img
23
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 16–29 marca 2012 nr 5 (153)
Vincenz
44. rocznica mArCA 1968
w przekładzie Prochaśki
Mija 44. rocznica manifestacji studenckich na Uniwersytecie
Wczoraj wieczorem, o godz. 18.00 w Iwano-
Warszawskim, brutalnie stłumionych przez ZOMO i tzw. aktyw
Frankowsku (d. Stanisławowie) w księgarni „Je”
robotniczy. Wydarzenia z 1968 r. ukształtowały nowe pokolenie
wydawnictwo „Lileja-HB” zaprezentowało swe naj-
opozycjonistów, aktywnych w latach 70. i 80. Były one bardzo
nowsze wydanie – „Na wysokiej połoninie” Stani-
silnym bodźcem, który rozwinął i wzmocnił świadomość oporu
sława Vincenza w przekładzie Tarasa Prochaśki.
wobec rządów komunistycznych.
Powieść „Na wysokiej połoni-
nie” Stanisława Vincenza, wydana
Bezpośrednią przyczyną wybu-
w 1936 roku w Warszawie stała się
chu zajść była demonstracja stu-
pierwszą publikacją jego wielotomo-
dentów pod pomnikiem Adama Mic-
wego cyklu o Huculszczyźnie. Autor
zebrał tu olbrzymi materiał etnogra-
kiewicza w Warszawie (30 stycznia
ficzny, pokazał życie, zwyczaje, kul-
1968) przeciwko zdjęciu przez
turę duchowną Hucułów. Sam Vin-
cenzurę spektaklu „Dziady” w reży-
cenz pisał, że jego przeznaczeniem
serii Kazimierza Dejmka, granego
jest „…odkrywać barwy i historię
w warszawskim Teatrze Narodo-
huculskiej Werchowyny”.
wym. 16 stycznia zawiadomiono,
„Na wysokiej połoninie” to pierw-
że 30 stycznia odbędzie się ostat-
sza część huculskiej sagi, jakiej nie
nie przedstawienie. Na spektaklu
Tarasa Prochaśko
sposób porównać z niczym innym.
tym (jedenaste przedstawienie od
Pozostałe dwie części nie zostały
premiery) był nadkomplet, głównie
jeszcze przetłumaczone na język
W 1939 roku Vincenz został
studenci. Przedstawienie co chwilę
ukraiński.
aresztowany w Słobodzie Ranguskiej
przerywały oklaski. Po zakończeniu
Stanisław Vincenz urodził się
i do 1940 roku przebywał w więzieniu
spektaklu skandowano hasło „Nie-
w 1888 roku w Słobodzie Ran-
NKWD w Stanisławowie, skąd został
podległość bez cenzury”, wymyślone
guskiej na Ziemi Kołomyjskiej, a
zwolniony na prośbę licznych pisa-
przez Karola Modzelewskiego. Roz-
dzieciństwo spędził we wsi Krzy-
rzy radzieckich. W maju 1940 roku
legały się także okrzyki: „Chcemy
worównia na Huculszczyźnie. Dia-
Vincenz wraca do Bystrzycy, skąd
kultury bez cenzury!”. Po wyjściu z
lekt huculski był mową jego dzie-
przedostał się przez zieloną granicęł
teatru ok. dwustuosobowy tłum (zło-
ciństwa. Studiował w kołomyjskim
na Węgry, gdzie miał też swój udział
żony w większości ze studentów)
i stryjskim gimnazjum, a na uni-
w ratowaniu Żydów. Został za to
ruszył w kierunku pomnika Adama
wersytetach Lwowa i Wiednia stu-
uhonorowany tytułem „Sprawiedliwy
Mickiewicza z transparentami „Żą-
diował prawo, biologię, sanskryt,
wśród narodów świata”.
damy dalszych przedstawień”, który
psychologię i filozofię. Podczas I
Po wojnie osiadł we Francji.
złożono u stóp pomnika. Milicja z
wojny światowej walczył w Galicji
Tworzył eseje, był jednym z najwięk-
początku nie interweniowała, dopie-
i Dolomitach. W 1930 roku roz-
szych znawców Homera. Współpra-
począł pracę nad powieścią „Na
cował z paryską „Kulturą”. Był ojcem
ro po kilku minutach rozpędziła ma-
wysokiej połoninie”, pierwszy tom
duchowym Czesława Miłosza, wiel-
nifestację pałkami i aresztowała 35
której uczynił z Vincenza autora,
kim orędownikiem dialogu kultur.
manifestantów, z których dziewięciu
Tablica upamiętniająca wiec studentów Uniwersytetu War-
który zajął szczególne miejsce w
W prezentacji wziął udział Taras
pociągnięto do odpowiedzialności
szawskiego domagających się wolności słowa
literaturze, niedościgłe dla nikogo.
Prochaśko i Halina Petrosaniak.
przed kolegium karno-administracyj-
nym. Dwóch studentów Uniwersyte-
jącej oddziałom ZOMO i „aktywowi
syjoniści do Syjonu”. W ten sposób
tu Warszawskiego, na wniosek mini-
robotniczemu”, który nadjechał pod
warstwy rządzące chciały odwrócić
kArnAwAŁowe ŚwIęto PUrIm
stra szkolnictwa wyższego Henryka
budynek Uniwersytetu autokarami
uwagę od faktycznych problemów
Jabłońskiego, relegowano z uczelni
z warszawskich zakładów pracy.
i zająć się antysemickimi speku-
za przedstawienie relacji z zajść re-
Studentów rozchodzących się do
lacjami, tym bardziej, że nazwiska
porterom prasy francuskiej. Byli to
domów milicja zaatakowała pałkami.
organizatorów brzmiały obco (np.
Adam Michnik i Henryk Szlajfer.
W wyrazie solidarności z pokrzyw-
Szlajfer, Blumsztajn, Dajczgewand,
Na nadzwyczajnym posiedze-
dzonymi następnego dnia odbyła się
Blajfer). Zaczęto doszukiwać się
niu Związku Literatów Polskich
demonstracja na Politechnice War-
powiązań między przedstawieniami
przyjęto rezolucję Andrzeja Ki-
szawskiej, a w kilku miejscach sto-
„Dziadów” i osobami uczestniczący-
jowskiego w której potępiono po-
licy doszło do starć z milicją i aresz-
mi w protestach a „syjonistyczną V
litykę kulturalną w PRL, żądano
towań. Według informacji MSW, 9
kolumną”, mającą rzekomo na celu
zniesienia cenzury i przywrócenia
marca do walki na ulicach Warsza-
przejęcie władzy w PRL. Duży wkład
swobody twórczej. Władze nie my-
wy ze studentami użyto 1335 funk-
w tworzenie antysemickiej atmosfe-
ślały o ustępstwach i postanowiły
cjonariuszy umundurowanych, 510
ry miała frakcja gen. Moczara, która
prewencyjnie aresztować przy-
cywilnych oraz 400 ormowców. Re-
przy każdej okazji oskarżała osoby
wódców studenckiego protestu. 8
wolucyjna atmosfera rozszerzyła się
pochodzenia żydowskiego o dzia-
marca, wcześnie rano schwytano
na pozostałe warszawskie uczelnie,
łanie na szkodę państwa.
Szlajfera, Seweryna Blumsztajna,
a następnie, poprzez siatkę emisa-
Wypadki 1968 roku miały jed-
Jana Lityńskiego, Modzelewskiego
riuszy „rozlała” się po całym kraju
nak co najmniej jeden pozytywny
i Kuronia. Następnego dnia aresz-
– wiece studenckie odbyły się m.in.
aspekt. Choć sami protestujący
Niedawno zakończyło się ży-
ków: „Niech będzie błogosławiony
towano Michnika.
we Wrocławiu, Łodzi, Krakowie, Po-
mieli nikłą nadzieję na przezwy-
dowskie święto Purim, obchodzone
Mordechaj” i „Niech będzie przeklęty
Mimo to, o godzinie 12:00 na
znaniu, Toruniu i Gdańsku.
ciężenie założeń systemu komu-
dla upamiętnienia ocalenia Żydów
Haman”.
od zagłady za czasów panowania
Święto Purim ma charakter kar-
dziedzińcu UW demonstracja się
Sytuacja nie była jednak na tyle
nistycznego i strajkowali pod mini-
perskiego króla Kserksesa. Zagłady
nawałowy i jest chętnie obchodzone
odbyła. Rozdawano ulotki, w których
niebezpieczna, żeby silnie zagrozić
malistycznymi hasłami „Socjalizm
dokonać miał królewski minister Ha-
także przez niereligijnych Żydów.
powoływano się na art. 71 Konsty-
polityce partii, ponieważ do stu-
– tak, wypaczenia – nie”, zmienili
man, który jednak, w wyniku zręcz-
Uczestnicy przebierają się w kostiu-
tucji PRL i wzywano do obrony pod-
dentów nie przyłączyła się warstwa
świadomość znaczącej części mło-
nej intrygi, sam został zabity.
my, często mężczyźni w kobiece, a
stawowych swobód obywatelskich.
robotnicza. Już 11 marca odbyło
dej inteligencji polskiej. Ci, którzy
W tym dniu czytana jest w sy-
kobiety w męskie. W tym dniu wielu
Protestujący uchwalili rezolucję,
się zebranie aktywu społeczno-po-
zaczęli w tym czasie aktywną dzia-
nagodze Księga Estery, opisująca
religijnych Żydów popełnia ograni-
w której domagali się przywróce-
litycznego w KW PZPR, gdzie zde-
łalność polityczną, często pozo-
to wydarzenie. Ilekroć pada słowo
czone wykroczenia przeciwko prawu
nia praw studenckich Michnikowi
cydowano o organizowaniu „masó-
stawali jej wierni przez długie lata.
Haman”, zebrani hałasują, tupią,
żydowskiemu. Zakładane są maski.
i Szlajferowi oraz zwolnienia od
wek” w zakładach pracy. Zebrania
Zaowocowało to w roku 1980, gdy
grzechoczą kołatkami. Po południu
Tradycyjnie dzieci chodzą od domu
odpowiedzialności karnej innych
te miały charakter deklaracji popar-
uczestnicy wydarzeń marcowych
spożywa się posiłek świąteczny.
do domu i odgrywają przedstawienie
studentów, wobec których zastoso-
cia dla polityki partii. Eksponowa-
znaleźli się między tymi, którzy
Purim Spiel, oparte na historii. Oby-
Tradycyjnie spożywa się trójkątne
wano postępowanie dyscyplinarne.
no na nich wątek tzw. „bananowej
tworzyli zręby „Solidarności”.
słodkie bułeczki z makiem, zwane
czaj nakazuje spełniać w tym czasie
„uszami Hamana”. Obowiązkiem
dobre uczynki oraz posyłać prezenty
Wiec odbywał się w bardzo spokoj-
młodzieży”. Powszechnie znanym
religijnym jest w tym dniu pić alkohol
z pokarmów ubogim osobom.
nej atmosferze. Nie przeszkodziło
hasłem z tego typu spotkań było:
(na podstawie Wikipedii)
aż do momentu, w którym nie można
to jednak w brutalnej akcji pacyfiku-
„Studenci do nauki, literaci do pióra,
będzie rozróżnić wznoszonych okrzy-
źródło: Wikipedia