img
25
Kurier Galicyjski * 14 – 28 sierpnia 2009
WIELOKULTUROWOŚĆ, TO SKARB GALICJI
KONSTANTY CZAWAGA
antysemickie s³owa, has³a,
tekst i zdjêcia
mity. No, proszê was, gdzie
go niema, tego antysemi-
Od poniedzia³ku, 10 sierp-
tyzmu?
nia, m³odzi wolontariusze
– On jest wszêdzie. I nie
z Ukrainy, Polski, Niemiec
wiem, dlaczego tak jest.
i Francji rozpoczêli remon-
Trudno mi na to pytanie
towaæ nagrobki na zabyt-
odpowiedzieæ. Ja osobiœcie
kowym cmentarzu przy
lubiê wszystkich ludzi, kim
ulicy Truskawieckej
by oni nie byli. Jest tylko
w Drohobyczu. Wczeœniej,
jedna warstwa ludzi, których
w ci¹gu tygodnia poznawali
nienawidzê – to s¹ antyse-
to miasto, poniewa¿ w ra-
mici. Nie dlatego, ¿e s¹ an-
mach projektu „Memoria”
tysemitami, a dlatego, ¿e nie
Podczas konferencji prasowej
bêd¹ tak¿e redagowaæ
wiedz¹ dlaczegoantyse-
przewodnik po wielokul-
Szrajer, ostatni z tutej-
mitami. Jest po prostu taka
we Lwowie Marian Hemar
Alfred Szrajer
turowym Drohobyczu.
szych uczniów Brunona
modabyæ antysemit¹. A co
nazwa³ Drohobycz „z pó³tora
Schulza i jeden z ostatnich
Poinformowa³ o tym pod-
mu ten ¯yd z³ego zrobi³, to
miasta”. Jakie by³y stosunki
przedwojennych ¯ydów
czas konferencji prasowej
nie wiedz¹.
Lwowie te¿ by³o wszystko
miêdzy tymi grupami?
¿yj¹cych na terenach Gal-
koordynator projektu Artur
Ten antysemityzm jest
w porz¹dku, tylko na Uni-
Bardzo, bardzo tolerancyjne,
icji. Alfred Szrajer przywi-
Deska, wice-dyrektor „Cari-
odwrotnie proporcjonalny:
wersytecie Jana Kazimierza
absolutnie normalne. Uczê-
ta³ goœci w jêzyku jidysz,
tasu” tutejszej diecezji sambo-
czym mniej ¯ydówtym
by³a straszna sytuacja.
szcza³em do pañstwowego
dalej mówi³ po polsku:
rsko-drohobyckiej Ukraiñ-
wiêkszy antysemityzm. To
Wprowadzono „getto ³awkowe”.
gimnazjum mêskiego im.
skiego Koœcio³a Greckoka-
jakoœ tak z tego wynika”.
Studenci ¿ydowscy musieli
„Droga m³odzie¿y, urodzi-
Króla W³adys³awa Jagie³³y.
tolickiego. 45. letni Polak
siedzieæ oddzielnie od Po-
Alfred Szrajer wspomina³
³em siê w Drohobyczu 8 maja
To jest dzisiaj g³ówny bu-
z Gorzowa Wielkopolskiego,
laków. Zdarza³y siê napady
o ró¿nych towarzystwach
dynek Uniwersytetu. W tym
1922 roku, a wiêc ju¿ mam
obrz¹dku ³aciñskiego, ju¿
na ¿ydowskich studentów,
i organizacjach Polaków,
gimnazjum uczyli siê Polacy,
ukoñczonych 87 lat. Witam
6 lat mieszka w Drohobyczu.
jacy nie chcieli siê temu
Ukraiñców i ¯ydów, które
Ukraiñcy i ¯ydzi. W jednej
was serdecznie w moim
W „Caritasie” po raz drugi
istnia³y przed wojn¹ w Dro-
przyjmuje miêdzynarodowy
hobyczu.
obóz wolontariatu. Organi-
„W Drohobyczu by³o bar-
zatorzy powiedzieli, ¿e Me-
dzo przyjemnie ¿yæ – podkreœ-
moria to program zainicjo-
la³ Alfred Szrajer. – Ja, jako
wany przez Fundacjê Pamiêæ,
¯yd nigdy nie odczuwa³em,
Odpowiedzialnoœæ i Przysz³oœæ,
¿eby siê ktoœ do mnie wrogo
realizowany we wspó³pracy
odnosi³. Absolutnie, nie.
z Fundacj¹ Borussia, Fun-
Drohobycz by³ zawsze wielo-
dacj¹ Krzy¿owa i Fundacj¹
kulturowy. Ja do dziœ staram
im. Stefana Batorego. Celem
siê podtrzymywaæ tradycje
programu jest zainteresowa-
tej wielokulturowoœci Dro-
nie m³odych ludzi poszuki-
hobycza w miarê swoich skrom-
waniami œladów wspólnej
nych mo¿liwoœci. W jaki
historii i kultury na terenach
sposób?Moje trio muzyczne
pogranicza. Uwagê skoncen-
wystêpuje tutaj i doœæ czêsto
trowano na przygranicznych
zapraszaj¹ nas do Polski
regionach Europy Œrodkowej
z koncertami, bo nasz reper-
i Wschodniej, które przez
tuar jest tak¿e wielokulturo-
setki lat zamieszkiwane by³y
wy. Tampiosenki i pol-
przez ludzi ró¿nych wyznañ,
skie, i ukraiñskie, i ¿ydowskie.
jêzyków i kultur. Druga wojna
To w Polsce jest dzisiaj bardzo
œwiatowa, Holocaust i zmiana
wziête, Teraz jesteœmy zapro-
granic po 1945 w znacznym
szeni do Tomaszowa Mazo-
W redakcji „Kuriera Galicyjskiego”
stopniu zniszczy³y wielokul-
wieckiego na œwiêto Œlubów
turowoœæ tych regionów.
Juliana Tuwima”.
rodzinnym mieœcie. Bêdê
klasie byli i ci, i ci, i ci. Tylko
podporz¹dkowaæ. W 1937
Dlatego, w ramach programu
mówi³ po polsku. Urodzi³em
kiedy mia³a byæ tak zwana
roku dosz³o nawet do tego,
zachêcano wolontariuszy z Nie-
Wolontariusze, którzy pra-
siê tutaj, ale pierwsze 10 lat
godzina religii wówczas Po-
¿e jeden z nich zosta³ tak
miec,Polski,Czech,Litwy, Rosji,
cuj¹ w Drohobyczu zwiedzili
spêdzi³em w ówczesnej po-
lacy zostawali w swojej klasie,
pobity, ¿e zmar³. I wtedy to
Bia³orusi i Ukrainy do podej-
Lwów, gdzie zagoœcili te¿ w
³udniowo-zachodniej Polsce.
Ukraiñcy mieli swój gabinet
troszkê ucich³o, bo zrobi³ siê
mowania wspólnych, praktycz-
redakcji „Kuriera Galicyjskie-
Jest takie miasto Jas³o,
a ¯ydzi swój, gdzie religiê
skandal europejski. Policja
nych dzia³añ, dotycz¹cych
go”. W rozmowie z m³odzie¿¹
ojciec by³ tam zatrudniony
Moj¿eszow¹ wyk³ada³ mój
nie mia³a prawa wkroczyæ do
ochrony zabytków, do pozna-
uczestniczyli: autor tego arty-
jako chemik w wielkiej rafi-
wujek doktor Bernard Szra-
Uniwersytetu, poniewa¿ Uni-
wania ró¿nych aspektów his-
ku³u, nasza redakcyjna
nerii naftowej, a na pocz¹tku
jer, który by³ rabinem. Wy-
wersytet by³ eksterytorialny.
torii i kultury przygranicznych
kole¿anka Nadia Kuœnierz
lat 30. zacz¹³ siê straszny
k³ada³ naturalnie w jêzyku
Ale powtarzam, to by³o coœ
regionów oraz nawi¹zywania
oraz wspó³pracownik naszej
kryzys, rafineria zosta³a unie-
polskim. W gimnazjum pra-
wyj¹tkowego, tylko tam.
kontaktów ze spo³ecznoœci¹
gazety Aleksander Niwiñski,
ruchomiona i nasza rodzina
cowali nauczyciele wszyst-
Niestety, kiedy wybuch³a
lokaln¹. W ten sposób mog¹ oni
którzy opowiedzieli o dzisiej-
powróci³a do Drohobycza.
kich narodowoœci. By³o
wojna dobre zasady wspó³¿ycia
praktycznie przyczyniæ siê do
szej wielokulturowoœci Lwowa
Wiêc stale mieszkam w Dro-
szeœciu Ukraiñców, by³o
zaczê³y pêkaæ. Okupanci
rozwijania ponadgranicznej
i stanie zabytków na pogra-
hobyczu od 1932 roku.
szeœciu ¯ydów, i by³o to dla
zmieniali siê.
wspó³pracy na rzecz ochrony
niczu kultur w Galicji i na
Proszê was, droga m³odzie¿y,
wszystkich zrozumia³ym,
Z zachodu przyszed³ hit-
europejskiego dziedzictwa kul-
Podolu.
Drohobycz jest miastem spe-
normalnym zjawiskiem. Ab-
leryzm, ze wschodu – stalinizm.
Ja,  osobiœcie  lubiê
turowego.
cyficznym, nieco niepodobnym
solutnie nikt nikogo nie
I te dwa systemy totalitarne
wszystkich ludzi, kim by
„Do Drohobycza przyje-
do innych miast. Przedwo-
pyta³, kim ty jesteœ. Muszê
sk³óci³y ludzi. Okaza³o siê
oni nie byli. Jest tylko jed-
cha³em z Poznania na 12-
jenny Drohobycz by³ nadzwy-
wam powiedzieæ, ¿e na przy-
wtedy, ¿e jest wielka ró¿nica
na warstwa ludzi, których
miesiêczny Europejski projekt
czajnie goœcinny, nadzwy-
k³ad podczas Œwi¹t Wiel-
miêdzy Polakami i Ukraiñ-
nienawidzê – to s¹ antyse-
wolontariacki pomagaæ przy
czajnie weso³y, nadzwyczajnie
kanocnych ja sam bywa³em
cami, miêdzy Ukraiñcami,
mici. Nie dlatego, ¿e s¹
Centrum wolontariatu, zor-
¿ywy. Ludnoœæ tego miasta
u niektórych Polaków. Mówi³o
Polakami i ¯ydami. Wtedy
antysemitami, a dlatego,
ganizowanym przy „Caritasie”
wynosi³a przed II wojn¹ œwia-
siê wtedy „na jajko”. A kiedy
ju¿ ujawni³ siê antysemi-
¿e nie wiedz¹ dlaczego
– powiedzia³ Stanis³aw Sikora.
tow¹ nie wiêcej 42 tysiêcy,
by³ ¿ydowski Pesach, to Po-
tyzm itd. Czêœciowo odczu-
antysemitami. Jest po
– Do moich zadañ nale¿y
ale ta ludnoœæ sk³ada³a siê
lacy przychodzili do mnie
wamy to niestety do dzisiaj,
prostu taka modabyæ
pomoc m³odzie¿y w odnalez-
z trzech mniej-wiêcej jedna-
„na macê”. I to by³y zupe³nie
chocia¿ oficjalnie wszystko
antysemit¹. A co mu ten
ieniu siê w przesz³oœci”.
kowych grup: Polaków,
normalne zjawiska. Trochê
jest w najlepszym porz¹dku.
Na pierwsze spotkanie
¯yd z³ego zrobi³, to nie
Ukraiñców i ¯ydów. I dlatego
inaczej wygl¹da³a ta sprawa
Ale, na porz¹dku, dziennym,
zosta³ zaproszony Alfred
wiedz¹.
polski poeta, który mieszka³
we Lwowie, niestety. W samym
spotyka siê jeszcze dzisiaj