img
19
we Lwowie
Kurier Galicyjski * 1 15 listopada 2008
S. G. ¯eleñskiego w Krako-
mo¿na uwa¿aæ za wspó³-
postumentachpostacie
ciele do dziœ znajduje siê
trowni Czartoryskich w ¯u-
wie przeci¹gnê³o siê a¿ do
autora, i w 1934 r. o³tarz zosta³
œw. Stanis³awabiskupa
stiukowa ambona, wyko-
rawnie. Œciany, które siêga³y
1927 r., a ca³e ozdobienie
wykonany w alabastrowni
i b³ogos³awionego Jakuba
nana w zak³adzie J. Repi-
wysokoœci okien, by³y wy³o-
kaplicy zosta³o zakoñczone
ksi¹¿¹t Czartoryskich w ¯u-
Strzemiê, patrona Archidie-
chowskiego z roku 1926. Nie
¿one p³ytami alabastrowymi.
przed dniem œw. Huberta,
rawnie, gdzie J. Szostakie-
cezji Lwowskiej. Po obu bo-
zwa¿aj¹c na znaczne wysi³ki
O³tarz sk³ada³ siê z trzech
czyli przed 3. 11. 1927 r. Ogól-
wicz pracowa³ jako g³ówny
kach tabernakulum znajdo-
organizacyjne i finansowe
czêœci, z niszami w kszta³cie
n¹ ideê malarz wyrazi³ w
projektant i kierownik pra-
wa³y siê dwie marmurowe
parafii i komitetu, ozdo-
ostro³ukowych arkad neogo-
kszta³tach stylu Art-deko.
cowni. O³tarz monumentalny
postacie adoruj¹cych anio³ów.
bienie koœcio³a i budowa
tyckich. Przed œredni¹ nisz¹
W witra¿u przewa¿a³y „kszta³-
w stylu Art-deko wykonano
Nadkompozycj¹ zosta³
o³tarzy bocznych nie zosta³a
zosta³a ustawiona alabas-
ty geometryczne, robi¹ce
z marmuru i alabastru.
zbudowany majestatyczny
ukoñczona przed II wojn¹
trowa trzymetrowa rzeŸba
wra¿enie kubizowania, jaœ-
RzeŸby anio³ów, œwiêtych
baldachim, oparty o cztery
œwiatow¹.
Najœwiêtszego Serca Pana
niej¹ce barwami têczy trój-
El¿biety, Stanis³awa – bis-
wysmuk³e kolumny, zakoñ-
czony krzy¿em i ozdobiony
figurami anio³ów. Baldachim
zosta³ wykonany w tzw.
kszta³tach „kryszta³kowych”,
charakterystycznych dla
stylizacji motywów geome-
trycznych w stylu Art-deko.
Po bokach o³tarza zosta³y
umieszczone dwa du¿e
alabastrowe œwieczniki.
W latach 30. XX w. w ko-
mitecie ozdobienia œwi¹tyni
aktywny udzia³ brali dwaj
znani lwowscy architekci:
Wincenty Witold Rawski -
junior i Wawrzyniec Dayczak.
Podczas budowy o³tarza
g³ównego powsta³o pytanie,
dotycz¹ce ozdobienia czêœci
prezbiterialnej koœcio³a po-
lichromi¹ i witra¿ami. Dnia
14. 05. 1934 r. komitet zapo-
zna³ siê z kilkoma projekta-
mi polichromii, ale decyzja
ostateczna nie zosta³a podjêta.
Natomiast, arcybiskup B.
Twardowski powierzy³ wyko-
nanie projektów witra¿y W.
Dayczakowi, podkreœliwszy,
¿e witra¿e powinny mieæ cha-
rakter ornamentalny. Ju¿ w
1933 r. w siedem okien za
o³tarzem g³ównym wstawio-
Wysmuk³e kolumny we wnêtrzu koœcio³a œw. El¿biety,
Widok wnêtrza od strony chóru
no witra¿e, wykonane na
stan obecny
Opis zewnêtrzny
firmie S. G. ¯eleñskiego. W
Jezusa, wykonana przez rzeŸ-
k¹ty, wyd³u¿one romby,
kupa i b³ogos³awionego Ja-
œwi¹tyni
czêœci górnej ka¿dego okna
biarkê Jadwigê Horodysk¹.
trapezy, zygzaki...” (W. Ko-
kuba Strzemiê wykona³a
w maswerkach przedsta-
Malowid³a œcienne wg pro-
Koœció³ œw. El¿biety zosta³
zicki). W dwóch górnych
artystka rzeŸbiarz Janina
wiono symbole œwiêtych (np.
jektu W. W. Rawskiego wyko-
zbudowany na skrzy¿owa-
medalionach K. Sichulski
Reichert-Todt. Koszt budowy
œw. Kazimierza, Karola Boro-
na³ Kazimierz Jan Smuczak.
niu ulic Leona Sapiehy i Gró-
umieœci³ dwie jednakowe
o³tarza g³ównego wyniós³ 29
meusza, Bronis³awy, Fran-
Wœród motywów geomet-
deckiej, na placu Solnym (od
postacie jeleni z wizji œw.
658 z³otych. Dnia 8. 09.
1924 r. – plac arcybiskupa
Przed œredni¹ nisz¹ zosta³a ustawiona alaba-
Huberta, w dwóch dolnych
1934 r. arcybiskup B. Twar-
J. Bilczewskiego). Zgodnie z
strowa trzymetrowa rzeŸba Najœwiêtszego Serca
napisy fundacyjne oraz
dowski dokona³ konsekracji
lwowsk¹ tradycj¹, uwa¿a
Pana Jezusa, wykonana przez rzeŸbiarkê Jad-
daty 18761926.
o³tarza, a równie¿ ca³ego
siê, ¿e owa œwi¹tynia zosta³a
koœcio³a. W o³tarzu umiesz-
zbudowana na najwy¿szym
wigê Horodysk¹.
Nowe o³tarze
czono relikwie œw. Jozafata
odcinku ul. Gródeckiej i znaj-
i tabernakulum
i œw. Wincencji. Marmurow¹
ciszka, Jana Chrzciciela) i na-
rycznych wyró¿nia³y siê
duje siê na g³ównym dziale
8 marca 1928 r. poœwiê-
mensê ustawiono na czte-
pisy, wykonane czcionk¹
postacie Chrystusa Dob-
wód europejskich. Koœció³
cono nowy dzwon, zakupiony
rech niewysokich filarach.
gotyck¹. Dolne czêœci okien
rego Pasterza i anio³ów. Wit-
jest orientowany, jego czêœæ
z fundacji ksiêdza Matha-
Antepedium wykonano z bia-
mia³y dekoracjê ornamen-
ra¿ w okno kaplicy zosta³
o³tarzowa jest zwrócona na
taln¹. W tym te¿ czasie
zamówiony w Krakowie na
pó³nocny wschód, ulokowa-
Na mensie ustawiono alabastrowe tabernakulum,
hrabia Leon Piniñski, który
firmie S. G. ¯eleñskiego. W
ny jest wzd³u¿ ul. Gródeckiej.
mieszka³ niedaleko w swoim
witra¿u zosta³y przedstawio-
Fasada g³ówna wychodzi na
wy³o¿one od œrodka z³ot¹ blach¹, ze srebrnymi
pa³acu przy ul. Matejki 4, na
ne postacie œw. Ma³gorzaty
ul. Leona Sapiehy. Koœció³
drzwiczkami. Nad nim wznosi³ siê tron euchary-
proœbê proboszcza Adolfa
Marii Alacogue i b³ogos³a-
zbudowano z ceg³y z wyko-
styczny z baldachimem w formie piramidki,
Sigmunda z³o¿y³ w darze
wionego Klaudiusza da la
rzystaniem ¿elbetu w funda-
uwieñczony z³ot¹ koron¹ z krzy¿em. Za nim na
koœcio³owi ze swojego zbioru
Colombiere. Dnia 24. 10.
mentach i stropach. Wysoki
niewysokim podwy¿szeniu znajdowa³a siê figura
cenny obraz „Biczowanie
1937 r. arcybiskup B. Twar-
cokó³ zosta³ wykonany z ka-
Chrystusa”, autorstwa w³os-
dowski poœwiêci³ kaplicê
mienia. Ciosane bloki kamien-
œw. El¿biety Wêgierskiej.
kiego malarza Lodovica Car-
i o³tarz.
ne równie¿ szeroko wykorzys-
usa. Najwa¿niejszym proble-
³ego alabastru i ozdobiono
diegozw.il Cigoli, namalowany
W latach 19351936
tano podczas budownictwa
mem w ozdobieniu koœcio³a
literami IHS z poz³acanego
miêdzy 16041613.
wszystkie dachy koœcio³a
wie¿, filarów, portalów etc.
by³o wykonanie o³tarzy,
mosi¹dzu. Na mensie usta-
ponownie zosta³y pokryte
Taki zabieg wygl¹da bardzo
zw³aszcza o³tarza g³ównego
blach¹ miedzian¹. W 1937 r.
wiono alabastrowe taberna-
efektownie i dodaje gma-
Kaplica Najœwiêtszego
w prezbiterium. W latach 20.
wg projektu W. W. Rawskiego
kulum, wy³o¿one od œrodka
chowi dekoratywnoœci, znacz-
Serca Pana Jezusa
komitet artystyczny, kierow-
- juniora wykonano ¿yran-
nie wzbogaca jego wygl¹d
z³ot¹ blach¹, ze srebrnymi
W 1936 r. W. W. Rawski -
nictwo parafii i arcybiskup
dole mosiê¿ne, wzbogacone
drzwiczkami. Nad nim wzno-
zewnêtrzny. Na zewn¹trz
junior opracowa³ projekt
B. Twardowski omówili kilka
wstawkami witra¿owymi.
si³ siê tron eucharystyczny
koœció³ nie otynkowano. We
ozdobienia bocznej kaplicy
nowych projektów i wybrali
Nie do koñca jest zrozumia³a
z baldachimem w formie
wnêtrzach sklepienia i œcia-
Najœwiêtszego Serca Pana
propozycjê architektów Lu-
sprawa, zwi¹zana z projek-
piramidki, uwieñczony z³ot¹
ny otynkowano i czêœciowo
Jezusa, który przewidywa³
domi³a Gyurkovicha i Józefa
tem ambony Józefa Szosta-
koron¹ z krzy¿em. Za nim na
pokryto „pod stiuk”. W prez-
kompleksowe wykoñczenie
Szostakiewicza. Abp. B. Twar-
kiewicza. W 1938 r. ta
niewysokim podwy¿szeniu
biterium w absydzie o³tarzo-
wnêtrza i budowê o³tarza,
dowski powierzy³ dopraco-
ambona mia³a byæ wyko-
znajdowa³a siê figura œw.
wej œciany oblicowano p³yta-
wytrzymanego w stylu Art–
wanie projektu architektowi
nana z alabastru w alabas-
El¿biety Wêgierskiej. Po bo-
mi alabastrowymi.
deko. Alabastrowy o³tarz
(cdn.)
W. Dayczakowi, którego
trowni w ¯urawnie. Ale w koœ-
kach o³tarza na mniejszych
zosta³ wykonany na alabas-