img
nasze recenzje
26
12-25 lutego 2010 * Kurier Galicyjski
monoGrafia o życiu janiny reicherT-ToTh –
„książka bryLanT” karoLiny Grodziskiej
lwowskim dywizjom”, przygotowywał
JUriJ SMirnoW tekst
na wystawę w 1945 roku prace „Zwy-
zdjęcia z publikacji
cięstwo” i „Wywiadowcy”. Janina Re-
karoliny Grodziskiej
ichert-Toth wykonuje rzeźby „Niemiec
Najważniejsze dzieła pomniko-
idzie”, „Dwa pokolenia”, etc. Wszyst-
we Janiny Reichert z lat 1920-30 – to
kie realizacje, oczywiście wykonane
kilka nagrobków na Cmentarzu Ły-
były w stylu realizmu socjalistyczne-
czakowskim, medalion J. M. Ossoliń-
go, za co artyści dostali pochwalne
skiego, odsłonięty w maju 1928 r. na
oceny nowego kierownictwa i prasy
tablicy pamiątkowej w Ossolineum,
radzieckiej.
tablica z podobizną Józefa Piłsudskie-
Lecz trzeba było decydować się
go, ustawiona na fasadzie budynku
co robić dalej – zostać we Lwowie
koszar pułku Strzelców Lwowskich
czy wyjeżdżać do Polski? Bolesne
przy ul. św. Piotra. Najważniejszym
pytanie dla setek tysięcy kresowych
jednak było zamówienie popiersia
Polaków. Przez dłuższy czas Totho-
Marszałka do westybulu korpusu
wie mierzyli się z tą decyzją. Kon-
Kadetów, które artystka dostała w
kretne kroki podjęli dopiero z począt-
Bóg ojciec i Syn Boży – gru-
1928 r. W latach 30. wykonała ona
kiem 1946 roku. W połowie czerwca
pa rzeźbiarska w kościele w
jeszcze kilka udanych popiersi Józe-
1946 r. Fryderyk i Janina wraz z ro-
F. Bibulski i J. reichert w trakcie zajęć w pracowni rzeźby
Tarnopolu, 1932-1933
fa Piłsudskiego, wysoko ocenionych
dzicami Fryderyka i innymi krewny-
prof. k. laszczki, 1919/1920
przez krytykę i uzyskujących popu-
mi znaleźli się w Krakowie. Władze
larność w społeczeństwie.
lokalne we Lwowie udostępniły dla
zyskanej niepodległości”. Styl art-déco
Artystka też brała aktywny
przewozu rodziny Tothów „…wagon
był świadomie popierany i promowany
udział we lwowskich wystawach ar-
o ładowności 14 ton. Dobytek życio-
przez oficjalne władze w Warszawie i
tystycznych i w konkursach na po-
wy obojga artystów zajmował 35 m2
„desygnowany na oficjalną reprezenta-
mniki. W 1926-27 r. powstał model
i ważył 8 ton”. Znacznie później Ja-
cję polskiej sztuki”.
pomnika Juliusza Słowackiego. Je-
nina Reichert-Toth tak podsumowała
Jesienią 1939 r. wszystko zmieni-
sienią 1932 r. w Brzeżanach usta-
ten czas: „Wojna zabrała mi wszyst-
ło się w jednej chwili. Nowa sowiecka
wiono pomnik poległych żołnierzy
ko. Moje miasto, dom i cały dorobek
rzeczywistość dla wielu była niezro-
autorstwa Reichertówny, wykonany
artystyczny. Straciłam wszystkich
zumiałą, groźną, głęboko obcą, za-
na zamówienie stacjonującego w tej
bliskich mi ludzi, rozproszonych po
straszającą. Dla ludzi twórczych po-
miejscowości 51. pułku piechoty.
całym kraju. W 1946 r. przeniosłam
wstał też poważny problem moralny
W 1935 roku artystka bierze udział
się do Krakowa, gdzie już w czasie
– pracować, tworzyć po staremu było
w konkursach na pomniki Józefa Pił-
studiów nie wiodło mi się dobrze, a
niemożliwie i niebezpiecznie. Sztuka
sudskiego we Lwowie, w Katowicach
i teraz nie najlepiej. Ludzie nieprzy-
zrobiła się rzeczą ideologiczną, zaś
i w Wilnie. Oczywiście, najbardziej li-
chylni, jakby obcy, z którymi nie
artysta miał wykonywać zamówienia
czyła na sukces w rodzinnym mieście,
mogłam znaleźć wspólnego języka,
jedynie władz państwowych i par-
Józef Piłsudski, popiersie
lecz w końcu jury wybrało projekt in-
zwłaszcza, że miałam już przeszło
tyjnych. Trzeba było wybierać – ro-
nych autorów. Tymczasem, z wielkim
50 lat, a także usposobienie niełatwe
bić popiersia Lenina i Stalina, czy
Pomnik poległych żołnierzy
powodzeniem dla niej rozstrzygnięto
do aklimatyzacji”.
czekać wysiedlenia na Syberię lub
w Brzeżanach
konkurs na pomniki Marii Konopnic-
Przed wyjazdem ze Lwowa znacz-
do Kazachstanu. Nawet gdy artysta
kiej, który miał stać w Stryjskim Parku
ną część rzeźb artystka zmuszona
robił polecone popiersia niszczyło to
dzo rzetelnej monografii lwowskiego
we Lwowie i biskupa legionów Włady-
była sprzedać lub zostawić. Dalsze ich
jego duszę, jego twórczą osobistość,
historyka sztuki dra Jurija Biriulowa
sława Bandurskiego. Pomnik biskupa
losy są praktycznie nie znane. Monu-
jego talent. Bardzo ciężko Tothowie
„Rzeźba  lwowska”  (wydawnictwo
wyróżniał się monumentalną, bardzo
mentalne jej dzieła w znacznej części
przeżyli również okupację niemiecką.
Neriton, Warszawa, 2007 r.). Przed-
ekspresywną figurą duchownego o
zostały zniszczone: odlewy z brązu
Okupacyjna władza wysiedliła ich z
stawiając lwowskie środowisko arty-
wysokości 5,6 metrów. Miał stać na
pomników bpa W. Bandurskiego i M.
własnego domu, część rzeźb w pra-
styczne lat 20-30 XX w. J. Biriulow
placu Bandurskiego, w tle kościoła
Konopnickiej zniszczono jeszcze w
cowni została zniszczona. Karolina
pisze: „Józef Starzyński i Janina Re-
Klarysek. W 1939 r. modele figur oby-
1939 roku. Wtedy też usunięto pomnik
Grodziska pisze, że „z czasu okupacji
ichert-Toth – wybitni twórcy lwowskiej
dwu pomników wysłano do Warszawy
Żołnierzy Polskich w Brzeżanach.
niemieckiej brak jakichkolwiek śladów
rzeźby międzywojennej”. Już tylko
dla wykonania ich odlewów w brązie.
We Lwowie zniszczono popiersia Jó-
ich działalności na zamówienie władz
tym zdaniem wyróżnia autor właśnie
Ustawienie pomników we Lwowie
zefa Piłsudskiego, tablice pomniko-
niemieckich”. Fryderyk Toth aktywnie
tych dwóch rzeźbiarzy z licznego gro-
planowano na jesień 1939 i lato 1940
we Ossolińskiego i Pułku Strzelców
działał w strukturach lwowskiej AK,
na artystów, działających w tamtych
roku.
Lwowskich. Kościół w Tarnopolu w
a później organizacji NIE.
Jutrzenka, 1920-1921
czasach we Lwowie (J. Starzyński
W latach 30. ustatkowało się
latach powojennych rozebrano, całe
W 1944 wrócili tzw. „drudzy So-
– profesor, autor figur lwów z Cmen-
również życie osobiste rzeźbiarki
wyposażenie i wystrój, również rzeźby
wieci”, życie znów potoczyło się do-
tystki, ich formalnej przynależności do
tarza Orląt). Analizując najważniejsze
– nie zważając na różne trudności,
J. Reichert-Toth, zniszczono. Naszym
okoła zamówień państwowych, rzeźb
nurtów artystycznych tak różnorodnych
realizacje J. Reichert-Toth, J. Biriulow
poślubiła kapitana WP Fryderyka To-
czytelnikom ze Lwowa nie trzeba
o tematyce oficjalnej. Tothowie wrócili
i bogatych w sztuce przedwojennej Pol-
znajduje w jej twórczości echa secesji.
tha, który po dymisji z wojska prze-
opisywać stanu zniszczeń wnętrz
do swej willi przy ul. Odrowążów 4,
ski. Innymi słowy, bogatego, rzetelnie
Rzeźbiarka ulegała przez pewien czas
niósł się do Lwowa. W 1937 Totho-
kościoła św. Elżbiety. Cudem tylko
wpisali się do związku Sowieckich
zebranego materiału faktycznego jest
wpływom Picasso, Lipchitza i Brancu-
wie budują uroczą willę, z obszerną
przetrwało barbarzyński pogrom pięć
Artystów Ukrainy. Wykonują zamó-
stanowczo za mało dla zrozumienia
siego. W niektórych rzeźbach kościel-
i wygodną pracownią artystyczną
rzeźb artystki z ołtarza głównego.
wienia nowych władz. Fryderyk Toth
twórczej osobowości artystki-rzeźbiar-
nych J. Reichert-Toth „odwoływała się
na działce przy ul. Odrowążów 4,
był człowiekiem brygady, współtwo-
ki. Niezbędną jest analiza twórczości z
do stylizacji renesansu włoskiego…”.
położonej obok Stryjskiego Parku.
rzącej monumentalną rzeźbę „Sława
(cdn.)
pozycji historyka sztuki, tym bardziej,
Typową dla niej była „umiejętność
Nie zważając na brak wykształcenia
że twórczość Reichert-Toth jest stylo-
nadania sugestywnego konturu, licze-
zawodowego, F. Toth miał artystycz-
wo niejednolita. Wykonała ona pewne
nie się z zasadami statyki i kompozy-
ny talent i w krótkim czasie dał się
poszukujemy pracoWnik W
rzeźby w różnych stylach, ulegała twór-
cji rzeźbiarskiej, wyczucie bryły oraz
poznać jako całkiem dojrzały artysta-
czym wpływom konkretnych mistrzów
subtelność nastroju…”. Inne zaś rzeź-
rzeźbiarz i współautor w niektórych
Agencja pracy, działa-
europejskich i zmieniających się prą-
by, np. ołtarze w kościele w Polance,
projektach pomnikowych małżonki.
jąca na rynku Unii Euro-
dów artystycznych i estetycznych. Bez
są utrzymane w stylu neoklasycyzmu,
W 1939 Janinia Reichert-Toth
takiej analizy postać J. Reichert-Toth
z elementami kubizowania. Oddając
ukończyła 44 lat. Była u szczytu swo-
pejskiej poszukuje celem
wygląda czarno-biało, brakuje koloro-
hołd ogólnym kierunkom w sztuce pol-
ich twórczych osiągnięć, miała wielkie
z dyplomami, wydanymi
przeszkolenia i zatrudnie-
wych, jaskrawych plam. Liczne cytaty
skiej międzywojennego dwudziestole-
plany twórcze. Wszystko przerwała,
do 2005 roku. Zgłoszenia
nia na kilkuletnie kontrak-
przedwojennych krytyków i historyków
cia, J. Reichert-Toth tworzyła w stylu
zniszczyła i zniekształciła wojna. Dla-
w formie ankiet na stronie:
ty, pielęgniarki, fizykote-
sztuki nie mogą zastąpić wyraźnie
art-déco w różnych jego odmianach:
tego, uważam, że w monografii Karo-
www.bcj-konsalting.eu.
rapeutów, lekarzy, opie-
sformułowanego zdania autorki książ-
od stylizacji postaci (np. nagrobek
liny Grodziskiej konieczną była ocena
Kandydaci zostaną po-
kunki.
ki, którego właśnie brakuje.
L. Ralskiego na Cmentarzu Łycza-
twórczego dorobku artystki, wskaza-
Dla naszych czytelników jednak,
kowskim) do rzeźb, nawiązujących
nie jej miejsca tak wśród dość znacz-
wiadomieni o dalszej pro-
Mile widziana, znajo-
podamy zdanie innego autora, do-
do antyku. Był to styl, który prof. A.
nego grona rzeźbiarzy lwowskich, jak
cedurze telefonicznie lub
mość języka polskiego,
tyczące twórczości Janiny Reichert-
Sieradzka określiła „stylem państwo-
i w skali ogólnopolskiej. Niezbędnym
pocztą elektroniczną.
preferujemy absolwentów
Toth. Zdanie to cytujemy według bar-
wym II Rzeczypospolitej… stylem od-
było też określenie cech stylu dzieł ar-