img
22
290 lat Teofipola
30 września – 15 października 2009 * Kurier Galicyjski
Teofila Jabłonowska: „Bogu miłe miasto”
Aleksander Niewiński
tekst i zdjęcia
W ukraińskim czasopiśmie „Ka-
tolyckij wisnyk” (nr 9 z 4.05.2008),
w rubryce „Strona czytelnika”, został
zamieszczony apel o udzielenie po-
mocy rzymskokatolickiej parafii pw.
Św. Trójcy w mieście Teofipol, znaj-
dującym się w obwodzie Chmielnic-
Przy wjeździe do Teofipola
kim (nieopodal granicy z obwodem
Tarnopolskim). Apel dotyczy wsparcia
Zabezpieczywszy  dokumentem
w odbudowie świątyni, zrujnowanej w
z podpisem tak potężnego władcy
70. latach ubiegłego stulecia. Z infor-
wolności społeczne „wszystkim jakie-
macji, zamieszczonej w czasopiśmie
gokolwiek stanu i stanowiska” miesz-
dowiadujemy się, że część miejsco-
kańcom Teofipola, a tym samym za-
wych urzędników, ograniczając się
gwarantowawszy i odpowiedni rozwój
najprawdopodobniej (świadomie lub
gospodarczy tego miasteczka, Teofila
nie) do wiedzy historiograficznej z
Jabłonowska po śmierci męża (1723 r.)
Logo Teofipola
czasów sowieckich, odmawia pomo-
opuściła przestarzały i nieprzydatny do
cy wiernym parafii, odsyłając ich do...
życia zamek w Lachowcach i na stałe
pywania jeńców chrześcijańskich od
Watykanu lub Polski. Jak wynika z
zamieszkała w Teofipolu. W tym celu
niewiernych, przeznaczając na ten cel
bezpośrednich relacji, uzyskanych
wybudowała nieopodal jeziora pałac,
1/3 część swoich dochodów. Po 1683 r.
od parafian, z których większość to
a wokół niego założyła przestrzen-
został on w tym właśnie celu sprowa-
Polacy lub ich potomkowie z czasów
ny i ładny park. Biblioteka pałacowa
dzony do Polski przez króla Jana III
przedrozbiorowych, główna przyczy-
liczyła kilka tysięcy książek z XVI-XVIII
Sobieskiego i tym samym utworzył
na trudności finansowych, związa-
stulecia. Pałac zdobiła wielką kolek-
tutaj swoją czwartą, a zarazem pierw-
nych z remontem kościoła jest mała
cją obrazów wybitnych malarzy XVIII
szą poza Hiszpanią prowincję tryni-
liczba wiernych w istniejącej parafii.
wieku. Nie zapomniała Teofila Jabło-
tarską (pierwszy ich klasztor stanął
Może właśnie ten apel i ta kon-
nowska również o duchowym rozwoju
we Lwowie juz w 1681 r.). Kolejnym
kretna zaistniała sytuacja są dobrym
miasteczka. W tym celu zbudowała
pobożnym obowiązkiem trynitarzy
momentem, aby przypomnieć niektó-
kościół i piętrowy klasztor dla trynita-
było prowadzenie działalności oświa-
re fakty historyczne, dotyczące nazwy
rzy „(...) aby uświęcali i nauczali ciem-
towej. Terytorium późniejszego po-
miasta Teofipola, jego duchowego
ne tamtejsze pospólstwo”, odpisaw-
wiatu starokonstantynowskiego (wraz
i gospodarczego rozwoju, a nawet
szy na ich działalność 40 tys. złotych i
z Teofipolem) długo nie miało żadnych
otwarcia w nim pierwszej szkoły pu-
dochody z dwóch pobliskich wiosek.
szkół i było jedynie edukowane z po-
blicznej.
W XVII w. w zamku czołgańskim,
mocą szkół jezuickich z Krzemieńca.
„Wiatr historii” pozmieniał często
zrujnowanym przez wojsko Bohdana
Zaproszenie przez Teofilę Jabłonow-
bez uzasadnienia i nie do poznania na-
Chmielnickiego, istniała już kapliczka,
ską trynitarzy do Teofipola rozwiązało
zwy wielu miejscowości, położonych
w której dominikanie z Lachowiec spo-
problem oświatowy.
po obu brzegach dawnej, granicznej
radycznie odprawiali nabożeństwa.
Trynitarzy teofipolscy nie byli zo-
rzeki Zbrucz. Fakty mówią jednak
Dopiero 5 listopada 1741 r. ukończo-
bowiązani przez fundatorów do utrzy-
same za siebie: Tarnopol, zawdzięcza
no budowę kościoła wraz z klaszto-
mywania szkół świeckich, ale kierując
Kaplica wspólnoty rzymskokatolickiej w Teofipolu
swoją nazwę rodowi Tarnawskich,
rem, a w dzień Macierzyństwa Matki
się uczuciem elementarnej ludzkiej
a Proskurów, to wspominany przez
troski, widząc potrzebę szerzenia
H. Sienkiewicza w trylogii – Ploskirow
oświaty, postanowili otworzyć na swój
(a od 1954 r. – miasto Chmielnicki).
koszt szkółkę parafialną czy elemen-
Na tym tle Teofipol pozostaje wyspą
tarną. Potem szkoły te przekształciły
zachowanej tożsamości historycz-
się w powiatowe i były jedynymi w ca-
nej. Sama już nazwa miejscowo-
łym powiecie. Porównując wspomnia-
ści, tłumaczona z języka greckiego
ne placówki edukacyjne z innymi tego
(„Teos” – Bóg; „Filein” – miłość; „pol”
rodzaju zakładami można stwierdzić,
– miasto ) świadczy, że właśnie Pan
że uczono tam czytania, pisania, ka-
Bóg ochronił Teofipol przed „wiatrem
techizmu, rachunków, a z pewnością
przeimienowań”. „Bogu miłe miasto”
i trochę łaciny. Więcej szczegółów o
– taką nazwą był określony Teofipol
tej szkole możemy znaleźć z no-
w testamencie Teofili Jabłonowskiej
tatki z 1802 roku. Nauka w szkole
(z 30 stycznia 1739 r.), księżnej i ów-
była prowadzona następująco:
czesnej właścicielki miasteczka.
Klasa I: nauka chrześcijańska, na-
Wchodząc głębiej w zagadnie-
uka moralna, gramatyka narodowa,
nie  historycznego  kształtowania
geografia (Europa), historia biblijna
Plac budowy kościoła
się nazwy Teofipola można wysnuć
Starego Testamentu, początki aryt-
przypuszczenie, że w przeszłości był
metyki i łaciny;
to jeden z Kamieni lub Kamieńców
wszystkie dobra otrzymał w spadku
królestwa, które nadane naszymi po-
Bożej, trynitarze zostali oficjalnie
Klasa II: katechizm i nauka moral-
– nazw tak bardzo popularnych w
jego drugi syn - Aleksander Jan Jabło-
przednikami (...) i dajemy mieszkań-
wprowadzeni przez Teofilę Jabłonow-
na (ciąg dalszy), gramatyka „pijarska”,
dawnej Rusi, szczególnie zaś na te-
nowski (ur. 1671 r.), który w 1698 r. po-
com tego miasteczka Teofipola wolną
ską i jej syna – Józefa Aleksandra, do
Nowy Testament z historią, geografia
rytorium między Kamieniem Kaszyr-
ślubił Teofilę Sieniawską, córkę Miko-
możliwość zajmować się wszelkimi
swej nowej świątyni. Zaproszony na
(pozostała część świata), z arytmety-
skim i Kamieńcem Podolskim. Dawny
łaja Sieniawskiego, wojewody wołyń-
zajęciami i handlem jak różnymi pro-
tę uroczystość ze Lwowa o. Szymon
ki: ułamki i wypisy łacińskie z autorów
Teofipol, należący niegdyś do rodziny
skiego i Cecylii z domu Radziwiłłów.
duktami, tak i innym jakimkolwiek to-
od św. Marii odprawił bardzo poboż-
klasycznych;
Czołgańskich, nosił nazwę: Kamień
Nie trudno domyślić się, że propozy-
warem (...). Życzymy, żeby wolno było
nie nabożeństwo. W 1742 r. przywie-
Klasa III: dokończenie katechizmu,
Czołgański lub Czołgan. Czołgańscy
cja Aleksandra Jana Jabłonowskiego
i pozwolono wszystkim jakiegokolwiek
ziono do świątyni w Teofipolu kopię
ciąg dalszy nauki moralnej, wyższa
sprzedali posiadłość Seniutom, od
o przeimienowaniu tej miejscowości
stanu i stanowiska, przychodzić na
obrazu Matki Bożej Częstochowskiej,
gramatyka łacińska z wypisami, za-
których z kolei 6 lutego 1681 r. na-
na Teofipol z nadaniem jej miejskich
wspomniane targi ze swymi towarami
która natychmiast zasłynęła łaskami.
stosowanymi do nauki moralnej, za-
był ją wraz z Lachowcami i okolicami
przywilejów, potwierdzonych w końcu
i prowadzić inne tego rodzaju dzieje,
Statuę Pana Jezusa Nazareńskiego
kończenie arytmetyki i początki geo-
książę Stanisław Jan Jabłonowski
20 marca 1719 r. królewską gramotą,
(...) żeby to można było należnie i za-
ustawiono w kościele dopiero w 1746 r.
metrii;
(1634 - 1702) - wojewoda ruski, bo-
było wyrazem jego miłości do żony
konnie prowadzić bez żadnej z czyjej-
i 25 maja tegoż roku ją poświęcono.
Klasa IV: dokończenie nauki mo-
hater odsieczy wiedeńskiej, wielki
Teofilii.
kolwiek strony przeszkody (...)” - tak za-
Teofila Jabłonowska zbudowała także
ralnej, składnia polska i łacińska z ćwi-
hetman koronny.
„(...) Ażeby wspomniane mia-
znaczono w gramocie królewskiej, którą
w 1744 r. cmentarną kaplicę pw. św.
czeniami piśmiennymi i początki fizyki
Rodzina książąt Jabłonowskich,
steczko Teofipol doszło do większe-
osobiście podpisał August II, „z łaski
Rocha z trzema ołtarzami wewnątrz.
przeznaczone dla szkół narodowych,
pochodząca z Jabłonowa na Wołyniu
go wzrostu, to jego mieszkańców z
Bożej król Polski, Wielki Książę Litwy,
Zakon Trynitarzy Bosych (św. Trój-
oprócz tego uczono francuskiego i nie-
była bardzo bogata i traktowano ją na
osobliwej naszej łaski dopuszczamy
Rusi, Prusji, Mazowsza, Podlasia, Liwo-
cy), założony w Hiszpanii w XII w.,
mieckiego.
równi z innymi znamienitymi rodami:
do wielkich wolności, które nale-
nii, Smoleńszczyzny, Siwierszczyzny,
oprócz innych pobożnych praktyk, był
Inspektorami tej szkoły byli pro-
Ostrogskich, Wiśniowieckich, Zbara-
żą wszystkim mieszkańcom innych
Czernichowszczyzny, a także spadko-
powołany (wręcz zobowiązany, zgod-
fesorowie Uniwersytetu Wileńskiego.
skich. Po śmierci wielkiego hetmana
miast i miasteczek naszego Polskiego
wy książę i wyborny władca Saksonii”.
nie ze swoim charyzmatem) do wyku-
Uczył się tutaj znany rzeźbiarz Oskar