img
8
przegląd wydarzeń
Kurier galicyjski * 13–26 kwietnia 2012 nr 7 (155) * www.kuriergalicyjski.com
jak uratować żydowską
mytusa”
o dziedzictwie
spuściznę galicji?
Żydów galicyjskich
Galicja przed II wojną światową, miała największą ilość miesz-
Kolejne posiedzenie lwowskiego Klubu dysku-  kańców wyznania mojżeszowego w porównaniu z innymi
syjnego „Mytusa” 23 kwietnia zostało poświę-
regionami Europy Środkowo-Wschodniej. Różnorodność kulturo-
cone tematowi: „Dziedzictwo kultury żydowskiej
w Galicji”. Wywołało to wielkie zainteresowanie  wa, narodowościowa i tolerancja religijna, liberalna polityka
rządowa, panujące w państwie Habsburgów (w porównaniu
wśród ukraińskich lwowskich intelektualistów
i oczywiście, środowiska żydowskiego.
z Romanowymi czy Hohenzollernami), sprzyjały powstaniu
specyficznego mitu galicyjskich Żydów, nadawała mu rozgłos,
który rozchodził się po całym cywilizowanym świecie. Po I wojnie
światowej ten mit otrzymała w spadku II Rzeczypospolita.
go, a również wielu innych „wielkich”
na, które wpisano w annały światowej
WOłODYMYR PAWLIW
mieszkańców Galicji będą bezsen-
literatury, filozofii czy sztuki, nie mogą
tekst
sowne i niepełne bez ukazania pełni
przebić się do świadomości młodego
MIROSłAW ROWIcKI
ich stosunków z żydowskim światem
pokolenia przez barykady „ukraiń-
zdjęcie
Galicji. Język galicyjski – specyficzne
skiego narodowego odrodzenia”.
galicyjskie słowa i określenia, przy-
Trudno oczekiwać zadbania hi-
Świat galicyjskich Żydów był
Josef Zissels – przezes Zjednoczenia organizacji i wspólnot
powieści i pojęcia, sposób wypowie-
storii galicyjskich Żydów ze strony
cząstką świata naszych przodków.
żydowskich na ukrainie (od lewej), Wołodymyr Pawliw
dzi, wyobrażenia o świecie, żarty,
„Małorosów” i „Południoworosów”,
Trzy główne narodowości – galicyj-
moderator „Mytusy”, Roman czmełyk – dyrektor Muzeum
zabobony, a również znaczna część
nie mówiąc już o pokoleniu „homo so-
scy Rusini, galicyjscy Polacy i gali-
Etnograficznego i Meylakh Sheykhet – prezes organizacji
folkloru – zaginie razem z pamięcią o
vieticus”. Świat ten możemy uratować
cyjscy Żydzi stanowili duszę Galicji
charytatywnej „Odrodzenie Żydowskie”
świecie galicyjskich Żydów.
tylko my, współcześni patrioci Galicji,
przed pierwszą i drugą wojną świa-
Jeżeli dzisiejsi galicyjscy Ukraiń-
tzn. ci, którzy rozumieją, że zniszcze-
tową. Każda z tych wspólnot miała,
się już prawie dwa dziesięciolecia
KOnSTAnTY cZAWAGA
cy chcą zachować prawdziwą histo-
nie żydowskiej spuścizny „woła o po-
naturalnie, swój świat – oddzielny,
jest dziełem kosztownym, nawet je-
tekst i zdjęcia
rię, kulturę i język, nie mogą dopuścić
mstę do nieba”. Jest ona zbyt cenną,
ale przecież nie obcy. Dowolne próby
żeli chodzi o remont budynku przy
do zaniku śladów żydowskich. Tym
przede wszystkim dla nas Galicjan,
wykreślenia któregoś z tych światów
Josef Zissels – prezes Zjedno-
ul. Szoloma Alejchema, który władze
bardziej, że pozostało ich już nie tak
żeby przekładać tą sprawę na kogoś
są równoznaczne z wykreśleniem
czenia organizacji i wspólnot żydow-
lwowskie zwróciły Żydom. Nikt tego
wiele. Ideologia hitlerowska w dużej
innego. A tacy ludzie by się znaleźli.
trzeciej części własnej historii, kultury,
skich na Ukrainie przedstawił referat
domu nie użytkuje, powoli popada w
mierze przyczyniła się do zniszczenia
Trzeba powiedzieć prawdę, że gdy-
a w wielu wypadkach – jednej trzeciej
o pozostałych zabytkach kultury
ruinę. Przedwojennych polskich Ży-
świata żydowskiej Galicji, a sowiecki
byśmy lepiej zadbali o freski Bruno
metafizycznej identyczności miesz-
Żydów galicyjskich i podzielił się do-
dów już niema. Pozostała w mieście
komunizm – do barbarzyńskiego za-
Szulca, to przedstawiciele Instytutu
kańców Galicji. Nie darmo, mówią,
świadczeniem organizacji Muzeum
napływowa ludność o pochodzeniu
niedbania tego co pozostało. Dopro-
Yad Vashem nie musieliby ich wywo-
że największy twórca mitów ukraiń-
Historii Żydów na Bukowinie, po-
żydowskim ze wschodnich terenów
nieważ sam pochodzi z Czerniow-
Ukrainy, Besarabii, Rosji jest bardzo
ców, a obecnie mieszka w Kijowie.
zróżnicowana. Tylko nieliczne oso-
Poinformował także, że podczas
by troszczą się o zachowanie dzie-
pobytu we Lwowie rozmawiał z tu-
dzictwa Żydów galicyjskich. „Jest
tejszymi Żydami, przedstawicielami
nas mało i nie mamy fachowców” –
władz samorządowych i instytucji
narzekał starszy już Borys Dorfman.
muzealnych o założeniu podobnego
Z wdzięcznością wspomniano też
muzeum we Lwowie. Przed II woj-
o działalności Ukraińców na rzecz
ną światową we Lwowie było takie
zachowania kultury żydowskiej we
muzeum, jednak ocalałe zbiory roz-
Lwowie.
cmentarz żydowski w Sołotwinie
wadziło to do prawdziwej katastrofy
zić w „wątpliwych” okolicznościach.
skich, Mychajło Hruszewski, nazwał
humanitarnej, która pochłonęła ma-
A „dobrze zadbać” to oznacza nie
galicjan „Ukraińskimi Żydami”.
gię żydowskiego świata Galicji, a ra-
tylko dobrze chronić, ale i efektywnie
Bez zrozumienia historii małych
zem z tym i metafizykę galicyjskiego
popularyzować. Chronić materialne
żydowskich sztetli i dzielnic w więk-
mikrokosmosu. Była to też tragedia
Podczas dyskusji
świadectwa, popularyzować pamięć,
szych miastach Galicji, nie można
wszystkich trzech składowych części
intelektualne i duchowe zdobycze. Bo
objaśnić historii tworzenia i rozwoju
galicyjskiego świata: galicyjskich Ru-
uświadomienie unikalnego doświad-
architektury oraz stosunków spo-
dzielono między Muzeum Historycz-
Przykładem wielkiego zaintere-
sinów, galicyjskich Polaków i galicyj-
czenia Holokoustu odnosi się nie
łecznych w galicyjskich miastach
nym, Galerią Obrazów, Muzeum
sowania sztuką Żydów galicyjskich
skich Żydów.
tylko do świata żydowskiego, ale jest
i miasteczkach. Bez uświadomie-
Etnograficznym i obecnym Muzeum
stała wystawa ze zbiorów Muzeum
Przykro, że państwo ukraińskie
też doświadczeniem naszych przod-
nia sobie wpływu Żydów na rozwój
Historii Religii. Zissels zauważył, że
Etnograficznego, która była ekspo-
w tej sprawie stoi na pozycji, jak w
ków, którzy byli świadkami tej tragedii
sztuki, muzyki, literatury i nauki nie
najbogatsze zbiory judaików posia-
nowana na Zachodzie – powiedział
przysłowiu: „Nie daj Boże z chama
– czasami współuczestnikami, czasa-
uda się wytłumaczyć zawiłości stylów
da Muzeum Etnograficzne we Lwo-
Roman Czmełyk, dyrektor muzeum.
pana” – gdy otrzymała w spadku coś,
mi ratującymi-sprawiedliwymi.
architektonicznych, nurtów literackich,
wie. Zdaniem Zisselsa można w jed-
Zaproponował też by pomyśleć o wir-
co przyjmuje jako cudze, nie ceni
Jest to zadanie nieproste, które
szkół naukowych i kulturowej specyfi-
nym miejscu zgromadzić owe zbiory
tualnym muzeum judaiki z lwowskich
tego co cenne, zaniedbuje co już
Galicjanie będą mogli zrealizować
ki Galicji, jako całości. Przedstawienie
na zasadach filii tych państwowych
zbiorów muzealnych. O współcze-
zaniedbane, marnuje to, czego nie
tylko wtedy, gdy zrozumieją, że dba-
ważnych społeczno-politycznych, jak
muzeów. „Wtedy mielibyśmy jeden
snym podejściu do głębszego zapo-
można zmarnować. Galicyjskie juda-
jąc o kulturę żydowską dbają również
również religijnych procesów w życiu
z najlepszych zbiorów judaiki w Eu-
znania się z bogatym dziedzictwem
ica poniewierają się w magazynach
o swą godność – ku pamięci swoich
galicyjskich Ukraińców, będzie niepeł-
ropie” – zaznaczył Josef Zissels. To
Żydów galicyjskich mówił też Zinowij
muzeów, czas zaciera imiona na
przodków i z myślą o potomkach.
ne bez wzięcia pod uwagę „czynnika
dzieło może przyciągnąć turystów z
Mazuryk, wiceprezydent Ukraińskie-
żydowskich macewach, na zarasta-
żydowskiego”. Biografie pisarza Iwa-
całego świata.
go Narodowego Komitetu Między-
jących zielskiem ocalałych cmenta-
Ukraińska wersja artykułu Wołodymyra
na Franki, czy działacza religijnego
Niestety, odrodzenie muzeum
narodowej Rady Muzeów.
Pawliwa ukazała się na portalu zaxid.net
rzach. Natomiast te żydowskie imio-
i społecznego Andreja Szeptyckie-
kultury żydowskiej, o którym mówi
kg