img
19
Kurier Galicyjski * 26 maja 11 czerwca 2009
O PRZYJĘCIU DO NASZEJ SZKOŁY KLAS POLSKICH”
siedziby towarzystwa rosyj-
programy, wykonuj¹ odpo-
dziadków. Koszty wyjazdu
- Za³atwianie tych formal-
moim domu (p. W. Sojka,
skiego. Ju¿ w pierwszym roku,
wiedni wystrój szko³y. Ponie-
z regu³y ponosi strona polska.
noœci wziê³am na siebie:
p. R. Tymosz). M¹¿ ich zna
dziêki zabiegom Towarzyst-
Czêsto w³aœnie nauczycielki
wa¿ mamy w szkole ró¿ne
zameldowanie, zgoda na
i syn równie¿. Zawsze mog¹
wa, wyremontowano 4 piêtro
z Polski staj¹ siê inicjator-
wyznania: moskiewski i ki-
pracê, wszystkie sprawy w
te¿ do³¹czyæ do szko³y na
i zrobiono toaletê, w drugim
kami wspó³pracy. Nawet jeœli
jowski patriarchat, rzymskich
urzêdach. Op³aty ponosz¹
spotkanie. Doskonale rozu-
roku wyremontowano szeϾ
koñcz¹ pracê u nas, zwi¹zki
katolików, greko-katolick¹
nauczyciele. Robimy to nie
miej¹ z³o¿onoœæ pracy dyrek-
klas i kolejn¹ toaletê, z pew-
pozostaj¹. Tak jest w przy-
Cerkiew, muzu³manów, przed-
pierwszy raz, choæ na pocz¹t-
tora takiej placówki, jak
noœci¹ wp³ynê³o to na moj¹
padku Rzeszowa.
stawicieli wyznania moj¿e-
ku nie obesz³o siê bez kary.
nasza szko³a i mogê liczyæ na
- Czy szko³a bierze udzia³
decyzjê. Nie zawar³yœmy
szowego i wiele innych (ate-
Teraz pilnujemy razem z
ich wyrozumia³oœæ, a nawet
¿adnej pisemnej umowy.
w projektach miêdzynaro-
istów równie¿), nie zezwalam
nauczycielkami wszelkich
pomoc w niektórych spra-
dowych, z jakim efektem?
Pomieszczenie, zgodnie z
na to, by w szkole odbywa³a
terminów. Jest nowe rozpo-
wach.
- Nied³ugo matura. Czy
proœb¹, udostêpniono tym-
- Tak, staramy siê na
siê nauka religii jednego
rz¹dzenie ministerstwa, o któ-
po ukoñczeniu szko³y ucz-
czasowo, nie jest to  ani
bie¿¹co sprawdzaæ projekty w
wyznania, choæ by³y takie
rym Polacy jeszcze nie wiedz¹,
niowie utrzymuj¹ jakiœ
dzier¿awa, ani w³asnoœæ. Nie
Internecie i wygrywamy granty.
proœby. W co przekszta³ci³aby
dotycz¹ce op³aty za pozwolenie
pobieram za u¿ytkowanie
kontakt z by³¹ placówk¹,
Robi¹ to naturalnie nauczy-
siê szko³a, gdybym pozwoli³a
na pracê. Niestety jest ona
w której spêdzili 11 lat i w
¿adnych op³at, nie tylko za
ciele , pp. J. Tomczak i R. Klê-
przedstawicielom wszystkich
bardzo wysoka – 2,5 tys. gry-
której dorastali?
pokój ale równie¿ za korzys-
czañska opracowa³y projekt
wyznañ na takie praktyki?
wien za 1 osobê. Wg rozporz¹-
tanie z telefonu, za pr¹d czy
i wygra³y grant, tak dosz³o do
Gdybym pozwoli³a jednym,
dzenia koszt ten powinien
- Czêsto goœcimy tu by³ych
wodê. Udostêpniam równie¿
wspó³pracy z Brodnic¹. Bez-
musia³abym te¿ wpuœciæ
ponieœæ miejscowy Wydzia³
uczniów i tych, którzy wyje-
na proœbê Towarzystwa aulê
poœrednio czuwa nad tym mój
wszystkich innych. Nie prze-
Oœwiaty. W mieœcie pracuje
chali bardzo daleko i tych,
na ró¿ne spotkania, sto³ówkê,
zastêpca – J. Arseniewa.
szkadzamy uczniom w prak-
wielu obcokrajowców, znale-
którzy studiuj¹, np. w Polsce.
czy pomieszczenia na zajêcia
Grant siê koñczy, a kontakty
tykach religijnych poza szko³¹.
zienie pieniêdzy na ten cel
Przychodz¹, opowiadaj¹, jak
dla cz³onków TKP - kursy pol-
pozostaj¹. Od 5 lat nasze
To, co odró¿nia nas od innych
przy bardzo niskim bud¿ecie,
potoczy³y siê ich losy, jak im
skiego, historii czy inne
dzieci je¿d¿¹ do Gorzowa na
szkó³, to wielonarodowoœæ
jakim dysponuje Wydzia³ jest
idzie dalsza nauka. Nie
nieodp³atnie. Z drugiej strony
miêdzynarodowy konkurs
27 nacji. Poza Ukraiñcami,
nierealne. Trzeba bêdzie
¿a³uj¹, ¿e tu siê uczyli, otrzy-
mamy pomoc przy za³atwia-
znaleŸæ rozwi¹zanie, ju¿ teraz
Polakami i Rosjanami mamy,
jêzyka angielskiego. S¹ tam
mali wiedzê, choæ przyznaj¹,
niu wiz dla dzieci, choæ muszê
np. Azerów, Gruzinów, Or-
przedstawiciele ca³ego Za-
o tym myœlê, mam dwie propo-
¿e czasami jest im ciê¿ko.
mian, Osetyñczyków, Argen-
- Czy s¹ chwile, w któ-
przyznaæ, ¿e ten obowi¹zek
chodu, a z Ukrainy tylko my.
zycje rozwi¹zania tej sprawy,
rych ¿a³uje Pani podjêtej
bior¹ na siebie coraz czêœciej
tyñczyków, Marokañczyków,
Dzieci wracaj¹ z dyplomami,
ale zachowam je jeszcze dla
polskie nauczycielki, bêd¹c w
wczeœniej decyzji o przy-
Turków, Wenezuelczyków…
nagrodami, ale nie to jest dla
siebie. W przysz³ym tygodniu
jêciu klas polskich?
tym ogromn¹ pomoc¹.
Nie mamy ¿adnych konflik-
nas najwa¿niejsze, liczy siê
mam spotkanie, na którym
- Jak ocenia Pani polskie
- Nigdy. Gdy przysz³y do
tów ani na tym tle, ani na tle
przede wszystkim kontakt z
zapadn¹ pewne decyzje.
nauczycielki? Czy ich kwa-
- Na jak¹ pomoc ze
nas dzieci, by³o ich 98, dziœ
religijnym i uwa¿am to za
jêzykiem. Podobnie jest z
lifikacje i zaanga¿owanie w
strony administracji szko³y
jest 215. Lubiê, gdy na kory-
wielki sukces.
Brodnic¹. Poza tym pozostaj¹
pracê na rzecz szko³y spe³-
- Jak ocenia Pani zaan-
mog¹ liczyæ polskie nau-
tarzu, w klasie witaj¹ mnie po
trwa³e zwi¹zki przyjacielskie
niaj¹ oczekiwania dyrektora?
ga¿owanie polskich placó-
czycielki? Gdzie np. spê-
polsku. Lubiê dzieci i nie ma
miêdzy rodzinami polskimi
dzaj¹ Bo¿e Narodzenie: w
wek (konsulatu, fundacji,
- U nas jest trochê inaczej
dla mnie znaczenia ich naro-
i ukraiñskimi. Wiem, ¿e s¹
szkole czy w domu?
organizacji) w dzia³ania na
ni¿ w Polsce. Zw³aszcza w
dowoœæ,bardzo ró¿ne, bez-
przypadki zapraszania w ku-
rzecz klas polskich.
klasach m³odszych. Tu nau-
- Obchodzimy w szkole
poœrednie i szczere, nie tak
my po obu stronach. I pry-
czyciel musi zrobiæ wiêcej, za
œwiêta ukraiñskie, rosyjskie
jak doroœli. Na pocz¹tku nie
- Bardzo wysoko. Najtrud-
watne ju¿ zaproszenia do
w³asne pieni¹dze kupiæ po-
i polskie - ¿ycie szkolne jest
zna³am jêzyka polskiego.
niejszy by³ pocz¹tek, brak
spêdzania urlopu w Polsce.
- Ile razy by³a pani w
moc do klasy, dorobiæ klucz,
wiêc ciekawsze i bardzo po-
Teraz wszystko rozumiem,
niemal wszystkiego, pytano
Polsce w ramach wymiany?
jeœli zginie, zatroszczyæ siê
znawcze. Zawsze na proœbê
choæ mam problemy z mówie-
nas: „Co wam potrzeba?” I stop-
Wra¿enia: rozczarowanie
o kredê, siedzieæ z dzieckiem
rodziców dajê uczniom wolne,
niem. Rozumiemy siê z pol-
niowo uzupe³niano braki.
czy zadowolenie?
i czekaæ na rodzica tak d³ugo,
gdy obchodz¹ œwiêta religijne.
skimi nauczycielami i nie ma
Dziœ dzieci maj¹ zapewnione
dopóki siê po dziecko nie
To samo dotyczy nauczycieli.
konfliktów. Ciekawie te¿ wy-
podrêczniki, mamy literaturê
- W ci¹gu oœmiu lat by³am
zjawi, choæ jego czas pracy ju¿
Jest tylko jeden warunek-
gl¹daj¹ nasze rozmowy, ja
dzieciêc¹ i metodyczn¹,
w Polsce trzy razy, dwa razy
nale¿y odpracowaæ dni w
mówiê po ukraiñsku lub rosyj-
dawno min¹³ i nikt mu za to
s³owniki, encyklopedie, p³yty
w Rzeszowie i raz w Miêdzy-
wolne soboty, ferie i nie ma
sku, one po polsku i wszystko
nie zap³aci. Jest wiêc niejaka
i kasety, mamy pracowniê
lesiu. Zawsze by³am serdecz-
przeszkód. Œwiêta religijne
jest jasne, nie ma bariery
degradacja w porównaniu z
komputerow¹. Du¿o pomocy
nie przyjmowana, a prowa-
nauczyciel powinien spêdzaæ
jêzykowej.
Polsk¹. Informujê o tym nau-
przywo¿¹ ze sob¹ nauczy-
dzone rozmowy by³y rzeczowe.
- Marzenia na przysz³oœæ?
w rodzinnej atmosferze, w
czycieli na pierwszym spot-
cielki, a dba o to CODN w
Nie ma mowy o rozczarowaniu.
- W klasach 1-4 ucznio-
- Nasza szko³a jest inter-
domu z dala od zgie³ku szkol-
kaniu, ale pierwsze pó³ roku
Warszawie, który kieruje do
wie maj¹ niemal wszystkie
nacjonalna,¿adnychpodzia³ów.
nego. Administracja nie staje
jest dla nich ciê¿kie, zanim siê
nas kadrê.
- Jak wygl¹da wspó³praca
lekcje po polsku. W star-
Chcê, by klasy polskie by³y
na drodze do wyjazdu w okre-
przyzwyczaj¹. Jednak¿e to, co
polsko-ukraiñska, z jakimi
szych klasach zachowane
obok rosyjskich, by razem
sie poprzedzaj¹cym œwiêta.
robi¹ ze swoimi uczniami jest
- Jak uczestnicz¹ ro-
miastami wspó³pracujecie?
proporcje s¹ na niekorzyœæ
rozmawia³y, bo tylko tak
na wysokim poziomie. Szacu-
dzice w ¿yciu szko³y?
Jak czêsto dzieci je¿d¿¹ do
jêzyka polskiego. Czy my-
mo¿na siê poznaæ i zaakcep-
nek u rodziców, uœmiechniête
Polski i dlaczego? Kto fi-
œla³a Pani o zmianie takiego
- S¹ klasy, w których ro-
towaæ. By³ kiedyœ pomys³ , by
buzie dzieci i dobre wyniki w
nansuje te wyjazdy?
stanu rzeczy?
dzice s¹ bardzo zaanga¿o-
je rozdzieliæ, jestem prze-
nauce daj¹ dobre œwiadect-
wani, np. w kl 2 „w” (klasa
ciwna i uœmiecham siê, gdy
wo. Niektóre nauczycielki nie
- Samo miasto ma wielu
- By³oby idealnie, gdyby
polska) zakupili sprzêt au-
widzê jak tworz¹ siê pary
skupiaj¹ siê tylko na klasie,
partnerów i my równie¿. Ka¿-
mog³y uczyæ siê wszystkich
diowizualny,  komputer,
ale wychodz¹ dalej organizu-
polsko-rosyjskie, a na kory-
da delegacja z Polski odwiedza
przedmiotów po polsku, ale
dzieci maj¹ mo¿liwoœæ nauki
j¹c zespo³y taneczne, teatral-
nas: Opole, Gorzów Wlk.,
tarzach s³ychaæ mieszankê
jest to nierealne. Nie dyspo-
jêzyka polskiego nowoczes-
ne, komputerowe, anga¿uj¹c
Rzeszów, Chrzanów, Brodnica,
jêzykow¹. Dziœ ju¿ czêsto
nujemy specjalistami, którzy
nymi metodami. Rodzice
zdarza siê, ¿e uczeñ klasy
siê w wymianê partnersk¹
Miêdzylesie, Warszawa i inne.
mogliby uczyæ po polsku, np.
uczniów klas 11 zawsze zo-
rosyjskiej wita polskiego
z Polsk¹. Mog³abym w tym
Jeœli nawet maj¹ innych
chemii, matematyki, techniki
stawiaj¹ szkole podarunek,
nauczyciela w jego ojczystym
miejscu mówiæ jeszcze bardzo
partnerów w mieœcie, odwie-
czy informatyki. Z Polski
w tym roku wymienili drzwi
jêzyku.
d³ugo. Jak w ka¿dym kraju
dzaj¹ te¿ nas. A nam zale¿y
takiego fachowca nie przyœl¹,
- Jak spêdzi pani tego-
wejœciowe do szko³y, a wczeœ-
ludzie bywaj¹ ró¿ni, bardziej
przede wszystkim na dosko-
bo nie ma dla niego pe³nego
roczne wakacje?
niej zakupiono mikrofony
i mniej zaanga¿owani. Moje
naleniu samego jêzyka. Nie
etatu, a koszt pobytu wysoki.
i wyposa¿ono pracowniê
- Jak zawsze w szkole,
nauczycielki spe³niaj¹ oczeki-
osi¹gnie siê tego w sytuacji,
Kto siê na to zgodzi?
- Jak reaguje rodzina na
techniczn¹. Wszyscy w tym
gdy dzieci tylko na lekcji pol-
trzeba dopilnowaæ remontów,
wania dyrektora.
- A jak wygl¹da sprawa
fakt, ¿e du¿o czasu musi
uczestnicz¹, zarówno rodzice
skiego bêd¹ siê nim pos³u-
napraw. Co roku coœ robimy,
za³atwienia pozwolenia na
Pani poœwiêciæ problemom
klas polskich jak i rosyjskich.
giwa³y. Niezbêdny jest pobyt
s¹ to z regu³y prace, których
- S¹ daty wa¿ne dla
pracê? Z jakimi problemami
klas polskich (formalnoœci,
w Polsce, dodatkowo przecie¿
nie mo¿na wykonywaæ, gdy
przedstawicieli pewnej
boryka siê pani, czy mo¿e
delegacje, wizyty, wymiana
poznaje siê tradycje, kulturê,
s¹ dzieci. Mo¿e uda mi siê
narodowoœci, œwiêta naro-
same nauczycielki, aby za-
itp.)?
historiê i geografiê Polski.
gdzieœ wyjechaæ na tydzieñ?
dowe, religijne. Czy w szkole
legalizowaæ swój pobyt?
Nasze dzieci maj¹ polskie
Jeszcze o tym nie myœla³am.
- Tak siê szczêœliwie u³o-
mówi siê o tym?
- Dziêkujê za rozmowê.
Czy mo¿e jest ktoœ jeszcze,
korzenie a naszym obowi¹z-
¿y³o, ¿e odwiedzaj¹cy szko³ê
kto pomaga? Przecie¿ przy-
- Oczywiœcie. Uczniowie
kiem jest danie im szansy
goœcie s¹ ju¿ naszymi przy-
KG
je¿d¿aj¹ tu na zaproszenie
klas prezentuj¹ innym ró¿ne
obcowania z krajem ich
jació³mi i przyjmowani s¹ w
Ministra Nauki Ukrainy.