img
4
Zwyczaje wielkanocne
7 23 kwietnia 2009 * Kurier Galicyjski
PISANKA EUROPEJSKA
HALINA P£UGATOR
pisanka niechc¹cy siê pot³u-
cze, nale¿y j¹ zakopaæ w ziemi,
chalne, Wniebowst¹pienie
Wiosna. Przyroda i ludzie
najlepiej w ogrodzie lub w
Pañskie, Zes³anie Ducha
oczekuj¹ Wielkanocy – jed-
polu.
Œwiêtego, Bo¿e Cia³o.
nego z najwa¿niejszych
Oprócz pisanek s¹ te¿ kra-
œwi¹t chrzeœcijañskich. Od
szanki, przewa¿nie koloru
dawien dawna w tych dniach
Namalujemy pisankê
czerwonego, który symbolizuje
umacnia³y siê wiêzy przy-
ku chwale Boga
przelan¹ za ludzi krew
jaŸni, zapominano o zadaw-
Podczas warsztatów lice-
zmartwychwsta³ego Zbawi-
nionych urazach. Wiosna.
aliœci ze Stanis³awowa przypo-
ciela oraz radoœæ ¿ycia. Ciem-
Szczêœliwi z powodu przebu-
minali sobie dawne obyczaje,
noczerwony kolor otrzymuje
W Polsce Wielkanoc – to
dzenia przyrody i Zmart-
zwi¹zane z pisankami. Wedle
siê z wywaru ³upin cebuli.
œwiêto koœcielne, zwi¹zane ze
wychwstania Chrystusa
tradycji, jaja maluj¹ dziew-
Z kory dzikiej jab³oni – kolor
Zmartwychwstaniem Jezusa
ludzie odwiedzali siê nawza-
czyny i kobiety. Musz¹ to robiæ
¿ó³ty, z m³odych brzozowych
Chrystusa. Na Ukrainie to
w ciszy, spokoju oraz skupione
jem i darowali sobie symbol
liœci – zielonkawy, z szyszek
œwiêto jest uwa¿ane za koœ-
na dobrych myœlach. Malu-
wielkanocnypisankê.
olchy – brunatny. Do wody do
cielne od koñca I tysi¹clecia.
j¹c, cicho œpiewaj¹ piosenki
Wczeœniej by³o to œwiêto ku
o wioœnie. Malowanie rozpo-
przyjêto nazwê Zmartwych-
czci S³oñca, które w tym czasie
czyna siê w œwiêto Ofiarowa-
wstanie.
budzi siê do ¿ycia, wskrze-
nia Pañskiego - Stritennia (15
Na œwiecie znane jest te¿
szaj¹c si³y przyrody. Niegdyœ
lutego) – jak tylko m³ode
jako Pascha, od hebrajskiego
ludzie uwa¿ali, ¿e œwiat³a z
s³oñce zaczyna przybieraæ na
Pesach, wiosennego Œwiêta
nieba – to s¹ oczy bóstw. W
si³ach, id¹c ku wioœnie.
Przaœników, upamiêtniaj¹-
mitologii œwiat³o jest symbo-
Na Wielkanoc pisanki daj¹
cego wyjœcie ¯ydów z Egiptu,
lem wzroku i prawdy, a ciem-
sobie nawzajem krewni i przy-
obchodzonego w pe³niê ksiê-
noœæ, noc, mg³a symbolizuj¹
Ten czas sta³ siê pocz¹tkiem
jaciele. Zazwyczaj, maluje siê
farbowania kraszanek dodaje
¿yca, w czasie którego na ofiarê
œlepotê i krzywdê. M¹droœæ
od 15 i wiêcej jaj. Jedn¹ lub
przyjaŸni polsko-ukraiñskiej
siê trochê wody œwiêconej – ze
przeznaczano jednoroczne
ludowa g³osi, ¿e pierwsze
dwie pisanki k³adzie siê do
dla uczniów liceum przyrod-
œwiêta Chrztu Pañskiego,
baranki. Chrystus jako Heb-
niczo-matematycznego w Sta-
promienie s³oñca niszcz¹
koszyka ze œwiêconk¹, ze
Ofiarowania Pañskiego i Zwia-
rajczyk, obchodzi³ to œwiêto, na
nis³awowie oraz uczniów lice-
wp³yw z³ych duchów. Œwiat³o
dwie-trzy – na cmentarzu,
stowania. Zazwyczaj krasza-
nie wraz z uczniami przyby³ do
um im. Baczyñskiego z miasta
oznacza wiedzê, sprawiedli-
jedn¹ - dwie daje siê kap³anowi
nek jest 13 – na wspomnienie
Jerozolimy i œwiêto Pesach
Nowa Sól. Rok temu dzieci
woœæ, mi³osierdzie, zwyciêstwo
w cerkwi, czêœæ - w prezencie.
Chrystusa i 12 Aposto³ów.
sta³o siê t³em mêki, œmierci
i nauczycieli po³¹czy³a pisan-
nad wszelkim z³em i krzywd¹.
Dzieciom wrêcza siê jasne,
W Polsce w ka¿dym z do-
i zmartwychwstania Jezusa.
ka, a nie tylko umowa o wspó³-
Temat s³oñca jest czêsto
jaskrawe pisanki, doros³ym
mów podczas Œwi¹t Wielka-
Podczas Soboru nicej-
pracy. W ramach programu
obecny w przys³owiach oraz
z czterdziestoma klinkami,
nocnych  pojawiaj¹  siê
skiego w 325 roku ustalono,
tradycjach obchodów Wielka-
„Rita” fundacji polsko-amery-
liniami krzywymi oraz symbo-
pisanki – robione w³asnorêcz-
¿e bêdzie siê je obchodziæ w
nocy na Ukrainie, szczególnie
kañskiej „Edukacja dla demo-
lami nieskoñczonoœci.
nie lub kupione. S¹ to ozdo-
pierwsz¹ niedzielê po pierwszej
na wsi. Jest tak¿e ró¿nica w
kracji” trzech nauczycieli i
Poza tym, na Ukrainie
bione jajka drewniane albo
wiosennej pe³ni ksiê¿yca,
nazwie œwiêta – w Polsce to
pisanka symbolizuje mi³oœæ.
piêtnastu uczniów mia³o
zwyk³e kurze. Metody ozdabia-
przypadaj¹cej po równonocy
Wielkanoc, a na Ukrainie
Dziewczyny daruj¹ ch³opa-
mo¿liwoœæ zwiedzenia polskiego
nia s¹ przeró¿ne. Mo¿na je
wiosennej. Sposób obliczenia
miasta, a tak¿e spróbowania
We³ykdeñ (Wielki Dzieñ).
kom, którzy im siê podobaj¹,
malowaæ farbkami jednolicie
tej daty zosta³ podany przez
swych si³ przy wykonywaniu
Jak mówi dyrektor liceum
pisankê czerwon¹. W zamian
lub w jakieœ wzory, wyskroby-
niemieckiego matematyka
pisanek huculskich i bojkow-
w Nowej Soli Wies³aw Kru-
ch³opcy powinni wrêczyæ
waæ w nich wzorki lub wiele
C. F. Gaussa.
skich, i... polskich.
kowski „nazwê tego œwiêta,
chustkê albo korale, symboli-
wiele innych.
Wielkanoc jest wiêc œwiê-
najbardziej typow¹ dla ludów
zuj¹ce przysz³e wesele. Naj-
Pisanki ukraiñskie ró¿ni
tem ruchomym: mo¿e wypaœæ
Wielki Dzieñ-Wielka Noc
s³owiañskich, przyjêliœmy od
³adniejsze pisanki dziewczyny
od polskich to, ¿e ukraiñskie
najwczeœniej 22 marca, zaœ
„Projekt przewidywa³ rów-
Czechów wraz z chrzeœci-
zalewaj¹ wod¹, a potem myj¹
symbole wielkanocne s¹ oz-
najpóŸniej 25 kwietnia. Po
jañstwem, a nawi¹zuje ona
nie¿ studiowanie historii oraz
ni¹ twarz, by byæ „piêknymi,
dobione ornamentami. Na
wprowadzeniu kalendarza
do cudu Zmartwychwstania,
daty obchodów Wielkanocy,
jak malowanie”.
pisankach polskich mo¿na
gregoriañskiego znów pojawi³y
który nast¹pi³ noc¹. Zapisy
Ofiarowane pisanki trzyma
a tak¿e tradycji i obyczajów
zobaczyæ rysunki. Wszystkie
siê odmiennoœci: w prawos³a-
w Nowym Testamencie œwiad-
siê w domu do nastêpnych
obchodów tego najwiêkszego
pisanki ukraiñskie zosta³y
wiu Wielkanoc obchodzi siê
cz¹, ¿e gdy Maria Magdalena
Œwi¹t Wielkanocnych, a na-
œwiêta chrzeœcijañskiego, -
w liceum w Nowej Soli.
bowiem zgodnie z kalenda-
opowiada dyrektor liceum w
przyby³a do grobu Jezusa,
wet przez wiele lat. K³adzie siê
W trakcie pobytu na Ukrai-
rzem juliañskim.
Stanis³awowie Miros³aw Bidy-
œwiat jeszcze pogr¹¿ony by³
je na ozdobnym pó³misku albo
nie goœcie z Polski byli w
Z dat¹ Wielkanocy powi¹-
czak. – Prezentowaliœmy ukra-
w ciemnoœciach, a kamieñ,
przez wydmuchany otwór
Muzeum Pisanek w Ko³omyi
zany jest termin wiêkszoœci
iñskie tradycje narodowe. Gdy
zas³aniaj¹cy wejœcie do
wk³ada kilka splecionych ze
jednym z najwiêkszych w Eu-
ruchomych œwi¹t ogólno-
zaczêliœmy rozmawiaæ na ten
grobu, ju¿ by³ odsuniêty. W
sob¹ nici z kitk¹ na koñcu.
ropie. Byli tak¿e w Kosowie
chrzeœcijañskich i katolickich,
temat, okaza³o siê, ¿e mamy
niektórych jêzykach s³owiañ-
Mo¿na tak nanizaæ ca³y sznur
huculskim centrum pisan-
m.in.: Œroda Popielcowa,
ze sob¹ wiele wspólnego, ale
skich œwiêto okreœla siê jako
pisanek i powiesiæ na œcianie
karstwa.
Wielki Post, Triduum Pas-
Wielki Dzieñ, w i innych
te¿ sporo tradycji siê ró¿ni.
w pokoju goœcinnym. Jeœli
KG
PTAKI WIELKANOCNE Z WOŁYNIA
AGNIESZKA RATNA tekst
WITALIJ KOSTYKEWYCZ
¿elazkiem. Jeœli nie mamy
s³omy, mo¿na u¿yæ koloro-
zdjêcia
wego papieru, wczeœniej po-
dawna wrêcza siê sobie naw-
Gliniane doniczki i szyde³-
zajem nie tylko kraszanki,
ci¹wszy go w paseczki. S³omê
kowane lalki, star¹ broñ
ale tak¿e w³asnorêcznie wy-
czy papier kolorowy sk³ada-
kozack¹ i tkane gobeliny,
konane ptaszki, Swit³anie
my na krzy¿ i kilka razy
wyroby ze szk³a i s³omy, pa-
Kostykewycz przekaza³a ko-
przeplatamy. Dwie po³owy
mi¹tki z kamienia i drewna,
sk³adamy razem i ³¹czymy z
le¿anka, która powróci³a z
tradycyjne ukraiñskie stroje
obu stron. Do œrodka wk³a-
wyprawy folklorystycznej.
ludowe i ozdoby... Artyœci ze
damy jajko, potem wyginamy
Artystka od razu zapali³a siê
Lwowa i £ucka prezentowali
do odrodzenia tej tradycji
g³ówkê i ogonek.
to wszystko na Jarmarku
ludowej, wiêc nastêpnego
Ptaki – to jeden z naj-
Dziœ ptaki wielkanocne
Jagielloñskim w Lublinie,
dnia skontaktowa³a siê z oso-
bardziej ulubionych symboli
Swit³any Kostykewycz s¹ zna-
który odby³ siê w sierpniu
ne daleko poza granicami
b¹, któr¹ jeszcze babcia nau-
Ukraiñcówmówi artystka.
2007 r. Jarmark wirowa³
Wo³ynia. Artystka nauczy³a
czy³a wykonywaæ atrybuty
– Istnieje legenda, ¿e pod
przez piêæ dni, chêtnych do
tej sztuki dzieci ze szko³y
wielkanocne. Telefonicznie
postaci¹ ptaków na ziemiê
nabycia rêkodzie³a nie bra-
przekazywa³a pani Swit³anie
wracaj¹ dusze zmar³ych
niedzielnej przy œwi¹tyni
kowa³o. Mamy, które przysz³y
informacje o tym, jak z
rodziców. W œwiecie przed-
Opieki Matki Bo¿ej w £ucku.
z dzieæmi, musia³y dos³ownie
materia³ów podrêcznych
chrzeœcijañskim uwa¿ano je
Swego rodzaju wystawa prac
odrywaæ swoje pociechy od
jest urz¹dzana pierwszego
za symbole losu, rodziny, mi-
wykonuje siê symboliczne
ptaków wielkanocnych,
dnia Œwi¹t Wielkanocnych.
³oœci, za talizmany weselne,
upominki wielkanocne.
wykonanych ze s³omy lub
za opiekunów rodziców i ko-
- Nie ma w tym nic skom-
Po Mszy œw. dla dzieci urz¹-
papieru. Ich autork¹ by³a
plikowanegomówi pani
biet. W chrzeœcijañstwie
dza siê œwi¹teczne zabawy.
plastyczka i pisankarka (ma-
Swit³ana, pokazuj¹c przed-
ptaki s¹ zwiastunami Zmart-
Na zakoñczenie spotkania
luj¹ca pisanki) Swit³ana
stawicielowi „Kuriera Gali-
wychwstania, a jajeczka –
uczniowie szko³y niedzielnej
Kostykewycz. Ptaki nie roz-
cyjskiego”, jak siê wykonuje
podchodz¹ do rodziców i
symbolami radoœci i wiary w
chodzi³y siê, a rozlatywa³y
ptaszki. - Bierzemy s³omê
krewnych, i ze s³owami: „Chrys-
Jezusa Chrystusa.
i niemal¿e ka¿de dziecko
Wiadomoœæ o tym, ¿e w
¿ytni¹ lub pszeniczn¹, mo-
tus Zmartwychwsta³!” wrê-
wraca³o do domu z ptakiem
jednej ze wsi na Wo³yniu od
czymy j¹ i trochê prostujemy
czaj¹ im ptaki wielkanocne.
w rêku.