img
Teatr „bez granic”
6
30 marca – 15 kwietnia 2010 * Kurier Galicyjski
poGranicze narody Łączy, a nie dzieLi
Jurij Smirnow
tekst i zdjęcie
Do Lwowa z bardzo ważną
misją kulturalną (nie boję się
tego wzniosłego słowa – mi-
sją) przyjechał Janusz Legoń,
kierownik  literacki  teatru
Polskiego w Bielsko-Białej,
dyrektor XXi edycji festiwa-
lu teatralnego „Bez granic”.
aby nie intrygować szanow-
nych Państwa, odkryję cel
jego wizyty – chce zaprosić
do udziału w XXi festiwalu
teatr ukraiński, teatr lwow-
ski, konkretnie teatr im. łe-
sia Kurbasa. inicjatywa roz-
szerzenia festiwalu o teatry
ukraińskie wspierana jest ak-
tywnie przez Jerzego Hermę,
konsula rP we Lwowie, który
jest też długoletnim współ-
twórcą
polsko-czesko-sło-
wackich festiwali teatralnych
„Bez granic”, dyrektorem ich
czterech pierwszych edycji.
Idea organizacji festiwalu te-
atralnego narodziła się w podzielo-
nym granicą państwową Cieszynie,
w dalekim 1990 roku. Zainicjowały
festiwal cieszyńskie środowisko So-
lidarności Polsko-Czechosłowackiej
Janusz Legoń, kierownik literacki teatru Polskiego w Biel-
i przedstawiciele czeskocieszyńskie-
sko-Białej, dyrektor XXi edycji festiwalu teatralnego „Bez
go Forum Obywatelskiego.
granic”
telników „Kuriera Galicyjskiego” Ja-
eksperymentalne. Od XI Festiwalu
Problemy narodowościowe na po-
nusz Legoń powiedział:
funkcjonuje jego drugi nurt, tzw.,
graniczu polsko-czeskim są nie mniej
– Na co dzień pracuję w Teatrze
nurt off. Stanowi on przegląd te-
ści, wspierając i chroniąc mniejszości
skomplikowane niż na pograniczu pol-
przyspieszył też umowę o ruchu
Polskim w Bielsku-Białej. Nasz gmach
atrów nieprofesjonalnych, wzboga-
(także narodowe), nie akceptuje idei
sko-ukraińskim. Przez wieki ciągnie się
bezwizowym, która weszła w ży-
teatralny zbudowano w 1890 roku,
cony o koncerty zespołów muzycz-
„…jednego  kulturowo-narodowego
lista rzekomych i prawdziwych krzywd i
cie od 2 maja 1991 roku. W latach
więc jest trochę podobny do Opery
nych i występy grup tanecznych.
kręgu, mającego aspirację samowy-
niechęci, ale również tak wzajemnego
1998/99 Festiwal uzyskał uznanie
Lwowskiej, ma nawet malowaną kur-
Organizowano przegląd teatrów
starczalności, bez rozpoznania i bez
powiązania, bliskiego pokrewieństwa
międzynarodowe, patronat sekre-
tynę projektu wiedeńskiego malarza
studenckich i eksperymentalnych.
starań przenikania do sąsiednich kul-
kulturalnego i językowego. Na tych
tarza generalnego Rady Europy,
Francesko Angelo Rottonary. Obraz
Festiwalowi towarzyszy także re-
tur, geograficznie, losowo i językowo
terenach wciąż jest żywy mit imperium
nadto w Pradze i Warszawie. Był to
na kurtynie – to „Taniec nimf”. Biel-
fleksja naukowa. Przepropowadzo-
sobie bliskich”. Zamykanie się tylko
Habsburgów, mit wielonarodowościo-
również wkład uczestników i organi-
sko-Biała znajduje się tylko w 30 km
no już trzy konferencje historyków
we własnej kulturze może pobudzać
wej wspólnoty narodów środkowoeu-
zatorów w integrację zarówno Pol-
od Cieszyna, od granicy polsko-cze-
teatru. Odbywają się konkursy lite-
rozwój kolejnych nacjonalizmów, co
ropejskich.
ski, jak i Czech i Słowacji, w struk-
skiej. W polskim Cieszynie jest też
rackie, wystawy fotografii, plakatów
w XXI wieku jest anachronizmem.
W swoim wymiarze historycz-
tury Unii Europejskiej. Swój główny
gmach teatralny, zbudowany w 1910
teatralnych, kostiumów, projektów
Kto chce być europejczykiem, żyć
nym, dwadzieścia lat temu festiwal
cel – jawne i spektakularne zanego-
roku. W latach 90. XX wieku była tam
scenograficznych, a także projekcje
w Europie, powinien to zrozumieć.
teatralny „Bez granic” stanowił „oczy-
wanie granic politycznych – festiwal
nasza druga scena, byliśmy na stałe
filmowe. Festiwal społecznie inte-
Dopóki nie przezwyciężymy tego w
wistą konsekwencję podejmowanych
osiągnął w 2000 roku. Jury mię-
z tym granicznym miastem związani,
gruje i artystycznie inspiruje, niosąc
sobie, w swoim środowisku, w swojej
u schyłku ósmej i u zarania dziewiątej
dzynarodowe obradowało wprost
dziś nie ma tam stałego zespołu, te-
wieloaspektowe poznanie Drugiego.
mentalności, dotąd i nas będą odbie-
dekady XX wieku wspólnych polsko-
na granicy, na Moście Przyjaźni w
atr pełni funkcje miejskiej sali widowi-
Buduje przestrzeń wolności na sze-
rać w szerokim świecie jako innych,
czeskich solidarnościowych spotkań
Cieszynie, w otoczeniu mieszkań-
skowej, goszcząc od czasu do czasu
rokim obszarze szeroko pojętego
jako nie swoich, dotąd będą grani-
i rozmów, poczynań polityczno-spo-
ców obu miast – polskiego i cze-
przedstawienia teatralne czy kon-
pogranicza kulturowego.
ce, wizy, etc., etc. Otóż ta wolność,
łeczno-kulturalnych oraz manifestacji
skiego. Tam też została wręczona
certy. Po drugiej stronie granicznej
Właśnie na taki festiwal chcą
ta europejskość znajduje się w nas
politycznych i protestów ekologicz-
główna nagroda festiwalu „Złamany
rzeki Olzy, w czeskim Cieszynie jest
zaprosić teatr lwowski im. Łesia Kur-
samych – jacy my jesteśmy, tak nas
nych”. Jego fenomen polega na wy-
szlaban”, przyznawana od 1993 roku
zawodowy teatr dramatyczny (Těšin-
basa. W taką imprezę organizatorzy
traktują inni.
przedzeniu przemian polityczno-spo-
najlepszemu spektaklowi. I tutaj fe-
ské divadlo), w którym występują
nowej edycji chcą wciągnąć również
Festiwal teatralny „Bez granic” w
łeczno-kulturowych, zachodzących
stiwal był pierwszym – dawno już nie
dwa zespoły – czeski i polski, a także
zespoły ukraińskie, ukraińskie społe-
ciągu lat przechodził różne fazy roz-
w latach dziewięćdziesiątych w Eu-
ma żadnych szlabanów na granicy
polski teatr lalkowy „Bajka”. W 1989
czeństwo. To jeszcze jedna nić, która
woju, ale jedno miał zawsze wspólne
ropie Środkowo-Wschodniej oraz na
polsko-czeskiej i polsko-słowackiej
roku działacze stowarzyszenia So-
powinna związać nas z Europą. Od
– wspaniałą i sprzyjającą atmosferę.
polsko-czeskim pograniczu.
i nie tylko na tych granicach! W ciągu
lidarność Polsko-Czechosłowacka,
nas zależy, czy możemy i chcemy
Program festiwalowy odzwierciedlał
Możliwie, że dla nas – we Lwo-
dwudziestu lat zmieniło się otoczenie
które powstało kilka lat wcześniej w
założyć setki, tysiące takich nici, ta-
różnorodność form i wypowiedzi w
wie, na Ukrainie – tamte procesy
polityczno-społeczno-kulturowe fe-
środowisku dysydentów, postanowili
kich więzi z narodami europejskimi,
środowisku kultury środkowoeuro-
wydają się dalekimi i nieaktualnymi,
stiwalu, jednakże w sensie założeń
organizować festiwal teatralny „Na
z naszymi sąsiadami. Kolejna edy-
pejskiej, prezentował przekazy kultu-
lecz jednak warto pamiętać, że dwa-
programowych utrzymuje on swój
granicy”, który od 2003 roku zmienił
cja Festiwalu odbędzie się w paź-
ralne poszczególnych narodów i na-
dzieścia parę lat temu Ukraina star-
niezmienny charakter. Jego celem
nazwę na „Bez granic”. Festiwal po-
dzierniku 2010 roku, lecz jeszcze
rodowości. Festiwal pozostaje także
towała w nowe życie z tych samych
jest wzajemne poznanie się Polaków,
stanowiono organizować na terenie
w maju Teatr Polski z Bielska-Białej
wierny ogłoszonym na początku lat
pozycji, co Polska, Czechy, Węgry.
Czechów, Słowaków, a od 1999 roku
spornym narodowościowo, aby tę
odwiedzi Lwów, by przedstawić pod
90. trzem podstawowym kryteriom
A gdzie są dziś oni, a gdzie my?
także i Węgrów, poprzez prezentację
granicę za pomocą sztuki likwido-
osąd naszych widzów swój dorobek
doboru spektakli: artystycznemu, re-
Kraje Grupy Wyszehradzkiej już od
najbardziej znaczących dzieł teatral-
wać. Spotkania ze sztuką teatru mia-
artystyczny. Będzie to „Korowód we-
prezentywności i „graniczności”. W
kilku lat należą do Unii Europejskiej,
nych czterech narodów, poznania,
ły symbolicznie unieważnić szlabany,
dług Marka Grechuty” w inscenizacji
latach 1990-2008 pokazano w obu
do zjednoczonej Europy. Najwyższa
które doprowadziło „do uświadomie-
granicę państwową – trudną wtedy
i reżyserii dyrektora naczelnego i ar-
Cieszynach (polskim i czeskim), tak-
pora na zadanie pytania – dlaczego
nia sobie, że różnorodność – to nie-
do przekroczenia, a realnie były wy-
tystycznego bielskiej sceny Roberta
że w Ostrawie i Bielsku-Białej 244
tak się stało? Dlaczego w zjednoczo-
zwykle cenna cecha życia społecz-
mierzone w granice między ludźmi
Talarczyka – bogate inscenizacyjnie
spektakle w 256 wystawieniach, przy-
nej Europie nie ma nas?
nego”. Festiwal nadal służy sprawie
na polsko-czeskim pograniczu, nad
widowisko muzyczne, zbudowane z
gotowane przez 124 teatry polskie,
Lecz wróćmy do historii festiwa-
przełamywania politycznych i este-
którym ciążą „grzechy z przeszłości”.
piosenek Marka Grechuty.
czeskie, słowackie, węgierskie. Ogó-
lu. Transgraniczny festiwal teatralny
tycznych granic, również granic języ-
Wśród pierwszych pomysłodawców
Pan Janusz Legoń jest pewien,
łem przed publicznością wystąpiło
wyprzedził wszelkie oficjalne pol-
kowych, stereotypów historycznych,
festiwalu byli mieszkający w Cieszy-
że uda się nawiązać tak cenne te-
58 teatrów polskich. Były to zarówno
sko-czechosłowackie, zawierane od
mentalnych. Współczesna Europa
nie poeta Jerzy Kronhold i czeski fi-
atralne kontakty polsko-ukraińskie.
teatry zawodowe, najlepsze zespo-
października 1991 roku, międzyna-
narodów wolnych i demokratycznych
lozof z drugiej strony Olzy, nieżyjący
Czeka on też na artystów lwowskich
ły krajowe, tak i teatry młodzieżowe,
rodowe, regionalne i lokalne dekla-
jest Europą, która uznając wartość
już Jakub Matl. W gronie założycieli
na scenie w Bielsku-Białej. Dla czy-
prywatne,  zespoły  alternatywne,
racje woli współpracy kulturowej,
kultury każdego narodu i narodowo-