img
o sytuacji polaków
11
Kurier Galicyjski * 12-25 lutego 2010
kablowych nie emitują polskich ka-
Realizacja Ustawy o Karcie Pola-
ich liderów, reprezentujących opcję
cesy społeczno-polityczne ówcze-
oraz wysokość opłat za ich użytko-
nałów telewizyjnych. Dotyczy to min.
ka, która jest ważnym zadaniem polo-
zdecydowanie nacjonalistyczną, do
snych czasów; pozostaje wrażenie
wanie uzależnione jest od dobrej woli
TV Polonia. Od co najmniej 2 lat TVP
nijnym, a także również instrumentem
mniejszości polskiej zamieszkującej
stereotypowego podejścia do pro-
władz samorządowych.
SA prowadzi w tej sprawie rozmowy
przyczyniającym się do pogłębienia
tę część Ukrainy. Tematem dzielą-
blematyki. Poruszana jest również
Władze lokalne w wielu miastach
z wybranymi operatorami telewizji
znajomości języka polskiego oraz kul-
cym najbardziej większość Polaków
sprawa kozactwa i procesów naro-
przychylnie odnoszą się do postula-
kablowej w Kijowie i w regionach.
tury i tradycji polskiej.
i większość Ukraińców jest stosunek
dowo-wyzwoleńczych na ziemiach
tów w sprawie siedzib dla organizacji
Min. dzięki działaniom ambasady pol-
Rozwój międzyregionalnej współ-
do OUN i UPA. Sytuację tę utrudnia
ukraińskich; dominuje obraz Polski
polonijnych, wykazują natomiast małą
skiej w Kijowie Narodowa Rada ds.
pracy polsko-ukraińskiej. Polega ona
także działalność zarówno niektórych
jako najeźdźcy i ciemiężyciela.
wrażliwość na inne postulaty płynące
Radia i Telewizji Ukrainy włączyła w
na wymianie delegacji samorządo-
partii czy środowisk politycznych, jak
Odnośnie historii nowożytnej
ze środowisk polskich, np. w sprawie
listopadzie 2008 r. i w lutym 2009 r.
wych poszczególnych rejonów Polski i
i poszczególnych centralnych ośrod-
Polski uwypuklany jest w jej dziejach
ochrony cmentarzy i miejsc pamięci
polskojęzyczne kanały telewizyjne –
Ukrainy oraz kształceniu administracji
ków władzy Ukrainy, które byłych do-
„czynnik ukraiński”, np. udział Koza-
narodowej.
TV Polonia, TVP Info, TVP Kultura
ukraińskiej w Polsce, wymianie grup
wódców UPA zdecydowanie (czasem
ków w obronie Chocimia (1620/1621)
Lokalne władze sprzyjają powsta-
i TVP Historia, do listy zagranicznych
młodzieżowych, zespołów artystycz-
instrumentalnie w walce o elektorat)
oraz w bitwie pod Wiedniem w 1683 r.
waniu nowych klas nauki języka pol-
kanałów telewizyjnych, które „odpo-
nych czy sportowych. Często zdarza
postrzegają w kategoriach bohaterów
Rozbiory Rzeczypospolitej opisane
skiego. W przypadku szkolnictwa pol-
wiadają normom prawa ukraińskie-
się, że to właśnie organizacje polonij-
narodowych.
są w kontekście historii Austrii, Prus
skiego na Ukrainie z budżetu państwa
oraz Rosji. Konfliktowe sytuacje mię-
dzy Polakami a Ukraińcami do 1939
opisywane są w sposób wyważony i
obiektywny. Wątpliwości pojawiają się
odnośnie okresu II wojny światowej.
Według autorów podręcznika działal-
ność UPA na „etnicznych ukraińskich
ziemiach Nadsania, Chełmszczyzny,
Podlasia,  Łemkowszczyzny”  była
spowodowana koniecznością ochro-
ny ukraińskiej społeczności przed
grabieżami ze strony Niemców oraz
polskiego podziemia. Zwraca się
uwagę na to, że do 1956 r. ukraiń-
go i które są rekomendowane przez
ska społeczność w Polsce nie miała
finansowane są jedynie pensje dla
Radę do włączenia ich w pakiety
warunków do działalności kulturalno-
nauczycieli oraz w niewielkim stopniu
programów zarekomendowanych do
oświatowej, co później uległo zmia-
wyposażenie w podstawowy sprzęt,
emisji w sieciach telewizji kablowych”.
nie. W kontekście historii powszech-
podręczniki i pomoce naukowe. Sy-
W skali całej Ukrainy ukazuje się kil-
nej okresu powojennego uwzględ-
tuacja ta związana jest z ogólnym
kanaście gazet i druków polonijnych
niane są wydarzenia z lat 1956,
kryzysem ukraińskiego szkolnictwa.
o jednorazowym nakładzie ok. 10 tys.
1968, 1970. Podkreśla się znaczenie
Do pozytywnych faktów należy roz-
egzemplarzy. Tylko trzy gazety – „Ku-
„Solidarności” oraz sytuacji politycz-
poczęcie komputeryzacji placówek
rier Galicyjski”, „Dziennik Kijowski”
nej w Polsce, w rezultacie której oba-
oświatowych, m.in. tzw. szkół polskich
oraz „Krynica”, ukazują się regularnie
lony został komunizm.
w Mościskach oraz Strzelczyskach.
i cyklicznie. Stały program w języku
W programie nauczania historii
Na ograniczoną pomoc mogą li-
polskim emitują lokalne ośrodki te-
Ukrainy historia Polski do czasów
czyć polskie szkoły sobotnie. Jedynie
lewizyjne w Żytomierzu, Łucku i w
międzywojennych nie budzi więk-
w przypadku kilku placówek, zareje-
Winnicy. Faktem jest jednocześnie to,
szych zastrzeżeń. II Rzeczpospolita
strowanych w lokalnych kuratoriach
że min. z uwagi na kryzys finansowy
przedstawiona jest, obok Czecho-
oświaty, np. w Samborze i Drohoby-
władze Ukrainy de facto nie wspierają
słowacji i Rumunii, jako państwo
czu, strona ukraińska utrzymuje nie-
obecnie polskiej prasy.
nierespektujące praw mniejszości
wielką część etatów nauczycielskich.
Na terenie Ukrainy nie odnotowu-
ukraińskiej w sferze kulturalnej oraz
Szkoły te istnieją praktycznie wy-
je się przypadków przemocy, skiero-
religijnej. Niewiele miejsca poświę-
łącznie dzięki pomocy z Polski oraz
wanych wyłącznie przeciw Polakom.
ne wspomagane przez konsulaty są
ca się sojuszowi Piłsudski-Petlura i
wsparciu konsulatu polskiego.
Wizerunek Polski
swoistym motorem i bazą dla rozwoju
wspólnej walce z bolszewikami. We-
w podręcznikach szkolnych
tej współpracy.
Szkoły ukraińskie mają możli-
dług autorów podręczników polskie
Polityka
kierunki współpracy
Współpraca  ze  środowiskami
wość wyboru podręczników. Najczę-
wojsko podczas wojny obronnej w
władz miejscowych
polskich placówek
Polacy są na Ukrainie znaczącą
młodzieżowymi realizowana jest we
ściej wykorzystywane są następują-
1939 r. dokonywało pogromów na
z Polonią i Polakami
mniejszością narodową, zajmującą
wszystkich wyżej wymienionych ob-
ce książki: О. Субтeльний, Історія
ludności ukraińskiej. Zagadnienie
Oświata  polonijna,  a  przede
pod względem liczebności dziewiąte
szarach współpracy placówek ze śro-
України, Львів 2001, Т. И. Ладиченко,
konfliktu polsko-ukraińskiego w okre-
wszystkim rozszerzanie sieci punktów
miejsce w skali kraju. Mniejszość pol-
dowiskami polskimi. Z uwagi na wagę
Всесвітня історія 1914-1939, Київ
sie II wojny światowej nie jest zbyt
nauczania języka polskiego i wspiera-
ska, podobnie jak inne grupy narodo-
i znaczenie tej problematyki w pracy
2005, Ю. В. Бураков, Г. М. Кипаренко,
mocno akcentowane. Według auto-
nie już istniejących. Ważnym kierun-
we i etniczne, jest chroniona zarówno
placówek konsularnych zasługuje
Всесвітня історія, Київ 1996, В. А.
rów podręcznika UPA chciała poro-
kiem działalności oświatowej winno być
przez wewnętrzne prawo ukraińskie,
ona na dodatkowe wyróżnienie.
Потульницький, Україна і всесвітня
zumienia z polskim podziemiem, lecz
szkolnictwo publiczne. Wprowadzanie
jak i międzynarodowe akty prawne, w
історія, Київ 2002, Б. М. Гончар,
na skutek nieugiętej postawy obu
języka polskiego do szkół publicznych
tym Konwencję ramową Rady Europy
М.Ю. Козицький, М. В. Мордвінцев,
stron oraz wykluczających się celów
daje swobodny dostęp środowiskom
obraz Polski i Polaków
o ochronie mniejszości narodowych
Obraz Polski, kreowany przez
А. Т. Слюсаренко, Всесвітня історія,
do ugody nie doszło. Przyczynić się
polonijnym do nauki języka, bez ko-
oraz umowy dwustronne. Ukraińskie
media, opiera się przede wszystkim
Київ 2002, В. П. Газін, С. А. Копилов,
to miało do konfliktu, podczas które-
nieczności określania swojej tożsamości
akty prawne, w tym Ustawa o mniej-
na eksponowaniu polskiego człon-
Новітня історія країн Європи та
go cierpiała głównie ludność cywilna.
narodowej. Przybliża Polskę szerokim
szościach narodowych na Ukrainie,
kowstwa w instytucjach euroatlan-
Америки 1918-1945, Київ 2008.
Podkreśla się, że polskie władze po
rzeszom obywateli Ukrainy. Konieczne
gwarantują podstawowe prawa mniej-
tyckich – Unii Europejskiej i NATO,
W ukraińskich szkołach historia
wojnie stosowały surowe sankcje
jest przy tym zrównanie w tych przypad-
szości narodowej, takie jak prawo do
oraz na przedstawianiu Polski jako
nauczana jest w dwóch blokach: hi-
wobec Ukraińców, którzy nie chcieli
kach statusu języka polskiego ze statu-
kultywowania tradycji i języka naro-
kraju, który z sukcesem wdrożył wie-
storia powszechna i historia Ukrainy.
przenieść się na tereny USSR. Licz-
sem innych języków obcych.
dowego (także w szkołach) oraz wol-
le fundamentalnych reform, dzięki
W programie nauczania histo-
bę osób przesiedlonych w czasie
Współpraca ze środowiskami
ność zrzeszania się w organizacjach.
czemu osiągnął znaczącą pozycję w
rii powszechnej historia Polski oraz
akcji „Wisła” szacuje się na 150 tys.
polonijnymi w rekrutacji młodzieży
Akty te nie określają, niestety, w spo-
Europie. Euroatlantyckie usytuowa-
polski wkład w kulturę europejską
Podczas jej przeprowadzenia wielu
polskiego pochodzenia na studia w
sób jasny zobowiązań, zwłaszcza
nie Polski często zestawiane jest z
nie zajmuje zbyt wiele miejsca i ogra-
Ukraińców miało umrzeć na skutek
Polsce, rekrutacji stypendystów Fun-
finansowych, państwa ukraińskiego
– nadal silną na Ukrainie – rosyjską
niczony jest jedynie do najważniej-
głodu i chorób. Przesiedlonym kon-
dacji „Semper Polonia”, kursy spe-
wobec mniejszości. W praktyce rząd
sferą wpływów, szczególnie w kultu-
szych postaci (np. Mikołaj Kopernik).
fiskowano majątki a ich nowe gospo-
cjalistyczne – to kolejny istotny kie-
Ukrainy przeznacza nieznaczne środ-
rze i ekonomii. Polska stanowi zatem
Stosunkowo dużo miejsca poświęca
darstwa miały niski standard.
runek działalności polonijnej. Proble-
ki na działalność polskich organizacji.
atrakcyjną alternatywę dla przestrzeni
się Polsce w okresie XVI i XVII w. z
Generalnie należy zauważyć,
mem, który czeka na rozwiązanie, to
Jedyną zauważalną formą wspierania
postsowieckiej.
naciskiem na rywalizację polsko-ro-
iż tematyka dotycząca Polski jest
lepsze wykorzystanie w ten sposób
przedstawiana w ukraińskich pod-
polskich organizacji są niskonakłado-
Na Ukrainie zachodniej generalnie
syjską. Jest to okres historyczny, w
przygotowanych i wykształconych
ręcznikach na drodze przedstawiania
we festiwale kultur mniejszości naro-
Polska jest postrzegana pozytywnie. Z
którym z jednej strony podkreśla się
kadr na rzecz Polski i Ukrainy.
faktów, bez nadmiernej retoryki i sto-
dowych, organizowane przez władze
odmienną sytuacją mamy do czynie-
ekspansywność Polski i agresywną
Szerzenie i propagowanie kultu-
sowania ocen.
obwodowe (np. Lwów, Tarnopol).
nia w przypadku stosunku niektórych
polonizację ziem ukraińskich, z dru-
ry polskiej w środowiskach polskich
kG
Uzyskanie przez organizacje siedzib
środowisk ukraińskich, a zwłaszcza
giej natomiast omawia się istotne pro-
i ukraińskich.