img
21
i kulturowe
Kurier Galicyjski * 1 15 listopada 2008
- W³aœciwie poza witra-
skie, na³o¿one na szk³o, zo-
Katedry Lwowskiej” i Stanis-
on od góry by³ zabity des-
do tego witra¿a. Technologia
¿em, który mamy w planie
sta³y niedostatecznie mocno
³awa Kaczora-Batowskiego
kami. Poprosiliœmy o œwiat³o,
wykonania œwiadczy, ¿e by³
do odnowienia - Ferdynanda
wypalone, poniewa¿ mist-
„Leopolis opresso”. W tych
wziêliœmy lornetkê i stwier-
on zrobiony w Krakowie. Na
Mullera z Quedcinburga, to
rzowie nie dysponowali dob-
oknach od samego do³u do
dziliœmy, ¿e to jest witra¿,
pewno projektantem nie
pozosta³e nie by³y sygnowane.
rymi piecami. W witra¿ach
samej góry jest przemyœlana
bardzo uszkodzony. Jego spo-
móg³ byæ prof. F. M¹czyñski.
- Czy sami projektujecie
œredniowiecznych jest nie-
kompozycja, jest jakaœ treœæ.
sób instalacji, nie pionowo,
Kszta³t g³owy i rysy twa-
witra¿e?
wiele malowania i g³ównie
Natomiast w tym witra¿u,
tylko prawie poziomo, jego
rzy anio³ów z tego witra¿a
- Moje pierwsze wykszta³-
farby konturowe, a tutaj
nad którym pracujemy w tej
stan zniszczenia wymaga³y
bardzo przypominaj¹ œw.
cenie – to plastyk, wiêc
zaczêto dawaæ bardzo du¿o
chwili, na 20 pól witra¿o-
wych,zaledwie cztery,
istotne dla ca³ej tematyki.
Na nich jest wyobra¿ona
scena œlubów Jana Kazimie-
rza. Pozosta³e – to iluzorycz-
na architektura, ornamenty,
wizerunki anio³ów. Myœlê, ¿e
i inne okna w wiêkszoœci
wype³niaj¹ takie katalogowe
motywy.
Ka¿dy artysta podchodzi³
do problemu zaprojektowania
witra¿a inaczej. Mehoffer,
jak prawdziwy witra¿ysta,
zrobi³ karton jeden do jed-
nego na ca³e okno, inaczej
by³o zaprojektowane okno
„Œwiêci Patronowie Polski”.
Artysta nie potrafi³ zrobiæ
kartonu witra¿owego, tylko
dostarczy³ pracowni obrazy
olejne, z których oni skom-
ponowali witra¿.
- Jak wygl¹da³a technika
œredniowieczna, klasyczna?
- Ona niewiele siê ró¿ni
od czasów mnicha Teofila,
który jako pierwszy opisa³
technikê witra¿u, od czasów
dzisiejszych. Konstrukcj¹
dla pola witra¿owego by³
i jest profil o³owiany, w który
wsuwanebarwne, odpo-
wiednio przyciête szybki.
Œredniowieczny witra¿ wy-
palano, ale te szybki by³y
znacznie skromniej malowane.
Fragment odnowionego witra¿a „Œluby Jana Kazimierza”
Fragment witra¿a „Kazimierz Wielki”
Malowano tam g³ównie kon-
równie¿ wykonujê projekty
niezw³ocznej interwencji.
farb, czêsto maluj¹c po szkle,
Jerzego w trakcie modlitwy
tury, by³o mniej warstw
i robimy nowe witra¿e, ale
Taki witra¿ móg³ wypaœæ
jak po p³ótnie i ta metoda
– jak na witra¿u Mehoffera
malarskich. Poza tym, wa¿ny
konserwacja bardziej mnie
i zniszczy³by siê. Nasza ini-
wymaga³a trochê d³u¿szego
we Fryburgu, do którego po-
tu jest sk³ad chemiczny
poci¹ga i jest dla mnie wiêk-
cjatywa by³a taka. Zdj¹æ ten
i mocniejszego wypalania.
zowa³ Tadeusz Makowski.
szk³a i farb, które przy odpo-
szym wezwaniem.
witra¿ i zabezpieczyæ w jakimœ
Tutaj farby nie wtopi³y siê
Rysy twarzy mehofferowego
wiedniej temperaturze spajaj¹
- W jakich koœcio³ach
zamykanym pomieszczeniu.
dostatecznie w szk³o, co po-
œw. Jerzego bardzo podobne
siê ze sob¹ lepiej lub gorzej.
Pañstwa w³asne projekty?
Zdecydowaliœmy, ¿e doko-
woduje z czasem odspaja-
do rysów twarzy anio³a w
Je¿eli chodzi o te witra¿e ka-
- W P³ocku. Mamy rów-
namy konserwacji tego wit-
nie, odpadanie tych warstw
Katedrze Ormiañskiej. St¹d
tedralne – to w najgorszym
nie¿ w planach jeszcze trzy
malarskich. Wiêc tutaj g³ów-
pojawi³a siê hipoteza, ¿e do
Je¿eli chodzi o witra¿e katedralne – to w najgor-
du¿e koœcio³y p³ockie. Rów-
nym zadaniem konserwa-
powstania tego witra¿a móg³
szym stanie s¹ te szk³a, które przedstawiaj¹
nie¿ w Sochocinie, w Raci¹¿u.
torskim jest zabezpieczenie
przyczyniæ siê Mehoffer. Owe
partie karnacji. Poniewa¿ w wiêkszoœci zosta³y
- Proszê okreœliæ tech-
i utrwalenie tej malatury
witra¿e we Fryburgu i w Ka-
nikê, w której zosta³y wy-
i uzupe³nienie tych ubytków.
tedrze Ormiañskiej powsta³y
wykonane w jednej pracowni, wykonane
konane te witra¿e, którymi
Sam artysta malarz stwarza³
w tym samym czasie.
tak¹ sam¹ technik¹, wiêc w podobnym
w tej chwili siê zajmujecie
- Jakie witra¿e lwowskie
tylko karton, natomiast ca³y
stopniuzniszczone.
i technikê, któr¹ stosujecie
sprawi³y du¿e wra¿enie,
witra¿ malowa³ zwyk³y rze-
podczas renowacji.
a które z nich chcielibyœcie
ra¿a bezp³atnie. Pieni¹dze
mieœlnik w pracowni. Twarze
stanie s¹ te szk³a, które
odnowiæ?
- Te witra¿e zosta³y wyko-
na remont jednak siê zna-
na witra¿ach wygl¹daj¹ z
przedstawiaj¹ partie karnacji,
nane technik¹ klasyczn¹.
laz³y, ale zjawi³ siê nowy
pozoru bardzo ³adnie, ale,
- Witra¿ na klatce schodo-
partie cia³a, czyli twarze,
Szk³o ³¹czone jest profilem
problem. Remont witra¿a nie
gdy im siê przyjrzymy, mo¿e-
wej przy ul. Hercena. Jest
g³owy i d³onie. Poniewa¿ w
o³owianym, dwuteownikiem,
mia³ sensu bez remontu
my zobaczyæ, ¿e zawieraj¹
bardzo ciekawy i bardzo zni-
wiêkszoœci zosta³y wykonane
lutowane cyn¹. Ka¿de pole
szklanego zadaszenia otworu
podstawowe b³êdy rysunko-
szczony. Chcia³abym równie¿
w jednej pracowni, wykonane
jest przekitowane, uszczel-
okiennego i ca³ego dachu
we. Mam jedno szk³o, przed-
zrobiæ inwentaryzacjê witra¿y
s¹ tak¹ sam¹ technik¹, wiêc
nione p³ynnym kitem, który
nad kopu³¹, w której ten
stawiaj¹ce g³owê anio³a,
Rosena.
w podobnym stopniu
- Proszê powiedzieæ kilka
póŸniej zasycha. Szk³o jest
witra¿ by³ umieszczony.
gdzie twarz, czyli broda, nos
zniszczone.
s³ów o sobie.
- Co Pani mo¿e powie-
barwione w masie, kolorowe,
Ów witra¿ nie by³ ani
i czo³o ujête s¹ idealnie z
dzieæ o witra¿u w Katedrze
ale transparentne i na takie
sygnowany, ani datowany,
profilu, natomiast bardzo
- Studiowa³am w Warsza-
Ormiañskiej?
kolorowe przeŸroczyste szk³o
ale prawdopodobnie, je¿eli
jest przesuniêty œrodek i ty³
wie na Akademii Sztuk Piêk-
nanoszonewarstwy ma-
istnia³a sygnatura, to by³a
g³owy. Myœlê, ¿e mistrzowie
nych. Równolegle ze studiami,
- Historia z tym witra¿em
larskie, farby konturowe.
na szkle, które wypad³o i po-
nie pope³nialiby takich
zaczê³am pracê w pracowni
wygl¹da³a tak. Po przyjeŸ-
PóŸniej na³o¿onepatyny,
t³uk³o siê. Istniej¹ w Ÿród³ach
b³êdów. Je¿eli chodzi o stro-
witra¿y i zajmujê siê nimi ju¿
dzie do Lwowa przez pierwsze
które daj¹ efekt plastyczny,
informacje, ¿e autorem kar-
artystyczn¹ tych witra¿y,
ponad 12 lat. Robert studio-
kilka dni zwiedzaliœmy
œwiat³ocieniowy. Ka¿de szk³o,
tonu by³ Karol Maszkowski,
to ze wszystkich tych witra-
wa³ w Toruniu. Nastêpnie po-
miasto i, oczywiœcie, trafi-
pokryte malatur¹, zostaje wy-
który wykona³ go w latach
¿y, które wype³niaj¹ okna
stanowiliœmy otworzyæ w³asn¹
liœmy do Katedry Ormiañskiej.
palone w piecu. I tutaj w³aœnie,
19071910. Jest informacja
prezbiterium, zaledwie dwa
pracowniê, zaj¹æ siê witra¿ami
Gdy przez przypadek spoj-
mamy do czynienia z g³ównym
o tym, ¿e K. Maszkowski na
skomponowane i prze-
i ich konserwacj¹. Mieszkamy
rza³am do góry, zobaczy³am
problemem konserwatorskim,
wystawie zaprezentowa³
myœlane od samego do³u do
pod Warszaw¹. Obecnie koñ-
coœ na kszta³t malowid³a lub
który dotyczy witra¿y w Ka-
karton witra¿a do Katedry
góry. Jest to okno Józefa
czê drugie studia na kierunku
mozaiki, a w samej górze –
tedrze Lwowskiej. Polega on
Ormiañskiej, ale nie wiemy,
Mehoffera czyli witra¿ „Kazi-
historia sztuki.
coœ, co wygl¹da³o jak witra¿,
na tym, ¿e te warstwy malar-
mierz Wielki jako fundator
czy to jest na pewno karton
ale trudno to by³o oceniæ, bo
KG
KG