img
kurier kulturalny
42
17 grudnia 2010 – 13 stycznia 2011 * Kurier Galicyjski
Fryderyk chopin (1810-1849)
i jeGo LWoWscy konTynuaTorzy
część XX – „Lulajże jezuniu”
MiCHAŁ PiEKARSKi
Kolęda „Lulajże Jezuniu”,
którą inspirował się Fry-
deryk Chopin w jednym ze
S. Niewiadomski „Lulajże Jezuniu”
swoich utworów i znał jesz-
„Lulajże Jezuniu” (mel. 1)
Bowiem o wrota stajni oparta
cze z czasów gdy mieszkał
Polskich żołnierzy niezłomna warta.
w Warszawie, bardzo dobrze
od dawna była także znana
Zaszczyt największy przypadł jej
we Lwowie.
ninie:
Lulajże Jezuniu, moja perełko,
straż honorowa przy tej Dziecinie.
Lulaj ulubione me pieścidełko.
Lulajże, Jezuniu, lulajże, lulaj!
Tedy na „baczność” prężą się chłopcy,
A ty Go, Matulu, w płaczu utulaj.
niech znają naszych królowie obcy.
Zamknijże znużone płaczem
Nie dojdzie tutaj noga niczyja
powieczki,
kto nie zna hasła: „Jezus – Maryja!”
Utulże zemdlone łkaniem usteczki.
Lulajże, Jezuniu, lulajże lulaj!
Możesz spokojna być Matko Święta,
A ty Go, Matulu, w płaczu utulaj.
nad wami polska straż rozciągnięta!
Lulajże, piękniuchny nasz Aniołeczku,
Jest w niej Legunów brać wyborowa
„Lulajże Jezuniu” (mel. 2)
Lulajże, wdzięczniuchny świata
i ci najmłodsi obrońcy Lwowa
Kwiateczku.
Stanisław Niewiadomski „Ko-
Lulajże, Jezuniu, lulajże lulaj!
Więc lulaj Jezu, nad Tobą oto
lędy polskie”, Lwów 1925
A ty Go, Matulu, w płaczu utulaj.
roje aniołków tęczą się plotą.
wszystkim pieśni solowe i chóralne.
We Lwowie, w 1925 r. nakładem G.
Najwcześniej zachowana wersja
To ci, co wczoraj karni i śmieli
Seyfartha ukazał się zbiór 60 kolęd
tekstu kolędy „Lulajże Jezuniu” po-
w drobnych rączynach karabin mieli.
polskich opracowanych przez Sta-
chodzi z 1705 r. Na przestrzeni XVIII
nisława Niewiadomskiego, na głos
w. była ona chętnie była zapisywa-
Gdy potem zoczym Twój wzrok otwarty,
solowy z towarzyszeniem fortepianu.
na w kancjonałach (ręcznie sporzą-
zaśpiewam jeszcze przed zmianą
Śmiało można stwierdzić, że do dziś
dzane księgi zawierające pieśni)
warty.
Motyw „Lulajże Jezuniu” w Scherzu h-moll F. Chopina
trudno o lepsze i bardziej pomysło-
używanych przez zakony żeńskie.
we opracowanie kolęd. Wśród nich
Po raz pierwszy drukiem jej tekst
Schemat: menuet – trio – menuet.
spokojna w swym charakterze część
„Nie damy ziemi”, co krwią spłynęła,
nie zabrakło także kolędy „Lulajże
ukazał się we Lwowie w 1767 r., a
W twórczości kompozytorów XVIII-
II w tonacji H-dur. W tej właśnie części
A tem nam droższa, że „Nie zginęła”.
Jezuniu”. Uwagę zwraca fakt, że
zatem gdy miasto znajdowało się
wiecznych, jak J. Haydn lub L. van
Chopin przywołał melodię „Lulajże Je-
Niewiadomski sięgnął tu po wersję
jeszcze w granicach Rzeczypospo-
Beethoven scherzo często pojawiało
zuniu” jako prosto zharmonizowanej
A Ty w podzięce nam na zachętę
melodii kolędy znaną Fryderykowi
litej (w 1772 r. w konsekwencji I roz-
się na miejscu menueta w utworach
domowej kolędy towarzyszącej, jak
Dasz ucałować Twe nóżki święte.
Chopinowi (wykorzystaną w Scherzu
bioru Rzeczpospolitej Lwów został
symfonicznych, stanowiąc III część
pisał Jarosław Iwaszkiewicz, intym-
h-moll). Niewiadomski oparł akompa-
zagarnięty przez Austrię). W XIX w.
cyklu symfonicznego. Od menueta
nemu, rodzinnemu i czysto polskie-
Lulaj, Dziecino siankiem okryta,
niament na jednostajnej, prostej figu-
została zapisana melodia kolędy w
scherzo odróżnia brak wyraźnie za-
mu obyczajowi wieczoru wigilijnego.
Zmartwychwstająca Polska Cię wita!
racji i rzadko zmieniającym się, i przez
zbiorze pastorałek zebranym przez
rysowanego tanecznego charakteru,
Część ta utrzymana jest w wolnym
to wywołującym ciekawy dysonans
ks. Michała Marcina Mioduszew-
co przejawia się w stosowaniu szyb-
tempie, wykonywać ją należy głosem
Podczas wieczoru wigilijnego oraz
dźwięku basowym (F). Wszystkie
skiego, zatytułowanym „Pastorałki
szego tempa oraz częste pojawianie
ściszonym (sotto voce). Za trzecim
całego okresu Bożego Narodzenia
te zabiegi przywołują z łatwością
i kolędy z melodyjami czyli piosnki
się faktury figuracyjnej (szybkie prze-
zaś przywołaniem kojącej serce me-
pamiętajmy o naszych pięknych pol-
obraz kołyski, jednostajnie porusza-
wesołe ludu w czasie świąt Bożego
biegi). W XIX w. zaczęto kompono-
lodii kolędy następuje nagłe i brutalne
skich kolędach ze wspaniałymi polski-
nej, aby ukoić Dziecię.
Narodzenia po domach śpiewane”,
wać także scherza przeznaczone
jej przerwanie – zerwanie iluzji domu
mi tekstami, które w porównaniu z in-
wydanym w Krakowie w 1843 r.
na fortepian. Punkt kulminacyjny w
rodzinnego. W części III powracają
nymi krajami, nie mają sobie równych.
Tekst kolędy śpiewany był do
historii gatunku osiągnęły scherza
wzburzone emocje i nieustające szyb-
W Roku Chopinowskim 2010 śpiewaj-
„Lulajże Jezuniu” w 1918 r.
Sama kolęda „Lulajże Jezu-
dwóch, dość podobnych do siebie
w twórczości Fryderyka Chopina,
kie figuracje, brzmiące jak „namiętne
my zwłaszcza kolędę „Lulajże Jezu-
niu” doczekała się także różnych
melodii. Obydwie utrzymane są w me-
który skomponował 4 takie utwory:
wybuchy i złorzeczenia”. Utwór ten
niu” ze świadomością, że wyjątkowo
lokalnych modyfikacji. Należą do
trum trójdzielnym. Jedna z nich, choć
Scherzo b-moll op. 31, Scherzo cis-
nie ma w sobie równych. Warto
bliska była ona naszemu wielkiemu
nich nowe, patriotyczne w swym
dziś mniej popularna, zainspirowała
moll op. 39, Scherzo E-dur op. 54 i
zwłaszcza w czasie Świąt sięgnąć
kompozytorowi Fryderykowi Chopino-
charakterze słowa Artura Schröde-
naszego wielkiego kompozytora.
Scherzo h-moll op. 20.
po nuty i wykonać łatwą do zagrania
wi, a tradycje jej wykonywania znane
ra, polskiego pisarza, ochotnika w
Geneza Scherza h-moll op. 20
w wolnym tempie część środkową.
były we Lwowie już w XVIII w.
walkach o Lwów w 1918 r., opubli-
przypisywana jest ponurym nastro-
***
„Lulajże Jezuniu”
kowane w „Gazecie Lwowskiej” w
jom wigilijnym i noworocznym, gdy
Fryderyka Chopina
Opracowania Stanisława
Wszystkim Czytelnikom
grudniu tego samego roku, gdy w
Fryderyk Chopin do kolędy „Lu-
Chopin znalazł się podczas Świąt Bo-
Niewiadomskiego
mojego tegorocznego cyklu
pamięci wszystkich mieszkańców
lajże Jezuniu” nawiązał w swoim
żego Narodzenia w Wiedniu, daleko
Opracowań kolęd dokonywał
„Fryderyk Chopin i jego lwow-
pozostawały tragiczne wydarzenia
Scherzu h-moll op. 20. Samo sche-
od rodzinnego domu w Warszawie,
także Karol Mikuli (uczeń Chopina).
scy kontynuatorzy” pragnę
bratobójczej wojny o miasto.
rzo [czyt. „skerco”] jako gatunek mu-
ogarniętej wówczas powstaniem listo-
Zachowała się m.in. dobrze znana
podziękować za uwagę i zło-
zyczny ma długą tradycję, sięgającą
padowym. Utwór ma zachowaną bu-
w kręgach niemieckojęzycznych ko-
żyć najserdeczniejsze ży-
Lulajże Jezuniu, lulajże, lulaj,
czasów przed Chopinem. Począt-
dowę właściwą dla scherza – 3 czę-
lęda „O Tannenbaum”, o choince w
czenia zdrowych i radosnych
a Ty go Matulu w płaczu utulaj.
kowo był to utwór instrumentalny,
ści, z których część środkowa stanowi
aranżacji na głos z fortepianem.
Świąt Bożego Narodzenia.
zbudowany na wzór menueta – fran-
część powolną, przez to kontrastującą
Największych dokonań w dziedzi-
Aby śpiew polskich kolęd to-
Nic Mu nie przerwie snu
cuskiego tańca o metrum trójdziel-
z pozostałymi. Po pełnej wzburzenia
nie opracowań kolęd dokonał zaś Sta-
warzyszył nam wszystkim w
Najświętszego,
nym, z triem (częścią utrzymaną w
części I, gdzie emocje wciąż wzrasta-
nisław Niewiadomski (uczeń Mikule-
naszych domach i kościołach.
nic już nie grozi głowinie Jego.
spokojnym charakterze) po środku.
ją i po chwili znów opadają, następuje
go). Jako kompozytor tworzył przede
Michał Piekarski