img
Wyjęte z karty pamięci
30
17 grudnia 2010 – 13 stycznia 2011 * Kurier Galicyjski
Władysław hr. badeni –
W historii c.k. Galicji niepoślednią rolę
odgrywali Podolacy – konserwatywne
stronnictwo polityczne ziemian Galicji
budowniczy dróg
Wschodniej lat 1867-1914. W poprzednich
numerach Kuriera Galicyjskiego przedsta-
wiliśmy historię tego ugrupowania. Poni-
tek wsi płacony na rzecz miast i „ze
żej rozpoczynamy cykl artykułów, poświę-
stanowiska ekonomicznego przeciw
zasadzie omycania dróg dużo da się
conych biografiom jego najwybitniejszych
powiedzieć”.
przedstawicieli. Zapraszamy do lektury!
Badeni zajmował się także pro-
blemem stabilizacji inżynierów drogo-
galicyjskich, gdzie należał do zwo-
wych i służby drogowej. Domagał się
lenników reformy włościańskiej. Był
przyznania inżynierom okręgowym
jednym z 44 ziemian, którzy podpisali
i konduktorom pewnych korzyści ma-
petycję wniesioną 23 stycznia 1847 r.
terialnych, których celem „byłoby zdję-
do Przewodniczącego rady gubernial-
cie z nich troski o starość ich i czas
nej barona Franza Kriega von Hoch-
niemocy, o los wdów ich i sierot na wy-
felden w sprawie uwłaszczenia wło-
padek śmierci, iżby po zdjęciu z nich
ścian. Sam baron w piśmie do Wied-
tej troski, całą duszą oddać się mogli
nia stwierdził, że sygnatariusze listu
obowiązkom służby”. Ponieważ nie
są obywatelami, którzy „reprezentują
było zagwarantowanej prawem sta-
stanowiskiem i majątkiem najwyższą
bilizacji materialnej inżynierów dro-
ARTUR GóRSKi
warstwę społeczną”.
gowych i innych pracowników służby
Po raz pierwszy zasiadł w Sejmie
drogowej, popierał wnioski o pensje
Bywają politycy, którzy naj-
krajowym w styczniu 1866 r., wybra-
dla wdów po tych inżynierach, którzy
pierw zachwycają, a później
ny w okręgu Jarosław. Rok później
przez wiele lat „z zadowoleniem Wy-
powodują wielki zawód.
zdobył mandat poselski z kurii wielkiej
działu Krajowego” służbę inżynierską
także tacy działacze politycz-
własności w obwodzie stryjskim. Od
pełnili. Jednak przeciwny był takiemu
ni, którzy najpierw wywołują
1870 r. ponownie był przedstawicie-
rozumieniu stabilizacji, która spowodu-
rezerwę czy nawet niechęć,
lem wyborców Jarosławia, którym
je „zmiany w dotychczasowym stosun-
a z czasem przekonują do
pozostał wierny aż do śmierci.
ku urzędników drogowych do władzy
siebie otoczenie, by wreszcie
W 1868 r. Badeni został wybrany
ich przełożonej”, czemu dał wyraz
zyskać powszechne uznanie
zastępcą przewodniczącego w dwóch
w 1881 r. Nie chciał, wobec słabego
i szacunek. Do tej drugiej ka-
komisjach sejmowych: administracyj-
urządzenia władz nadzorczych nad
tegorii polityków należał Wła-
nej i propinacyjnej. Jednak najwięk-
inżynierami okręgowymi i służbą drogo-
dysław hr. Badeni, poseł na
sze zasługi dla kraju położył pracując
wą, aby tak stabilizowany urzędnik był
Sejm krajowy i członek Wy-
w komisji drogowej, do której wszedł
nadmiernie prawem chroniony i mógł
działu Krajowego, któremu
w 1870 r., by w 1873 r. zostać jej prze-
być usunięty z posady lub uwolnio-
Galicja zawdzięcza sieć dróg.
„Nie był on popularny w kraju
wodniczącym.
ny ze służby „tylko po udowodnieniu
Władysław hr. Badeni
– mówił o Badenim Antoni hr. Go-
Do Wydziału Krajowego trafił jako
znaczniejszych przewinień na pod-
lejewski – bo co miał na sercu, to
zastępca członka w 1867 r. Dwa lata
stawie przeprowadzonego śledztwa
i na ustach, a świat nie lubi prawdy
później złożył ten urząd, jednak już w
by nasze rzeki niosły zamiast szutru
bądź ze sobą, bądź z drogami bitymi
dyscyplinarnego”. W tym względzie
słuchać, Badeni zaś nie umiał pochle-
1873 r. został „z całego Sejmu jed-
np. gumilastykę, to bym może kupki
lub stacjami kolei żelaznych”. I chciał,
wolał pozostawić większą swobodę
biać.” Dopiero z czasem „urosła jego
nomyślnie wybrany” członkiem Wy-
naciągnął, ale kamienia nie można
aby te drogi były szutrowane, aby w
władz krajowych przy naborze urzęd-
popularność przez sprężystą admini-
działu Krajowego. Na tym stanowisku
naciągać. Tu nie idzie o inwestycję
każdej porze roku mogły zabezpie-
ników drogowych, przy weryfikowaniu
strację dróg krajowych”. Jak zauważa
pozostał aż do śmierci, odpowiadając
na nabycie nowego majątku dla kraju,
czyć komunikację.
ich kompetencji, jak również przy ich
Feliks Pohorecki, „największe zasługi
za departament komunikacji krajowej.
tylko o utrzymanie w dobrym stanie
Podobnie był przekonany, że
zwalnianiu ze służby.
dla kraju położył jako członek galicyj-
Jak stwierdzał Jerzy hr. Dunin-Bor-
majątku krajowego, proszę zatem,
przedsiębiorstwa kolei żelaznych win-
skiej komisji drogowej, przyczyniając
kowski, Badeni to „uzdolniony admi-
aby Wysoka Izba nie dopuściła do
ny przyczyniać się „osobnymi dat-
Samorząd i autonomia
się do zakładania nowych dróg, za-
nistrator i mówca”.
deteriorowania tego majątku.” Ale gdy
kami” do budowy i utrzymania dróg
Badeni miał ugruntowane poglą-
równo wiodących do nowozbudo-
W znanej uchwale sejmowej z
po raz kolejny posłowie obcięli środki
publicznych, łączących stacje kolei
dy na kwestię autonomii. Spoglądał
wanej galicyjskiej kolei żelaznej, jak
2 marca 1867 r., w której 99 posłów
z kwot planowanych przez Wydział
żelaznej z najbliższą drogą bitą,
na nią z punktu widzenia konserwa-
nowych dróg powiatowych”. Zdaniem
stanowiących większość opowiedzia-
Krajowy na remont dróg, a zarazem
miastem i miasteczkiem. Uważał, że
tysty, ale i wysokiego urzędnika rzą-
Golejewskiego, przez wykonanie sie-
ło się za wysłaniem delegacji do Rady
nałożyli nań dodatkowe zadanie, de-
wkład tych przedsiębiorstw winien
dowego, który funkcjonuje w ramach
ci dróg krajowych „Badeni postawił za
Państwa bez adresu, Badeni głosował
klarował w 1878 r., że „Wydział Kra-
wynosić 1/3 części wszystkich wy-
tej autonomii. „Autonomia, Panowie!
życia swego pomnik w kraju, a tym
wraz z mniejszością 34 posłów prze-
jowy będzie się starał zastosować do
datków na ten cel potrzebnych.
– wołał w Sejmie w 1880 r. – Hasło
pomnikiem są drogi krajowe”.
ciw uchwale. Ten brak zgody na poli-
tej nieuniknionej potrzeby i będzie się
Zabiegał także, aby poszczególne
zaiste piękne! Dźwignia to rozwo-
Władysław Badeni herbu Bończa
tykę „utylitarną”, czyli pełnego posłu-
starał tak prowadzić budowę, aby to
powiaty zyskiwały czy miały odnawia-
ju potężna, lecz tylko wtedy i tylko
urodził się 19 maja 1819 r. w Boryni-
szeństwa wobec korony w zamian za
obcięcie nie było przez powiększenie
ne koncesje na pobór myta drogowe-
w takim wypadku, jeżeli autonomia
czach we Wschodniej Galicji. Po ukoń-
drobne koncesje, zbliżył go do obozu
się kosztu administracji szkodliwym”.
go z dróg krajowych, jeśli tylko drogi
ta, po pierwsze: ma siły i środki odpo-
czeniu „z odznaczeniem” studiów
takich Podolaków jak: Kazimierz Gro-
Uważał, że drogi powinny być
te znajdują się w dobrym stanie i po-
wiednie do wykonania samorządu, a po
prawniczych pracował w latach 1839-
cholski, Jerzy ks. Czartoryski, Maurycy
budowane solidarnym wysiłkiem
siadają „wszelkie warunki omycenia”.
wtóre, jeżeli środków tych używa nie w
1844 w administracji we Lwowie i Prze-
Kraiński czy Kornel Krzeczunowicz.
kraju i powiatów. Opowiedział się za
Stawiał przy tym warunek, aby powia-
interesie samej tylko korporacji autono-
myślu. Musiał jednak ustąpić ze służby
subwencjonowaniem budowy nowych
ty, które uzyskiwały prawo pobierania
micznej, ale w interesie całego ogółu, w
urzędniczej, gdyż popadł w konflikt z
dróg powiatowych, „więc trzeba ko-
myta od każdej sztuki bydła pociągo-
interesie kraju”. Rozróżniał działanie rad
Drogi – sprawa kluczowa
przełożonymi. Jak wspominał hr. Gole-
Był gorącym orędownikiem polep-
niecznie – mówił w 1875 r. – aby po-
wego w zaprzęgu, od bydła pędzone-
powiatowych w ramach autonomiczne-
jewski, „butna jego natura nie dozwoli-
szania komunikacji w kraju przez pla-
wiaty uchwaliły pewne drogi, a co wię-
go ciężkiego i koni wierzchowych, a
go samorządu od ich samowoli, która
ła mu długo szyi naginać w jarzmie biu-
nową i konsekwentną rozbudowę sieci
cej, przeznaczyły na to pewne swoje
także od bydła pędzonego drobnego,
jest niebezpieczna dla społeczności
rokracji austriackiej; pamiętajmy, że za
dróg. Jako członek Wydziału Krajowe-
fundusze”. Był jednak przeświadczony,
utrzymywały tę drogę w dobrym sta-
lokalnej. Uważał, że jeśli samorzą-
czasów metternichowskich urzędnik
go odpowiedzialny za drogi każdego
że subwencja powinna być przekaza-
nie, „kosztem funduszów powiato-
dy źle funkcjonują i podejmują nie-
polityczny musiał być zarazem i poli-
roku referował część budżetu krajowe-
na w pierwszej kolejności na budowę
wych”. Wobec zarzutów, że myta nie
właściwe decyzje, jeśli zarządzenia
cyjnym, ażeby zyskać uznanie rządu
go odnoszącą się do kosztów budowy
dróg ważnych pod względem komuni-
istnieją od dawna we Francji, a nawet
powiatu „działają w poprzek interesu
i promocję”. Dlatego po tym krótko-
i utrzymania dróg. Zabiegał o środki na
kacyjnym. W 1876 r. mówił w imieniu
na ziemiach Królestwa Polskiego
ogółu, interesu kraju”, Wydział Krajo-
trwałym doświadczeniu urzędniczym
zarząd dróg niekiedy z olbrzymią de-
Wydziału Krajowego o tej sprawie:
odpowiadał, że dzięki tak pozyska-
wy ma prawo i powinien ingerować,
młody Badeni, zdecydował się wrócić
terminacją, jak choćby w 1876 r., gdy
„Zdaniem Wydziału Krajowego droga
nym środkom istnieje możliwość za-
a taka interwencja nie tylko nie bę-
na wieś i osiedlić w rodzinnym mająt-
ubolewał nad tym, że posłowie przez
gminna, która się zaczyna u jednego
bezpieczenia komunikacji w różnych
dzie zagrażała autonomii, ale będzie
ku Borynicze. Według Golejewskiego,
kolejne lata zmniejszali środki prze-
kopca granicznego pewnej gminy
punktach kraju. „Chcąc znieść myta
przeprowadzona „w dobrze zrozu-
„wolał w swojej wiosce gospodarzyć,
znaczone na remont i utrzymanie dróg,
katastralnej a kończy się u drugiego
– mówił w 1877 r. – trzeba zarazem
mianym interesie autonomii”. „Proszę
jak po cudzych jeździć i drabować”.
co grozi ich zdeteriorowaniem, czyli
kopca granicznego tej samej gminy
wynaleźć inne fundusze, odpowiada-
Panów pamiętać – mówił do posłów
Po śmierci ojca Kazimierza hr. Bade-
całkowitym zrujnowaniem. „Cóż bo-
katastralnej, w bardzo wyjątkowych
jące zniesionym dochodom. Łatwo to
– że ten Wydział Krajowy to władza
niego dodatkowo odziedziczył wsie
wiem miałby Wydział Krajowy począć,
wypadkach może mieć jakąkolwiek
myta drogowe znieść, ale trudniejszą
nie obca. Jest to kontrola życzliwa
Surochów i Koniaczów.
jeśli fundusze nie wystarczają?” – pytał
ważność pod względem komunikacyj-
i wątpliwą będzie rzeczą przy debacie
swoich nad swoimi, która obowiązki
W 1844 r. jako współwłaściciel
i sam odpowiadał: „Mógłby tylko albo
nym”. Jego zdaniem, „z natury rzeczy
nad sprawą drogową fundusze, które
swoje wykonuje nie w interesie wła-
dóbr Borynicz i Drohowycz (koło Bóbr-
budżet przekroczyć, albo zaniedbać
mogą być ważniejszymi tylko dukty
przez to ubyły, odnaleźć.” Przyznawał
snym, lecz jedynie w interesie ogółu”.
ki) został powołany na członka stanów
konserwację krajowego majątku. Gdy-
większe, łączące miasta i miasteczka
jednak, że myta to swoisty poda-
Takie działanie Wydziału Krajowego