img
16
Tabor wędruje
24 kwietnia – 14 maja 2009 * Kurier Galicyjski
OBCY W CENTRUM EUROPY
li³em siê za swoj¹ ¿onê. Bi³a
mnie, wypêdza³a z domu. Rzu-
cano mnie na ³ó¿ko, krêpo-
wano rêce i nogi, do ust si³¹
wlewano wódkê, obym tylko
KONSTANTY CZAWAGA
nie szed³ na spotkanie wier-
tekst i zdjêcia
nych. Dziêki Bogu, moja ¿ona
teraz te¿ jest chrzeœcijank¹.
„Znów poprzyje¿d¿ali do
Starsza córka Nadia ma 23
Lwowa Cyganie z Zakarpacia”,
lata. W naszej wspólnocie re-
takie narzekania mo¿na
ligijnej dzia³a szko³a niedziel-
we Lwowie us³yszeæ niemal
na, córka jest katechetk¹ w
codziennie. Có¿ mówiæ o in-
grupie m³odszej. Druga córka,
nych regionach i tzw. pro-
Tatiana, ma 21 lat, opano-
wincji.
wa³a zawód sekretarki i pracê
Niegdyœ w miejscowoœci
przy komputerze. Tak, jak
Sarny na Polesiu by³em œwiad-
dotychczas, naszym domem
kiem, jak w trakcie spotkania
jest tabor. W U¿horodzie
m³odzie¿y chrzeœcijañskiej
cztery tabory cygañskie, w któ-
kap³an zapyta³: „Czy wiecie,
rych mieszka prawie szeϾ
Jeden z najwiêkszych taborów cygañskich w powiecie U¿horod
kimCyganie?” „To ¿eb-
tysiêcy Cyganów. Kiedyœ nie-
racy”, „Oni kradn¹ i oszukuj¹”,
„To ludzie, którzy nie maj¹,
gdzie mieszkaæ i wêdruj¹ po
œwiecie”, – pada³y odpowiedzi.
Tylko jeden ma³y ch³opiec
powiedzia³: „To s¹ nasi bracia.”
Czy pamiêtamy o tym my,
doroœli? Co wiemy o Romach,
którzy od ponad 500 lat ¿yj¹
obok nas?
Niedawne badania socjo-
logicznezatrwa¿aj¹ce:
prawie 65% obywateli Ukra-
iny nie chce widzieæ w Ro-
mach swych wspó³obywateli,
a 40% w ogóle jest za tym,
¿eby wys³aæ wszystkich Cy-
ganów poza granice Ukrainy.
Historia Joszki
Najwiêksze skupiska Ro-
mów s¹ na Zakarpaciu, gdzie,
Diakon cygañskiej wspólnoty protestanckiej Josyp £acko
jak g³osz¹ wyniki spisu lud-
noœci, jest ich prawie 13
jestem pewien, ¿e mam opa-
nowany materia³ nawet z dwu,
– nie ukrywa³ Joszka. – Kiedy
chodzi³em do szko³y, dzieci,
nie bêd¹ce Cyganami, nie
ufa³y nam, traktowa³y nas,
ma³ych Cyganów, z pogard¹.
W szkole krad³em tym dzie-
potajemnie. Wspomina, jak
ciom chleb, za co one mnie
nawidzi³em Rusinów, a obecnie
zasiedzia³ siê do póŸna w
bi³y. A ja myœla³em, ¿e do-
jestem diakonem we wspól-
chacie ukraiñskiej i tam za-
rosnê, bêdê silny i wówczas
nocie ukraiñskiej Koœcio³a
proponowano mu nocleg.
bêdê r¿n¹³ Rusinów. Pewien
chrzeœcijan ewangelików, a
mê¿czyzna przezwa³ mnie
- Myœla³em: gdzie gospo-
tak¿e s³u¿ê Bogu wœród Cy-
Bogiem cygañskim. Bêd¹c
darz przygotuje dla mnie
ganów wêgierskich w jednym
ma³ym ch³opcem, chcia³em
pos³anie? – a on zaprosi³ mnie
z powiatów obwodu.
odnaleŸæ owego cygañskiego
do pokoju, w którym by³a
Kwestia
Boga, który umiera³ za nas,
czysta poœciel. W domu, w
narodowoœciowa
Romów. Gdy sta³em siê do-
taborze opowiada³em wszyst-
kim o tym, jak ten chrzeœci-
ros³y, to pi³em, krad³em, oszu-
Gdy zapyta³em Joszkê, czy
janin przez swe uczynki
kiwa³em – jak inni Cyganie.
doœwiadcza jakichœ przeœla-
potwierdza³ to, co mówi³. Jeœli
W roku 1982 los zetkn¹³
dowañ ze strony przedstawicieli
Pan dotkn¹³ serca Cygana, to
Joszkê z przedstawicielami
innych narodowoœci, opowie-
Koœcio³a chrzeœcijan ewange-
zamyœli siê on nad swoim
dzia³, ¿e wczeœniej mia³ d³ugie
lików, wiêc ¿ycie tego Cygana
zachowaniem, zechce siê
w¹sy, a w³osy spada³y mu na
tysiêcy. Statystyki nieoficjal-
z okolicznych wspólnot pro-
zaczê³o siê zmieniaæ. Praco-
uwolniæ od z³ych nawyków,
ramiona. Zmieni³ to, ¿eby nie
ne mówi¹ o 30-40 tys. osób.
testanckich, Josyp £acko.
wa³ jako kierowca, powa¿nie
a kiedy zrobi coœ z³ego, to od
wygl¹daæ na Cygana. Obie
Okazj¹ do mego kolejnego
Miejscowi Cyganie mówi¹ na
zaj¹³ siê samokszta³ceniem.
razu myœli o tym, ¿e tak nie
córki równie¿ nie chc¹ siê wy-
ju¿ pobytu u Romów na Za-
niego po wêgiersku – Joszka.
W czasach sowieckich wierni
mo¿na. Kiedy uwierzy³em w
ró¿niaæ w t³umie mieszkañ-
karpaciu, sta³ siê Dzieñ Biblii.
Zanim nasza niewielka grupa
tego Koœcio³a spotykali siê
Boga, to przez osiem lat mod-
ców U¿horodu. Jednak, nie
Zorganizowa³ go Zachodni
ekumeniczna dotar³a do le¿¹-
zawsze pomaga to w uzyska-
Kiedy chodzi³em do szko³y, dzieci, nie
Oddzia³ Regionalny Ukraiñ-
cego wœród lasów i pagórków
niu równych praw obywa-
bêd¹ce Cyganami, nie ufa³y nam, trak-
skiego Towarzystwa Biblij-
taboru cygañskiego, Joszka
telskich z s¹siadami, repre-
nego, maj¹cego sw¹ siedzibê
opowiedzia³ o sobie ³adn¹
zentuj¹cymi inne narody.
towa³y nas, ma³ych Cyganów, z pogard¹.
we Lwowie. Impreza odby³a
ukraiñszczyzn¹ i zaznaczy³,
Pe³ne cierpienia tabory cygañ-
W szkole krad³em tym dzieciom chleb,
siê w jednym z najwiêkszych
¿e, oprócz swego dialektu
skie nadal s¹ faktycznie odi-
za co one mnie bi³y. A ja myœla³em, ¿e
taborów cygañskich w po-
romskiego zna jêzyki wêgier-
zolowane od reszty spo³eczeñ-
wiecie U¿horod. Naszym
ski, s³owacki i rosyjski.
stwa. Bezrobocie rodzi prze-
dorosnê, bêdê silny i wówczas bêdê
przewodnikiem by³ inteli-
- Mam dokument, ¿e ukoñ-
stêpczoœæ. Co tu ju¿ mówiæ o
r¿n¹³ Rusinów - Josyp £acko
gentny Rom, diakon jednej
czy³em osiem klas, jednak nie
alkoholizmie, narkomanii,