img
11
www.kuriergalicyjski.com * Kurier Galicyjski * 28 września–15 października 2012 nr 18 (166)
tadeusz Lubelski: Kino to wciąż wielka siła
Kino odgrywa ważną rolę w życiu społeczeństwa. Do kina po raz pierwszy idziemy z rodzicami, właśnie tam spędzamy
wolny czas z przyjaciółmi i umawiamy się na randki. Film pełni jednak nie tylko funkcję rozrywkową. Posiada też dużą
siłę perswazji. Pełni bowiem funkcję dostarczania pamięci i samowiedzy narodowej. W ramach PNFP odbył się wykład
prof. Tadeusza Lubelskiego poświęcony historii polskiego kina.
społecznej pamięci obywateli Rze-
zostałych. Warto podkreślić, że nie-
JULia łoKiEtKo
czypospolitej; Czy rezygnują z naro-
które z tych reguł trudne są czasem
opracowanie i zdjęcie
dowej megalomanii, otwierając się na
do pogodzenia. W takich filmach
dialog z innymi i opierając się na hi-
biograficznych jak „Generał Nil” czy
25 września salę konferencyjną
storiografii krytycznej; Czy odchodzą
„Popiełuszko. Wolność jest w nas”,
Uniwersytetu im. I. Franki we Lwo-
od czarno-białych klisz, typowych dla
jeśli uwzględniamy prawdę histo-
wie wypełniły podekscytowane twa-
hagiografii; Czy decydują się na rewi-
ryczną, to tak mocno racja jest po
rze. Studenci polonistyki, młodzież
zję pewnych kodów polskiej kultury,
stronie bohaterów, że trudnym jest
z Lwowskiego Klubu Stypendystów
odczuwalnych obecnie jako anachro-
uniknięcie tonu hagiografii. Duże
„Semper Polonia” oraz wszyscy, kto
niczne. Na przykład kult waleczności
znaczenie ma też obsada aktorska.
interesuje się tajnikami kinemato-
powinien być czasami zastępowany
Trudno nie wzruszyć się grą Olgier-
grafii czekali niecierpliwie na rozpo-
też przez dowartościowanie słabości;
da Łukasiewicza w roli szlachetnego
częcie wykładu prof. Lubelskiego.
Czy nie uciekają od reguł racjonalnej
Nila czy Adama Woronowicza w roli
W spotkaniu wziął też udział reży-
debaty, tzn. czy nie skupiają się wy-
umęczonego księdza.
ser Polskiego Teatru Ludowego we
łącznie na działaniu na emocje.
Lwowie Zbigniew Chrzanowski oraz
Tak powinna być realizowana
Dzięki sile oddziaływania na od-
badacz kultury filmowej prof. Barbara
polityka pamięci w państwie demo-
biorcę, kino odgrywa nieocenioną
Gierszewska.
kratycznym. Okazuje się jednak, że
rolę w życiu społeczeństwa. Jest po-
W imieniu konsulatu generalne-
w żadnym w okresów wzmożonej
tężną siłą, którą należy stosować bar-
go RP we Lwowie zebranych powitał
tadeusz Lubelski, profesor Uniwersytetu Jagiellońskie-
polityki pamięci, ogółu tych reguł kino
dzo ostrożnie. Film pomaga nam w
konsul Jacek Żur, zapraszając przy
go,wybitny polski filmoznawca
nie spełniało. Bliżej było do tego ide-
kształtowaniu tożsamości narodowej
okazji do udziału w innych, nie mniej
ału filmom z okresu Szkoły Polskiej.
i pogłębianiu wiedzy o własnej prze-
interesujących imprezach Przeglądu
uważa schyłek lat `70 za ostatni
skim i powojennym znalezieniu się
W PRL-u filmy nie mogły spełniać
szłości. O wiele łatwiej jest przecież
Najnowszych Filmów Polskich we
„wspólnotowy” okres Polaków. Jesz-
naszego kraju w strefie radzieckich
warunku pierwszego – nie mogły
wybrać się do kina ze znajomymi,
Lwowie „Pod Wysokim Zamkiem”.
cze działały struktury ówczesnego
wpływów. Jeszcze uczeni nie zdążyli
wprost pokazywać prawdy histo-
niż siedzieć w zakurzonej bibliotece
Na ręce dr. Jerzego Kowalewskiego
PRL-u, ale cenzura już słabła. Two-
udostępnić swoich opracowań hi-
rycznej. Przegrywały w tym punkcie
i studiować dzieła historyczne. Wielu
złożył serdeczne podziękowania za
rzeniu nowego ustroju towarzyszyła
storycznych, uwolnionych z więzów
z dzisiejszymi. Ale żeby być auten-
ludzi czerpie więc wiedzę o historii
gościnność katedrze polonistyki Uni-
próba zsumowania pamięci i wpro-
stalinowskiej doktryny; jeszcze nie
tycznymi i spełniać swą rolę, musiały
swego narodu z filmu, a na podsta-
wersytetu Lwowskiego.
wadzenia do dotychczasowych opo-
powstały pamiętniki, a powstałych
stosować wszystkie inne warunki. Z
wie tej wiedzy tworzy swe poglądy.
wieści nowych elementów, już bez
na Zachodzie książek nie wydano
kolei autorzy filmów współczesnych
Zastanówmy się jaką destrukcyjną
Tadeusz Lubelski jest wybitnym
usuwania czegokolwiek. Można było
w Polsce, a filmowcy już zaczęli to
tak skupiają się na usuwaniu białych
siłą może się stać kino w nieudol-
polskim filmoznawcą i profesorem
z równym zrozumieniem oglądać se-
pokazywać.
plam w historii, że mniejszą uwagę
nych, nie odpowiedzialnych lub złych
Uniwersytetu Jagiellońskiego w Kra-
riale o treściach propagandowych, a
Nie można było najważniejszych
przywiązują do spełniania pięciu po-
rękach.
kowie. Specjalizuje się w historii fil-
jednocześnie czytać książki o zbrod-
kwestii nazwać po imieniu ponieważ
mu polskiego oraz w historii kinema-
ni katyńskiej czy przygotowywać się
istniała konieczność liczenia się z
tografii europejskich, zwłaszcza kina
do oglądania filmów o Katyniu.
cenzurą. Należało więc szukać takich
Co można zobaczyć w weekend
francuskiego. Urodził się w rodzinie
Niemal wszystkie przymioty le-
rozwiązań fabularnych, artystycz-
pochodzącej ze Lwowa. Witając
gendarnych dzieł Szkoły Polskiej
nych, konstrukcyjnych, narracyjnych,
słuchaczy ze wzruszeniem podkre-
wiążą się z wyjątkowością czasu, w
które wymuszały jednoznaczny od-
ślił, iż możliwość przemawiania do
którym powstawały i są nie do od-
biór dzieł, ale zapewniały zbiorowe
studentów lwowskiego uniwersytetu
tworzenia w warunkach pełnej wol-
poczucie pamięci i identyfikacji na
jest dla niego zaszczytem.
ności. Teraz już kino nie musi brać
widowni. Był to język ezopowy.
na siebie funkcji organizatora spo-
Filmowcy odczuwali wagę swojej
łecznej debaty. Od tego jest Sejm,
roli, która nie daje się sprowadzić do
„Najnowsze filmy polskie
media, instytucje demokratycznego
zwyczajowo przysługującej tej pro-
wobec tradycji rodzimego
państwa. Kino nie musi liczyć się z
fesji funkcji dostarczycieli masowej
kina”
Prof. Lubelski zaproponował by
cenzurą ani stosować zabiegów ję-
rozrywki. Wyjątkowo utalentowani
przyjrzeć się funkcji, jaką pełnią po-
zyka ezopowego. Ale musi zabiegać
reżyserzy, w połączeniu z czołowy-
wstające obecnie w Polsce filmy o
w nowy sposób o środki na swoją
mi pisarzami swojej generacji i świet-
tematyce historycznej, w porównaniu
produkcję żeby zagwarantować wi-
nymi artystami, mieli poczucie misji.
z funkcją, jaką pełniły w okresie PRL
dzowi atrakcyjność.
Wspólnota na widowni była rezultatem
-u. Funkcją najistotniejszą, którą kino
Istnieje stały paradoks polskie-
wcześniejszej wspólnoty artystów.
polskie powinno pełnić – jest „dostar-
go kina o najnowszej historii. Wy-
Poprzez nawiązanie do ukrytej
czanie pamięci”, a poprzez pamięć –
korzystuje nie tylko warunki pełnej
symboliki, obsadę, w gruncie rzeczy
świadomości narodowej.
wolności, ale w większości też nowe
dając wolność odbiorcy, filmowcy na-
W II połowie lat 50. system poli-
możliwości produkcyjne zapewnione
ciskali pewną strunę, co zapewniało
tyczny w Polsce pozbywał się cech
przez obowiązującą obecnie usta-
siłę narracji tożsamościowej. Składa-
totalitarnych. Filmy Szkoły Polskiej z
wę o kinematografii, zapewniającą
ło się to w konsekwencji na poczucie
lat 1956-62 najskuteczniej dostarczyły
znaczne środki na produkcję filmów.
tragizmu. Konstrukcja artystyczna
narodowej wspólnocie narracji tożsa-
Z tych środków Polski Instytut Sztu-
„Popiołu i diamentu” i „Kanału” Waj-
mościowej. Pełniły funkcję istotniejszą
ki Filmowej przeznacza środki na
dy czy „Eroici” Munka sprawia, że
od tej, którą normalnie przypisujemy
realizację poszczególnych filmów.
odczuwało się bezalternatywność tej
kinu – rozrywkowej czy wypełnienia
A to już jest delikatnym wdrożeniem
sytuacji, a to zapewnia i oczyszcze-
wolnego czasu. Wbrew polityce pań-
polityki pamięci. „Katyń” Andrzeja
nie duchowe. Odbiorca ma poczucie
stwa, pozwoliły ówczesnym Polakom
Wajdy, „Popiełuszko. Wolność jest
przynależności do pewnej wspólnoty.
poczuć się wspólnotą narodową, a
w nas” Rafała Wieczyńskiego, „Ge-
Zbiorowy nadawca tych dzieł brał pod
seanse, podczas których te filmy wy-
nerał Nil” Ryszarda Bugajskiego czy
uwagę całą komplikację polityczną w
świetlano, odgrywały rolę zbliżoną do
„80 milionów” Waldemara Krzystka
PRL-u i zapraszał odbiorców do dia-
zbiorowej psychoterapii.
to typowe filmy tworzące kino pa-
logu na jej temat. Nadawcy nie mieli
Filmy Szkoły Polskiej mogły
mięci narodowej, zbieżne z celami
do końca czystego sumienia. Zdawali
zmienić bieg historii, zbliżały bowiem
polskiej polityki historycznej.
sobie sprawę z konieczności kompro-
widownię do poczucia wolności i przy-
Lech Nijakowski w książce „Pol-
misów. Podobnie nieczyste sumienie,
pominały jej o korzeniach. Świetnym
ska polityka pamięci” wyodrębnił
poczucie dwuznaczności, mieli od-
przykładem tej wyjątkowej funkcji są
sześć zasad, które powinna realizo-
biorcy. Ale niezależnie od niej, tragizm
filmy Andrzeja Wajdy, Andrzeja Mun-
wać wartościowa i skuteczna polityka
zapewnia czystość, która ocala – daje
ka, Kazimierza Kuca, Stanisława
pamięci. Na ich podstawie Tadeusz
nadzieję na przyszłość.
Lenartowicza, Wojciecha Hasa, Ta-
Lubelski wywodzi pytania, które warto
Wraz z upływem dekad i przyro-
deusza Konwickiego czy Jerzego Ka-
zadawać powstającym w warunkach
stemdoświadczeńsytuacjazmierzała
walerowicza. Można mówić o trzech
wolności filmom zapewniającym cią-
do większej jednoznaczności autor-
przyczynach tej wyjątkowości:
głość pamięci narodowej. A więc py-
skich postaw. Z filmami Szkoły Pol-
Wszystkie te filmy opowiadały
tamy: Czy proponowane zmiany pa-
skiej z okresu PRL Tadeusz Lubelski
o ważnych wydarzeniach z najnow-
mięci historycznej są zgodne z ustale-
zestawia współczesne polskie filmy o
szej historii Polski, głównie z okresu
niami uczonych dążących do prawdy
tematyce historycznej, wśród których
II wojny światowej. W sposób nowy,
bezinteresownie, poza wymaganiami
jest grupa szczególnie nastawionych
odmienny od oficjalnej wykładni,
bieżącej polityki; Czy uwzględniają
na ocalanie i współtworzenie pamię-
opowiadały o Powstaniu Warszaw-
regionalne i grupowe zróżnicowanie
ci zbiorowej. Przemysław Czapliński