img
35
Kurier Galicyjski * 17 grudnia 2010 – 13 stycznia 2011
zebrane przez żołnierzy wojsk pancer-
jekt „Ratte” (szczur) i projekt „Mon-
Jedynym rozsądnym przeciwnikiem
„Mysz” osiągała szybkość 22 ki-
„Mysz” niemiecka
nych, a jednocześnie, procedura jego
ster” (potwór, poczwara).
dla „Szczura” byłyby okręty wojenne
lometrów na godzinę na szosie i 13
Na to Niemcy odpowiedzieli, rów-
wytwarzania miała być na tyle oszczęd-
W czerwcu 1942 roku dwaj inży-
nieprzyjaciela, czyli „Szczur” mógłby
kilometrów na godzinę w terenie.
nież w roku 1944, czołgiem zwanym
na, by nie obciążała zbytnio, mocno już
nierowie Ministerstwa Zbrojeń, doktor
stać się ruchomą baterią nadbrzeżną,
Silnik pożerał 1400 litrów paliwa na
„Tygrys Królewski”. „Tygrys Królewski”
wysilonego przemysłu i stanu niemiec-
Grote i doktor Hacker zaplanowali bu-
ale nierozwiązywalnym problemem
przejechanie 100 kilometrów. Napęd
miał pancerz grubości do 180 mm i wa-
kich finansów. Nowy czołg mógł być
dowę czołgu o masie 1000 ton! Projekt
stawał się napęd „Szczura”. Przy-
Myszy odbywał się za pomocą silnika
żył 69 ton! Działo to samo, co „Tygrys”.
montowany z udziałem części dotych-
otrzymał oznaczenie P-1000 i nazwę
gnieciony swoją, ogromną wagą, po-
spalinowo-elektrycznego. Dwunasto-
88 mm. Lepszego nie było!
czas już istniejących maszyn.
„Ratte” (szczur). Wymiary czołgu miały
większoną o dziesiątki ton zabieranej
cylindrowy silnik spalinowy, generator
Ale czas, jaki wygrały Niemcy ataku-
Starano się uzyskać powiększenie
osiągać: 35 metrów długości, 14 me-
ze sobą amunicji, „Szczur” mógłby
prądotwórczy i dwa silniki elektryczne.
jąc nieprzygotowane do wojny państwa
wnętrza czołgu, aby można w nim było
trów szerokości i 11 metrów wysokości,
się posuwać jedynie po utwardzonym
Dzięki takim rozwiązaniom, ogromny
Europy, kończył się. Sąsiedzi wreszcie
umieścić działo o większym kalibrze,
(czyli wysokość trzech pięter!). Gru-
podłożu. Nikt też nie miał pomysłu,
czołg prowadził się podobno nadzwy-
nauczyli się budować broń ciężką, choć
ale nie drogą powiększania czołgu, a
bość opancerzenia wahałaby się od
jak zabezpieczyć „Szczura” przed
czaj lekko, a nawet potrafił wykony-
u Anglików i Amerykanów naprawdę
poprzez sprytne ustawienia płyt pan-
150 mm, do 360 mm. Napęd stanowić
atakami lotnictwa, a jego 8 działek
wać skręty w miejscu.
dobre konstrukcje tego typu powsta-
cernych pod takimi kątami, które po-
miały dwa 24 cylindrowe silniki, każdy
przeciwlotniczych wydawało się być
Było wiadomo, że „Mysz” ze swoją
ną dopiero po ukończeniu wojny.
wodowałyby rykoszety uderzających w
o mocy 8500 koni mechanicznych,
niewystarczającą ochroną.
wagą nie będzie mogła przejechać po
Życie pokazało, że chęć posiada-
czołg pocisków. Nadto czołg miał być
lub osiem 20 cylindrowych silników o
Gdy trwały dyskusje na temat
żadnym moście. Dlatego przewidzia-
nia broni coraz cięższej nie jest by-
łatwy do transportu, to znaczy powi-
łącznej mocy 16000 koni mechanicz-
„Szczura”, zakłady Kruppa wystąpiły
na była procedura forsowania rzek po
najmniej wyrazem megalomanii, ale
nien się mieścić na platformach kole-
nych. Czołg poruszałby się na dwóch
z nowym projektem, oznaczonym jako
dnie, podobna do tej, jaką widziało
wyrazem naturalnego w czasie wojny
jowych przystosowanych do transportu
systemach gąsienic, z których każ-
P-1500 „Monster” (potwór). Miał to być
się nie tak dawno w wojskach Układu
wyścigu zbrojeń. III Rzesza miała w
„Panter” i „Tygrysów”.
czołg o wadze 1500 ton!! Chciano go
dy składałby się z trzech gąsienic o
Warszawskiego. Oba prototypy testo-
tej kwestii jeszcze niejednego asa w
Założenia były ambitne, może na-
wyposażyć w działo kalibru 800 mm
szerokości 1,2 metra. Przewidywana
wane były na poligonie Kummersdorf
rękawie.
wet zbyt ambitne. Często jedno zało-
„Dora” istniejące już, jako najcięższe
szybkość czołgu miała wynosić oko-
żenie wykluczało drugie, ale zobacz-
my, jak konstruktorzy poradzili sobie z
tymi problemami.
30 czerwca 1943 zaczęto budowę
prototypu w zakładach Adler we Frank-
furcie. Pracami kierował dyrektor tech-
„Szczur”. Ze zrozumiałych względów tylko rysunek, ale chy-
„Mysz”. Prototyp nr 2, zniszczony wybuchem na poligonie
Prototyp czołgu E – 100
ba wyglądałby podobnie
Kummersdorf
niczny Adlera doktor Jenschke. Czołg
Po tym, jak pod koniec listopada
koło Berlina. Do końca wojny nie do-
ważył 140 ton. Silnik był wzięty z „Ty-
1941 roku Adolf Hitler polecił profeso-
starczono wieży dla prototypu numer
grysa Królewskiego”. Opancerzenie
rowi Ferdynandowi Porsche opracowa-
jeden. Pod koniec roku 1944 Adolf
stanowiły płyty stalowe spawane, ale
nie projektu najcięższego z dotychczas
Hitler rozkazał przerwać prace nad
poprzednio składane na zakłady po-
istniejących czołgów, w najgłębszej ta-
projektem.
dobne do tych, jakie się widzi w pra-
jemnicy zaczęto projektowanie czołgu
21 kwietnia 1945 roku wojska
cach stolarskich. Grubość pancerza:
Sylwetki „Szczura”, „Myszy” i „Tygrysa” obok siebie, dla
superciężkiego. Projekt był gotowy już
radzieckie zdobyły poligon w Kum-
200 mm płyta przednia, 200 mm płyty
pokazania wielkości maszyn. Na lewo od Szczura, maleńka
w czerwcu 1942 roku. Projekt ozna-
mersdorf. Tuż przed zajęciem poli-
boczne i 150 mm płyta tylna. Wieża
sylwetka ludzka, utrzymana w jednej skali z czołgami
czono jako typ 205 i nadano mu kryp-
gonu, ekipa pracująca nad „Myszą”
była wzięta z Myszy. Uzbrojenie miała
tonim Mamut. Hitler nakazał zmianę
wysadziła w powietrze oba proto-
na świecie działo kolejowe. Napędem
ło 40 kilometrów na godzinę. Załoga
stanowić armata kalibru 150 mm, lub
kryptonimu, który według niego powi-
typy. Rosjanie złożyli z nich jeden
„Potwora” miały być dwa (lub nawet
musiałaby składać się, minimum, z 20
armata kalibru 174 mm, sprzęgnięta
nien być bardziej mylący. Nadano mu
egzemplarz, na który składa się
żołnierzy.
cztery!) silniki okrętowe, montowane
z działem 75 mm oraz dwa karabiny
więc nazwę Mäuschen, czyli myszka,
korpus prototypu pierwszego, wie-
Potwornej wielkości czołg miał
dotąd na okrętach podwodnych. Oba
maszynowe MG 42.
by po jakimś czasie przyjąć ostateczną
ża prototypu drugiego i przetrans-
posiadać, odpowiednio do siebie, po-
projekty: „Szczur” i „Potwór” zaczęto
Zachodziły obawy, że dość wąski
nazwę Maus, czyli po polsku mysz. Do
portowali swą zdobycz do Związku
tworne uzbrojenie. Uzbrojenie główne
nazywać „Landkreuzer”, czyli krążow-
czołg, przy takiej artylerii, podczas
końca wojny wyprodukowano dwa pro-
Radzieckiego. Tak złożona „Mysz”
– to dwa okrętowe działa kalibru 280
nik lądowy.
salwy z wieżą obróconą o 90 stopni
totypy Myszy. Pierwszy z nich posiadał
stoi teraz w rosyjskim muzeum bro-
mm i jedno działo kalibru 128 mm.
Wreszcie, na początku roku 1943,
do osi długiej, może po prostu się
silnik benzynowy, zaś drugi, silnik wy-
ni pancernej w Kubince niedaleko
Poza tym – osiem działek automa-
wobec lawiny problemów, jakie zaczę-
przewrócić!
sokoprężny. Pierwszy prototyp nie miał
Moskwy.
tycznych 20 mm i dwa najcięższe ka-
ły powodować oba projekty, minister
Prace nad prototypem prowadzo-
wieży, tylko 55 tonowy obciążnik. Cała
Amerykanie i Anglicy na terenie
rabiny maszynowe kalibru 15 mm.
uzbrojenia i amunicji Albert Speer,
no na poligonie Sennelager. W kwiet-
Mysz ważyła 188 ton!! Posiadała pan-
swoich stref okupacyjnych znaleźli 6
człowiek konkretny i rzeczowy, zdecy-
Każde z dział 280 mm, o lufie
niu 1945 roku poligon zajęły wojska
cerz grubości od 60 mm do 240 mm.
niedokończonych wież i 6 kadłubów
dował o przerwaniu prac nad oboma
długości 15 metrów, ważyło prawie
angielskie. Niedokończony E-100
Grubość przedniej płyty w przekroju
„Myszy” w zakładach Kruppa w Mep-
projektami. Trzeba było sobie odważ-
48 ton. Waga pocisku do tego działa
przewieziony został do Anglii, a tam
poziomym przed kierowcą wynosiła
pen oraz 2 kadłuby i 3 wieże w Essen.
nie powiedzieć, że co przesada, to
wynosiła 315 kilogramów. Działo mia-
pocięty na złom.
350 mm. Załoga Myszy złożona była z
Równolegle z pracami nad „My-
przesada.
ło zasięg 40 kilometrów.
sześciu żołnierzy, a uzbrojenie stanowi-
szą”, Wydział Uzbrojenia Wojsk Lą-
W tym czasie była już gotowa wie-
Adolf Hitler zatwierdził projekt i zo-
„Szczur” i „Potwór”
ły dwie armaty. Główna 128 mm z za-
dowych opracowywał własny projekt
ża „Szczura” z dwiema armatami 280
bowiązał zakłady Friedrich Krupp AG
Na koniec zostawiłem dla Pań-
pasem 68 naboi i armata 75 mm z za-
superczołgu oznaczony kryptonimem
mm. Wieżę wraz z działami przewie-
do jego wykonania. Prace rozpoczęto,
stwa dwa rarytasy. Projekty dwóch
pasem 200 naboi. Dodatkowo „Mysz”
E-100. W założeniach, nowy czołg
ziono do Norwegii, gdzie utworzono z
ale nigdy ich nie ukończono. Od razu
czołgów, które gdyby powstały, sa-
była uzbrojona w karabin maszynowy
powinien zawierać w sobie całe do-
niej baterię nadbrzeżną, zlokalizowa-
stanęła kwestia, jak miałby zostać uży-
mym swym wyglądem zapierałyby
MG 34 z zapasem 1000 naboi.
tychczasowe doświadczenie wojenne
ną niedaleko miasta Trondheim.
ty pojazd tej wielkości, siły i zasięgu.
dech w piersiach, a mianowicie pro-
pamięć
my „Włóczęgi”, a Ty?
List
z Sambora
o naszych przodkach
Nowy polski teatr młodzieżowy
jemy w stylu asocjatywnego teatru,
„Włóczęgi” zaprasza zainteresowaną
czarnego teatru, teatru absurdu – nie
23 października, z inicjatywy
1 listopada członkowie TKPZL w
młodzież polską (i nie tylko) do współ-
zapominając o utworach klasycznego
TKPZL, oddział w Samborze, odby-
Samborze, młodzież i studenci zapa-
pracy. Tworzy się on przy Ludowym
repertuaru.
ło się sprzątanie w starej zabytkowej
lali znicze na grobach Polaków, któ-
Teatrze „My” – działającym ponad 25
„Włóczęgi” pracują w języku pol-
części Samborskiejo cmentarza. Na
rych nikt nie odwiedza. Przy grobow-
lat w ramach Centrum Twórczości
skim, a ich zadaniem jest propaganda
bocznej alei, prowadzącej do kaplicy
cu kapłanów i Pomniku Nieznanego
Dzieci i Młodzieży Galicji we Lwowie,
współczesnej i klasycznej polskiej sztuki
cmentarnej, oczyszczono z chwastów,
Żołnierza zostały zapalone znicze
wielokrotnym laureacie festiwali pol-
teatralnej w Ukrainie (przede wszystkim
opadłych liści, połamanych gałęzi mchu
pamięci i złożone wieńce od polskiej
skich teatrów z zagranicy we Włocław-
w Galicji), jak również za granicą.
30 opuszczonych grobów i grobowców.
społeczności Sambora. Zapalono
ku oraz uczestniku Matury w instytucie
Kontakt: Walerij Sobeckyj
opuszczone i zniszczone przez czas.
Nie jesteśmy w stanie zatrosz-
znicze na każdym polskim przedwo-
Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.
tel.: 0671482193;
Pamiętamy o tym, aby na każdym
czyć się o wszystkie opuszczone
jennym grobie.
Teatr „My” jest teatrem młodzieżowym,
VSobetskyy@wp.pl
opuszczonym, zapomnianym grobie
groby naszych przodków, ale w miarę
Zarząd TKPZL,
dlatego stale eksperymentuje. Pracu-
zapłonęło światełko pamięci.
możliwości dbamy o mogiły bardzo
oddział w Samborze