img
22
środki komunikacji
17– 29 marca 2010 * Kurier Galicyjski
WarszaWa – LW W
jaka obowiązuje na Ukrainie. W su-
mie podróż pociągiem z Warszawy do
Lwowa trwa dzisiaj około 15 godzin!
Gdybyśmy pojechali do Lwowa
szyMoN KAziMiERsKi
dyliżansem, jechalibyśmy tylko dwu-
krotnie dłużej, za to przyjemniej i bez
gdyby ktoś z Państwa
niepotrzebnych zdenerwowań.
chciał pojechać z Warszawy
do lwowa, lub ze lwowa do
logo lot-u
Warszawy, miałby do poko-
Połączenia lotnicze
jakie będziemy rozpatrywać. Była więc
Od czasu, kiedy dwaj Amerykanie,
nania odległość 410 kilome-
raz wyższa, to znowu NIŻSZA od ceny
bracia Willber i Oville Wright wynaleźli
trów. Niemało, ale przecież
biletu kolejowego.
samolot, zaistniała szansa udania
nie gdzieś za górami, za lasa-
W roku 1925 nazwę spółki zmie-
się z Warszawy do Lwowa drogą po-
mi. od niepamiętnych czasów
niono na „Polska Linia Lotnicza Aero-
wietrzną. – Utworzono takie połączenie.
ludzie podróżowali pomiędzy
lot”. W posiadaniu spółki znajdowało
Zaraz po I wojnie, zaraz po uzy-
poszczególnymi miejscowo-
się 20 samolotów Junkers F-13.
skaniu niepodległości, w roku 1919,
ściami starając się o to, żeby
Samoloty produkcji niemieckiej
odbył się w Polsce pokaz lotniczy w
odbywać podróże po jak naj-
Junkers F-13 uznane zostały za bar-
wykonaniu dużego samolotu brytyj-
krótszym dystansie i tak po-
Dyliżans
dzo udaną konstrukcję małego samo-
skiego Handley Page/ 400. Przero-
wstawały drogi, które dziw-
lotu pasażerskiego. Były to całkowicie
biony z bombowca transportowiec
nym trafem są chyba najtrwal-
metalowe dolnopłaty ze stałym pod-
zadawał szyku, wznosząc się i lądu-
szą i wciąż niezmienioną w
woziem. Z przodu, częściowo tylko
jąc, zawadiacko biorąc zakręty w lewo
terenie działalnością ludzką.
zakryta, znajdowała się kabina dla
i w prawo. Obserwującym te wyczyny
droga jest zawsze tam, gdzie
dwóch pilotów, a za nią przeszklona,
Polakom zaiskrzyły się oczy.
przedtem była, a więc można
zamknięta i ogrzewana kabina dla 4
– To było to, na co czekali od
założyć, że droga z Warszawy
pasażerów. Szybkość przelotu od
dawna. Natychmiast podpisano tak
do lwowa przebiega dziś do-
160, do 190 kilometrów na godzinę.
zwaną Konwencję Paryską, regulującą
kładnie tak samo, jak za króla
W roku 1925 w Poznaniu powsta-
przepisy i zasady przelotów międzyna-
Ćwieczka.
ła nowa spółka „Towarzystwo Komu-
rodowych. W roku 1921 uruchomiono
nikacji Lotniczej Aero S. A.”, posiada-
w Warszawie pierwsze lotnisko, Pole
zamiast dyliżansów
jąca 6 samolotów francuskich Farman
Mokotowskie, gdzie początkowo lądo-
pociągi
F.70.
Sprawa drogi z Warszawy do
wały i startowały tylko samoloty spółki
17 grudnia 1903 godzina 10.35, orville Wright dokonuje
Lwowa nabrała szczególnej wagi
francusko-rumuńskiej CFRNA, latają-
pierwszego w historii świat lotu samolotem na odległość 39
od czasu, kiedy Warszawa stała się
ce na trasie Paryż – Strasburg – Praga
Językowe wpadki lot-u
metrów (120 stóp), który trwał 12 sekund
28 grudnia 1928 roku firmy „Aero” i
stolicą Rzeczypospolitej. Teraz połą-
– Warszawa. Jeszcze w tym samym
„Aerolot”połączonowprzedsiębiorstwo
czenie stolicy z królewskim miastem,
roku, z okazji otwarcia pierwszych
Pojawiające się pod koniec XIX
państwowo-samorządowe o nazwie
jakim był Lwów, bardzo ważny ośro-
pociągi miały już oszałamiającą
„Linie Lotnicze LOT”. Wkrótce nowe-
dek gospodarczy i handlowy, ale też
dla pasażerów szybkość 40, a na-
mu przedsiębiorstwu dodano jeszcze
obronny, nabrało dodatkowego prio-
wet 60 kilometrów na godzinę. Dla
do nazwy słowo „Polskie”, a konkurs
rytetu państwowego.
kogoś przyzwyczajonego do szyb-
ogłoszony na jego znak firmowy, czyli
W drugiej połowie wieku XVII
kości dyliżansu, podróż pociągiem
bardziej nowocześnie – logo, przyniósł
wszystkie miasta Rzeczypospolitej, ma-
mogła być doprawdy autentycznym
zwycięstwo plastykowi, panu Tade-
jące więcej niż 4 tysiące mieszkańców,
szokiem.
uszowi Gronowskiemu, który zaprojek-
połączone zostały regularną komuni-
Ale nie można było pojechać po-
tował logo firmy w postaci czarnej syl-
kacją pocztową.
ciągiem ze Lwowa do Warszawy. Na
wetki lecącego żurawia na białym tle,
Polska nie miała
drodze stała uporczywa granica, na
otoczonej równie czarnym okręgiem.
której załamywały się wszystkie ini-
Tak powstało przedsiębiorstwo „Pol-
połączenia ze Lwo-
Bombowiec Handley Page 400
cjatywy i nadzieje. Uruchomiono tylko,
skie Linie Lotnicze LOT”, które funk-
wem, a Lwów był
w roku 1887, linię kolejową na trasie
cjonuje do dzisiaj. Przedsiębiorstwo,
TRZECIM miastem
Lwów – Rawa Ruska – Bełżec (wtedy
odbudowane po wojennej ruinie,
kańców, po Warszawie i Łodzi, a
Targów Poznańskich, powstała polska
miejscowość graniczna na granicy au-
stało się firmą państwową i rozwijając
DRUGIM po Warszawie, ośrodkiem
spółka „Aerotarg”, która uruchomiła
w kraju, jeśli idzie
striacko-rosyjskiej).
się pomyślnie, osiągnęło naprawdę
naukowym i kulturalnym. (Zaraz bę-
linię lotniczą na trasie Warszawa –
o ilość mieszkań-
W czasie pierwszej wojny świa-
bardzo wysoki poziom już w latach
dzie protestował Kraków, ale oni byli
Poznań. „Aerotarg” była pierwszym
towej, po odepchnięciu wojsk rosyj-
sześćdziesiątych i siedemdziesiątych
dopiero na trzecim miejscu. Tak się
polskim przedsiębiorstwem lotniczym.
ców, po Warszawie
skich, Austriacy zbudowali dla zaopa-
ubiegłego wieku. Na samolotach LO-
przynajmniej to ocenia).
Posiadała sześć bardzo wtedy nowo-
i Łodzi, a DRUGIM
trzenia swoich wojsk frontowych, linię
T-u malowano wtedy dodatkowo an-
czesnych samolotów Junkers F-13,
po Warszawie,
kolejową pomiędzy Bełżcem, a Re-
gielską nazwę firmy „Polish Airlines”
wypożyczonych z gdańskiego przed-
ile jedzie się pociągiem
jowcem. Była to, jak powiadam, kolej
(polskie linie lotnicze).
siębiorstwa pocztowego Danziger Lu-
z Warszawy do lwowa
ośrodkiem nauko-
wojskowa, a więc dochodząca przede
Dla zachęcenia pasażerów cu-
Aby szybko utworzyć linię kole-
ftpost. Po roku działania Spółka się roz-
wym i kulturalnym.
wszystkim do miejsc ważnych wte-
dzoziemskich wymyślono łatwo wpa-
jową pomiędzy Warszawą i Lwowem
padła, a na jej miejsce powstało przed-
dy dla austriackiego wojska, dlatego
dający w ucho slogan „Fly by LOT”.
wykorzystano odcinek tej właśnie
siębiorstwo „Aerolloyd”. We wrześniu
ta linia „kręci sobie” to tu, to ówdzie,
Miało być „Lataj LOT-em”, ale nie bar-
W czasie Księstwa Warszaw-
kolei austriackiej, łącząc go przez
1922 roku „Aerolloyd” uruchomił połą-
bynajmniej nie starając się osiągnąć
dzo tak wyszło. Język angielski ma
skiego takie połączenie pocztowe,
Lublin z linią warszawską, by po
czenia lotnicze Warszawa – Gdańsk
Rejowca po najkrótszej drodze. Taką
dla cudzoziemców całą masę pułapek
a także charakterystyczny dla niego
remoncie i modyfikacji, w ekspreso-
i Warszawa – Lwów. A więc już w roku
sytuację zastały władze odrodzonej
i przedsiębiorstwo będące pomnikiem
pojazd konny, nazwano dyliżansem,
wym tempie oddać całą już linię do
1922 można było polecieć z Warszawy
Polski po roku 1918.
polskiego lotnictwa, właśnie w taką
za francuskim słowem znaczącym
użytku.
do Lwowa samolotem. Czas przelotu
Nie można było załamywać
pułapkę wpadło. Fly by (w wymowie -
pośpiech – diligence. Dyliżanse poru-
Wiecie Państwo, jak długo jechało
na trasie Warszawa – Lwów wynosił
rąk, nie można było sobie pozwo-
flaj baj) w języku angielskim od biedy
szały się ze średnią prędkością około
się przed wojną pociągiem z Warsza-
wtedy około dwóch godzin. Cena biletu
lić na biadolenie. Trzeba było brać
może znaczyć, lataj czymś tam, ale
10 kilometrów na godzinę. Może to
wy do Lwowa? – Niecałe 4 godziny!
zbliżona była do ceny biletu kolejowe-
sytuację, jaką jest i to natychmiast.
przede wszystkim znaczy – leć obok!,
niewiele, ale było to wtedy duże osią-
Dzisiaj znowu nie ma bezpośred-
go, ale wahała się w zależności od lat,
Polska nie miała połączenia ze Lwo-
gnięcie, techniczne i organizacyjne,
niego połączenia kolejowego pomię-
W roku 1922 można było polecieć z
wem, a Lwów był TRZECIM miastem
a dodatkowo, osiągnięcie niemające
dzy Warszawą i Lwowem, bo Lwów
w kraju, jeśli idzie o ilość miesz-
dla siebie żadnej alternatywy.
w stosunku do Warszawy znowu leży
Warszawy do Lwowa samolotem. Czas
Jak długo jechało się dyliżansem
za granicą. To nie znaczy, że nie moż-
przelotu na trasie Warszawa – Lwów
Wiecie Państwo,
z Warszawy do Lwowa? – Nie za-
na pojechać pociągiem do Lwowa.
pominajmy, że Lwów nie należał do
Można. Tylko, że najpierw należy
wynosił wtedy około dwóch godzin.
jak długo jechało
Księstwa. Leżał już za granicą, która
pojechać pociągiem do Krakowa, tam
Cena biletu zbliżona była do ceny biletu
się przed wojną
oddzielała Księstwo od Austrii w miej-
wsiąść do pociągu jadącego do Lwo-
kolejowego, ale wahała się w zależno-
pociągiem z War-
scu prawie dokładnie tym samym, co
wa i odstać na granicy, czekając aż
obecnie Polskę i Ukrainę. Ale gdyby
zmienią w pociągu tak zwane wózki
ści od lat. Była raz wyższa, to znowu
szawy do Lwowa?
ktoś jechał, podróż zabrałaby mu (sa-
wagonowe, czyli zmienią rozstaw kół
NIŻSZA od ceny biletu kolejowego.
– Niecałe 4 godz.!
mej jazdy) jakieś 35 godzin.
pociągu na rosyjską szerokość toru,