img
kurier kulturalny
18
12-25 lutego 2010 * Kurier Galicyjski
fryderyk chopin (1810-1849)
i jeGo LWoWscy konTynuaTorzy
Część III – Józef Elsner, nauczyciel Chopina
(Czarodziejski flet), Figaros Hochzeit
Warszawie trzy szkoły muzyczne:
(Wesele Figara), Don Juan (Don Gio-
Szkołę Elementarnej Muzyki i Sztuki
vanni). Józef Elsner we Lwowie kom-
Dramatycznej (1817-1821), Instytut
ponował także niemieckie opery, m.in.
Muzyki i Deklamacji (1821-1826)
Der verkleidete Sultan (Przebrany
oraz wspomnianą Szkołę Główną
Sułtan). Teatr lwowski powstał z za-
Muzyki (1826-1831) działającą w ra-
łożenia jako teatr niemiecki, przezna-
mach Uniwersytetu Warszawskiego.
MichaŁ PiekarSki
czony dla wielu wówczas przybyłych
Fryderyk Chopin w Szkole Głów-
urzędników i niemieckojęzycznych
W 1826 r. Fryderyk Chopin po
nej Muzyki pobierał u Elsnera m.in.
mieszczan. Obok zespołu niemieckie-
ukończeniu Liceum Warszawskie-
lekcje kontrapunktu (komponowa-
go, w tym samym gmachu działał tak-
go rozpoczął dalszą edukację w
nia muzyki wielogłosowej) oraz
że zespół polski. Władze austriackie
Szkole Głównej Muzyki, która jako
kompozycji. Rezultatem studiów u
tolerowały scenę polską jedynie jako
oddział Sztuk Pięknych wchodziła w
Elsnera były skomponowane przez
rozrywkę, w zasadzie pożądaną, ale
skład Uniwersytetu Warszawskiego,
Chopina w 1827 r. Wariacje B-dur
tylko dopóty, dopóki wszyscy się nie
mieszczącego się razem z Liceum
na temat La ci darem la mano z Don
nauczą po niemiecku i nie zagustują
Warszawskim w Pałacu Kazimie-
Juana Mozarta op. 2 przeznaczone
w niemieckim teatrze.
rzowskim. Szkołą Główną Muzyki
na fortepian i orkiestrę. Warto przy-
Na początku 1795 r. (po stłu-
kierował Józef Elsner – znany kom-
pomnieć, że operą tą Elsner miał
mionej insurekcji kościuszkowskiej)
pozytor i pedagog.
sposobność dyrygować jeszcze
przybył do Lwowa Wojciech Bogu-
Józef Elsner (ur. 1769 w Grod-
podczas swego pobytu we Lwo-
sławski (1757-1829), który w Galicji
kowie/Grottkau na Opolszczyźnie,
wie. W Wariacjach B-dur, opartych
znalazł schronienie po tym, jak pol-
zm. 1854 w Warszawie) pochodził
na fragmencie z opery Mozarta, a
ska scena narodowa w Warszawie
ze Śląska, gdzie zdobywał swoją
zatem reprezentującej dojrzały kla-
musiała zawiesić swoją działalność.
edukację w szkole dominikańskiej
sycyzm, Chopin opracował temat La
Zawiązał on współpracę z Bullą,
oraz kolegium jezuickim we Wro-
ci darem la mano, stosując już wcze-
który nie znając zupełnie języka pol-
cławiu. Śpiewał tam i grał w chó-
snoromantyczną melodykę i ekspre-
skiego nie posiadał odpowiednich
rze i kapeli klasztornej, po czym
sję. Pod kierunkiem Elsnera Chopin
Józef elsner
kwalifikacji do prowadzenia sceny
zatrudniony został w miejscowej
tworzy także Sonatę c-moll op. 4 (de-
2. koncertu instrumentalnego, za-
polskiej. Wojciech Bogusławski po-
osób uczęszczających do teatru nie
orkiestrze teatralnej. Od wczesnej
dykowaną Józefowi Elsnerowi) oraz
zwyczaj fortepianowego, skrzyp-
trzebował dla sceny polskiej profe-
przekraczała dwóch tysięcy. Ludzie
młodości komponował także drob-
najprawdopodobniej Fantazję A-dur
cowego, lub przeznaczonego na
sjonalnego kapelmistrza, dlatego
aktywnie uczestniczyli jednak w kul-
ne utwory, które wykonywane były
na tematy polskie op. 13. Również
instrumenty dęte, 3. kilku utworów
postanowił rozpocząć współpracę
turalnym życiu miasta. Dotyczyło
m.in. w kościele dominikańskim we
te utwory pokazują klasyczną for-
wokalnych (zazwyczaj arii), 4. za-
z Elsnerem. Początkowo odbyła się
to zarówno Austriaków, jak i Pola-
Wrocławiu. Elsner obdarzony był
mę, wypełnianą romantyczną już
mykającej koncert kolejnej symfonii.
jednak tylko jednak próba z zespo-
ków, którzy żywo interesowali się
także dobrym głosem, dzięki czemu
treścią. Elsner jako kompozytor
Wykonywano m.in. kompozycje: Jo-
łem polskim, ponieważ dalszych za-
polskimi spektaklami oraz przed-
odnosił sukcesy wykonując utwory
był bowiem reprezentantem stylu
sepha Haydna, Wolfganga Amadeu-
kazał Bulla widząc w tym poważne
stawieniami operowymi, uważając
sakralne. Po rozpoczętych studiach
klasycznego (urodził się przecież
sa Mozarta, Ignaza Pleyela i Józefa
zagrożenie dla sceny niemieckiej.
uczęszczanie na nie za swój honor.
teologicznych na uniwersytecie we
w 1769 r.), Chopin, dzięki odebra-
Elsnera. W akademiach muzycz-
W końcu jednak współpraca Elsne-
Dzięki pobytowi we Lwowie, Józef
Wrocławiu wyjechał do Wiednia,
nej u niego edukacji, zapoznał się
nych występowali także przedsta-
ra z zespołem polskim była konty-
Elsner miał okazję zapoznać się z
gdzie postanowił ostatecznie po-
z klasycznymi formami, jak sonata
wiciele lwowskiego mieszczaństwa
nuowana, dając rezultaty w postaci
kulturą polską i pomimo, że nie był z
święcić się muzyce. W 1791 r. prze-
lub wariacje. Język muzyczny Cho-
i arystokracji, m.in. znany dobrze
włoskich i niemieckich oper, wysta-
pochodzenia Polakiem związał się z
niósł się do Brna na Morawy, gdzie
pina reprezentował jednak już nową
ze swojej muzycznej działalności hr.
wianych w przekładzie na język pol-
nią już do końca swojego życia. Sta-
objął posadę skrzypka w orkiestrze
epokę – wczesny romantyzm. Jak
Michał Wielhorski, który grywał na
ski, przyciągających tłumy widzów.
ło się tak, choć przybył on tutaj aby
teatralnej. Jednak już w rok później
widać pomimo różnicy lat, nauczy-
skrzypcach.
Pomimo, że Bogusławski zabierał
działać na rzecz kultury niemieckiej.
przybył do Lwowa, gdzie mieszkał
ciel rozumiał jednak swojego ucznia
Józef Elsner zajmował się we
przez to widzów przedstawieniom
O Elsnerze publiczność lwowska
przez następne 7 lat. We Lwowie
i zadając mu tworzenie klasycznych
Lwowie także muzyką sakralną.
Bulli, to nie mógł się on ostatecznie
pamiętała długo, skoro ponad 30
Józef Elsner znalazł zatrudnienie
form, nie zabraniał komponować
W 1793 r. skomponował Requ-
rozprawić z Bogusławskim, ponie-
lat później, w 1828 r. wznowiono tu
w miejscowym teatrze niemieckim.
zgodnie z własną inwencją.
iem (mszę żałobną) op. 2 na chór
waż dochody, płynące ze sceny pol-
melodramat Iskahar, król Guaxary,
Teatr lwowski zapoczątkował swoją
W 1829 r. w Teatrze Narodowym
czterogłosowy i instrumenty dęte,
skiej ratowały mocno nadszarpniętą
co w tamtych czasach należało do
działalność w 1776 r., jednak pierw-
w Warszawie odbył się słynny poje-
dedykowane austriackiemu korpu-
kasę teatru. Ostatecznie w grudniu
rzadkości.
sza stała scena powstała tu de fac-
dynek dwóch wybitnych skrzypków
sowi strzelców we Lwowie. W 1796
1795 r. Bulla zmuszony był podpi-
Oprócz pracy w teatrze Józef
to dopiero wraz z objęciem dyrekcji
Niccolò Paganiniego i Karola Lipiń-
r. podczas nabożeństwa odprawia-
sać umowę na mocy której przez
Elsner brał udział także w życiu
przez Franza Heinricha Bullę, któ-
skiego. Wywołał on zagorzałą dys-
nego za zmarłego Tomasza Pillera,
następne lata Bogusławski przej-
koncertowym miasta organizując
ry przybył do Lwowa w 1789 r. i w
putę prasową (zwolenników Włocha
znanego we Lwowie drukarza i księ-
mował zarząd nad całym teatrem.
koncerty muzyki wokalnej i instru-
szybkim czasie dokonał wielkiego
lub Polaka) z udziałem m.in. Józe-
garza, Elsner kierował wykonaniem
W 1796 r. Bogusławski nawią-
mentalnej, noszących wówczas
wkładu w jego rozbudowę. Nowy
fa Elsnera. Młody Chopin, obecny
nie znanej bliżej własnej muzyki
zał ścisłą współpracę z Elsnerem,
nazwę akademii muzycznych. W
dyrektor na potrzeby teatru przebu-
wówczas w teatrze, słyszał grę Li-
żałobnej.
proponując mu stanowisko dyry-
wielki czwartek 1795 r. w salach re-
dował w 1789 r. zamknięty już wte-
pińskiego, który natenczas był już
Znajomość Elsnera z Bogusław-
genta oraz kompozytora muzyki do
dutowych teatru odbył się koncert,
dy kościół franciszkanów pw. św.
znanym światowym skrzypkiem.
skim stała się na tyle zażyła, że gdy
nowych spektakli, pisanych przez
którego dochód przeznaczony był
Krzyża (obecnie nieistniejący), któ-
Warto nadmienić, że Karol Lipiń-
w 1799 r. Bogusławski postanowił
Bogusławskiego. Elsner nie znając
na cele charytatywne. Wykonano
ry znajdował się przy obecnej ulicy
ski (ur. 1790, zm. 1861 Urłów koło
wrócić do Warszawy podążył wraz
prawie języka polskiego początko-
wówczas oratorium Józefa Elsnera
Teatralnej, nieopodal dzisiejszego
Zborowa) swoją karierę rozpoczął
Der sterbende Jesus (Umierający
z nim Elsner. W latach 1799-1824
wo obawiał się tworzenia muzyki do
Muzeum Przemysłowego. Posiadał
we Lwowie jako skrzypek, a później
Jezus). Podczas tego wieczoru
Józef Elsner prowadził zespół ope-
polskich tekstów, jednak ostatecznie
widownię na około 700 osób. Od sa-
koncertmistrz w orkiestrze teatral-
wystąpiła także Nanette Holfeld
rowy w Teatrze Narodowym w War-
dał się przekonać. Wywiązała się
mego początku teatr lwowski działał
nej. Sławą wirtuoza był otaczany we
von Adlersberg, córka wysoko po-
szawie. Aktywność koncertową kon-
pomiędzy nimi wieloletnia współpra-
jako teatr muzyczny. Wystawiano tu
Lwowie jeszcze zanim zdobył świa-
stawionego urzędnika lwowskiego,
tynuował, działając w latach 1805-
ca, której owocem były następujące
opery i singspiele (niemieckie śpie-
towy rozgłos.
grając na fortepianie. Wiosną 1796
1806 w Resursie Muzycznej w War-
dzieła powstałe we Lwowie: melo-
wogry) oraz sztuki dramatyczne z
W lipcu 1829 r. Fryderyk Chopin
r. zwrócili się do Elsnera liczni lwow-
szawie, gdzie przygotowywał m.in.
dramat (tekst recytowany na tle mu-
muzyką instrumentalną.
zakończył edukację w Szkole Głów-
scy miłośnicy muzyki z propozycją
wykonania  wczesnych  symfonii
zyki) Iskahar, król Guaxary (1796
W latach 1792-1799 (z przerwą
nej Muzyki, stając się tym samym
urządzenia stałego towarzystwa
Ludwiga van Beethovena. Pisywał
r.), opery Amazonki, czyli Herminia
w roku 1796) Józef Elsner pełnił
absolwentem Uniwersytetu War-
koncertowego. Przedsięwzięcie do-
także recenzje muzyczne i artykuły
(1797 r.) oraz Sydney i Zumma,
we Lwowie obowiązki kapelmistrza
szawskiego. W końcowej opinii dla
szło do skutku. Elsner zebrał małą
do czasopism polskich, co świadczy
czyli moc kochania czarnej niewia-
orkiestry teatralnej. Pod batutą El-
ministerstwa Józef Elsner napisał:
orkiestrę i w latach 1796-1797 raz
o pogłębieniu znajomości języka.
sty (1798 r.). Spektakle te przycią-
snera wystawiano m.in. następu-
„Szopen Friderik – szczególna zdat-
w tygodniu, w piątki odbywały się
Elsner był także współzałożycie-
gały ogromne rzesze publiczności
jące dzieła Wolfganga Amadeusa
ność, geniusz muzyczny”.
koncerty. Program składał się prze-
lem Towarzystwa Muzyki Religijnej
pomimo, że w ówczesnym niespeł-
Mozarta (wszystkie grane w języ-
kG
ważnie z: 1. symfonii na początku,
i Narodowej. Prowadził również w
na 40-tysięcznym Lwowie liczba
ku niemieckim): Die Zauberflüte