img
rozmowy Kuriera
24
12-25 lutego 2010 * Kurier Galicyjski
o orGanach, muzyce i... domu
zyki sakralnej „Lumen” z Poznania,
Z edWardeM kUceM
pod kierownictwem kompozytora
dyrygentem, organistą,
Zbigniewa Małkowicza. Jest to wiel-
stroicielem instrumentów
ki fenomen. Po raz pierwszy tylu
klawiszowych, wykładow-
lwowian śpiewających po polsku
dyrygentury i aranża-
zebrało się w prezbiterium Katedry
cji, kierownikiem chóru
Lwowskiej. Samo pop-oratorium
„echo” we lwowie rozma-
było dla nas muzyką nową, ponie-
wiała Maria BaSZa.
waż zawiera stylizowane fragmen-
ty muzyki z różnych stron świata.
- Jak się zaczęła Pana
Przygotowanie chórów trwało około
przygoda z muzyką, trwają-
czterech miesięcy, przygotowanie
ca już przez tyle lat?
- Śpiewałem od zawsze, od
z orkiestrą – około miesiąca, od-
dzieciństwa, bawiąc się jeszcze
były się dwie próby przed wykona-
pod stołem… Przynajmniej, tak o
niem. Jak na tak potężne przedsię-
tym mówią rodzice. Śpiewam przez
wzięcie, dwie próby, to stanowczo
całe życie, nie tylko jako organista,
za mało. Tym nie mniej, premiera
ale jako nauczyciel, jako dyrygent.
była udana, a podczas drugiego
Mój chrzestny śp. Franciszek Pa-
koncertu publiczność już śpiewała
can miał w swoim repertuarze
wraz z wykonawcami.
ogromną ilość pieśni, które śpiewał
- ile osób liczył najwięk-
w każdej wolnej chwili, więc mia-
szy chór, którym Pan dyry-
łem dobry wzór do naśladowania.
gował?
- Miałem okazję dyrygować
- W jakiej „roli” czuje się
Po raz pierwszy tylu lwowian śpiewających po polsku zebrało się w prezbiterium
chórem pięciuset osobowym. Było
Pan najlepiej – jako dyry-
katedry lwowskiej...
to w Koszalinie, podczas festiwa-
gent, jako organista?
- Trudno powiedzieć. Życie
ciągle stawiało przede mną nowe
wyzwania. Pan Andrzej Tarasyk,
który był organistą w kościele św.
Antoniego we Lwowie, przyjeżdżał
też do kościoła w Samborze i w
Mościskach, pamiętam jak grał. Do-
bieranie przez niego głosów orga-
nowych zawsze mnie fascynowało.
Myślałem: „Jak on to robi, że to tak
dobrze brzmi?” W ten sposób za-
częła się moja przygoda z organami
i z nauką gry na organach.
- od jakiego instrumentu
Pan zaczynał?
- Do muzycznej szkoły posze-
dłem dopiero w czwartej klasie
a dyrygował edward kuc
szkoły podstawowej. Zapisałem się
pan Władysław Łokietko. On w swo-
na akordeon. Po ukończeniu mu-
pięcioleciu dostajemy dotacje, ale
chór „echo” podczas tourne po Polsce
im czasie reaktywował ten chór.
zycznej szkoły uczyłem się w liceum
są to nieduże kwoty, które umożli-
Pozostałem w tym chórze na
muzycznym. Ukończyłem dyrygen-
dzie Boże” oraz fragmenty z kantaty
wiają realizację najpilniejszych po-
lu chórów polonijnych, w którym
zawsze. Jako młody dyrygent, pod-
turę chóralną. Jednocześnie brałem
„Ku Bogurodzicy” Zbigniewa Mał-
trzeb chóru.
często uczestniczy również chór
jąłem się dzielenia na głosy, dobie-
lekcje u organisty w Katedrze Lwow-
kowicza, z którym nawiązaliśmy
„Echo”. Proszę sobie wyobrazić
- Jakie wydarzenia, zwią-
rania wartościowego repertuaru.
skiej, u pana Bronisława Pacana.
kontakt poprzez pana Kazimierza
jak śpiewają Brazylijscy Polacy! W
zane z chórem „echo” są naj-
Po trzech latach do chóru dołączył
Po kilku miesiącach, ks. Kazimierz
Micińskiego. Słowa do oratorium
tych festiwalach uczestniczyły chó-
częściej wspominane przez
Bolesław Kurek – mój kolega z Mo-
Mączyński zaproponował mi, abym
zostały zaczerpnięte z „Dziennicz-
ry z Niemiec, z Anglii, zza Uralu,
Pana?
ścisk, który wykładał emisję głosu w
w kościele w Mościskach (w mo-
ka św. s. Faustyny Kowalskiej”, a
W pierwszym dziesięcioleciu
Czech, Węgier, Białorusi, Litwy...
liceum muzyczno-pedagogicznym
jej rodzimej parafii) grał „Godzinki
słowa w „Kantacie” pochodzą z en-
najwięcej wrażeń dostarczyła nam
Przygotowaliśmy wspólny repertu-
we Lwowie. We dwóch, w latach
o Niepokalanym Poczęciu NMP”.
cyklik oraz przemówień o tematyce
podróż do Włoch. Jechaliśmy nie-
ar. Koncert wyglądał w ten sposób:
1994-1998 zrobiliśmy cztery tema-
Później trzeba było pomagać panu
maryjnej Papieża Jana Pawła II.
mal przez cały kraj – z północy
każdy chór reprezentował dwie lub
tyczne programy, z renomowanym
Andrzejowi Tarasykowi w parafii św.
Kazimierz Miciński podczas swojej
na południe, zwiedziliśmy sześć
trzy pozycje samodzielnie przygo-
repertuarem chóralnym. Chór był
Antoniego. U boku pana Bronisła-
wizyty w Stanach Zjednoczonych,
największych miast, wyspę. Śpie-
towane w domu oraz utwory, które
bardzo duży, liczył 48 osób. Mieli-
wa Pacana niezliczoną ilość razy
brał udział w wykonaniu tego po-
waliśmy na audiencji generalnej
były ćwiczone podczas warszta-
śmy około 10 tenorów, 14 basów,
przypatrywałem się pracy organisty,
p-oratorium. Po przyjeździe do
na placu św. Piotra w Rzymie, po
tów, pod kierownictwem znanych
sopranów i altów – bardzo dużo.
próbowałem grać podczas Mszy
Lwowa marzył o tym, aby ten utwór
czym zostaliśmy zaproszeni na au-
profesorów chóralistyki. Niektórzy
To czterolecie było najbogatsze.
św. w Katedrze Lwowskiej. Ta prak-
zabrzmiał w Katedrze Lwowskiej.
diencję prywatną z Ojcem Świętym
dyrygenci mieli satysfakcję dyrygo-
Mieliśmy mnóstwo zaproszeń, wiele
tyka trwała bodajże siedem, czy
Dedykacje tego koncertu niejako
Janem Pawłem II. Stało się to dzięki
wania tak potężnym chórem, wy-
wyjazdów, chór się nie musiał rekla-
osiem lat. Patrzenie, wsłuchiwanie
„domagały się”, aby został on wy-
wsparciu arcybiskupa metropolity
konującym polskie utwory, polską
mować. W ciągu roku wyjeżdżali-
się, próbowanie grania, śpiewania,
konany we Lwowie. Ze względu
Lwowskiego Mariana Jaworskiego
muzykę.
śmy do Polski co najmniej 5-6 razy.
czasami też dyrygowania... Później
na nieprzerwany kult Miłosierdzia
oraz inwencji organizacyjnej preze-
- rozumiem, że najpeł-
W tym czasie chór koncertował
– studia wyższe w konserwatorium
Bożego w Katedrze, dedykowaliśmy
sa zarządu głównego Towarzystwa
niej Pan się realizuje jako
prawie 60 razy w ciągu roku – około
lwowskim, równolegle – Studium
te dwa koncerty św. Zygmuntowi Go-
Kultury Polskiej Ziemi Lwowskiej
dyrygent?
25 koncertów w Polsce, reszta – na
Dyrygentów Polonijnych w Koszali-
razdowskiemu, św. arcybiskupowi
pana Emila Legowicza.
- Ostatnio mam coraz więcej pro-
terenie lwowskiego okręgu konsu-
nie. Po dziewięciu latach byłem już
Józefowi Bilczewskiemu, ks. Karo-
Obecnie chór „Echo” liczy sobie
pozycji koncertów, wykonywanych
larnego.
organistą, stroicielem instrumentów
lowi Jastrzębskiemu (1882-1966),
ponad 2000 prób, około 700 koncer-
wspólnie. 5 stycznia br. w Katedrze
muzycznych i dyrygentem.
o. biskupowi Rafałowi Kiernickiemu
tów, ponad 200 pozycji repertuaro-
Lwowskiej był nagrywany program
- kto finansuje działal-
(1912-1995). We dwóch, z Kazimie-
wych.
pod tytułem „Paczka na Wschód”
ność chóru?
- Jak zaczęła się Pana
- Zazwyczaj strona zapraszają-
rzem Micińskim zdołaliśmy zorgani-
dla Telewizji Polskiej. Przygotowa-
przygoda z chórem „echo”?
- Widziałam Pana pod-
ca. Był taki czas, że jeździliśmy na
- Można się w tym doszukiwać
zować i zrealizować ten projekt. Kon-
nia trwały bardzo krótko, ponieważ
czas pop-oratorium w kate-
koszt własny. Później zaczęliśmy
działania  opatrzności.  Kierownik
certy odbyły się pod patronatem JE.
od razu po świętach chór „Echo”
drze lwowskiej w kwietniu
dostawać dotacje ze Stowarzysze-
Wydziału Dyrygentury w Konserwa-
ks. abpa Mieczysława Mokrzyckiego
wyjeżdżał do Stargardu Szczeciń-
2009 roku, dyrygował Pan
nia „Wspólnota Polska”, z Fundacji
torium Muzycznym we Lwowie pan
metropolity lwowskiego oraz Konsu-
skiego i Szczecina. W ciągu trzech
dużym chórem.
Pomoc Polakom na Wschodzie.
profesor Jurij Łuciw polecił mi wła-
latu Generalnego RP we Lwowie.
- Ostatnie największe i chyba
prób zdołaliśmy przygotować pięć
Lata 90. były lepsze dla chóru. Po
śnie polski chór „Echo”, jako miejsce
najlepsze koncerty odbyły się 24-
utworów, które zostały wykona-
- ilu wykonawców wy-
roku 2000 musieliśmy sobie radzić
praktyki dyrygenckiej, którą mu-
25 kwietnia 2009 roku w Katedrze
ne wspólnie z innymi chórami,
stąpiło w tym koncercie?
sami. Pomagały osoby prywatne,
siałem zaliczyć na czwartym roku.
- Wystąpiło ponad 120 wyko-
Lwowskiej. Zostało wówczas wy-
uczestniczącymi w tym koncercie.
instytucje pozarządowe. W ostatnim
Wówczas kierownikiem chóru był
nawców, na czele z zespołem mu-
konane pop-oratorium „Miłosier-
Z jednej próby wspólnej powstał