img
22
Pociąg symbol
18 – 28 września 2009 * Kurier Galicyjski
LUX TORPEDA
musz¹ zwalniaæ, jak podaj¹
Ÿród³a, a¿ do szybkoœci dwu-
dziestu kilometrów na go-
dzinê. Nieprawda! Sam doje¿-
d¿a³em do pracy poci¹giem,
który zawsze w tych samych
SZYMON KAZIMIERSKI
miejscach musia³ zwalniaæ do
szybkoœci piêciu kilometrów
Kiedy wreszcie, po pierw-
na godzinê! Z ledwoœci¹ wy-
szej wojnie œwiatowej,
przedzaliœmy wiejskie baby,
wojnie bolszewickiej i lo-
id¹ce do lasu na grzyby. Kto
kalnych wojnach z Niem-
bêdzie chcia³ jeŸdziæ takimi
cami i Czechami, granice
poci¹gami?
odrodzonej Polski ustali³y
siê, mo¿na by³o na serio
Aerodynamiczny wagon
wzi¹æ siê do budowania
produkcji austriackiej
pañstwa polskiego. Naj-
Przed wojn¹ w Polsce ta-
wiêkszym problemem, by³o
kich problemów nie by³o.
szybkie utworzenie nowego
Powsta³o wiele linii kolejo-
systemu komunikacyjnego,
wych, na których mo¿na by³o
jako ¿e ten, jaki zastano po
rozwijaæ prêdkoœci nawet
ponad stuletnim okresie
powy¿ej stu kilometrów na
gospodarki trzech zaborców,
godzinê.
nie nadawa³ siê do niczego.
Zabrano siê wiêc za tabor
kolejowy, którego mo¿liwoœci
Brak po³¹czeñ
techniczne mog³yby siê ujaw-
kolejowych
niæ dopiero na torach szybkiej
Dla ka¿dego z okupantów,
jazdy. Powstawa³y lokomo-
tereny polskie, które zosta³y
tywy parowe o szybkoœciach
przez niego przyw³aszczone,
130140 kilometrów na
Polska Lux-torpeda na stacji w Zakopanem
stanowi³y skrajne, przygra-
godzinê, ale o tych lokomo-
niczne obszary imperium, a te
tywach ju¿ Pañstwu pisa³em.
modernizowano niechêtnie,
Dzisiaj chcia³bym przybli¿yæ
zaœ wszelkie inwestycje na
Pañstwu cudo przedwojennej
tych terenach, szczególnie te
polskiej kolei pañstwowej,
wielkie, wydawa³y siê zabor-
ekskluzywny wagon moto-
com nieop³acalne. Powsta³o
rowy, obiekt adoracji ca³ego
wiêc teraz pañstwo, którego
polskiego spo³eczeñstwa, czyli
system drogowy i kolejowy
po prostu LUX-TORPEDć!
nie ³¹czy³ siê ze sob¹, tworz¹c
Do wyboru wagonu spali-
Rok 1936. Lux-torpeda
w miejscu istnienia dawnych
nowego, maj¹cego kursowaæ
w wersji polskiej, na stacji
granic, czyli obecnie w samym
na liniach polskich, przyst¹-
w Krakowie
sercu pañstwa polskiego,
piono niezwykle starannie.
spektakularn¹ dziurê. Naj-
£atwo siê o tym pisze, ale
Najbardziej podoba³ siê
lepszym tego przyk³adem
spróbujcie sobie Pañstwo,
wszystkim aerodynamiczny
niech bêdzie fakt, ¿e stolica
wyobraziæ, jak potworne si³y
wagon produkcji austriackiej,
Austriacka wersja torpedy
dzia³aj¹ na szyny i ko³a po-
pañstwa Warszawa nie mia³a
firmy Austro-Daimler, zwany
kolejowej i rozbudowa³a go w
ci¹gu podczas prostego,
¿adnego po³¹czenia kolejo-
stykaj¹ca siê z g³ówk¹ szyny
Lux-Torpeda. W roku 1933
kierunku wykonania najwa¿-
zdawa³oby siê, pokonywania
wego z dwoma tak bardzo
jest specjalnie profilowana.
wypo¿yczono na próbê jeden
niejszych, nieistniej¹cych
zakrêtu. Bardzo ciê¿ka loko-
wa¿nymi miastami, jak Poz-
Powoduje to, ¿e tocz¹ce siê
z wagonów motorowych tej
wczeœniej po³¹czeñ. Poznañ
motywa i wype³nione towa-
ko³o, natrafiaj¹c w miejscu
nañ i Lwów. By³a to pozosta-
firmy i celem wypróbowania
i Lwów uzyska³y po³¹czenie z
rami bardzo ciê¿kie wagony,
zakrêtu toru na opór zakrzy-
³oœæ tego, ¿e Warszawa by³a
jego mo¿liwoœci urz¹dzono
Warszaw¹.
przesuwane s¹ na boki, pchane
wiaj¹cej siê szyny, zaczyna
rosyjska, Poznañ niemiecki,
doœwiadczalne po³¹czenie
Wszystkie te prace, o któ-
skrêtem szyn, raz w lewo, raz
byæ spychane przez g³ówkê
a Lwów austriacki.
Kraków – Wieliczka, które ten
rych piszê, zosta³y wykonane
w prawo. Si³y te zaczn¹ gwa³-
szyny w kierunku zakrêtu
Dodatkowym problemem
wagon obs³ugiwa³.
solidnie i od razu z myœl¹
townie rosn¹æ z chwil¹ naras-
toru. Dodatkowo, to samo
by³y tory kolejowe, których
Lux-torpeda by³a
o potrzebie zwiêkszania szyb-
tania szybkoœci poci¹gu, a¿
profilowanie obrze¿a powo-
szerokoϾ w Niemczech i Au-
koœci przejazdów, gdy tylko
wreszcie mocowania szyn nie
duje, ¿e ko³a zewnêtrzne do
strii wynosi³a 1435 milimetrów,
œliczna, by³a
na to pozwoli poprawa jakoœci
zakrêtu stykaj¹ siê z g³ówk¹
wytrzymaj¹ i poci¹g wyrywa-
a w Rosji, szyny na torowis-
szybka i by³a
taboru kolejowego.
j¹c pod sob¹ szyny z podk³a-
szyny tylko samym dolnym
kach by³y rozstawione szerzej,
polska, a to
Szybkoœæ, z jak¹ poruszaj¹
dów, wykolei siê.
koñcem obrze¿a, zaœ ko³a
bo na 1524 milimetry. Ta
siê poci¹gi zale¿y nie tylko od
Trzeba wiêc dbaæ o tory, bo
wewnêtrzne, stykaj¹ siê z
ró¿nica dawa³a w efekcie to,
przed wojn¹
mo¿liwoœci technicznych loko-
inaczej jeŸdziæ siê bêdzie co-
g³ówk¹ samym pocz¹tkiem
¿e poci¹g przystosowany do
znaczy³o bardzo
motyw, ale chyba jeszcze bar-
raz wolniej, zmuszonym do
obrze¿a. Daje to w efekcie
torów niemieckich nie móg³
dziej zale¿y od jakoœci toru
tego obaw¹ wyst¹pienia kata-
d³u¿sz¹ drogê obrotu dla kó³
wjechaæ na tory rosyjskie.
wiele.
kolejowego. Mo¿e bêdê siê
strofy. Gdy ktoœ zaniedba
zewnêtrznych i krótsz¹, dla
Nale¿a³o wiêc wybraæ jeden
wyg³upia³ „odkrywaj¹c Ame-
koniecznych remontów toro-
kó³ wewnêtrznych, czyli efekt
z tych wariantów, ale jedno-
Lux-torpeda by³ to cztero-
rykê”, ale wydaje mi siê, ¿e
wiska, niech siê nie dziwi, ¿e
dzia³ania mechanizmu ró¿ni-
lity na obszarze ca³ej Polski.
osiowy wagon pasa¿erski, po-
trzeba sobie teraz powiedzieæ
spotka go w koñcu to, co sta³o
cowego, którego jako osob-
Albo tory rosyjskie, albo tory
siadaj¹cy dwa silniki benzy-
kilka rzeczy na pozór oczy-
siê obecnie w Polsce. Na nie-
nego, w pojazdach szynowych
niemieckie. Wybrano tory nie-
nowe, umieszczone na obu
wistych.
nie ma.
których trasach poci¹gi
mieckie, bo by³y one w³aœciwie
koñcach wagonu, gdzie znaj-
Wszystkie pojazdy szynowe
torami takimi, jakie istnia³y
dowa³ysiêdwiekabinysteruj¹ce
Lux-torpeda by³ to czteroosiowy wagon
nie posiadaj¹ kierownicy i nie
w ca³ej Europie, poza tym d³u-
wagonem, mog¹ce przejmowaæ
pasa¿erski, posiadaj¹cy dwa silniki
œwiadomie kierowane na
goletnia okupacja niemiecko-
od siebie kierowanie pojazdem.
zakrêtach przez obs³ugê loko-
austriacka dawnych terenów
Wagon przypomina³ wielk¹
benzynowe umieszczone na oby koñ-
motywy. Lokomotywa, a za
rosyjskich spowodowa³a, ¿e
limuzynê z wysuniêtymi do
cach wagonu, gdzie znajdowa³y siê
ni¹ ca³y poci¹g, na zakrêtach
wiele rosyjskich linii kolejowych
przodu i do ty³u maskami obu
dwie kabiny steruj¹ce wagonem,
toru skrêca dlatego, ¿e jest
zosta³o ju¿ przez Niemców i Au-
silników. Przewozi³ 60 pasa-
wprowadzana w zakrêt przez
striaków przerobione na eu-
¿erów z szybkoœci¹ oko³o 100
mog¹ce przejmowaæ od siebie kiero-
zakrêcaj¹cy tor. Ko³a jezdne
ropejski rozstaw szyn.
kilometrów na godzinê.
wanie pojazdem. Wagon przypomina³
pojazdów szynowych posia-
Testy, dokonywane pod-
Od czego zale¿y
daj¹, znajduj¹ce siê na ich
czas jazd próbnych przebieg³y
wielk¹ limuzynê z wysuniêtymi do
szybkoœæ poci¹gów
stronie wewnêtrznej, doœæ
pozytywnie i PKP w tym
przodu i do ty³u maskami obu silników.
wyraŸne obrze¿a, zachodz¹ce
Kilka nastêpnych lat, na-
samym roku zakupi³y od
Przewozi³ 60 pasa¿erów z szybkoœci¹
w g³¹b na wewnêtrzne po-
prawdê ciê¿kiej pracy spra-
AustroDaimlera nie tylko
wierzchnie g³ówek obu szyn.
wi³o, ¿e Polska ujednolici³a
wypo¿yczony wagon próbny,
oko³o 100 kilometrów na godzinê.
Powierzchnia obrze¿y kó³
swój system komunikacji
ale te¿ licencjê na produkcjê