img
Wspomnienia z lat szkolnych
22
17 grudnia 2010 – 13 stycznia 2011 * Kurier Galicyjski
„pamięTają poLscy panoWie...”
KRZySZTOF HUFiEC
„На Дону и в Замосте тлеют
белые кости,
над костями шумят ветерки.
Помнят псы атаманы,
помнят польские паны
Конармейские наши клинки…”
Nad Donem i w Zamościu tleją
białe kości,
a nad kośćmi szumi wiatr.
Pamiętają psy atamany,
pamiętają „polskije pany”
Konarmijskie nasze szable.
Obchody 90. rocznicy Bitwy
Warszawskiej, która tak napraw-
dę była świadectwem zwycięstwa
oręża polskiego, a nie „cudem nad
Wisłą”, a także uroczystości pod Za-
Pomnik budionowców przy trasie Lwów-Złoczów
dwórzem, ku czci trzystu młodych
zahaczyło o moją godność osobistą.
natychmiast zachwyciła naszą, do-
Polaków, poległych w obronie Lwo-
Natychmiast zapytałem: dlaczego
rastających chłopców, wyobraźnię.
wa w boju z I Armią Konną Siemio-
tak sądzi o Polakach? Otrzymałem
Właśnie w szkolnym programie
na Budionnego w sierpniu 1920 r.,
odpowiedź: „Często zdarzało się
historii przyszedł czas na przerabia-
wywołały wspomnienia sprzed lat.
tak, że gdy Polak spadnie z konia,
nie tematu wojny z „pańską” Polską.
Słowa piosenki, z której zaczerp-
to udaje zabitego, a gdy się do nie-
Przypomniano oczywiście piosenkę
nięto frazę dla tytułu tego artykułu
go zbliżasz, to strzela do ciebie”.
o „budionowcach”, czyli o kawalerzy-
można było często słyszeć za cza-
Uczniowie, zadając pytania,
stach IArmii Konnej pod dowództwem
sów sowieckich na koncertach ku
zwykle nie przedstawiali się. Trud-
Siemiona Budionnego (wyżej wspo-
czci Rewolucji Październikowej.
no było jednak przewidzieć reakcję
mniana). I to jest kolejną przyczyną
Piosenka ta gloryfikowała ofensy-
„budionowca”, gdyby dowiedział
wspomnień o Julii. Ktoś powiedział,
wę armii Budionnego znad Donu pod
się, że jestem Polakiem.
Napis na plakacie: „Polscy panowie chcą zdusić robotni-
że jemu w głowie się nie mieści w
Zamość w 1920 r. przeciwko „polskim
Na następnej lekcji Julia opowia-
czo-chłopską Rosję. Śmierć polskim panom!”
jaki sposób polscy panowie, których
panom” i wojskom Ukraińskiej Re-
dała o przyczynach niepowodzenia
to kości gniją pod Zamościem, mogą
publiki Ludowej – czyli „psom ata-
armii Tuchaczewskiego pod War-
pamiętać o czymkolwiek. W dodatku
ale również nie ukrywał, gdy o to
Z podobnych powodów języka
manom”. Niewątpliwie był to jeden
szawą. Z jej słów wynikało, że głów-
przecież wiadomo, że po II wojnie
pytano. Żadnych nieporozumień na
ukraińskiego nie znała też moja mat-
z hitów propagandowych ideologii
ną przyczyną porażki była wielka od-
światowej żadnych polskich panów
gruncie narodowościowym w szkole
ka. Po trzech klasach szkoły polskiej
komunistycznej.
ległość frontu od tyłów, co stwarzało
już nie ma, bo w Polsce zwyciężyła
nie było. W tym czasie propagowa-
znalazła się wraz z rodzicami na ze-
Nie każdy jednak z moich ró-
olbrzymie problemy z zaopatrzeniem
klasa robotnicza.
no w ZSRS nową wspólnotę – naród
słaniu w północnej części Rosji. Jej
wieśników, miał możliwość bezpo-
Armii Czerwonej. Wtedy zadałem py-
Julia, jako pedagog o nowocze-
sowiecki. W taki sposób „budował
rodziców zmuszono tam do prac nie-
średniego obcowania z uczestnikami
tanie: „Więc po co było rozpoczynać
snych poglądach, starała się wpro-
się internacjonalizm”.
wolniczych, a ją, podobnie jak i dzieci
wojny 1919-1920, zwanej polsko-
tak źle przemyślaną i niewyważoną
wadzać demokratyczne metody
Wadim, kolega z równoległej
innych zesłańców, wcielono do szkoły
bolszewicką lub polsko-sowiecką.
operację bojową?” Julia zamyśliła
nauczania i stosunki z młodzieżą.
klasy, pochodził z rodziny tzw. in-
rosyjskiej. Z dokumentów porehabili-
Ja miałem, choć w zaskakujących
się na chwilę, odwróciwszy się do
Widocznie dlatego zdecydowała
teligencji sowieckiej. Jego ojciec
tacyjnych, otrzymanych w latach 90.,
dzisiaj okolicznościach, jeszcze w
okna i raptem zmieniła temat. Moje
się na eksperyment i zaprosiła do
pracował na stanowisku urzędnika
dowiedzieli się, że zesłano ich jako
ławce szkolnej na lekcji historii, pra-
pytanie pozostało bez odpowiedzi,
szkoły prawdziwego „budionowca”.
w strukturze władzy nadrejonowej.
„element niepewny politycznie we-
wie przed 35 laty.
ale w końcu lekcji dostałem piątkę.
Weteranów tamtej wojny w owym
Wadim był małomówny i nieco za-
dług oznaki narodowościowej”. Byli
Do dnia dzisiejszego nie wiem za
czasie było już mało. Zapraszano
rozumiały. Żadnej rywalizacji po-
Polakami, skazanymi w pierwszej fali
Szkoła i przyjaciele
co. Od tego czasu niższych ocen z
ich na różne imprezy rocznicowe,
między mną, Włodkiem i Wadimem
masowych represji w 1935 r. Na te-
Uczyłem się w typowej, rosyj-
historii nie miałem, chociaż pytano
słuchano, darowano kwiaty i pre-
nie było. Każdy z nas był inny, ale
renie ówczesnej Zachodniej Ukrainy,
skojęzycznej szkole średniej, jako
mnie na lekcjach rzadko. Na zakoń-
zenty.
posiadał swoje wartościowe ce-
czyli po wschodniej stronie Zbruczu
jedynej na rejon wśród kilku szkół
czenie szkolnego kursu z historii
Pewnego dnia, na lekcji historii
chy i rozwijał je w miarę własnych
i przedwojennej granicy z Polską. Po
ukraińskojęzycznych, w małym mia-
otrzymałem nawet dyplom.
przedstawiono nam „prawdziwego
umiejętności i możliwości. Wszyscy
pokoju ryskim pozostało tam wielu
steczku na Przykarpaciu, czyli po
budionowca” o nazwisku Szczogo-
się starali również dobrze się uczyć.
miejscowych Polaków. Mój dziadek
wschodniej stronie Karpat. W szkole
lew. Człowiek ten był ubrany w stylu
Wadim odpowiednio korzystał ze
Różne drogi
po 11 latach zesłania nie pragnął
uczyli się uczniowie z rodzin różnych
Po zakończeniu szkoły Włodek
militarnym, odpowiednio do czasów
swego talentu – umiejętności gry na
już wracać do miejscowości, skąd
narodowości. Po II wojnie światowej
ze Sławkiem wybrali robotnicze za-
swojej młodości: czarne buty z wy-
gitarze i śpiewania różnych piose-
pochodził. Jeszcze przed zesłaniem
los rzucił tych, jakże różnych ludzi na
wody i zachęceni wysokimi zarob-
sokimi cholewami, granatowe „ga-
nek. Nam – rówieśnikom bardzo to
kategorycznie odmówił pracy w koł-
teren nowotworzonej przez Związek
kami, dobrowolnie pojechali na Sy-
life” i czarno-bury (o niewyraźnym
imponowało. Nieraz zmieniał treść
chozie. Kierowały nim też motywy
Sowiecki Zachodniej Ukrainy. Po dru-
berię. Nadal pracują tam na rzecz
kolorze) „kitel” bez żadnych odznak.
popularnych piosenek estradowych.
emocjonalne. Na zesłaniu zmarły
gim „wyzwoleniu” (pierwsze – po 17
rozwoju rosyjskiego przemysłu. Żal
Atrakcyjności obrazu dodawały jego
Brzmiało to śmiesznie i dowcipnie,
jego dzieci Józef i Anna, czyli mój
września 1939 r.), było dużo pracy.
mi Włodka, bo wykazywał zdolności
wielkie wąsy. Można było sobie
ale nieraz kuriozalnie. Nauczyciele
wujek i ciotka. Zresztą, nie było
Większość uczniów szkoły stanowi-
sportowe i mógł zostać mistrzem
wyobrazić, że zawitał do nas sam
wiele mu wybaczali, nawet żartobli-
dokąd wracać; dom dziadka spalili
ły dzieci wojskowych z miejscowej
boksu, pewnie nie tylko na poziomie
Siemion Budionny, gdyby jeszcze
we piosenki o Żydach. Nikt nie wie-
„zazdrośnicy”.
jednostki, inni – to dzieci fachowców
szkoły.
dodać mu konia i szablę.
dział do jakiej narodowości siebie
Pomimo antagonizmów, stwa-
z różnych branż. Przysyłano ich nie
Ostatnio dowiedziałem się, że
„Budionowiec” opowiadał o szla-
zaliczał. Gubiono się w domysłach
rzanych w czasie II wojny światowej
tylko ze wschodniej części Ukraińskiej
Wadim pracuje na bardzo wysokim
ku bojowym armii, o trudnościach
o jego romskim, bułgarskim lub ży-
miedzy Polakami i Ukraińcami, ro-
SRR, ale również z innych republik
i odpowiedzialnym stanowisku pań-
przemarszu i oczywiście o tym, że
dowskim pochodzeniu.
dzice Sławka dobrze porozumiewali
ZSRR dla budowy nowej gospodarki
stwowym w Kijowie. Trudno było się
Semen Petlura był prawdziwym
się z moją matką, a nawet przyjaź-
(oczywiście socjalistycznej).
z nim skontaktować, nawet przed
bandytą, prawie upiorem... Niektóre
nili się z nią. Ja ze Sławkiem rów-
Cechą wspólną uczniów tej szko-
Nasza Julka
jubileuszem naszej szkoły.
dziewczyny z naszej klasy, gapiąc
nież. Trzecim naszym przyjacielem
ły była wyniesiona z domu nieznajo-
a „budionowiec”
Julia, a teraz pani Julia, podob-
się na tego bajecznego dziadka,
Na jednym ze szkolnych kon-
był Włodek, też uczeń naszej klasy
mość języka ukraińskiego. Za wyjątek
no nadal pracuje jako nauczycielka
słuchały go tak uważnie, że się im
certów Wadim z zespołem wykonali
o wyraźnie polskim nazwisku. Wy-
można było uważać Iwana i Sławka,
historii w naszej szkole.
nawet buzie pootwierały. Mnie nato-
piosenkę „Nasza Julka” i dedyko-
chowywał go ojciec, który uważał
których dołączono do naszej klasy
Ja natomiast pozostałem miło-
miast nudziło się, może dlatego, że
wali ją nowej nauczycielce historii
się za Rosjanina. Dopiero po jego
w latach 70. Pochodzili oni z miej-
śnikiem historii, ponieważ „podtrzy-
nigdy nie interesowałem się taktyką
– Julii. Przysłano ją po studiach na
śmierci Włodek dowiedział się od
scowych ukraińskich rodzin galicyj-
mywanie ognia historycznej prawdy
żadnej armii, lecz celami strategicz-
Uniwersytecie Kijowskim i wyzna-
krewnych, że wszyscy jego przod-
skich, lecz urodzili się na Syberii.
jest najbardziej szlachetnym powo-
nymi. Chciało mi się spać. Raptem
czono na kierowniczkę klasy „A”, w
kowie to Polacy, pochodzący z Ży-
Dopiero po zwolnieniu z miejsc
łaniem”.
obudziło mnie jedno zdanie „budio-
której uczył się Wadim. Była to mło-
tomierszczyzny.
zesłania ich rodziców i dziadków,
nowca”: „Polacy, to bardzo podstęp-
da, filigranowa, ładnie zbudowana
Nikt z naszej klasy nie ekspono-
pozwolono ich rodzinom na powrót
kG
ny naród”. Oczywiście, takie zdanie
dziewczyna, o dobrej erudycji, która
wał specjalnie swojej narodowości,
do ojczystej ziemi.