img
bukowina północna
26
2 – 16 listopada 2009 * Kurier Galicyjski
nasz Wsp Lny skarb – WieLokuLTuroWość
i przynaLeżność do cyWiLizacji europejskiej
fundacji zajmującej się dziedzictwem
na okresie międzywojennym i moim
JuriJ Smirnow
ormiańskim. Moim zdaniem dziedzic-
zdaniem tak bardzo ostra destrukcja
tekst i zdjęcia
two zwłaszcza Ormian polskich nie
i prawdziwa katastrofa tego regionu
jest szeroko znane i nie istnieje w
nastąpiła podczas drugiej wojny świa-
zaciśnięta między pasma-
debacie historycznej, czy kulturowej
towej. Po drugiej wojnie światowej
mi gór i szybkimi górskimi rze-
na temat tego obszaru Europy środ-
nastąpiło mocne przerwanie jakiejś
kami, jakby w zakątku Europy
kowowschodniej. Dla mnie jak dla
ciągłości, rozwijających się wspól-
Centralnej leży niezwykła kra-
etnologa też jest to naprawdę bardzo
not religijnych, czy po prostu kultur
ina,zwanaBukowiną.tencentral-
ciekawe zagadnienie, ale będziemy
poszczególnych nacji i narodów. I to
no – europejski kraj zawsze znaj-
zajmować się też losami społeczno-
jest najważniejsze doświadczenie
dował się na granicy cywilizacji,
ści żydowskiej, czy też losami rzym-
XX wieku. W związku z tym jest py-
narodów, obyczajów i religii.
skich katolików, Polaków, to są dla
tanie, czym Bukowina jest dzisiaj?
wątki ukraińskie, rumuńskie
nas jakby główne wspólnoty. Oczy-
Bardzo wielu ludzi na całym świecie
i węgierskie dominowały tu w
wiście nie możemy pominąć prawo-
ma bardzo emocjonalny stosunek do
średniowieczu, później turcy
sławnych i grekokatolików, ponieważ
Bukowiny, czy do Czerniowiec. Nato-
podbili tę ziemię i wprowadzili
prawosławni na Bukowinie stanowią
miast bardzo często to polega na tym,
swoje porządki w samym cen-
współcześnie większość, ale mamy
że to jest takie miejsce do którego się
trum Europy.
W końcu XVIII wieku przyszli Au-
świadomość, że nasz projekt nie jest
nie wraca, to jest miejsce przeklęte i
striacy i Bukowina stała się integralną
całościowy. Przed nami ogrom pracy
dlatego tutaj niesamowicie cenne jest
częścią wielkiego europejskiego im-
etnograficznej, bo naszymi najważ-
to połączenie naszego wyjazdu z wy-
perium, szeroko skorzystała z dóbr
niejszymi założeniami jest prowadze-
jazdem wolontariuszy kuckich, którzy
cywilizacji i autonomicznego rozwoju.
nie rozmów narracyjnych, tak zwanych
jadą do Kut, bo jest to realne powra-
Każdy z tych narodów zostawił swój
biograficznych, Chodzi o bezpośrednie
canie ludzi na te miejsca. Myślę, że
wyraźny ślad w historii Bukowiny. W
śledzenie doświadczeń konkretnych
ten proces będzie się pogłębiał, jeśli
czasach austriackich napłynęli Polacy,
ludzi. Jest to nacisk na subiektywną
mówimy o takich relacjach między Pol-
zwłaszcza inteligencja i chłopi. Obok już
historię, na to, jak ludzie pamiętają,
ską, a Ukrainą. Młode pokolenia będą
wymienionych narodów, liczni i bardzo
odczuwają. Bardzo ważne jest dotar-
coraz częściej wracać na Ukrainę, na
prężni Żydzi i Ormianie również zazna-
cie do ludzi, którzy przeżyli i urodzili
miejsca skąd pochodzili ich dziadkowie,
czyli tutaj swoją obecność.
się przed drugą wojną światową, ale
czy pradziadkowie. Także z takich
O tym świadczą zabytki architektu-
oczywiście pamięć może sięgać dalej
prostych względów coraz więcej ludzi
ry, kultury, pomniki, kościoły, cerkwie,
i nie kończy się na bezpośrednim do-
będzie mogło powiedzieć, że mam
bożnice, cmentarze. Ta wielokulturo-
świadczeniu. Zresztą dotyczy to też
swoje korzenie na Bukowinie i to jest
wość, wieloobrządowość, wielonaro-
młodszych pokoleń.
normalne, że teraz będzie więcej ta-
dr Józef markiewicz (od prawej)
dowy charakter kraju odbił się też i na
kich ludzi.
- w Czerniowcach na Bu-
mieszkańcy Bukowiny mogli poczuć
Przed wyjazdem naukowcy pracowa-
tutejszych mieszkańcach, na ich men-
kowinie, są ludzie którzy są
- Czy ma Pan oparcie w
się europejczykami w prawdziwym
li w archiwach, obmyślali metodykę
talności. Druga wojna światowa znisz-
potomkami ormian, żydów,
swojej pracy w Czerniowcach
znaczeniu tego słowa, działają różne
poszukiwań i sposoby opracowania
czyła wielowiekowy układ bukowiń-
Polaków, czy trudno takich
ze strony Polskiego towa-
międzynarodowe fundacje, stowarzy-
zebranych materiałów. Kieruje grupą
skiej społeczności, wygnała w dalekie
znaleźć?
rzystwa, ze strony Kościoła
szenia, towarzystwa. Chcą odkryć na
naukowiec z Warszawy dr Józef
kraje jednych, wyniszczyła innych.
- Są, ale to nie jest duża grupa
rzymskokatolickiego?
nowo zamazaną, zapomnianą historię
Powojenny radziecki reżim niszczył
osób, ponieważ specyfika Czernio-
- Tak jesteśmy w kontakcie i oczy-
markiewicz.
Bukowiny i jej ludzi, odszukać zabytki
pomniki cesarzy i dwory szlachty
wiec na tym polega i też nasz projekt
wiście jest pomoc. Jest także pomoc
historii i kultury, donieść do współcze-
Z panem Józefem spotkaliśmy się
polskiej, zaś ideologia i propaganda
tym się zajmuje, że duża rzesza ludzi
ze strony Towarzystwa ormiańskiego
snych zachowane w archiwach praw-
we Lwowie i uzyskaliśmy jego krótką
narzucały myśl o jednym „radzieckim
z Czerniowiec wyjechała do Polski i do
„Arewit” z Czerniowiec, które jest ofi-
dziwe dokumenty, odkopać stare na
wypowiedź dla czytelników „Kuriera
narodzie”. Już nie było miejsca na
Rumunii. Mamy też kontakt z panią ze
cjalnym partnerem naszego projektu
pół zniszczone cmentarze. W końcu,
Galicyjskiego”:
wielokulturowość, wielonarodowość,
Stanów Zjednoczonych i oczywiście
ze strony czerniowieckiej.
obudzić w sercach miejscowych ludzi
- „Oficjalna nazwa tej części projek-
na prawo bycia samym sobą. Ludzie
związki z Polską. Są z nami też takie
- Jak pan widzi rumuńską
pamięć ubiegłych pokoleń i czasów.
tu czerniowieckiego „Wielokulturowa
często ukrywali, że mama czy babcia
osoby, które wywodzą się z Czernio-
obecność na Bukowinie w tej
Wśród takich organizacji są Funda-
pamięć i trwałość śladów. Czerniowce
była Żydówką, Niemką lub Polką.
wiec, czy Bukowiny. Dla nas bardzo
chwili?
cja im. Stefana Batorego, Fundacja
na Bukowinie”. Jest nas 12 uczestni-
Niszczyli lub ukrywali stare doku-
cennym jest, że łączymy ten wyjazd
- Mamy świadomość, że trudno
„Pamięć, Odpowiedzialność i Przy-
ków. Będziemy mieszkać w Czerniow-
menty, nie chodzili do kościoła, bali
czerniowiecki z wyjazdem do Kut, po-
jest ogarnąć taką pełnokulturowość i
szłość” z Niemiec, projekt „Memoria”
cach. Część uczestników jest z Ukrainy,
się przyznać, że znają jakieś języki
nieważ ma dla nas ogromną wartość,
cokolwiek pod tym pojęciem się kryje.
sfinansowany przez ośrodki nie-
z Równego, a druga część jest z Polski,
obce poza rosyjskim i ukraińskim.
że możemy porozmawiać z tymi ludź-
My też przyjeżdżamy z Polski i tutaj nie
mieckie, warszawska fundacja Koło
głównie z Warszawy. Studenci i absol-
Za ostatnie 18 lat zmieniło się wiele,
mi, którzy powracają na miejsca skąd
chodzi o pełną całościowość. Mamy
Zainteresowań Kulturą Ormiańską
wenci Uniwersytetu Warszawskiego
lecz ludziom i teraz bardzo trudno
wywodzą się ich korzenie.
świadomość, że się skupiamy na pew-
(KZKO), etc. Właśnie dzięki ich po-
Instytutu Etnologii i Antropologii Kultu-
wrócić do swoich korzeni, przypo-
nych rzeczach, na pewnych wybranych
- Bardzo ciekawą jest „au-
parciu grupa młodzieży akademickiej,
rowej, ale nie tylko. Jest też młodzież
mnieć pieśni, które śpiewała mama
wspólnotach, na pewnych wybranych
striacka” przeszłość tego kra-
studenci wyższych uczelni polskich i
z innych wydziałów humanistycznych
i historie, które opowiadała babcia.
elementach i w tej chwili trudno ocenić
ju. u nas często mówią, że
ukraińskich, zorganizowałli już po raz
zajmujących się badaniami historycz-
Niestety, wyrosły całe pokolenia ludzi,
jakie znaczenie dla współczesnej Buko-
austriacy otrzymali Bukowinę
drugi swoje wyjazdy badawcze na
nymi i społecznymi, też są studenci z
którzy ze zdziwieniem, a czasem z
winy ma jej rumuńska przyszłość. Na to
od turków taką zaniedbaną,
Bukowinę. Grupa młodych entuzja-
Uniwersytetu Jagiellońskiego.
oburzeniem pytają: „ Co tutaj szuka-
pytanie mam nadzieję, że nam się uda
dziką i to oni przez 150 lat zro-
stów prowadziła w sierpniu tego roku
Nasz projekt jest realizowany z
ją Żydzi, Ormianie, Polacy, Niemcy,
odpowiedzieć podczas tego wyjazdu.
bili tą Bukowinę współczesną,
w Czerniowcach, Baniłowie i w innych
ramienia Fundacji Ormiańskiej i bar-
Austriacy?” Właśnie dla tego żeby
To jest oczywiście jedna z rzeczy, o któ-
europejską.
miejscowościach wywiady, spotkania z
dzo ważna jest dla nas społeczność
potomkowie tych wszystkich wygna-
- Na pewno okres austriacki miał
rej chcemy się dowiedzieć.
ludźmi z różnych środowisk, różnych
Ormian, ale nie tylko z tego względu,
nych mogli zobaczyć miejsca, gzie
duże znaczenie dla rozwoju wielokul-
kG
narodowości,  różnych  obrządków.
że ten projekt jest robiony z ramienia
urodzili się ich rodzice, żeby obecni
turowości, ale my się koncentrujemy
apeL o Wsparcie budoWy domu parafiaLneGo
kające w nim cztery rodziny i nie ma
ze strony rodaków z Polski udało się
najbliższe takie ośrodki znajdują się
Parafia malechowska pod Lwo-
dziś możliwości jego odzyskania.
odrestaurować kościół. W obecnym
we Lwowie. Brak także przedszkoli w
wem w tym roku świętowała 590.
Obecnie sala katechetyczna i kance-
roku został ufundowany nowy głów-
okolicznych wioskach.
rocznicę formalnego erygowania. W
laria znajduje się w maleńkiej zakrystii
ny ołtarz oraz wykonano ogrzewanie
Podajemy numer konta bankowe-
okresie komunistycznym świątynię
kościoła.
świątyni. Parafia systematycznie się
go. Konto złotówkowe:
parafialną zamieniono pierwotnie na
Dlatego zwracamy się z uprzej-
rozwija. Przybywa dzieci i młodzieży.
Caritas Archidiecezji Lwowskiej w Luba-
skład, a następnie na dom mieszkal-
mą prośbą do wszystkich osób
Wiele osób na nowo odkrywa swoje
czowieBankPEKAOSAI.O.wLubaczowie
ny dla nauczycieli miejscowej szkoły.
dobrej woli o finansowe wsparcie
katolickie korzenie. Od maja 2009
NRB 98124025841111000039445928,
W 2001 roku w stanie niemal kom-
prac, związanych z budową domu
roku parafia posiada własną stronę
Numer rachunku Euro:
pletnej ruiny świątynia została przeka-
Najbardziej konieczną jest obecnie
parafialnego i centrum katechetycz-
internetową: www.rkc-malehow.
21124025841978000039448293 z do-
zana nielicznej wspólnocie rzymsko-
sprawa budowy nowego domu para-
no-młodzieżowego. W przyszłości
piskiem „Parafia Malechów”.
katolickiej Malechowa. W ostatnich
at.ua
fialnego, gdyż dawny dom parafialny
w domu parafialnym pragniemy
W bieżącym roku został mianowa-
latach, dzięki wysiłkom miejscowych
ks. marian Skowyra
został sprywatyzowany przez miesz-
otworzyć także przedszkole, gdyż
ny stały duszpasterz tutejszej parafii.
mieszkańców oraz doraźnej pomocy
proboszcz