img
20
Dziedzictwo religijne
1 15 listopada 2008 * Kurier Galicyjski
RENOWACJA WITRAŻY KATEDRY LWOWSKIEJ
JURIJ SMIRNOW tekst,
wed³ug szablonu i spajania
jest sygnatura pracowni
zdjêcia autora oraz
ich nowymi listwami. Wiele
„Mayera z Monachium”. Na
z archiwum pañstwa
zniszczonych szkie³ trzeba
oknie „Œluby Jana Kazimie-
Kêdzielewskich
zmieniæ, zaœ na inne stare
rza” s¹ inicja³y „EL” prawdo-
szk³a nanieœæ nowe malowa-
podobnie Edwarda Lepszego,
Prastara Katedra £aciñ-
nie i wypaliæ w piecu przy
który zaprojektowa³ witra¿.
ska we Lwowie posiada
precyzyjnie ustawionej tem-
Jest tam na dole data 1897.
unikatowy zespó³ witra¿y,
peraturze. Przez pó³otwarte
Pozosta³ych okien jeszcze
który powsta³ w drugiej po-
okno pomieszczenia na
nie zbadaliœmy.
- Jaka bêdzie kolejnoœæ
³owie XIX w. i w pierwszych
parterze Katedry dobrze
odnowienia dalszych witra-
latach XX w. Ogólnie w œwi¹-
widaæ jak „czaruj¹” nad
¿y? Jaki witra¿ zamierzacie
tyni s¹ 22 witra¿e zabytko-
szkie³kami m³odzi ludzie,
jako pierwszy odnowiæ w
we, historyczne, z nich 9 –
zakochani w swej pracy. S¹
przysz³ym roku?
bardzo zajêci – czas przecie¿
w prezbiterium, jeden – w wiel-
kim oknie nad chórem mu-
leci bardzo szybko – trzeba
- W przysz³ym roku pla-
zycznym, pozosta³e – w kap-
zd¹¿yæ, dopóki jest dobra
nowaliœmy zrobiæ przerwê
pogoda. Miejsce pracy zmie-
licach. II wojna œwiatowa
w pracach w prezbiterium.
Zamierzamy naprawiæ naj-
bardziej uszkodzone witra¿e
z kaplic bocznych. Pierwszy
zosta³ wytypowany „Œw.
Antoni Pustelnik” w kaplicy
œw. Antoniego Padewskiego.
Zrobimy równie¿ tondo z wi-
tra¿em naprzeciwko, czyli
„Matka Boska z Loretto” w
kaplicy Matki Boskiej Czê-
stochowskiej i najprawdo-
podobniej witra¿e w kaplicy
Chrystusa Ukrzy¿owanego,
czyli „Wizja œw. Genowefy”
i „Wizja œw. Antoniego” bo
tam s¹ niestety du¿e uszko-
dzenia, choæ z daleka niewi-
Fragment witra¿a „Matka Boska Królowa Korony
doczne.
Polskiej” po renowacji
Konserwator z Warszawy,
oszczêdzi³a witra¿e katedral-
niaj¹ prawie b³yskawicznie.
Pani Krystyna Kokociñska,
Konserwatorzy Ewelina i Robert Kêdzielewscy
ne, lecz z czasem potrzeba
Jeszcze chwilê temu krêcili
nadzoruje nasze prace, jest
mi? Jakie prace przygoto-
ich renowacji uros³a do
siê w pracowni obok ma³ych
Edwarda Lepszego i rok
nadzorc¹ z ramienia Stowa-
wawcze przeprowadziliœcie?
problemu bardzo gor¹cego.
szkie³, a ju¿ jak alpiniœci coœ
1897.
rzyszenia „Wspólnota Polska”,
- Pani Ewelino, proszê
Dlatego w latach 70. i 80.
- Je¿eli chodzi o nasz¹
robi¹ na rusztowaniach na
które zorganizowa³o finan-
powiedzieæ o witra¿u E. Lep-
XX w. na polecenie ksiêdza
obecnoœæ tutaj, to by³ to
wysokoœci ponad 20 metrów.
sowanie owych prac.
szego „Matka Boska Królo-
- Jakie prace konserwa-
proboszcza R. Kiernickiego
przypadek. Zwi¹zane to by³o
Przez kilka dni przygl¹da³em
wa Korony Polskiej”?
torskie na terenie Polski
lwowski konserwator Anatol
z nasz¹ prac¹ w koœciele w
siê ich pracy. Dopiero póŸ-
pañstwo ju¿ zaliczyli do
Czobitko dokona³ uzupe³-
okolicach P³ocka, w miejsco-
niej, po zapoznaniu siê z nie-
-Na witra¿u „Matka Bos-
swego dorobku?
nienia i konserwacji witra¿y.
woœci Raci¹¿. Pracami opie-
którymi tajnikami ich war-
ka Królowa Korony Polskiej”
Minê³o kolejnych 40 lat i wi-
sztatu, odby³a siê rozmowa
- Najpowa¿niejszym za-
W przysz³ym roku planowaliœmy zrobiæ
tra¿e znowu wymaga³y kolej-
w wolnej chwili przed obiadem,
daniem konserwatorskim
przerwê w pracach w prezbiterium.
nej renowacji. Tym razem
który goœcinnie podaj¹ im
by³a kompleksowa konser-
Zamierzamy naprawiæ najbardziej
prace powierzono konserwa-
siostry zakonne w Katedrze.
wacja i rekonstrukcja witra¿y
torom z Polski – Ewelinie i Ro-
Myœla³em, ¿e zadam tylko
w naszym koœciele parafial-
uszkodzone witra¿e z kaplic bocznych.
nym w Popowie nad Bugiem,
Przez pó³otwarte okno pomieszczenia na
kowa³ siê prof. Ryszard Bry-
jest sygnatura autora karto-
w którym by³o oszklenie z
parterze Katedry dobrze widaæ jak „czaruj¹”
kowski, który równie¿ by³
nu witra¿a, na niewielkim
1906 r. i ono uleg³o bardzo
zaanga¿owany tutaj, przy
szkle fioletowym napis „proj.
powa¿nemu zniszczeniu pod-
nad szkie³kami m³odzi ludzie, zakochani w
Katedrze. On zaproponowa³
E. Lepszy 1902”. Jest to
czas wojny. Autor i fabryka
swej pracy.bardzo zajêci – czas przecie¿
nam pracê we Lwowie. Przy-
najm³odszy witra¿ w prezbi-
s¹ nieznani, nic siê nie za-
leci bardzo szybkotrzeba zd¹¿yæ, dopóki
jechaliœmy pocz¹tkowo obej-
Pracowaliœmy te¿ w koœcio³ach na Warmii
jest dobra pogoda. Miejsce pracy zmieniaj¹
rzeæ te witra¿e, zobaczyæ, w
i na Mazurach, gdzie istniej¹ piêkne witra¿e
prawie b³yskawicznie.
jakim one s¹ stanie. Rok
z koñca XIX w., przewa¿nie z pracowni
póŸniej przyjechaliœmy ju¿
bertowi Kêdzielewskim. Ju¿
do pracy. Je¿eli chodzi o pra-
kilka pytañ, lecz rozmowa
niemieckich. Naszym terenem dzia³ania jest
od trzech lat pracuj¹ oni w
ce badawcze, generalnie opie-
trwa³a ponad 40 minut.
g³ównie diecezja p³ocka.
- Panie Robercie, proszê
miesi¹cach letnich przy
raliœmy siê o przewodniki
powiedzieæ, od ilu lat pra-
witra¿ach prezbiterialnych.
Pana Redaktora i pana Jerzego
terium katedry, pochodzi
chowa³o w dokumentach,
cujecie we Lwowie i co siê
Podczas jednego sezonu
Petrusa plus pojedyncze
z pocz¹tku XX w. Pozosta³e
poza faktem, ¿e wszystkie
ju¿ uda³o zrobiæ?
prac we Lwowie udaje siê im
artyku³y. Bêdziemy podej-
natomiast pochodz¹ z ostat-
witra¿e zosta³y ufundowane
odnowiæ jeden witra¿. Tech-
mowali próby dotarcia do
- Jesteœmy tutaj trzeci
niego dziesiêciolecia XIX w.
przez Ko³o £owieckie z War-
nicznie bardzo skompliko-
archiwum w Monachium, gdzie
rok, robimy drugie du¿e
Zaczynaj¹c od okna pó³noc-
szawy. Nie by³y to wysokiej
wana praca wymaga pe³nego
owe witra¿e by³y zrobione.
okno od strony Rynku. Ju¿
nego „Konsekracja abp. Grze-
klasy witra¿e artystyczne,
oddania i precyzyjnego wy-
gorza z Sanoka”, na nim jest
tylko dekoracyjne oszklenia
Na witra¿ach rzadko wystêpuj¹ sygnatury tak
konania. Trzeba dokonaæ
napis epitafijny dla Zofii
geometryczne.
autorów, jak i pracowni, w których by³y zrobione.
nie tylko analizy stanu za-
Dzieduszyckiej „Sumptibus
Pracowaliœmy te¿ w koœ-
chowania, ale przy uzupe³-
Zofia Dzieduszycka 1895”
cio³ach na Warmii i na Ma-
nieniu stosowaæ star¹ kla-
Niestety, na witra¿ach
zosta³o poddane konser-
i inicja³y „TP” prawdopodob-
zurach, gdzie istniej¹ piêkne
syczn¹ technikê wykonania.
rzadko wystêpuj¹ sygnatury
wacji okno „Konsekracja Ar-
nie Tadeusza Popiela, który
witra¿e z koñca XIX w., prze-
Równie¿ nawet pozornie
tak autorów, jak i pracowni,
cybiskupa Grzegorza z Sanoka”
by³ autorem kartonu. W na-
wa¿nie z pracowni niemiec-
dobrze zachowane partie
w których by³y zrobione.
i „Matka Boska Królowa
stêpnym oknie, czyli od pó³-
kich. Naszym terenem dzia-
okien witra¿owych wymagaj¹
Przy oknie „Pod³o¿enie ka-
Korony Polskiej”. W 2006 r.
nocnego wschodu, projektu
³ania jest g³ównie diecezja
nie tylko oczyszczenia od
mienia wêgielnego pod Ka-
zosta³ odnowiony witra¿ „Œlu-
Józefa Mehoffera, jest data
p³ocka.
- Czy uda³o siê pañstwu,
stuletniego brudu, a tak¿e
tedrê” wystêpuje sygnatura
by Jana Kazimierza”.
1896, na epitafium, poœwiê-
- Jak dosz³o do tego, ¿e
poza Katedr¹ Lwowsk¹,
usuniêcia starych listew
pracowni F. Mayera. W „Œlu-
conym Arcybiskupowi Se-
Pañstwo zainteresowali siê
spotkaæ siê z witra¿ami
o³owianych, sk³adania kwa-
bach Jana Kazimierza”
werynowi Morawskiemu. W
nasz¹ Katedr¹ i witra¿a-
wybitnych mistrzów?
ter witra¿owych od nowa
mamy inicja³y projektanta
tym oknie jako w jedynym