img
11
Kurier Galicyjski * 24 kwietnia – 14 maja 2009
Z polityzacj¹ polskiego i uk-
œciem caratu rosyjskiego
noœci inteligencji ukraiñskiej i
skiego). Jednak, w trakcie
oparciu o wyraŸn¹ przemoc ze
raiñskiego ruchów narodo-
miejscow¹ szlachtê zrównano
polskiej, gdy¿ na przyzwy-
rozwoju narodowego docho-
strony obszarników-Polaków.
wych w Galicji na prze³omie
w prawach i przywilejach ze
czajenia i œwiadomoœæ inte-
dzi³o do uœwiadomienia, ¿e
Na Ukrainie Prawobrze¿-
XIX-XX wieku mia³o miejsce
szlacht¹ rosyjsk¹, w ich
ligentnego Polaka mia³o g³ê-
przysz³e pañstwo narodowe
nej zachowa³a siê nadzwyczaj
zaognienie stosunków ukra-
w³asnoœci  pozostawiono
boki wp³yw dziedzictwo tra-
ogarnie wszystkie ziemie
wysoka, zw³aszcza w porów-
iñsko-polskich. W centrum
ziemiê i ch³opów pañszczyŸ-
dycji szlacheckiej. Natomiast
etniczne „od Sanu do Donu”
naniu do krajów Europy
walki narodowo-politycznej
nianych. W³adze carskie,
rodz¹ca siê inteligencja ukra-
lub „od Karpat a¿ do Kau-
Zachodniej, liczebnoϾ stanu
by³y dwie sprawypowo³anie
mimo licznych dzia³añ przy-
iñska by³a w znacznej mierze
kazu”. Idea samodzielnej
szlacheckiego. Dla porówna-
we Lwowie uniwersytetu ukra-
musowych po Powstaniu
pochodzenia ch³opskiego,
pañstwowoœci Ukrainy prze-
nia – na Zachodzie szlachta
iñskiego oraz przeprowadzenie
Listopadowym 1830-1831 r.,
przesi¹kniêta ideologi¹ ludow¹.
czy³a myœli o odrodzeniu Rze-
stanowi³a 1,0-1,5% ogólnej
reformy politycznej, która
nie potrafi³y rozwi¹zaæ wa¿nej
czypospolitej jako sojuszu
zwiêkszy³aby przedstawi-
dla siebie „sprawy polskiej”,
„bratnich narodów”, ponie-
cielstwo Ukraiñców w Sejmie
zdecydowanie ograniczyæ
wa¿ Ukraina Prawobrze¿na
Galicyjskim, zmniejszy³a mo-
wp³ywów szlachty polskiej.
i Galicja, jak przewidywa³y
nopol w³adzy Polaków w
W tych warunkach dalszy
ukraiñskie programy poli-
kraju w oparciu o reformy
rozwój stosunków miêdzy
tyczne, mia³y wejœæ do sk³adu
konstytucyjne 1860-1870 r.
Ukraiñcami („Rusinami”,
„zespolonej” Ukrainy.
Nowoutworzone partie w obo-
„Ma³orosami”) i Polakami – od
Na ziemiach „ruskich” daw-
zach ukraiñskim i polskim,
konfrontacji do wspó³pracy
nej Rzeczypospolitej w ci¹gu
wbrew zbie¿noœciom ideowym,
czy odwrotnie – zale¿a³, przede
XIX w. by³ ostry konflikt etno-
zajmowa³y skrajnie przeciwne
wszystkim, od polskich w³aœ-
spo³eczny miêdzy ch³opskim
stanowiska, jeœli chodzi o kwe-
cicieli ziemskich. Mieli przed
Naczelna Rada
stiê narodowoœciow¹, co
sob¹ alternatywê: albo libe-
Ruska by³a tak¿e
przeczy³o zasadom federalis-
ralizacjê stosunków na p³a-
tycznym Unii Hadziackiej.
szczyŸnie „obszarnik-ch³op
za tym, ¿eby od-
W³odzimierz Antonowicz
Najbardziej wp³ywowe partie
pañszczyŸniany”, aby w ten
dzieliæ Galicjê
Hetman Iwan Wyhowski
ukraiñskie – Ukraiñska Partia
Idea Unii
Wschodni¹,
Narodowo-Demokratyczna,
liczby ludnoœci, w guberniach
Hadziackiej, jako
Ukraiñska Partia Radykalna,
œrodkowych Imperium Ro-
Oœwieceni Polacy i Ukraiñcy
„rusk¹”, od Ga-
Ukraiñska Partia Socjal-
syjskiego – mniej, ni¿ 1%,
bardzo siê ró¿nili ze wzglêdu
przejaw myœli
licji Zachodniej,
demokratyczna – sta³y na
wówczas, gdy w strukturze
na styl ¿ycia i wartoœci ¿yciowe,
polityczno-prawnej
wspólnym stanowisku pañ-
ludnoœci dawnej Rzeczypos-
¿aœ tradycyjna nienawiœæ
polskiej.
stwowym (niepodleg³e zjed-
politej – ponad 5%, a na zie-
miêdzy szlacht¹ polsk¹ a
swego czasu,
miach Ukrainy Prawobrze¿-
noczone pañstwo ukraiñskie
Kozakami ukraiñskimi lub
„do³em” i polsk¹ „gór¹”, która
mia³a wp³yw na
nej – 6-10%. Poza tym, na
jako cel koñcowy ruchu naro-
hajdamakami nadal wp³ywa³a
w³ada³a ziemi¹, co, oczywiœ-
stosunki
charakterze ówczesnych sto-
dowego). Dawa³o to podstawy
na stosunki miêdzy obojgiem
cie, nie sprzyja³o osi¹gniêciu
sunków ukraiñsko-polskich
narodów oraz ich elitami.
do kszta³towania szerokiej
porozumienia polsko-ukraiñ-
ukraiñsko-pol-
Tym bardziej, ¿e te odczucia
odbi³y siê ogromne rozmiary
koalicji politycznej w trakcie
skiego, jak to przewidywa³a
skie w ca³ym
nasila³y emocjonalne wspom-
ziem obszarniczych. Wed³ug
og³oszenia i robudowania
Unia Hadziacka. D. Bovois
nienia o konfliktach kozacko-
niektórych obliczeñ, w wieku
Zachodnioukraiñskiej Re-
zwróci³ uwagê badaczy sto-
wieku XIX.
szlacheckich w przesz³oœci,
publiki Ludowej (ZURL) na
sunków ukraiñsko-polskich
Polskie koncepcje
do których odwo³ywali siê
sposób sk³oniæ na swoj¹
warunkach Imperium Austro-
w wieku XIX oraz pierwszej
utalentowani ukraiñscy i pol-
stronê ludnoœæ miejscow¹ w
Wêgierskiego.
po³owie XX w. przede wszyst-
polityczne opie-
scy pisarze. Wystarczy tu
walce o odrodzenie Rzeczy-
Natomiast wœród polskich
kim na czynniki o charakterze
ra³y siê o zasadê
wspomnieæ „Hajdamaków”
pospolitej (ale ju¿ na zasa-
partii politycznych szerzono
etnospo³ecznym. Nawo³ywa³ do
legitymizmu his-
dach braterskiego wspó³¿ycia
tego, by nie skupiaæ siê na
Jednoœæ trzech czêœci sk³adowych
s¹siednich narodów, w du-
wyidealizowanych obrazach
torycznego, odro-
odrodzonej Rzeczypospolitej mia³a
chu Unii Hadziackiej), albo
literatury romantycznej, nie
dzenia jagielloñ-
te¿ kontynuacjê polityki etno-
powtarzaæ mitów na kszta³t
symbolizowaæ nowa pieczêæ Rz¹du
spo³ecznego gnêbienia wars-
nostalgii Szewczenki o daw-
skiej Rzeczypospo-
Narodowego, na której by³y trzy herby
twy ch³opskiej. Obszarnicy
nych czasach, kiedy Kozacy
litej w granicach
– Orze³ Bia³y, Pogoñ i Archanio³ Micha³
polscy wybrali praktycznie
ukraiñscy „bratali siê z wol-
1772 r.
drug¹ drogê, daj¹c mnóstwo
nymi Lachami”. Prosi³ te¿, by
(odpowiednio symbole Polski, Litwy i Rusi).
przyk³adów okrutnego trak-
nie wierzyæ œwiadectwom
Szewczenki i „Tarasa Bulbê”
XIX Polacy – w³aœciciele ziem-
towania swych ch³opów pañ-
has³a odrodzenia Polski nie-
dawnych polskich w³adców
Gogola z jednej strony, a „Og-
scy w³adali 9/10 wszystkich
szczyŸnianych. W historii
podleg³ej w granicach 1772 r.
ziemskich, którzy we wspom-
niem i mieczem” Sienkiewicza
ziem na Ukrainie Prawobrze¿-
zachowa³o siê wiele przyk³a-
Na otwarcie antyukraiñskim
nieniach dla potomnych z za-
– z drugiej.
nej, w przeddzieñ Powstania
dów prawdziwego sadyzmu
stanowisku sta³a Partia Na-
mi³owaniem pisali o idylli
Innym czynnikiem, który
Listopadowego we w³adaniu
rodowo-Demokratyczna, której
poszczególnych obszarników
stosunków patriarchalnych
sta³ na przeszkodzie osi¹gniê-
obszarników, licznych klasz-
polskich wobec ich podda-
cz³onków nazywano endekami.
miêdzy panami i ch³opami
ciu porozumienia ukraiñsko-
torów rzymskokatolickich,
nych, co, swoj¹ drog¹, wywo-
Zale¿a³o im na odrodzeniu
pañszczyŸnianymi w maj¹t-
polskiego na poziomie elit,
koœcio³ów, drobnej szlachty
³ywa³o masowe protesty.
dawnej Rzeczypospolitej z na-
kach feudalnych na Kijow-
by³a, jak twierdzi³ I. £ysiak-
by³o ok. 6 mln dziesiêcin
Oczywiœcie, wzajemne krzywdy
stêpuj¹c¹ po tym asymilacj¹
szczyŸnie, Wo³yniu, Podolu,
Rudnicki „niewspó³miernoœæ
ziemi i blisko 3 mln „dusz”
i obrazy, przede wszystkim,
narodów niepolskich. Jedno-
Galicji Wschodniej. W ¿yciu
programów narodowo-patrio-
ch³opów pañszczyŸnianych.
krótkowzroczna polityka
czeœnie socjaliœci polscy obie-
realnym, o czym przekonuje
tycznych obu stron w ich
Do magnatów - Polaków
szlachty polskiej, stwarza³y
cali ustrój federacyjny oraz
w oparciu u liczne dokumenty
podstawie.” Polskie koncepcje
nale¿a³y tak¿e niewielkie
równe prawa narodowo-kul-
niesprzyjaj¹cy grunt dla
archiwalne D. Bovois, sto-
polityczne opiera³y siê o za-
miasta i miasteczka. Z przyj-
dzia³alnoœci nielicznego w
turalne dla narodów niepol-
sunki te by³y budowane w
sadê legitymizmu historycz-
wieku XIX krêgu zwolen-
skich na zasadach dobrowol-
Na przeszkodzie porozumieniu polsko-
nego, odrodzenia jagielloñ-
ników Unii Hadziackiej.
nego wejœcia do federacji
ukraiñskiemu, próbom realizacji nowych
skiej Rzeczypospolitej w gra-
Idea Unii Hadziackiej, jako
(Polska Partia Socjalistyczna).
nicach 1772 r. Na odmianê od
przejaw myœli polityczno-
Jednak, te wymagania w ra-
form wspó³¿ycia narodów dawnej
polskiej, ówczesna ukraiñska
prawnej swego czasu, mia³a
mach zasad ideowych umowy
Rzeczypospolitej sta³o kilka czynników.
myœl polityczna opiera³a siê
wp³yw na stosunki ukra-
hetmana Iwana Wyhowskiego
o tzw. etnokulturow¹ teoriê
iñsko-polskie w ca³ym wieku
z roku 1658 nie mia³y wielu
Po pierwsze, zasadnicza ró¿nica w men-
narodu, wed³ug której naród
XIX. By³a ona czynnikiem
sympatyków, wp³yw polskiego
talnoœci inteligencji ukraiñskiej i polskiej,
stanowi³ jednoœæ etniczn¹ i jê-
zbli¿enia elit dwojga s¹sied-
ruchu socjalistycznego we
gdy¿ na przyzwyczajenia i œwiadomoœæ
zykow¹. Coprawda, ukraiñscy
nich narodów, sprzyja³a
wszystkich prowincjach kraju
filozofowie polityczni i pub-
poszukiwaniom dróg poro-
u schy³ku wieku XIX by³
inteligentnego Polaka mia³o g³êboki
licyœci XIX w. w swej wiêk-
zumienia, chocia¿ generalnie,
niewielki.
wp³yw dziedzictwo tradycji szlacheckiej.
szoœci nie wykraczali poza
tak jak w odleg³ym 1658
Na przeszkodzie porozu-
granice wymagañ autonomii
roku, napotka³a na du¿y
mieniu polsko-ukraiñskiemu,
Natomiast rodz¹ca siê inteligencja
narodowo-kulturowej oraz
próbom realizacji nowych
sprzeciw w œwiadomoœci
ukraiñska by³a w znacznej mierze
ograniczonego samorz¹du
form wspó³¿ycia narodów
spo³ecznej zarówno Polaków,
pochodzenia ch³opskiego, przesi¹k-
terytorialnego w granicach
dawnej Rzeczypospolitej sta³o
jak te¿ Ukraiñców, pe³en ste-
Imperium Rosyjskiego i Au-
kilka czynników. Po pierwsze,
reotypów wzajemnej wrogoœci.
niêta ideologi¹ ludow¹.
striackiego (Austro-Wêgier-
zasadnicza ró¿nica w mental-
KG