img
Wspólne dziedzictwo
20
30 marca – 15 kwietnia 2010 * Kurier Galicyjski
muzeum ormiańskie We LWoWie
JUriJ SmirNoW
tekst i zdjęcia
Organizacja muzeum ormiańskie-
go we Lwowie była jednym z najwięk-
szych sukcesów w działalności Archi-
diecezjalnego Związku Ormian (AZO).
Niechaj Święta
Osiągnięcie tego celu stało się możliwe
Wielkiej Nocy
dziękidążeniudojegorealizacjirównież
będą pełne
kapituły ormiańskokatolickiej Towarzy-
stwa Miłośników Przeszłości Lwowa,
Boskiej mocy,
naukowców, muzealników lwowskich
aby zdrówko dopisało
oraz poparciu ze strony arcybiskupa
i jajeczko smakowało.
Józefa Teodorowicza. Przykładem
Bogdan Janusz
służyły muzea diecezjalne, organi-
planów wtedy nie doszło. B. Janusz
do tego jest Metropolitalna Kuria Or-
zowane we Lwowie dzięki staraniom
nie zostawił swojej idei i w następnym,
miańska, której autorytet moralny w
grekokatolickiego arcybiskupa Andrze-
1928 roku opracował dokładny plan po-
wysokiej mierze ułatwił zrealizowanie
ja Szeptyckiego (1905 rok – muzeum
wstania Muzeum i określił zakres jego
tej pięknej myśli...”.
cerkiewne, od 1912 roku Ukraińskie
działalności. Swoje myśli opublikował
Gorącym orędownikiem idei zało-
Muzeum Narodowe) i rzymskokatolic-
on w artykule „W sprawie Muzeum
żenia Muzeum Archidiecezjalnego był
kiego arcybiskupa Józefa Bilczewskie-
Ormiańskiego we Lwowie” w „Posłań-
abp. J. Teodorowicz. W Kurii Metropo-
go (1916 rok). Ważnym bodźcem or-
cu św. Grzegorza” (1928 r. nr 16/17).
litalnej jego dążenia popierali księża
ganizacji Muzeum Ormiańskiego było
Śmiałe plany B. Janusza przewidywały
kanonicy D. Kajetanowicz i L. Isako-
odrodzenie tożsamości Ormian lwow-
nie tylko powstanie Muzeum, lecz całej
wicz, który był historykiem sztuki z wy-
skich i, jako skutek tego, gorące zain-
instytucji naukowej, również biblioteki
kształcenia i zamiłowania. Co najmniej
teresowanie społeczności ormiańskiej
ormiańsko-polskiej, „co w całości po-
od 1927 roku zaczęto gromadzić dzieła
Lwowa własną historią, przeszłością,
winno się ułożyć w swego rodzaju Insty-
sztuki przeznaczone dla przyszłego mu-
kulturą. Przykładem mogło też służyć
tut armenistyczny, propagujący badania
zeum. Świadczy o tym list konserwatora
muzeum Stauropigii lwowskiej, zawie-
naukowe we wszelkich dziedzinach or-
wojewódzkiego dr. J. Piotrowskiego z
rające „cenne dokumenty i przedmioty,
mianoznawstwa”. Muzeum Ormiańskie
dnia 12 listopada 1927 roku do parafii
dotyczące Rusi i Rusinów lwowskich.
miało nie tylko pokazać znaczenie wkła-
kościoła garnizonowego w Rzeszowie
Wśród dokumentów znajdowały się
du Ormian w historię, kulturę, rozwój
o następującej treści: „Proszę zwrócić
dyplomy Kazimierza Wielkiego i jego
Główne wejście do Katedry ormiańskiej
Lwowa, lecz stworzyć placówkę na-
Kurii Metropolitalnej ormiańskiej 4 zło-
następców, zabytki cerkiewnej sztuki,
cone figury ołtarzowe zabrane swego
wstania odrębnej placówki nauko-
rzadkie druki, medale, portrety”. Było
czasu przez pomyłkę z tutejszej Kate-
wej i muzealnej, która miała zebrać,
to muzeum raczej niewielkie, kame-
dry Ormiańskiej wraz z ofiarowanym
opracować i pokazać wkład Ormian w
ralne, lecz każdy zabytek był bardzo
kościołowi poreformackiemu ołtarzem
historię i kulturę Lwowa. Pytanie „wi-
wartościowy i charakterystyczny dla
bocznym. Figury pochodzące z ołtarza
siało w powietrzu”. Jeszcze w 1891
swego czasu i epoki, dla historii Ru-
głównego będą umieszczone w Mu-
roku dr. A. Czołowski, wieloletni dy-
sinów-Ukraińców lwowskich. Właśnie
zeum Archidiecezjalnym”.
rektor archiwów i muzeów lwowskich,
podobne muzeum zamierzał organizo-
Poszukiwaniem i zabezpieczeniem
zabiegał o utworzenie działu ormiań-
wać AZO. Znamiennym faktem epoki
zabytkowych rzeczy, obrazów, książek,
skiego w nowo założonym Muzeum
było dążenie w tym samym czasie Ży-
rękopisów zajmowali się również księża
Historycznym m. Lwowa. On później
dów lwowskich do założenia muzeum
proboszczowie parafii ormiańskich. Pro-
wspominał, że „myśl bliższego pozna-
własnej gminy wyznaniowej. Takie
boszcz Stanisławowski i administrator
nia, zachowanych dotąd ruchomych
muzeum powstało prawie równolegle
w Tyśmienicy ks. kan. Franciszek Ko-
zabytków ormiańskich i zrobienia z
z Muzeum Ormiańskim w maju 1934
musiewicz od 1919 roku ratował i gro-
nich odrębnej wystawy, kiełkowała we
roku i „otwarte zostało w obszernych
madził u siebie w domu najcenniejsze
Lwowie już od wielu dziesiątków lat,
salach gmachu gminy Wyznaniowej
zabytki dotyczące historii Ormian stani-
zawsze jednak różnorodne trudności
przy ul. Bersteina 12”. Muzeum zawie-
sławowskich i ich kościoła parafialnego.
uniemożliwiały jej realizację”.
rało przedmioty żydowskiej sztuki zabyt-
W ten sposób zebrał on wartościowy
Po I wojnie światowej orędowni-
kowej i okazy przemysłu artystycznego.
zbiór obrazów, portretów, starych szat
kiem idei organizacji Muzeum Ormiań-
Gromadzono w Muzeum zarówno
liturgicznych, rzeźb, rękopisów i staro-
skiego wystąpił Bogdan Janusz (1889-
przedmioty przeznaczone dla kultu, tak
druków ormiańskich i polskich, książek
1930), Ukrainiec, historyk sztuki i kra-
i wyroby ogólnego użytku. Kustoszem
i fotografii cennych szczegółów archi-
joznawca, wielki entuzjasta, doskonały
Muzeum Żydowskiego był znany lwow-
tektury miejscowej świątyni ormiańskiej,
znawca historii i kultury Ormian lwow-
ski artysta-malarz Ludwik Lille.
niemal wszystkich rzeźb, portretów,
skich. Był on również autorem cennych
Na bogate i oryginalne dziedzictwo
obrazów, tkanin, starych naczyń litur-
publikacji w tej dziedzinie, mianowicie
Ormian lwowskich składały się z wyro-
gicznych znajdujących się w niej. Tylko
„Mons Pius Ormian lwowskich” (1928
by przemysłu artystycznego, dzieła
księgozbiór jego liczył z góry 500 cen-
rok), artykułów o średniowiecznych
sztuki, piśmiennictwa, iluminowane
nych dzieł. Stare ormiańskie druki,
freskach w Katedrze Ormiańskiej, o re-
rękopisy, zabytki kultu religijnego. Jak
a szczególnie ormiańskie rękopisy były
stauracji katedry, o dzwonach katedral-
pisał Aleksander Czołowski: „Tego ro-
rzadkością nie tylko w Polsce, ale i Eu-
nych, etc. Nauczył się języka ormiań-
dzaju wyroby zapełniały skarbce świą-
ropie Środkowej.
skiego i „przygotował niemal kompletnie
tyń i komnaty domów ormiańskich. Ze
Wystawę zabytków ormiańskich
do druku prace „Z dziejów armenistyki
wszystkich tych bogactw i zabytków
we Lwowie planowano już na 1928
w Polsce” i „Bibliografia armenistyki”,
dziś pozostały niestety tylko resztki.
rok, lecz różne okoliczności i problemy
które pozostały w rękopisie”. Opracował
Ząb czasu, katastrofy wszelkiego ro-
organizacyjne nie pozwoliły na reali-
też dwutomowe dzieło „O Katedrze Or-
dzaju, ruiny majątkowe większości
zację tego zamiaru. Tym czasem w
miańskiej we Lwowie”, które niestety nie
rodzin, brak szacunku, dziwna obojęt-
figura Chystusa na dziedzińcu Katedry ormiańskiej
Stanisławowie organizowano „Wysta-
zostało wydane.
ność dla starej kultury – zrobiły swoje.
wę Historyczną miasta Stanisławowa”,
ukową, zgromadzić bibliotekę, orga-
Diecezjalnego Muzeum zabytków i pa-
W 1927 roku na II zjeździe kon-
To nam tłumaczy, dlaczego te zabytki,
otwartą dnia 2 grudnia 1928 roku w
nizować archiwum, które zgromadzi-
miątek ormiańskich, tudzież uporządko-
serwatorów i muzeologów polskich
zwłaszcza typowo ormiańskie, a więc,
salach Kasy Oszczędności. Wystawa
łoby bezcenne dokumenty i materiały.
wania istniejącego przy kurii archiwum
w Warszawie Bogdan Janusz wniósł
z dawniejszych wieków pochodzące,
dokumentowała wiekowe współżycie
W tymże artykule B. Janusz po raz
i biblioteki”.
pytanie organizacji Muzeum Ormiań-
są dziś tak rzadkie”. Od połowy XIX
czterech najbardziej liczebnych na-
pierwszy zaproponował zorganizować
Dla urzeczywistnienia tego zamiaru
skiego we Lwowie do dyskusji zebra-
wieku powstała obszerna literatura
rodowości (Polaków, Ukraińców, Or-
wystawę zabytków ormiańskich. Miał
Zjazd zwrócił się do abpa J. Teodorowi-
nych i zaproponował wniosek, który 9
opisująca historię i zabytki ormiańskie.
mian, Żydów), które zostawiły liczne
to być pierwszy krok do powołania
cza z prośbą, by „łącznie z przeprowa-
listopada został przez Zjazd przyjęty.
Od 1902 roku arcybiskup J. Teodoro-
ślady swojej działalności w rozwoju
muzeum. Lwowscy naukowcy wsparli
dzaną restauracją Katedry Lwowskiej,
W uchwale Zjazdu m.in. zapisano:
wicz rozpoczął remont i restaurację
miasta. Udzielał się w organizacji wy-
jego myśl, że muzeum powinno być
raczył powagą swego dostojeństwa
„II Zjazd konserwatorów i muzeologów
prastarej katedry ormiańskiej. W mu-
stawy ks. F. Komusiewicz, który prze-
archidiecezjalne, czyli funkcjonować
i wpływów w społeczeństwie ormiań-
polskich mając na uwadze znakomite
zeach i bibliotekach lwowskich zostały
kazał dla pokazania znaczną część
przy Kurii Metropolitalnej, pod patro-
skim umożliwić im najrychlejsze zreali-
zasługi Ormian w dziejach Polski, uwa-
usystematyzowane i opisane zbiory
swoich zbiorów. Z przedstawionych na
natem arcybiskupa J. Teodorowicza.
zowanie takiego Muzeum we Lwowie”.
ża koniecznym założenie przy Kurii
dotyczące kultury i sztuki ormiańskiej.
wystawie 147 pamiątek – 45 (30,6%)
B. Janusz pisał: „Bardziej powołana
Niestety, do realizacji jak pięknych
Metropolitalnej Ormian we Lwowie
Wszystko to razem wymagało po-