img
Ludzkie dzieje
26
30 marca – 15 kwietnia 2010 * Kurier Galicyjski
apelujemy o pomoc
Los koLei – Los rodziny
dla chorego dziecka
HaLiNa PłUGator tekst
Półtoraroczna  lwowianka
archiwum iWaNa PoSto-
łoWSKieGo zdjęcia
Agnieszka  Mokrzycka  jest
chora na raka oczu. Dotych-
W oparciu o listy syna by-
czasowe leczenie we Lwowie
łego dyrektora stacji kolejo-
i w Odessie nie przyniosło
wej tyśmienica na Przykar-
pożądanych wyników. Dziew-
paciu – Stanisława Pelikana,
czynka potrzebuje kosztow-
który po wojnie wyjechał do
Polski – miejscowy fotograf
nego leczenia za granicą.
iwan Postołowski napisał hi-
Podajemy rekwizyty ban-
storię kolei.
kowe, na które można wpłacić pieniądze. Rodzice małej
„Obecnie mało kto pamięta o tym,
Agnieszki będą wdzięczni za jakąkolwiek pomoc finansową.
że w naszym mieście była stacja ko-
lejowa, – opowiada pan Postołowski
„Kurierowi Galicyjskiemu”. – Moje
zainteresowanie tematem wynikło
w dzieciństwie, akurat opodal domu
mego dziadka biegły tory kolejowe.
Teraz mieszkam przy ulicy Kolejowej.
Pozostała stara nazwa”.
W 2000 roku pan Postołowski,
który od ponad 30 lat jest fotografem,
pomagał przy tworzeniu miejscowego
muzeum. Zachowało się w jego kolek-
cji wiele zdjęć dokumentalnych, w tym
– pomieszczenia stacji kolejowej w
Tyśmienicy. W mającym powstać mu-
zeum pan Postołowski zobaczył nie-
wielką książeczkę w języku polskim.
Była to „Historia miasta Tyśmienica”
Tadeusza Pelikana. Nigdy nie słyszał
lwowsKi KlUb sPortowy
o tej książeczce, więc zainteresował
„PoGoŃ” lw w
się, skąd się wzięła.
Fotograf dowiedział się, że napi-
oGłasZa nab r
sał książkę syn byłego dyrektora kolei
w Tyśmienicy, do tej pory przyjaźniący
redaktor książki Stanisława Pelikana
chłoPc w Z rocZniKa
się z jedną z mieszkanek. Po wyjeź-
1998-2001 Do sZK łKi
dzie do Polski dzieci dyrektora kolei
nie zapomniały o mieście rodzinnym
PiłKarsKiej „PoGoŃ” lw w
i nawet w czasach sowieckich przy-
jeżdżały do Tyśmienicy. Pan Tadeusz
Nabór do szkółki odbywa się w każdą niedzielę
przekazał książkę do powstającego
o godz. 10.00 w hali „energia” (Stryjski Park).
muzeum. Pan Postołowski natomiast
Dołącz do nas!!!
zainteresował się tą historią, ponie-
waż mama opowiadała mu o polskim
oferujemy:
dyrektorze kolei. Poszedł więc do
- profesjonalne treningi;
pani, która przyjaźniła się z autorem
- udział w meczach i turniejach piłkarskich;
historii Tyśmienicy i poprosił o jego
- naukę piłki nożnej u doświadczonych trenerów;
- przyjazną atmosferę;
adres. Tak rozpoczęła się wieloletnia
- możliwość wyjazdów na gry i obozy piłkarskie;
korespondencja. Listy z Łodzi nad-
- naukę odpowiedzialności, współpracy z innymi, zasad fair play;
tak wyglądała stacja w tyśmienicy w 1916 roku
chodziły do przykarpackiego mia-
steczka raz na tydzień.
Wymagania od kandydatów:
się dostać na stację, ludzie szli dwa
otrzymywali 12 biletów bezpłatnych
Tadeusz Pelikan opowiedział o
- kandydat musi posiadać ważne zaświadczenie lekarskie, dotyczące stanu
kilometry pieszo lub zamawiali fiakry.
rocznie. Była to specjalna książecz-
swoim bracie Stanisławie. Właśnie
zdrowia;
Pan Stanisław Pelikan wspomina,
ka, w której kolejarz sam wypisywał
z nim – po śmierci swego partnera
- kandydat musi posiadać podanie o przyjęcie do szkółki, podpisane przez
że między Tyśmienicą i Chryplinem
sobie bilet do dowolnej miejscowości
korespondencyjnego – podjął listow-
rodziców;
było pięć przejazdów przez nasyp ko-
i z powrotem. Mógł tak objechać pół
ne rozmowy pan Postołowski. Oczy-
- kandydat powinien posiadać dowolny strój sportowy;
lejowy, nazywanym tu „sztreką”. Opo-
Europy. Sześć biletów otrzymywał też
wiście, zawsze obecny w listach był
dal jednego z przejazdów był budynek
każdy z członków rodziny kolejarza.
temat kolei. Po jakimś czasie miesz-
kolejarza, w którym mieszkał dyrektor.
Im też przysługiwały zniżki. Tak więc,
kaniec Tyśmienicy zebrał ziarenka in-
podajemy nr konta, na które
Pan Pelikan wspomina, że na
praca na kolei była bardzo opłacalna.
formacji z wielu listów i wydał książkę
stacji Tyśmienica była pompa wodna,
Na początku lat 40. przez Tyśmienicę
w oparciu o wspomnienia syna dyrek-
można wpłacać fundusze
która dostarczała wodę do pociągów,
jeździły eszelony pasażerskie i wojskowe.
tora kolei w Tyśmienicy.
dla caritasu
stojących na stacjach. W dialekcie
Jeździli żołnierze sowieccy. Dzieci dy-
„Stanisław pisał, że przed rozpo-
lokalnym była to „sztabelka”. Opodal
rektora stacji były zwykłymi robotnika-
częciem budowy kolei w Tyśmienicy
archidiecezji Lwowskiej
były magazyny do krótkoterminowego
mi, aby móc zarobić trochę pieniędzy.
w 1882 roku miejscowi mieszkańcy
przechowywania ładunków. W roku
Pan Pelikan wspomina, jak rozładowy-
byli temu przeciwni. – mówi pan Po-
1939 ze Stanisławowa przez Tyśmie-
wał sól, aby móc trochę zarobić. Stani-
stołowski. – Ludzie się bali, że niewy-
NRB (zł)
Mieczysław Mokrzycki
nicę do Husiatynia jeździło osiem po-
sław nie porzucił kolei także w czasach
palone cząstki węgla, które wyrzucała
98 1240 2584 11110000 3944 5928
Bank Pekao SA I Oddział w Luba-
ciągów pasażerskich na dobę: cztery
okupacji niemieckiej.
lokomotywa, podpalą ich domy, kryte
Konto na Ukrainie:
czowie
w jednym i tyleż – w drugim kierunku.
W roku 1944 rodzina Pelikanów
słomianymi strzechami. Na szczę-
„РАЙФФАЙЗЕН БАНК АВАЛЬ”
Legionów 4, 37-600 Lubaczów
Jeździł tu też pociąg relacji Stanisła-
przeniosła się do Polski. Najpierw z
ście, tory ominęły samo miasteczko
МФО 380805
IBAN PL
wów- Tłumacz. Były też tzw. „pociągi
Tyśmienicy wyjechał Tadeusz z mat-
i biegły w okolicy. Była to trasa kolejo-
Nr konta 26000209779 EUR
PKOPPLPW
zbierane”, czyli towarowe, z różnych
ką, a Stanisław z ojcem i matką ojca
wa Stanisławów – Husiatyń. Pierwsza
26001209778 UAH
NRB (Euro)
stacji. Wożono nimi do Tyśmienicy
pozostali, bo Niemcy nie chcieli ich
jej odnoga – Chrypylin – Tyśmienica
26008209782 USD
74 1240 2584 1978 0010 2380 8286
węgiel, drewno, skóry i sól do ich wy-
wypuszczać. Czasy były niepewne,
– otwierała wspaniałe perspektywy
NRB ($)
prawiania, wapno oraz inne artykuły.
ale, na szczęście, rodzina Pelikanów
rozwoju miasteczka. Jednym z inży-
kontakt: ks. Wiesław Dorosz
68 1240 2584 1787 0010 2379 6701
Od czasu do czasu z Austrii przyjeż-
dotarła do Polski. Zamieszkali w Ło-
nierów naczelnych przy budowie kolei
ul. Wynnyczenki 32, Lwów
tel/faks: +38 032 240 37 43,
dżał specjalny wagon-basen, którym
dzi, gdzie ojciec Aleksander zmarł w
był Stanisław Rybicki z Rzeszowa.
Caritas Archidiecezji w Lubaczowie
tel. kom.: +380676732541
Mickiewicza 85, 37-600 Lubaczów
przywożono ryby.
1955 roku na gruźlicę. W Tyśmienicy
Otwarcie tej części kolei nastąpiło
+48516375427
Bank Pekao SA
Dla wielu cena biletu kolejowego
stację zburzyli Niemcy. Do dziś nie
1 listopada 1884 roku. Budowa po-
e-mail: wieslaw.dorosh@gmail.com
I Odział w Lubaczowie Legionów 4
była spora, jednak kolejarze otrzymy-
została odbudowana.
mieszczeń dworca w Tyśmienicy zo-
http://www.caritas-spes.org.ua
37-600 Lubaczów
kG
wali zniżki – nawet 80%. Poza tym,
stała rozpoczęta w 1888 roku. Żeby