img
25
Kurier Galicyjski * 15 – 28 czerwca 2010
fryderyk chopin (1810-1849)
i jeGo LWoWscy kontynuatorzy
część XI – stanisław Niewiadomski (1857-1936)
całych ziemiach polskich, pozostają-
nopnickiej, wśród nich na uwagę za-
cych wówczas pod zaborami. W ten
sługuje zbiór „Jaśkowa dola”, zawiera-
sposób Lwów stał się na ten czas
jący m.in. „Kołysankę” – pieśń wielce
głównym miastem, upamiętniającym
ekspresyjną w partii głosu wokalnego,
postać Fryderyka Chopina. W ramach
z zastosowaniem w akompaniamen-
uroczystości odbył się także we Lwo-
cie fortepianu, motywu wywołującego
wie I zjazd muzyków polskich.
skojarzenie z ruchami kołyski i przez
to budującego mimowolne konotację
z podobnymi zabiegami fakturalny-
Krytyk muzyczny
Stanisław Niewiadomski pro-
mi, stosowanymi przez Fryderyka
MiCHAŁ PiEKARsKi
wadził także ożywioną działalność
Chopina (m.in. w Berceuse Des-dur
krytyka i publicysty muzycznego.
op. 57).
stanisław Niewiadomski
Publikował wielokrotnie w „Gazecie
Na uwagę zasługuje także pieśń
należał do grona znanych
Lwowskiej” oraz czasopismach war-
„Moja pieszczotka”, skomponowana
działaczy i publicystów mu-
szawskich, zyskując z czasem sławę
do znanego wiersza Adama Mickie-
zycznych, był też cenionym
(nie zawsze pozytywnie komentowa-
wicza. Wiersz ten na przestrzeni
dyrygentem, pedagogiem i
nego) najbardziej wpływowego kry-
stulecia inspirował wielu polskich
kompozytorem. Urodził się
tyka lwowskiego. Podczas pierwszej
kompozytorów. Do najbardziej zna-
w soposzynie koło Żółkwii.
wojny światowej, w związku z poja-
nego opracowania należy niewątpli-
Edukację muzyczną zdoby-
wieniem się licznych uchodźcami
wie „Moja pieszczotka” Fryderyka
wał we Lwowie w konserwa-
polskich w Wiedniu, Niewiadomski
Chopina, który niejako wyznaczył
torium Galicyjskiego Towa-
kierował działającą tam wówczas fi-
drogę umuzycznienia tego utwo-
rzystwa Muzycznego, kształ-
lią lwowskiego konserwatorium.
ru. W ten sposób zarysowują się
cąc się m.in. pod kierunkiem
Po powrocie do Lwowa w 1918 r.
związki pomiędzy twórczością Nie-
Karola  Mikulego,  ucznia
Stanisław Niewiadomski szybko za-
wiadomskiego i Chopina zwłaszcza,
fryderyka Chopina (w po-
brał się do pracy nad wydobyciem
że w pieśni lwowskiego kompozyto-
przednim numerze „Kuriera
życia muzycznego ze stagnacji, wy-
ra słychać echo pieśni Chopina.
Galicyjskiego” Karolowi Mi-
nikłej z powodu wojny. W sezonie
Pomimo, że twórczość fortepia-
kulemu poświęcono w cało-
1918/1919 obejmował stanowisko
nowa nie należała do głównego nur-
ści artykuł w ramach niniej-
Podobizna stanisława Niewiadomskiego
kierownika opery lwowskiej. We
tu działalności Niewiadomskiego, to
szego cyklu).
dąc znanym ze swego ciętego pióra,
które nieraz przyprawiło mu wielu
Pedagog
wrogów w środowisku artystycznym.
i działacz muzyczny
W 1880 r. 23-letni Stanisław
W 1925 r. na łamach „Kuriera Poran-
Niewiadomski zadebiutował jako
nego” pisał na temat opery warszaw-
kompozytor kantatą (kompozycja
skiej: „Całej naszej operze warszaw-
wokalno-instrumentalna) „Akt wia-
skiej brak duszy, bez której wartość
ry”, do słów Kornela Ujejskiego, na-
tych bogatych środków wokalnych
pisaną dla uczczenia 50. rocznicy
i instrumentalnych, jakimi się chlubić
Powstania Listopadowego. Utwór
możemy, spada do połowy. Duszą
został bardzo przychylnie przyję-
naszej opery jest co najmniej pew-
ty, co w dużej mierze przyczyniło
na próżność, chęć popisywania się,
się do obrania kariery muzycznej
zagrania na najniższych instynktach
przez Niewiadomskiego. W latach
tłumu, poza tym wszystko inne wy-
1882-1885 odbywał dalsze studia
daje się niewczesną egzaltacją,
muzyczne w Wiedniu, które ukoń-
wymysłem teoretycznym, wymaga-
Zdewastowany nagrobek sta-
czył z wyróżnieniem. Po powrocie
niem wyrażanym tylko dla dokucze-
Nagłówek „Gazety Muzycznej”
nisława Niewiadomskiego
z Wiednia podjął w stolicy Galicji
nia dyrekcji i artystom”.
Lwowie powołał także do życia „Ga-
zasługuje ona na uwagę, zwłasz-
działalność pedagoga i krytyka mu-
a opery polskich kompozytorów po-
Oprócz działalności publicystycz-
zetę Muzyczną”, będąc jej naczel-
cza w kontekście tradycji chopi-
zycznego oraz kompozytora i orga-
winny brać w nim górę i nadal”.
nej, Niewiadomski w stolicy Polski wy-
nym redaktorem. Było to pierwsze
nowskich. W zbiorze „Trois danses
nizatora życia muzycznego. Przez
głaszał także wiele prelekcji i odczy-
czasopismo muzyczne, wydawane
polonaises” Stanisław Niewiadom-
pewien czas związany był z teatrem
tów w radiu. W 1927 r. w Warszawie,
Warszawa
w międzywojennym Lwowie i jed-
ski umieścił trzy stylizacje polskich
skarbkowskim. Prowadził także za-
Istotną cezurę w życiu Stanisła-
a w rok później we Lwowie obchodzo-
no z pierwszych, ukazujących się
tańców narodowych: mazura, po-
jęcia z historii muzyki w znanej we
wa Niewiadomskiego stanowił rok
no uroczyście jubileusz jego 40-lecia
wówczas w Polsce. Wychodziło do
loneza i krakowiaka. Wszystkie
Lwowie szkole Ludwika Marka, pro-
1919, gdy zdecydował przenieść się
pracy zawodowej i artystycznej. Stani-
1921 r. i przeznaczone było dla sze-
te gatunki były obecne w twór-
pagatora twórczości Ferenca Liszta
na stałe do Warszawy. Było to wów-
sław Niewiadomski zmarł we Lwowie
rokiego kręgu czytelników. Na jego
czości Fryderyka Chopina (choć
(o szkole Ludwika Marka wspomnia-
czas zjawisko dość częste – stolica
w 1936 r. i tu został pochowany na
łamach publikowali także lwowscy
krakowiak zajmuje w niej miejsce
no w poprzednim numerze „Kuriera
państwa, które na nowo odzyskało
Cmentarzu Łyczakowskim, w najbliż-
muzykolodzy i inni muzyczni publi-
zdecydowanie odleglejsze), który
Galicyjskiego”).
niepodległość przyciągała wielu arty-
szej odległości od nagrobka innego
cyści.
wyznaczył w ten sposób drogę dla
W 1887 r. Stanisław Niewiadom-
stów i naukowców. Oblicza się, że ze
lwowskiego kompozytora Jana Galla
Już w grudniu 1918 r. na łamach
polskich kompozytorów twórczej
ski objął posadę profesora swej
Lwowa w tamtych latach wyjechało
oraz Gabrieli Zapolskiej (rząd za gro-
„Gazety Muzycznej” Niewiadomski
stylizacji tańców narodowych.
macierzystej uczelni, jakim było
nawet ok. 20% przedstawicieli inteli-
bowcem Zapolskiej).
pisał o pilnych potrzebach opery
Stanisław Niewiadomski poprzez
konserwatorium Galicyjskiego To-
gencji zasilając w ten sposób Warsza-
lwowskiej: „Że w przyszłości kierow-
swoją wieloletnią pracę pedago-
warzystwa Muzycznego, z którym
wę oraz inne miasta (Poznań, Wilno).
Twórczość kompozytorska
nictwo opery ma jeszcze wiele do
giczną trwale wpisał się w historię
odtąd związany był przez wiele lat,
W Warszawie Niewiadomski otrzymał
Stanisław Niewiadomski kom-
spełnienia, to rzecz niezaprzeczona:
Lwowa i Warszawy, stanowiąc w
aż do 1918 r. W konserwatorium
posadę profesora w Państwowym
ponował przede wszystkim utwory
orkiestra powinna liczyć co najmniej
ten sposób łącznik pomiędzy tymi
prowadził m.in. zajęcia z teorii mu-
Konserwatorium Muzycznym. Działał
wokalne, głównie pieśni solowe, bę-
pięćdziesięciu kilku członków, składać
dwoma miastami. Jego pieśni do
zyki, harmonii i historii muzyki oraz
także w Warszawskim Towarzystwie
dące przyczyną jego największego
się jedynie z muzyków stale angażo-
dziś bywają chętnie wykonywane,
ze śpiewu chóralnego.
Muzycznym, gdzie pełnił m.in. funkcję
rozgłosu oraz utwory chóralne. Wie-
wanych i stojących na odpowiedniej
co potwierdza wspaniały kunszt
W 1910 r., w 100-lecie urodzin
prezesa sekcji chopinowskiej. Był tak-
le z nich stylistycznie nawiązuje do
wyżynie artystycznej, chór powinien
kompozytorski i wyczucie Niewia-
Chopina, Stanisław Niewiadomski
że jednym z członków założycieli oraz
pieśni Stanisława Moniuszki. Najpo-
być wzmocniony […], personel trzeba
domskiego dla głosu wokalnego.
organizował we Lwowie obchody
członkiem zarządu Instytutu Frydery-
pularniejszą i do dziś powszechnie
należycie przygotować do zadań, któ-
Utwory fortepianowe zdradzają zaś
roku chopinowskiego, sprawując
ka Chopina, powstałego w Warszawie
śpiewaną pieśnią Niewiadomskiego
rych w czasie wolnym od przeszkód
wpływ Fryderyka Chopina, którego
funkcję sekretarza generalnego w
w 1934 r.
są „Maki” („Hej dziewczyno, hej nie-
wojennych będzie się można podjąć
styl przekazany został Niewiadom-
komitecie obchodu rocznicowego.
W okresie międzywojennym Nie-
bogo”), napisane do słów Kornela
i nawet będzie trzeba koniecznie, re-
skiemu bezpośrednio przez Karola
Obchody te stanowiły główne wy-
wiadomski w dalszym ciągu uprawiał
Makuszyńskiego. Znane są także
pertuar należy nowościami zasilić,
Mikulego.
darzenie roku chopinowskiego na
także działalność publicystyczną, bę-
pieśni, stworzone do słów Marii Ko-