img
16
Dodatek specjalny
14 – 28 sierpnia 2009 * Kurier Galicyjski
SZKOŁY PONAD GRANICAMI
JAN PONIATYSZYN
tekst i zdjêcia
Wzajemne poznawanie
siê i prze³amywanie histo-
rycznych barier, to cele przy-
œwiecaj¹ce projektom edu-
kacyjnym, z powodzeniem
realizowanym przez partner-
skie szko³y z Prudnika oraz
Nadwirnej (przedwojennej
Nadwórnej). Wymiana uczniów
z tych miast trwa ju¿ od kil-
ku lat. Finansuje j¹ m.in.
Narodowe Centrum Kultury
w Warszawie oraz urz¹d
Ratusz w Prudniku
miejski w Prudniku. Tamtej-
zdjêcie Walenty Stec
sze Gimnazjum nr 1 oraz
Szko³a Œrednia nr 3 z Nad-
Gimnazjaliœci i uczniowie z Nadwórnej podczas lekcji œpiewu w Prudniku
wornej porozumienie o wspó³-
wali projekt z gimnazjalista-
pracy podpisa³y jeszcze w
mi. Wziêli te¿ udzia³ w I Miê-
2002 roku.
dzynarodowym Festiwalu
Tak oto, kontakty urzêd-
M³odzie¿y „Eurotrakt 2009”,
ników, którzy dwa lata wczeœ-
który w tym czasie odbywa³
niej zawarli umowê partner-
siê w Prudniku. W szeœcio-
sk¹ miêdzy tymi miastami
dniowej imprezie bra³o ud-
zaczê³y przynosiæ wymierne
zia³ kilkuset uczestników.
efekty.
Przybyli z Niemiec, W³och,
- Najpierw te spotkania
Czech oraz Ukrainy. Repre-
by³y rzadkie i sporadyczne
zentowali miasta partnerskie
przyznaje Ludmi³a Lisowska
Prudnika.„Horianka”wzbudzi³a
– dyrektor gimnazjum. - M³o-
zachwyt publicznoœci. Wspa-
dzie¿ obawia³a siê wyjazdów,
nia³e by³y barwne stroje,
widz¹c je, jako niepewne,
choreografia oraz wykonanie
niebezpieczne. Jednak cieka-
tradycyjnych ukraiñskich
woœæ spotkañ z ukraiñskimi
tañców ludowych. Wystêpu-
rówieœnikami, wspólnych
j¹c kilka razy podczas festi-
zainteresowañ oraz tamtej-
walu, zespó³ ten za ka¿dym
szej przyrody zwyciê¿y³y. I dla-
razem nagradzany by³ grom-
tego tych wspólnych projek-
kimi brawami.
tów zrealizowaliœmy dot¹d
- Projekty zrealizowane
sporo.
z m³odzie¿¹ ukraiñsk¹ po-
Szczególnie intensywna
zwoli³y nam wzajemnie siê
wymiana miêdzyszkolna
poznaæpodsumowuje do-
rozpoczê³a siê od 2006 roku.
tychczasowe spotkania Lud-
Co wa¿ne, uczniowie odwie-
mi³a Lisowska.Problemem
Wystêp zespo³u „Horianka”
dzaj¹cy siê w partnerskich
do niedawna by³a komuni-
miastach mieszkali u rodzin
kacja. Ale spotkania s¹ coraz
grunt ukraiñski. Kszta³to-
swoich rówieœników. Z du¿¹
czêstsze. Dziêki temu, m³o-
wanie wartoœci demokra-
serdecznoœci¹ przyjmowano
dzi kontaktuj¹ siê ze sob¹
tycznych wœród m³odzie¿y
ich na Ukrainie. Tamtejsze
poprzez Internet, wysy³aj¹
jest jak najbardziej zasadne,
rodziny niemal za punkt ho-
sms-y. Wrêcz sama z zasko-
gdy¿ to oni bêd¹ decydowaæ
noru bra³y sobie goszczenie
czeniem obserwujê, ¿e oni
o przysz³oœci Ukrainy i Pol-
m³odych Polaków. W Prud-
wszyscy mówi¹ jednym
ski.
niku zrealizowany zosta³
jêzykiem i œwietnie siê ro-
W trakcie wspólnych za-
program „Dzieci bez granic”.
zumiej¹. My jesteœmy pe³ni
jêæ, uczniowie z partnerskich
Jego kontynuacj¹ w 2007
zachwytu, ogl¹daj¹c ich
szkó³, tak jak parlamen-
roku by³ projekt „PrzyjaŸñ
wspania³e wystêpy artysty-
tarzyœci pracowali w komi-
bez granic”. Do spotkania
czne, dzia³ania muzyczne,
sjach: finansów, gospodar-
dosz³o wówczas w Nadwór-
plastyczne, ekologiczne. Oni
ki, spraw zagranicznych
nej. W 2008 roku przepro-
natomiast, podziwiaj¹ nasz
oraz edukacji.
wadzono projekty, zwi¹zane
dorobek, nowoczesne klaso-
- Powiedzieliœmy sobie
Dzieci z Nadwórnej podczas degustacji potraw pol-
z demokracj¹. Odbywa³y
pracownie oraz to, jak funk-
o funkcjonowaniu samorz¹du
skich, w centrumLudmi³a Lisowska
siê pod has³ami „Demo-
cjonujemy w Unii Europej-
lokalnego.
kracja bez granic” oraz „In-
skiej. Myœlê, ¿e taka wymia-
U nas jest to dobrze roz-
tegracja bez granic”. Na po-
ki temu m³odzie¿ mog³a po-
na doœwiadczeñ miêdzy
winiête i dzia³a. Natomiast po
- Tematem wiod¹cym by³o
cz¹tku, z tygodniow¹ wizyt¹
znaæ Sudety, odbyæ zajêcia na
dzieæmi, nauczycielami, ale
stronie ukraiñskiej maj¹ wiel-
has³o „£¹czy nas œpiew, taniec
przyjecha³o do Prudnika 20
dydaktycznych œcie¿kach
i te¿ domami rodzinnymi
kie plany. Je¿eli siê im to uda,
i góry ponad górami”, – mówi
uczniów z Nadwórnej. Po-
przyrodniczo-historycznych.
Polaków i Ukraiñców przy-
bêd¹ na dobrej drodze, aby w
Ludmi³a Lisowska.Skut-
tem to oni podejmowali za-
Po³¹czono w ten sposób
nosi du¿o dobrego. Jest nie
przysz³oœci staæ siê cz³onkiem
kiem minionych projektów
przyjaŸnion¹ szko³ê. Istot¹
dzia³ania maj¹ce na celu za-
tylko bardzo ciekawe dla
Unii Europejskiejuwa¿a
doszliœmy do wniosku, ¿e te
projektu by³o – poznawanie
bawê, rozrywkê oraz te s³u-
nas, ale te¿ prze³amuje ste-
prudnicki gimnazjalista,
trzy komponenty najbar-
mechanizmów demokra-
¿¹ce rozwijaniu wœród m³o-
reotypy, uprzedzenia, pozwa-
uczestnicz¹cy w projekcie.
dziej interesuj¹ m³odzie¿.
tycznych oraz dzielenie siê
dzie¿y nawyków, przyzwycza-
la nam budowaæ wspóln¹
W tym roku szko³y roz-
Podczas tego spotkania
doœwiadczeniami, wynika-
jeñ zdrowego stylu ¿ycia.
Europê.
poczê³y ju¿ realizacjê kolej-
odby³y siê wspólne warsztaty
j¹cymi z wejœcia Polski do
M³odzie¿owy zespó³ „Ho-
Drugi etap tegorocznego
nych dwóch projektów,
muzyczne, plastyczne, rêko-
Unii Europejskiej.
rianka” podbi³ serca i zyska³
projektu zaprzyjaŸnione
które przez tydzieñ odbywaæ
dzie³a artystycznego oraz
- Chodzi³o nam o kszta³-
uznanie nie tylko swoich ró-
szko³y zrealizuj¹ jesieni¹ na
siê bêd¹ po obu stronach
kulinarne. Zajêcia mia³y
towanie i rozwijanie wartoœci
wieœników, ale i te¿ miesz-
Ukrainie. Wówczas gim-
granicy. W maju Prudnicza-
tak¿e wymiar ekologiczny.
wa¿nych dla postaw m³odych
kañców Prudnika oraz za-
nazjaliœci z Prudnika pozna-
nie goœcili grupê uczniów z
Prowadzili je pracownicy
ludzi – wyjaœnia Ludmi³a
granicznych goœci. Przebywaj¹c
waæ tam bêd¹ m.in. piêkno
zaprzyjaŸnionej szko³y, w tym
prudnickiego nadleœnictwa
Lisowska. – W za³o¿eniach
na OpolszczyŸnie uczniowie
Karpat Wschodnich.
przede wszystkim cz³onków
oraz Parków Krajobrazo-
KG
by³o przeniesienie ich na
z Nadwórnej nie tylko realizo-
zespo³u „Horianka”.
wych Gór Opawskich. Dziê-