zatem, wracamy do
Obok zespołów pieśni i tańca
jak długo pielęgnowanie i ek
wieloetnicznej Bukowiny.
siebie bez uprzedzeń. I to
na „Bukowińskich Spotkaniach”
sponowanie integralnych, ogól
uważamy za bardzo ważne,
występują też zespoły obrzędo
grup narodowościowych, co
dżające na festiwal, egzystują
nobukowińskich wartości, jak
a festiwal jest tego wyrazem”.
we, prezentujące tradycyjne
odpowiadało im, gdyż zazna
bezproblemowo. Zapewne
i własnej tożsamości kulturowej
zwyczaje i obrzędy ludowe
czali w ten sposób swoją in
brak problemów w kontaktach
będą atrakcyjne dla Bukowiń
Tegoroczne występy
Bukowiny. Gdybyśmy odwiedzili
ność. Dzisiaj postawa górali
wynika też z faktu, że Buko
czyków, zarówno tych żyjących
Odbyły się w dniach 03 05
domy uczestników festiwalu do
zmieniła się. Zresztą nie tylko
wińczycy  to ludność wieloję
nad Prutem, Seretem, Mołda
października w najprzeróżniej
dziś zamieszkujących Bukowinę,
górali – także innych uczest
zyczna – oprócz swego ojczys
wą, jak i rozrzuconych po świe
szych miejscach w mieście
zauważylibyśmy, że dawne tra
ników. Przyjeżdżając na festi
tego języka posługująca się
cie emigrantów.
Czerniowce. Szczegółowe infor
dycje wciąż jeszcze są tam
wal, pragną pokazać wartość
jeszcze językami swoich sąsia
„Bukowińskie Spotkania” – to
macje o terminach występów
kultywowane. Natomiast ludzie,
t
swojej kultury jako części k u l
dów. Zauważyć to można po
impreza bardzo ważna dla
poszczególnych zespołów moż
żyjący poza Bukowiną, coraz
ury bukowińskiej, z której są
występach scenicznych, kiedy
Bukowińczyków, którzy często
na było znaleźć na afiszach,
rzadziej, może poza świętami
dumni i którą chcą przekazać
uczestnicy spotykają się i wspól
rozdzieleni pomiędzy dwie
rozwieszanych przez miasto.
Bożego Narodzenia i Wielkano
młodszemu pokoleniu. Chcą w
nie śpiewają tradycyjne pieśni
ojczyzny, jedną, gdzie aktualnie
cy, powracają w życiu codzien
ten sposób zintegrować rozpro
bukowińskie wszystkich naro
przebywają i drugą, bukowińską,
KG
KG