img
11
Kurier Galicyjski * 7 23 kwietnia 2009
Wœród panslawistów by³o
(ukraiñskiego). Znamienne
co faktycznie œwiadczy³o o uz-
po³¹czenia wszystkich ludów
I tak, Polaku, druhu, bracie,
przoduj¹ce grono inteligencji
jest, ¿e w wersji polskiej sze-
naniu jej braku, albo, co najm-
chrzeœcijañskich, w imiê Wia-
Zach³anni ksiê¿a i magnaci
ukraiñskiej i polskiej, która
rzono legendê o proroku ludo-
niej, stanie g³êbokiego kryzysu.
ry Wolnoœci”. Z wiar¹ w przy-
Nas poró¿nili, rozdzielili,
widzia³a na tej drodze mo¿-
wym, Kozaku Musiju Werny-
Nawet klêska Powstania
sz³oœæ swego narodu Mickie-
A my wci¹¿ zgodnie byœmy
liwoœæ zdobycia pañstwowoœci
horze, którego przedstawiano
Listopadowego 1830-1831 r.
wicz akcentowa³, ¿e „naród
¿yli.
narodowej i rozwi¹zania sprze-
polski nie umar³, dusza wróci
jako obroñcê Polaków podczas
i represje rosyjskie nie pow-
Podaj¿e rêkê Kozakowi
cznoœci ukraiñsko-polskich.
do cia³a, naród zmartwychw-
Koliwszyzny. U podstaw tego
strzyma³y dzia³aczy polskich,
Iserceswedoniegoprzychyl,
Pierwsza ukraiñska tajna
stanie, uwolni wszystkie ludy
mitu by³a idea o braterskim
z których czêœæ (ponad 8 tys.
I razem w imiê Chrystusowe
organizacja polityczna
Europy z niewoli”. Jak wi-
sojuszu Polaków i Ukraiñców
dzia³aczy politycznych i woj-
Odbudujemy raj
Bractwo Cyryla i Metodego
dzimy, nie s¹ tu wspominani
przeciwko Moskwie. Wedle
skowych, dzia³aczy nauki
nasz cichy!
(t³um. Jerzy Jêdrzejewicz)
w latach 1846-1847 wypowie-
legendy, Wernyhora zwiasto-
i kultury etc.) emigrowa³a za
dzia³o siê za oparciem na
granicê, gdzie kontynuowa³a
idea³ach chrzeœcijañskich,
walkê polityczn¹, poœwiêcaj¹c
Widocznie, wyra¿one pogl¹-
wolnoœci i równoœci, które ³¹-
uwagê, w pierwszej kolejnoœci,
dy Tarasa Szewczenki wspó³-
czy³y siê z pragnieniem odro-
dzia³aniom dyplomatycznym.
dzeniapañstwowoœciukraiñskiej
Stwierdziæ mo¿na, ¿e strona
we wspólnocie wszystkich
polska otrzyma³a realn¹ szansê
narodów s³owiañskich z cent-
tego, by przemyœleæ przyczyny
rum w Kijowie. Tê formu³ê
klêski powstania. Liderem
po³¹czenia idei chrzeœcijañ-
emigracji polskiej w Pary¿u
zosta³ Adam Czartoryski, wo-
Idea porozumie-
kó³ którego zorganizowa³o siê
nia ukraiñsko-
kó³ko Polaków-ukrainofilów,
którzy pochodzili z Ukrainy
polskiego
i zachwycali siê jej przesz³oœci¹,
odnalaz³a swe
zw³aszcza kozaczyzn¹, widz¹c
w niej potê¿ne Ÿród³o umi³o-
odbicie w twór-
Adam Czartoryski
wania wolnoœci, charakterys-
Taras Szewczenko
czoœci Tarasa
wa³ nieuniknione wskrzesze-
tycznedla„duchas³owiañskiego.”
Szewczenki.
konkretnie Rusini-Ukraiñcy,
nie „z popio³u” Rzeczypospolitej,
Cz³onkowie kó³ka (Micha³ Czaj-
Józef Bogdan Zaleski
jednak teza o po³¹czeniu wy-
tym razem „trojga narodów”,
kowski, Franciszek Duchiñski
skiej i narodowoœciowej
si³ków w walce narodowo-
prawdopodobnie z pomoc¹
i in.) postrzegali przysz³oœæ
cz³onkowiebractwaCyrylaiMe-
wyzwoleñczej narodów dawnej
oddanych idei jagielloñskiej
Ukrainy (Rusi) w sk³adzie od-
todego zapo¿yczyli od inte-
Rzeczypospolitej mia³a swoich
ch³opów ruskich. Obraz Wer-
budowanej federacyjnej Rzeczy-
lektualistów zachodnio-s³o-
zwolenników.
nyhory by³ tak bardzo atrak-
pospolitej, propagowali idee
wiañskich, przede wszystkim,
Idea porozumienia ukra-
cyjny artystycznie, ¿e poci¹ga³
wspólnoty losu oraz interesów
z utworu Adama Mickiewicza,
iñsko-polskiego odnalaz³a swe
nie tylko nielicznych zwolen-
narodowych Polaków i Ukra-
wybitnego polskiego poety
odbicie w twórczoœci Tarasa
ników porozumienia polsko-
iñców. W oparciu o nazwê
Szewczenki, który wiele uwagi
ukraiñskiego na Kresach, ale
i dzia³acza spo³ecznego. Cho-
rezydencji paryskiej Adama
poœwiêci³ sprzecznoœciom
tak¿e znaczn¹ czêœæ emigracji
dzi o „Ksiêgi narodu i piel-
Czartoryskiego grupênazwano
miêdzy obojgiem narodów w
polskiej, zw³aszcza A. Mickie-
grzymstwa polskiego”, wydane
„HotelLambert.”
w Pary¿u w 1832 r., po klêsce
Zwolennicy Adama Czarto-
przesz³oœci. Utwierdza³ w prze-
wicza, M. Mochnackiego i J.
Powstania Listopadowego w
ryskiego wi¹zali odrodzenie
konaniu, ¿e Ukraina, mimo
Lelewela.
roku 1830.
Rzeczypospolitej z mo¿liwoœci¹
smutnego losu, zmartwychw-
„S³owacki, - pisa³ wybitny
„I powstanie Ukraina ze
skorzystania z obcej pomocy
poeta ukraiñski i dzia³acz
stanie, wykona rolê Mesjasza.
swego grobu, - by³a mowa w
oraz z ogóln¹ wojn¹ poprzez
W sensie poezji Szewczenki
spo³eczny Dmytro Paw³yczko,
Seweryn Goszczyñski
programie Bractwa – „Ksiêdze
wspó³zawodnictwo wielkich
jest mitologiczny odbiór Uk-
- wyprowadza w wielu swych
bycia narodu ukraiñskiego”
pañstw o wp³yw na Ba³ka-
rainy, która nabiera cech
utworach Wernyhorê jako g³o-
(„Prawie Bo¿ym”) Myko³y Kos-
nach i Bliskim Wschodzie.
idealnego zjawiska. Mimo to,
siciela i proroka pojednania
tomarowa, - i znów odezwie siê
Wœród emigrantów byli nawet
¿e Ukrainie przeciwstawia³y
ukraiñsko-polskiego”. „Za-
do wszystkich swoich braci
ci, którzy siê spodziewali de-
siê œwiat katolicki na Zacho-
chwyt tematyk¹ ukraiñsk¹”,
S³owian, i us³ysz¹ jej krzyk,
mokratyzacji ustroju spo³ecz-
dzie i samow³adztwo moskiew-
jak twierdzi D. Paw³yczko,
i powstanie S³owiañszczyzna,
nego w Imperium Rosyjskim.
skie na Wschodzie, Szewczenko
doprowadzi³ J. S³owackiego do
i nie bêdzie ju¿ ani cara, ani
Szczególnie aktywny by³ F.
spodziewa³ siê poprawy sto-
tego, ¿e „og³osi³ Ukrainê sw¹
królewicza, ani królewny, ani
Duchiñski – autor teorii o po-
sunków polsko-ukraiñskich
drug¹ ojczyzn¹.” Wernyhora
kniazia, ani hrabiego, ani
krewieñstwie rasowym Polaków
w przysz³oœci. W wierszu „Do
zwraca siê do Polaków w
i Ukraiñców, która to teoria
imieniu narodu ukraiñskiego:
Szczególn¹ rolê w krzewieniu idei
przeczy³a s³owiañskiemu cha-
Ani za ¿adne per³y,
rakterowi narodu rosyjskiego.
ni diamenty
porozumienia polsko-ukraiñskiego
Przysz³oœæstosunkówukraiñsko-
Nie bêdê przy rozmowie tu,
odegrali przedstawiciele tzw. „szko³y
polskich – uwa¿a³ on – mia-
zabawie,
ukraiñskiej” w literaturze polskiej.
³aby siê budowaæ na wzór Unii
Ani usi¹dê przy stole na
Juliusz S³owacki
Hadziackiej 1658 r. – Rzecz-
³awie
brzmia³y z najwa¿niejsz¹ ide¹
ksiêcia, ani jaœnie pana, ani
pospolita polsko-litewska
Polaków” pisa³ otwarcie:
Ja po³¹czony z wami
Unii Hadziackiej – utrwalenie
ekscelencji, ani pana, ani bo-
mia³aby siê przekszta³ciæ w
Kiedyœmy byli Kozakami
duchem bratnim...
sprawiedliwych stosunków
jara, ani pañszczyŸnianego,
federacjê Polski, Litwy i Rusi-
Jednoczeœnie osoby o pod-
I nic o unii nie s³yszeli,
miêdzy Polakami i Ukraiñ-
ani ch³opa... Ukraina bêdzie
Ukrainy.
wójnej (ukraiñsko-polskiej)
Na wolnych stepach,
cami, realizacja nowych form
niepodleg³¹ Rzeczpospolit¹
œwiadomoœci narodowej (gente
wolni sami,
(republik¹ – aut.) w sojuszu
Ihor Rajkiwski – kierownik
wspó³¿ycia narodów dawnej
Ruthenus, natione Polonus)
Brataliœmy siê z Polakami
Katedry Historii Ukrainy
Rzeczypospolitej.
s³owiañskim.” W swej istocie,
mieszka³y w austriackiej
I ¿yli sobie najweselej!
Narodowego Uniwersytetu
Szczególn¹ rolê w krzewie-
Bractwo Cyryla i Metodego
Galicji, praktycznie odgrywa-
W sadach dziewczêta,
Przykarpackiego im. Wasyla
niu idei porozumienia polsko-
walczy³o o koniecznoœæ poro-
j¹c rolê poœredników miêdzy
niczym bia³e
Stefanyka, doc. dr nauk
ukraiñskiego odegrali przed-
zumienia ukraiñsko-polskiego
polskim i ukraiñskim ruchami
Lilije, kwit³y dla mi³oœci.
historycznych.
stawiciele tzw. „szko³y ukraiñ-
w federacji demokratycznej
narodowymi. „Rusini narodo-
A matki z dum¹
skiej” w literaturze polskiej,
narodów s³owiañskich. Bliskie
woœci polskiej” (J. Dobrzañski,
spogl¹da³y
polscy poeci i pisarze, którzy
temu duchowi myœli wyra¿a³
Artryku³ powsta³ na
P. Kostecki, J. Horoszkiewicz
Na swoich synów, którzy
urodzili siê i dorastali na Uk-
Adam Mickiewicz, który wie-
kanwie referatu, wyg³oszo-
i in.) nie tyle odzwierciedlali
roœli […]
rainie – Józef Bogdan Zaleski,
rzy³ w mesjanizm polski,
nego przez Ihora Rajkiw-
Wszystko siê zmieni³o,
realia, ukszta³towane w cza-
Seweryn Goszczyñski, Juliusz
uwa¿a³ Polaków za tych,
skiego podczas konferencji
pisa³ Szewczenko, po ustano-
sach Rzeczypospolitej, ile
S³owacki i in. W swych utwo-
którzy walczyli o wolnoœæ i nie-
o Unii Hadziackiej, wspó³or-
wieniu panowania polsko-
aktywnie budowali wspó³-
rach wyraŸnie pokazywali ro-
podleg³oœæ wszystkich naro-
ganizowanej przez nasze
szlacheckiego w oparciu o Uniê
czesny model „ruskoœci” jako
mantyczny zachwyt Ukrain¹,
dów. Pisa³: „…Wielki naród,
pismo pod koniec ubieg³ego
Lubelsk¹:
czêœæ organiczn¹ polskiej
jej bogat¹ przyrod¹ i heroiczn¹
Litwa, po³¹czy³ siê z Polsk¹,
roku w Stanis³awowie.
wspólnoty politycznej. Ide¹
A¿przyszliksiê¿aiwimieniu
histori¹, propagowali mit o Rze-
jako m¹¿ z ¿on¹, dwie dusze
Dokoñczenie w nastêpnym
kluczow¹ „Rusinów narodo-
Chrystusa Pana podpalili
czypospolitej jako bratnim
w jednym ciele. […] Bo to
numerze.
woœci polskiej” by³o odrodzenie
Nasz cichy raj […]
sojuszu trojga narodów – pol-
po³¹czenie i o¿enienie Litwy
Jednoczeœnie, utwór zawie-
unii polsko-ukraiñskiej na
KG
skiego, litewskiego i ruskiego
z Polsk¹ jest figur¹ przysz³ego
ra apel do strony polskiej:
zasadach równouprawnienia,