img
polski teatr Ludowy
20
15 – 28 czerwca 2010 * Kurier Galicyjski
p Ł Wieku na scenie jestem
szczęśLiWym
KRZysZTof sZyMAńsKi
tekst
KONSTANTY CzAWAGA,
Krzysztof szymański zdjęcia
czŁoWiekiem
świat zmaglowany
polityka pudło
dom już nie tamten
inna brama
nie wierzący na roratach w kościele
tylko miłość
wariatka ta sama
Ks. Jan Twardowski. Miłość
Czy można jednemu zaję-
ciu oddać ponad pół wieku
i na dodatek robić to przez
ten czas z miłością i odda-
niem? okazuje się że tak. Tak
właśnie 55 lat życia poświęcił
scenie Zbigniew Chrzanow-
ski, reżyser Polskiego Teatru
Ludowego we Lwowie. oso-
ba znana nie tylko w świecie
teatralnym Lwowa, ale i w
panią Adą Wesołowską, którą po wielu
ze zBIGNIEWEM ChRzA-
latach spotkałem w Szczecinie. Nie
NoWsKiM, reżyserem Polskie-
zdawałem sobie wtedy sprawy, że za
go Teatru Ludowego z okazji
tym ekranem jest taka olbrzymia sce-
jego jubileuszu 75-lecia i 55-
niczna przestrzeń. Dopiero po wojnie,
lecia działalności aktorskiej
gdy zlikwidowano kino, wszedłem z
rozmawiał KRZysZTof sZy-
ojcem i zobaczyłem tę scenę. Były tam
MAńsKi.
wtedy już dwa balkony, amfiteatralna
widownia i olbrzymia scena. Wystrój
- Panie Zbigniewie, moż-
ciele Jubilata, z którymi przepracował
Związku Działaczy Teatralnych Ukra-
całej Polsce i poza jej gra-
teatru był niespotykany nigdzie in-
na rzec, że był Pan skazany
wiele lat i mieli wiele wspólnych wspo-
iny przeczytał list z gratulacjami od tej
nicami również. Z 75. lat ży-
dziej – był zielono-seledynowy. W tych
na teatr od urodzenia?
mnień. Jak na przykład, Borys Mirus.
organizacji. Widzowie uczcili Jubilata
cia to właśnie 55 poświęcił
- Tak to się mówi. Różnie to się
odcieniach były ściany, obicia foteli i
Pamiętał on Zbigniewa Chrzanow-
gromkim „100 lat”, które zostało pod-
pracy na scenie jako aktor
mogłoby potoczyć, ale mój wujek, któ-
kurtyna, Przez te jasne kolory ta sala
skiego jeszcze z czasów, gdy jako
chwycone przez chór i solistów.
i reżyser. oba te jubileusze
ry był artystą baletu opery lwowskiej
student Szkoły Teatralnej mieszkał
Na tym obchody nie zostały
wydawała się jeszcze większa. Ojciec
uczczono we Lwowie impre-
w akademiku w ogromnym budynku
zakończone. Kolejną imprezą było
w latach okupacji, zaprowadził mnie
zami teatralnymi.
pozwalał mi być w teatrze po przedsta-
Uroczystości jubileuszowe rozpo-
Teatru Skarbka. A mały Zbysio z kole-
przedstawienie „Wesela” wg Stani-
po raz pierwszy za kulisy opery. By-
wieniu, kiedy zwijał kable, zdejmował
częły się w Operze Lwowskiej. 5 czerw-
gami robili studentom różne psikusy,
sława Wyspiańskiego, wystawione
łem tam na kilku generalnych próbach
reflektory, szykował następne przed-
ca operą „Orfeusz i Eurydyka” Christia-
hałasowali i przeszkadzali się skupiać
7 czerwca na scenie Teatru im. M.
i przedstawieniach. To dzięki niemu
stawienie. Chodziłem po tej scenie i
na Glücka, którą to wyreżyserował w
na nauce. Po latach, to Borys Mirus
Zańkowieckiej. Ten spektakl Zbigniew
poznałem teatr od kulis. Już po woj-
wyobrażałem sobie swoje role. Nie
tym teatrze sam czcigodny Jubilat. Od-
zagrał Majora w „Damach i huzarach”
Chrzanowski darzy szczególnym sen-
nie mój ojciec, który podjął pracę jako
przypadkowo, ponieważ już w tym
było się to trochę z zaskoczenia, ponie-
A. Fredry, reżyserowanego na scenie
tymentem (czyt. Wywiad z Jubilatem).
elektryk w teatrze, który przyjechał
czasie nasz polonista, Piotr Hausfater,
waż dyrektor Opery Lwowskiej Tadeusz
Teatru Dramatycznego im M. Zań-
„Wesele” – spektakl, który bardzo wie-
ze Wschodniej Ukrainy, z Zaporoża
w szkole Marii Magdaleny, prowadził
Eder poinformował Zbigniewa Chrza-
kowieckiej przez Zbigniewa Chrza-
le znaczył w życiu samego Jubilata
i przejął salę teatralną w dawnym
teatrzyk uczniowski, do którego mnie
nowskiego, że w tym dniu odbędzie się
nowskiego. Tę historię wspominał B.
i Polskiego Teatru Ludowego, był pla-
Teatrze Skarbka. Teatrze, który był
wciągnął i rozpalił we mnie ten płomień
właśnie ten spektakl i że reżyser jest
Mirus, serdecznie ściskając dawnego
nowany na jubileusz 50-lecia teatru
przebudowany w czasie wojny przez
miłości do sceny. Był wspaniałym czło-
proszony o przybycie do Lwowa. A 5
kolegę. Ciepło o swoim przyjacielu
w 2008 roku. Jednak życie wniosło
Niemców. Mój ojciec pracował przy
wiekiem, nie tylko pedagogiem. Był
właśnie dlatego, że dzień wcześniej pan
wypowiadał się Fedir Strygun, ak-
swoją korektę i z powodu choroby ak-
tej przebudowie. Jak często wspomi-
człowiekiem teatru, bo przecież przed
Zbigniew obchodził swoje 75. urodziny.
tor Teatru im M. Zankowieckiej. Na
tora nie został on wtedy wystawiony.
nał, pracował razem a Adamem Ha-
wojną pracował w teatrach lwowskich,
Co do samego spektaklu, to przedsta-
spektaklu został też specjalnie Taras
Dlatego na swój jubileusz Zbigniew
nuszkiewiczem. Nosili gruzy, wapno,
był wspaniałym muzykiem, znawcą
wienie zostało zrealizowane w zeszłym
Żyrko, aktor teatru Narodowego im
Chrzanowski postanowił zagrać przed
cement żeby się uchronić od wywózki
sztuki. Pomiędzy wykładami starał
roku. Reżyser wykorzystał wszystkie
Iwana Franki z Kijowa, chociaż miał
lwowska publicznością obiecaną sztu-
na roboty do Niemiec.
się nam to wszystko przekazać. Tak,
dostępne w operze lwowskiej środki
tego wieczoru już być w swoim te-
kę. Na spektakl przyjechał z Katowic
że całą edukację kulturalną jemu za-
- Czy pamięta Pan ten te-
techniczne, całą objętość sceny, chór
atrze. Oprócz wyżej wymienionych,
aktor Teatru im. St. Wyspiańskiego
wdzięczam. Właśnie wszystko to zbie-
atr sprzed wojny?
i balet w pełnej obsadzie. W sumie na
wiele serdeczności, kwiatów i życzeń
Jerzy Głybin, który debiutował w tym
- Mieściło się tu kino Atlantic,
gło się i zaowocowało decyzją, że ma
scenie bywa do 200 osób. Przedsię-
zdrowia i dalszej owocnej pracy Jubi-
przedstawieniu jeszcze jako uczeń. To
wpierw kino Lew. W tym kinie pra-
być tak, a nie inaczej.
wzięcie zrealizowane z rozmachem.
lat otrzymał od Konsula Generalnego
pod wpływem tej sztuki postanowił też
cowali oboje moi rodzice i mieliśmy
Ale i wrażenia widzów są odpowied-
RP we Lwowie Grzegorza Opaliń-
swoje życie związać z deskami sce-
Po szkole jednak zdałem na uni-
nie. Wszyscy wyrażają się z zachwy-
skiego, Radia Lwów i wielu obecnych
ny. Obecnie przybył aby uhonorować
mieszkanie w przepastnych galeriach
wersytet lwowski, na wydział poloni-
tem nad inscenizacją, wykonawcami
na sali miłośników talentu Zbigniewa
swego Mistrza. Aktorzy Teatru w ten
Gmachu Skarbka. Sala kinowa miała
styki, po ukończeniu którego czekała
i realizacją całości. Tego rodzaju spek-
Chrzanowskiego.
wieczór dali z siebie wszystko, żeby
jeden balkon wsparty na filarach i na
mnie praca nauczyciela. Takie wtedy
takl był najlepszą okazją do uczczenia
Zmęczony spektaklem, ale z bły-
wypaść jak najlepiej i w taki sposób
ten balkon wchodziło się z parteru,
były możliwości. Tam też po raz pierw-
Jubilata. Po spektaklu dyrektor Opery
skiem w oku i swoistym dla siebie hu-
uczcić jubileusz swego reżysera.
ze sali. Pod tymi filarami jeździłem
szy stanąłem na publicznej scenie. Był
Tadeusz Eder podziękował Jubilatowi
morem, Jubilat przyjmował gratulacje
Po spektaklu, część oficjalną,
na rowerku na trzech kółkach. Przed
to rok 1955 – setna rocznica śmierci
za współpracę, przy realizacji tak wspa-
i życzenia. A, jak powiedział przed
prowadzili: Jerzy Głybin i Halina Ka-
ekranem była niewielka scenka, na
Adama Mickiewicza. Z tej okazji była
niałego dzieła i wyraził nadzieję, że
spektaklem Fedir Strygun, oby duch
narska – krytyk teatralny, miłośnik
której przed seansem były występy
akademia, do udziału w której byliśmy
kolejny spektakl, który będzie realizo-
hrabiego Skarbka czuwał nad po-
Polskiego Teatru Ludowego. Tę część
artystów estrady. Między innymi i mój
zaproszeni my, studenci polonistyki:
wany, też będzie sukcesem artystycz-
myślnym przebiegiem przedstawienia
oficjalną można było tylko tak nazwać,
wujek czasami brał udział w tych wy-
ja, mój kolega z roku – Władek Łokiet-
nym. Sekretarz lwowskiego Oddziału
i dalszym losem Jubilata.
ponieważ na scenę wychodzili przyja-
stępach. Tańczył ze swą partnerką,
ko i Irena Czerwinka. Wystąpiliśmy z