img
23
przedwojennej Polski
Kurier Galicyjski * 18 – 28 września 2009
W³oskie wagony motorowe
nie obserwowa³ przejazd lux –
takich wagonów w Polsce.
podró¿ szybk¹ i wygodn¹.
œrodek transportu, dowo-
torpedy:
Jednoczeœnie Ministerstwo
Gumowe ok³adziny kó³ za-
¿¹cy górników z Trzebini do
Nie by³a to, niestety, Lux-
- Lux-torpeda by³a œliczna,
Komunikacji wdro¿y³o prog-
pewnia³y podró¿nym ciszê i
kopalni Siersza. Drugi wagon
torpeda, ale w³oski wagon
by³a szybka i by³a polska,
rambudowyoko³ostuwagonów
komfort jazdy. Torpedy nie
ju¿ nie móg³ byæ urucho-
motorowy SD 80, jakie w iloœci
a to znaczy³o wtedy bardzo
motorowych czteroosiowych,
posiada³y tak zwanych sprzê-
miony i s³u¿y³ jako magazyn
trzech sztuk zakupi³y PKP
gów, czyli urz¹dzeñ umo¿li-
wiele.
w zak³adach Fiat-OM w Me-
ekspresowych, osi¹gaj¹cych
czêœci zamiennych dla tego
wiaj¹cych pod³¹czenie ich do
diolanie.
szybkoœæ do 140 kilometrów
pierwszego. Kiedy i ten
Zniszczono symbol
innych pojazdów kolejowych.
Nawet nie by³ podobny do
na godzinê i dwuosiowych do
pierwszy zacz¹³ szwanko-
przedwojennej Polski
Przed rozpoczêciem wojny z
naszej Lux-torpedy, ale prze-
komunikacji lokalnej o szyb-
waæ coraz czêœciej, w roku
Niemcami PKP posiada³y
Przyszed³ wrzesieñ 1939
la³o siê na niego wiele dawnej,
koœci 70 kilometrów na go-
1954 oba zosta³y pociête na
szeœæ torped. Tê pierwsz¹,
roku, a z wrzeœniem wiadomo,
przedwojennej mi³oœci. By³
dzinê.
z³om.
co przysz³o. Podczas bombar-
austriack¹ i piêæ polskich.
naprawdê bardzo dzielny. Móg³
W Polsce obowi¹zywa³a
Tak zosta³ zniszczony
dowania dworca kolejowego w
(By³a jeszcze przynajmniej
pêdziæ z szybkoœci¹ 130 kilo-
wtedy zasada bardzo sku-
jeszcze jeden materialny
Krakowie zniszczone zo-sta³y
jedna torpeda wykonana w
metrów na godzinê wioz¹c 72
tecznie niweluj¹ca wieloletnie
symbol przedwojennej Polski,
dwie Lux-torpedy.
Poznaniu, w zak³adach Ce-
osoby. Jego pierwsz¹ tras¹
zaniedbania polskiego prze-
ale pamiêæ o Lux-torpedzie w
Podczas bombardowania
gielskiego, o której dowiedzia-
by³a w³aœnie trasa Warszawa
mys³u. Id¹c na skróty, kupo-
ludziach przetrwa³a. Niektó-
stacji w Skar¿ysku Kamien-
³em siê tylko tyle, ¿e mia³a
WschodniaGdynia. W roku
wano licencje, ale ju¿ z myœl¹
rzy pamiêtali j¹, bo j¹ przed
nej zniszczono dwie kolejne
inny silnik ni¿ torpedy z Chrza-
1959 zacz¹³ obs³ugiwaæ trasê
o ich ulepszeniu i przysto-
wojn¹ widzieli, niektórzy, a ta-
torpedy w tym tê najstarsz¹,
nowa i obs³ugiwa³a trasê
Warszawa – Bydgoszcz. Potem
sowaniu produktu do warun-
kich by³a zdecydowana wiêk-
austriack¹. Pozosta³e dwie
Warszawa£ódŸ i Warszawa
by³a jeszcze trasa Warszawa
ków polskich. Taka polityka
szoϾ, nigdy Lux-torpedy nie
torpedy z Chrzanowa, nieu-
– Œwinoujœcie, gdzie otrzyma³
widzieli, ale znali j¹ z opowia-
szkodzone, przejêli Niemcy,
dañ tych pierwszych. Wiêc,
imiê „B³êkitna Fala”. Na tej
trasie móg³ przekraczaæ szyb-
koœæ 100 kilometrów na
godzinê i by³ to wtedy naj-
szybszy polski poci¹g.
Nie mam stu procent pew-
noœci, ale chyba wagony SD
80 u¿ywane by³y okazjonalnie
do przewozu jakichœ wielkich
dygnitarzy radzieckich z gra-
nicy ZSRR do Berlina. Miesz-
ka³em wtedy tu¿ przy magi-
strali kolejowej Moskwa
Berlin i dobrze pamiêtam
pêdz¹ce, jak szatan motorowe
wagony, malowane na kolory
kremowy i niebieski, rykiem
Lux-torpeda w niewoli niemieckiej. Tutaj przecina
syreny zganiaj¹ce ze swej
W³oski wagon motorowy SD 80
Niemcom wstêgê po remoncie tunelu w Kamionce
drogi wszystko co ¿yje, œmiga-
Wielkiej na trasie TarnówNowy S¹cz
j¹ce bez zatrzymywania siê
przez wszystkie nasze stacje.
zapewnia³a Polsce to, ¿e
To jechali w³adcy œwiata do
Poznañ z szybkoœci¹ do 135
pomys³y nowoczesnych firm
swojej filii w Berlinie. W po-
kilometrów na godzinê!)
zagranicznych stawa³y siê w
dobny te¿ sposób wracali do
Wszystkie torpedy z Fab-
Polsce zaczynem jeszcze lep-
Moskwy.
loku stacjonowa³y w utworzo-
szych i nowoczeœniejszych
W roku 1967 wagony moto-
nej dla nich motowagonowni
rozwi¹zañ polskich, ¿e sta-
rowe przebudowano na wa-
w Krakowie.
wa³y siê bodŸcem rozbudowy
gony inspekcyjne, a w roku
polskiego przemys³u, ¿e s³u-
Z Krakowa do Zakopanego
1974 wszystkie trzy wagony
¿y³y szkoleniu polskich in¿y-
za 2 godz. 18 min.
zosta³y wycofane z ruchu. Je-
nierów, techników i robot-
Torpedy obs³ugiwa³y liniê
den z nich zosta³ eksponatem
ników wykwalifikowanych.
KrakówZakopane, gdzie
Muzeum Kolejnictwa w War-
rozk³adowo pokonywa³y ten
szawie, ale po kilku latach, nie
Szybkie polskie torpedy
dystans w czasie 2 godzin 45
wiadomo dlaczego, zosta³ z
Na podstawie uzyskanej
minut. Rekord niepobity do
tego Muzeum usuniêty. Usta-
dokumentacji austriackiej,
dzisiaj na tej trasie, to przelot
wiono go na zaroœniêtym
w roku 1935 powsta³ projekt
torpedy w roku 1936 w czasie
krzakami, zapomnianym
polskiego wagonu motoro-
Obraz nêdzy i rozpaczy, czyli to, co pozosta³o z SD 80,
2 godzin 18 minut! Obecnie
torze, gdzie od lat jest ofiar¹
wego, a w roku 1936 w za-
najszybszego poci¹gu Polski Ludowej
ekspres „Tatry” jedzie z Kra-
wandali i zawodowych hand-
k³adach Fablok, w Chrzanowie
kowa do Zakopanego 3 go-
larzy z³omem. Teraz przedsta-
wykonano piêæ nowych, pol-
dziny 6 minut!
wia sob¹ obraz nêdzy i roz-
skich torped. Zmiany doko-
tworz¹c z nich tak zwane
gdy w roku 1953 na stacji War-
Trasê WarszawaZakopane
paczy, œwiadcz¹c o tym, ¿e
nane przez zespó³ polskich
poci¹gi specjalne, do dyspo-
szawa Wschodnia pojawi³ siê
torpeda pokonywa³a w 6 go-
Polacy, chyba jednak nie
in¿ynierów podczas projekto-
zycji generalnego guberna-
znany jakby sk¹dœ, op³ywowy
dzin. Na stacjach, gdzie
ceni¹ sobie swojej w³asnej
tora Hansa Franka. Torpedy
wania polskiej wersji torpedy
kszta³t, a w uszach zadudni³a
zmienia³ siê kierunek jazdy,
przesz³oœci.
by³y znaczne. Ich wprowa-
wozi³y niemieckich wa¿niaków
pulsacja potê¿nego Diesla,
torpeda dawa³a sobie radê
dzenie spowodowa³o, ¿e pol-
na urlopy do Zakopanego i
wszyscy jak jeden m¹¿ za-
KG
najlepiej ze wszystkich pojaz-
skie torpedy okaza³y siê du¿o
Krynicy, lub specjalnych goœci
krzyknêli – Lux-torpeda!
dów kolejowych. Mia³a, bo-
lepsze i tañsze w eksploatacji
Hansa Franka, na wy-cieczki.
wiem, dwa silniki i dwóch
ni¿ austriackie.
Bywa³o, ¿e nawet do Austrii.
POSZUKUJEMY
maszynistów na obu swoich
Projekt austriacki przewi-
Po wejœciu Rosjan, w roku
koñcach. Maszyniœci po³¹-
dywa³ silniki benzynowe.
1945 obie torpedy przejê³a
czeni byli ze sob¹ domofonem
Polacy zaprojektowali silniki
Armia Czerwona i trudno im
PRACOWNIKÓW
i dodatkowo systemem syg-
wysokoprê¿ne.
by³o wyt³umaczyæ, ¿e nie jest
na³ów nadawanych dzwon-
SzybkoϾ maksymalna
to ich zdobycz wojenna na
kami. Zmiana kierunku jazdy
konstrukcji austriackiej do-
Niemcach, tylko w³asnoœæ
dla torpedy, to by³a chwila.
chodzi³a do100 kilometrów
Narodu Polskiego. Wreszcie
Agencja pracy poszukuje
Torpedy obs³ugiwa³y te¿ trasê
na godzinê. Polska torpeda
Rosjanie oddali Polakom obie
pracowników w zawodach:
Kraków – Katowice.
³atwo osi¹ga³a prêdkoœæ 115
torpedy i torpedy wróci³y do
fizjoterapeuta, psycholog,
Ludzie przystawali na jej
kilometrów na godzinê. Komp-
Krakowa, ale w okropny spo-
pielêgniarz, lekarz, celem
widok i krzyczeli: Luxtor-
letnie zosta³o przebudowane
sób zdewastowane, niekomp-
pracy po przeszkoleniu w
peda! Luxtorpeda! Mia³a
nadwozie torpedy, nadaj¹c jej
letne i absolutnie nienadaj¹ce
UE. Po wype³nieniu ankiety, zg³oszenie przes³aæ
piêkny aerodynamiczny
bardzo nowoczesny i du¿o
siê do eksploatacji.
poczt¹ elektroniczn¹.
kszta³t. W tamtych czasach
³adniejszy wygl¹d. Polskie
Z obu wagonów da³o siê
to by³ szok!
torpedy mia³y wnêtrze zapro-
wreszcie odtworzyæ tylko
Informacje na stronie: www.bcj-konsalting.eu
To jest relacja œwiadka,
jektowane wy³¹cznie w klasie
jeden, ale i tak nienadaj¹cy
który przed wojn¹ wielokrot-
pierwszej. Gwarantowa³y
siê na nic innego, jak tylko