img
13
Kurier Galicyjski * 17 grudnia 2010 – 13 stycznia 2011
śWiąTeczne ciekaWosTki
opracowała JULiA ŁOKiETKO
pocztówki archiwum prywat-
ne JANiNy ZAMOJSKiEJ
chem. W ludowej tradycji wierzono
bieta, która miała wiele dzieci. Pewnego
Skąd pochodzi
też, że wzmacniają one więzi rodzinne
razu, w przeddzień Bożego Narodzenia,
„Zielona Pani”
i odganiają kłopoty. Czas rozbiorów
Jedna z najbardziej popularnych
ubrała ona dla dzieci choinkę. Ze wzglę-
Polski dodał im innej symboliki – łań-
legend o choince głosi, że „ojciec
du na biedę gospodyni, drzewko wyszło
cuchy nabrały politycznego znaczenia.
niemieckiej reformacji” Martin Luter
skromne i prawie bez zabawek. W nocy,
Światełka, a wcześniej świeczki, miały
w jasną i mroźną Wigilię wracał do
gdy wszyscy spali, pajączki zlitowały się
płomieniem bronić rodzinę przed złymi
domu przez las. Raptem, uwagę jego
nad ubogą kobietą i utkały dla choinki
mocami i nieżyczliwymi spojrzeniami
przykuła choinka, przez igiełki której
piękną srebrzystą pelerynę. Wiedząc o
oraz być światłem dla pogan. Najważ-
pięknie srebrzyły się gwiazdy. Martin
dobroci kobiety, Pan Jezus postanowił
niejszą w dekoracji choinki była oczy-
Luter był pod takim wrażeniem, że
jej wynagrodzić i błogosławił drzew-
wiście, zakładana na czubek drzewka
zabrał choinkę ze sobą do domu i
ko – pajęczyna zmieniła się w szczere
gwiazda betlejemska. Miała ona być
ubrał jej gałązki w zapalone świeczki.
srebro. Pierwsza szklana bombka na
drogowskazem dla powrotu do domu
Języczki ognia przypominały jego ro-
choinkę zjawiła się w XVI w. w Turyngii
tym, którzy rozeszli się po świecie. W
dzinie o blasku gwiazd. Jaką jednak
(Saksonia). Przemysłowe wyrobnictwo
polskich wsiach zawieszano też na
jest prawda o pochodzeniu choinki?
zabawek na choinkę rozpoczęto jednak
choince ciastka, pierniczki (wypiekane
Historycy twierdzą, że choinka była
dopiero w połowie XX w., również w
często w kształcie serc), czerwone
czczona jako drzewo święte jeszcze
Saksonii. Artyści dmuchali zabawki ze
przez dawne plemię Gunów. W pierw-
szy dzień nowego roku, ustawione w
każdym domu drzewko było symbo-
lem zstąpienia na ziemię boga Jerlu.
Tradycja ta liczy sobie już 5 tyś. lat. Po
obaleniu władzy Gunów w Europie,
plemię do XVI w. trwało w niezasy-
milowanym stanie jedynie w Bawarii.
Stamtąd też tradycja stawiania choinki
na Boże Narodzenie rozpowszechniła
się w Europie. W Biblii nawiązaniem
do drzewka bożonarodzeniowego
może być tekst proroka Izajasza (60,
13): „Chluba Libanu przyjdzie do cie-
bie: / razem cyprysy, wiązy i bukszpan,
/ aby upiększyć moje miejsce święte”.
Pierwsze choinki zjawiły się w Alzacji
(Francja) w XVI wieku, lecz prawdopo-
dobnie już wcześniej choinka wystę-
powała jako rajskie „drzewo dobrego
i złego” w misteriach o Adamie i Ewie,
wystawianych w wigilię Bożego Naro-
przechowywany jest do następnych
choinki tu pochodzi od praktykowa-
dzenia. Jest to związek bardzo luźny
Świąt. W Polsce w wieczór wigilijny
nego dawniej stawiania jodły w przed-
i trudny do ustalenia. Kronika z 1605
dzieci dostawały gałązkę szpilkowego
sionku kościoła na czas adwentu.
r. podaje, że „na Boże Narodzenie,
drzewka, na którym zawieszały różne
Zielone drzewko kojarzono z życiem,
ustawione w domach choinki ubierano
łakocie: czekoladki, owoce, jabłka,
przecież zielony kolor zawsze w ludz-
w róże z kolorowego papieru, jabłka,
kolorowe opłatki i słomiane łańcuchy.
kiej wyobraźni kojarzył się z: wiosną,
ciastka, kostki cukru i błyskotki”. Póź-
Tradycja ustawiania w domach bożo-
życiem, odrodzeniem przyrody i ze
niej tę nowość przejęła protestancka
narodzeniowych choinek szeroko roz-
względu na te znaczenia, stał się
wspólnota Wirtembergii (Niemcy).
powszechniła się w świecie dopiero w
znakiem zmartwychwstania. Choinka,
średniowiecznych Niemczech upięk-
XIX w. Początkowo, wiecznozielone
jako wiecznozielone drzewko, stało się
szano na Boże Narodzenie nie tylko
panny zagościły w cesarskich pała-
w tradycji chrześcijańskiej symbolem
choinki, ale też – sosny, gałązki wiśni
cach Francji, Niemiec, Anglii, Norwe-
Jezusa Chrystusa i źródła życia. W XX
i buków. Do Polski tradycja ustawiania
gii, Danii і Rosji. Dopiero w połowie XIX
w. zimowych świąt bez choinki już nie
choinki na Boże Narodzenie przyszła
w. choinka została dostępna również
można było sobie wyobrazić.
również z Niemiec, na przełomie
zwykłym ludziom. Pierwsze wzmianki
XVIII i XIX w. (w okresie zaborów)
o choince w Rosji pochodzą z dekretu
i początkowo spotykana była jedynie
W co ubiera się choinka
Piotra Wielkiego, którym car ustanowił
Tradycja dekorowania choinki ma
„rajskie” jabłuszka, wykonywane w
w miastach. Stamtąd dopiero zwyczaj
szkła, wycinali z kartonu dzwoneczki,
święto Nowego Roku na 1 stycznia
długą historię, która liczy sobie podob-
czasie adwentu ozdoby z bibuły, ko-
ten przeniósł się na wieś, wypierając
serduszka, figurki ptaków i zwierząt,
1700 r. Mówi się w nim następujące:
no już 2 tysiące lat. Poganie wierzyli,
lorowe papierki, piórka, wydmuszki,
tradycyjną polską ozdobę – podłaź-
poczym pokrywali wszystko to kolo-
„Na głównych i zwykłych ulicach, koło
że w drzewach żyją dobre duchy. Lu-
słomę, źdźbła traw, kłosy zbóż – boże
niczkę i zastępując słowiański zwy-
rowymi farbami. W Polsce pierwsze
bram i budynków, polecam ustawić
dzie pragnęli jakoś je sobie zjednać,
dary, które rodzina otrzymała w ciągu
czaj dekorowania na Święto Godowe
choinkowe bombki, nazywane w Ma-
ozdoby z drzew i igieł sosny oraz cho-
wieszali więc na gałęziach różne upo-
roku. Strojeniem choinki zajmowały się
snopu zboża, zwanego Diduchem.
łopolsce bańkami, pojawiły się w XIX w.
inki, wiwatować z małych dział i strzelb,
minki i poczęstunek. Wiecznozielona
głównie dziewczęta. Piękna legenda
Świątecznym drzewkiem była u nas
Wykonywano je z dmuchanego szkła
urządzać fajerwerki. Ludziom ubogim
choinka posiadała szczególne miejsce
istnieje o pochodzeniu srebrnych nici
najczęściej jodła, którą gospodarz
w kształcie owoców i orzechów. Do-
natomiast, przynajmniej po drzewku
wśród drzew, uważano ją bowiem za
na świątecznej choince. Dawno-daw-
przynosił w wigilijny poranek. Mó-
piero później zaczęły przypominać
czy gałązce koło bram ustanowić”. Po
„światowe drzewo” i centrum sakralne.
no temu żyła sobie biedna dobra ko-
wiono o niej – „ukradziona innemu
przedmioty codziennego użytku.
tym wspaniałomyślnym geście cara,
Była ona symbolem życia, nowego
światu”, bowiem za taki uważano las
Boże Narodzenie
naród Rosji pokochał święto Nowego
jego odrodzenia z ciemności i mgły.
i miała ona przynieść „złodziejowi”
Roku. W 30 ll. XIX w. noworoczne cho-
Kiedyś, zamiast zabawek wieszano
szczęście. Choinka zagościła najpierw
inki gościły jedynie w domach peters-
na drzewach różnego rodzaju owoce,
u warszawskiego mieszczaństwa, do-
burskich Niemców, ale już pod koniec
które miały własną symbolikę. Jabłka
piero później – u szlachty, magnaterii,
cicho...
dom brzmi mistycznie
wieku, stały się one główną ozdobą
były znakiem płodności, nawiązywały
a w chłopskich chatach na końcu. Z
biało
na białym obrusie
jak miejskich domów, tak i wiejskich
do rajskiego owocu i miały zapewnić
czasem stała się tak popularna, że
podszepty świętości
dwanaście specjałów
chat. W czas wojny imperialistycznej
zdrowie. Zawijane w sreberka orzechy
jej stawianie było obowiązkiem nawet
dodają skrzydeł
i opłatek
Synod Biskupów nawoływał wier-
były symbolem dobrobytu, siły i niepojęt-
w okresie między i powojennym. W
kolędy
nych, by nie stawiali w swych domach
ności boskich zamiarów. Wieszane na
większości krajów choinka jest ubiera-
gwiazdka – znak cudu
choinek, ponieważ tradycja ta jest za-
choinkę jaja były znakiem życia, które
na rankiem w Wigilię, jednak w anglo-
promienieje
noc uroczysta
pożyczona u Niemców. W 1918 r. wła-
rozwija się w harmonii i dobrobycie.
saskich ma to miejsce wcześniej. Tam
z tajemniczych Niebios
niesie nas
dza radziecka ogłosiła choinkę burżu-
Dzwoneczki, jak można się domyślić,
w wigilijny wieczór, pod przystrojonym
dzwoni
aleją barw
azyjnym zabobonem i zabroniła. Już
były znakiem dobrej nowiny i rado-
drzewkiem układa się prezenty od Św.
na spotkanie
w 1935 r. choinka jednak powróciła
snych wydarzeń. Aniołki zapewniały
Mikołaja. Nieodłącznym elementem
tęcza świateł igra
z Początkiem
na ziemię radziecką z okazji święta
domownikom  opiekę  niebiańskich
dekoracji domu jest zawieszona u
po igliwiu
Nowego Roku. Wracając do Polski,
istot. Łańcuchy otaczające choinkę,
sufitu gałązka jemioły. Całują się pod
w miniaturze świata iluzji
Henryka Dederko,
uważa się, że tradycja świątecznej
przypominały o zniewoleniu grze-
nią zakochani oraz skłóceni, a jej pęk
pod nią wypatrzone prezenty
Czułczyce, Polska