img
10
Przegląd wydarzeń
16–29 października 2012 nr 19 (167) * Kurier Galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Nauczanie języka polskiego
Refleksje po spotkaniu
w Kamieńcu Podolskim
Katedra Filologii Polskiej Narodowego Uniwersytetu Lwowskiego im. Iwana
Franki wspólnie z krakowską Szkołą Języków Obcych „Glossa” organizowała
W dniach 5 i 6 października 2012 roku we
szkolenie nauczycieli języka polskiego ze Lwowa i innych miejscowości Ukrainy
Zachodniej. Szkolenie połączono z praktyczną prezentacją nowych podręczników wschodniej stolicy Kresów odbyła się konferencja
poświęcona obchodom XX-lecia działalności
„Polski. Krok po kroku” do nauczania języka polskiego jako obcego.
Federacji Organizacji Polskich na Ukrainie.
juRij sMiRNOw
tekst i zdjęcia
doświadczenie zdobywamy w prze-
HElENa PsZENEcZNiuk
zwyciężaniu trudności, przeszkód i o
Szkolenie prowadzili Iwona Stem-
wizyt.net
pek, dyrektor ds. metodycznych Szkoły
tym trzeba było mówić na konferencji
„Glossa”, a jednocześnie współau-
Organizatorom, a szczególne pani
– o swoim żywym zaangażowaniu.
torka i redaktor podręcznika oraz
prezes – Emilii Chmielowej, należą się
Nad czym pracowaliśmy, co udaje się
jej mąż, Tomasz Stempek, fizyk z wy-
ogromne podziękowania za wspania-
czy nie udaje się, jakie przeszkody
kształcenia i twórca koncepcji i portalu
le przygotowane spotkanie. Delegaci
mamy ze strony ukraińskiego prawa
edukacyjnego e-polish.eu. Jak zazna-
poszczególnych stowarzyszeń pol-
i władz, jak rozwiązywać te proble-
czył Tomasz Stempek: „portal e-polish.
skich przygotowali referaty na temat
my. To spotkanie powinno było stać
eu – to rozwiązanie unikalne nie tylko
iwona stempek
działalności swych organizacji w mi-
się wymianą doświadczeń w działal-
w zakresie nauczania języka polskie-
nionym dwudziestoleciu. Konferen-
ności, łączącej Polaków na Ukrainie.
go, lecz także w nauczaniu języków
cja rozpoczęła się od uroczystego
Ale tutaj potrzebna jest szczerość
obcych w ogóle. Najważniejsze ele-
powitania uczestników. Następnie
i otwartość. Jeżeli będziemy zajmo-
menty platformy to multimedialny
kurs języka polskiego, lekcje indywi-
zaproszeni goście kolejnie wygłaszali
wać się tylko wysławianiem swoich
dualne on-line i baza materiałów dla
referaty po których odbyła się dysku-
osiągnięć – to i nadal zostaniemy
lektorów”.
sja panelowa. Pani Emilia Chmielowa
każdy na swoim, tak jak nie ma po-
W bazie znajduje się, między
wygłosiła referat, w którym streściła
między nami szczerości, która łączy.
innymi, najnowszy i niezwykle no-
cele powstania i działalności sto-
Chociaż i nazywamy się Polonią czy
woczesny podręcznik do nauki pol-
warzyszeń polskich działających na
rodowitymi Polakami ale żyjemy we-
skiego – „Polski. Krok po kroku”, a
przywitał on wszystkich entuzjastów
Ukrainie w ramach FOPnU. Podkre-
dług radzieckich zasad: robimy zebra-
także różnorodne materiały, które
rozpowszechniania i pielęgnowania
śliła w swoim wystąpieniu znaczenie
nie, na którym każdy przechwala się
mogą być uzupełnieniem do innych
języka polskiego, polskich książek
współpracy polskich organizacji dla
własnymi sukcesami, schlebiając tym,
podręczników. Wszystkie materiały
i polskiej kultury.
utrzymania dobrych relacji pomiędzy
kto może być w czymś pożyteczny, a
posiadają atrakcyjną szatę graficz-
Warto podkreślić, że zajęcia prak-
ałła krawczuk
narodami ukraińskim i polskim.
całkiem inaczej myśląc, odczuwając
ną i zostały przetestowane podczas
tyczne były bezpłatne, zaś każdy z
ale mówimy z nimi tylko po polsku. Ta
zajęć w międzynarodowych grupach.
obecnych nauczycieli dostał możliwość
Obecna na spotkaniu przewod-
i mówiąc w innym środowisku...
książka nie jest adresowana do kon-
Seria podręczników „Polski. Krok po
zakupu nowych podręczników, testo-
nicząca wydziału oświaty miasta
To, co usłyszałam w wystąpie-
kretnej narodowości, tylko do całego
kroku” powstała właśnie jako podsu-
wego dostępu do platformy e-polish.
Kamienic Podolski Ołena Pronozuk
niach prezesów – nie było ciekawe.
świata. Pierwszą książkę pisaliśmy
mowanie wieloletniej pracy praktycz-
eu, otrzymał też materiały szkolenio-
życzyła wszystkim zebranym sukce-
To głównie oczekiwania na dotacje
we czterech, ale było bardzo ciężko,
nej i dydaktycznej Iwony Stempek i jej
we. Ponadto każda z uczelni czy szkół,
było dużo dyskusji. Każdy miał swoją
kolegów w Szkole Języków Obcych
uczestnicząca w spotkaniu, otrzymała
koncepcję. Dlatego drugą pisaliśmy
„Glossa”. Autorka napisała już dwa
bezpłatny egzemplarz podręcznika.
już we dwoje. Tomasz jest fizykiem –
podręczniki z tej serii i można do-
Na zakończenie szkolenia pani
on robił tylko stronę informacyjną.”
myślić się, że powstaną też kolejne.
Iwona Stempek powiedziała czytel-
Organizator szkolenia we Lwo-
Prezentując książkę, Iwona Stempek
nikom Kuriera Galicyjskiego: „Inicja-
wie dr Ałła Krawczuk powiedziała,
powiedziała, że jest to absolutnie
tywa organizacji takich spotkań z na-
że postanowiła na tak ciekawe i no-
nowa koncepcja w nauczaniu języka
uczycielami języka polskiego za gra-
woczesne spotkanie metodyczne za-
polskiego dla obcokrajowców.
nicami kraju generalnie jest naszą,
prosić też studentów z 4–5. roku filo-
Pod wieloma względami jest to
czyli kierownictwa Szkoły „Glossa”.
logii polskiej. Przybyli też nauczyciele
książka wyjątkowa na rynku pod-
Takie szkolenie przeprowadziliśmy
języka polskiego ze szkół polskich ze
ręczników. Jest ona napisana tylko
już na Uniwersytecie w Łucku i bar-
Lwowa i okolic, także z obwodu wo-
łyńskiego i tarnopolskiego, jak rów-
sów w ich działalności, podkreśliła
ze strony państwa polskiego. Nieraz
nież nauczyciele szkół ukraińskich,
swoje osobiste wsparcie dla polsko-
można było usłyszeć frazy, że w tym
gdzie jest wykładany język polski.
ukraińskiej współpracy, polegające
roku ktoś nie otrzymał pieniędzy i to
Przeważnie są to absolwenci Kate-
na wprowadzeniu języka polskiego
było tak tragiczne, że aż chciało się
dry Filologii Polskiej Uniwersytetu
do szkolnych programów nauczania
śmiać. Miałam takie odczucie, że je-
Lwowskiego. Jedną z nich jest Olga
w mieście. Przykładem takiej udanej
stem obecna na cmentarzu, a nie na
Łys, która była na podobnym szkole-
niu w Łucku i podała, razem ze swoją
współpracy jest szkoła nr 13, której
nowoczesnej konferencji podsumo-
koleżanką Julią Buj, myśl organizacji
dyrektor Walentyn Kiszko zainicjo-
wującej XX-lecie ogromnej społecz-
takiego spotkania we Lwowie. Pod-
wał wprowadzenie języka polskiego
nej organizacji.
ręcznik „Polska. Krok po kroku” jest
po polsku, gdyż taka metoda przeka-
dzo podobało się ono uczestnikom.
w niektórych klasach.
Ale warto wspomnieć o dwóch
uniwersalny i przydatny do naucza-
zywania materiału przynosi najlepsze
Jeżeli chodzi o podręczniki, to przez
Tematy, omawiane na konferen-
dobrych bijących żywą energią refe-
nia języka polskiego na uniwersyte-
efekty. Ćwiczenia, dialogi, tabele gra-
17 lat uczyłam języka polskiego i te
cji, były dość aktualne, potrzebujące
ratach, których wszyscy słuchali w
cie, w szkole czy też na rozmaitych
matyczne są tak przygotowane, że
problemy są mi dobrze znane. Dlate-
dalszej kontynuacji w realnym życiu.
ciszy, nikomu nie było nudno, nikt nie
kursach językowych. Książka ta jest
student nie potrzebuje komentarza
go odważyłam się napisać podręcz-
Ale odniosłam wrażenie, że w więk-
patrzył na zegarek, nie sprawdzał ile
ułożona w formie bardzo atrakcyjnej i
w swoim języku. Atutem książki jest
nik. Nauczanie języka polskiego w
szości to były próby przedstawienia
występujący potracił czasu na wystą-
lekkiej do przyswojenia. Atrakcyjność
bogactwo słów i zwrotów, także tych
Polsce było przez wiele lat traktowa-
i pochwalenia się każdego swoją
pienie. To referaty profesora Siergija
podręcznika jest w jego komunika-
z języka codziennego. Materiał gra-
ne po macoszemu. Mamy dużo ma-
organizację z osobna – ile zrobili-
Tkaczenki z Tarnopola i prezesa win-
cyjności – wychodzi on poza granice
matyczny jest zawsze wprowadzany
teriałów z nauczania języków angiel-
klasy, można uczyć się w domu. Bar-
w kontekście sytuacji komunikacyj-
skiego, niemieckiego i innych, ale nie
śmy, jakimi zuchami jesteśmy, jak
nickiej miejskiej organizacji Konfede-
dzo atrakcyjne jest połączenie książki
nych. Również podręcznik obfituje
polskiego. Postanowiłam więc wydać
wszystko u nas dobrze. Ludzie jak
racji Polaków Podola Jana Glińczew-
z ogromną przestrzenią informacyjną
w materiały audio do odsłuchiwania.
podręcznik łatwy w nauczaniu, łatwy
gdyby bali się przyznać do istnienia
skiego. Referaty były o realnej pracy
w Internecie na platformie, która zo-
Nagrane są nie tylko wszystkie dia-
dla studentów i nauczycieli. Zawsze
prawdziwych problemów. Czy bali się
z jej trudnościami, zwycięstwami,
stała zaprezentowana przez Toma-
logi, ale też część ćwiczeń. Książka
byłam zafascynowana uczeniem
wypaść na słabeuszy, czy to stare
niepowodzeniami, o tym, co jeszcze
sza Stempka. Ludzie, przeszkoleni
idealnie nadaje się zarówno do pracy
języków obcych. Wydaliśmy pod-
radzieckie „pryncypy” – że trzeba
trzeba zrobić, co bardzo boli i sumie-
na takim kursie, maja łatwy dostęp
z nauczycielem w grupie, jak i samo-
ręczniki własnym nakładem z dofi-
udawać, że problemów nie mamy
nie nie uspokoi się, póki tej sprawy
do dalszego doskonalenia, do zajęć
dzielnej nauki języka.
nansowaniem ze środków unijnych.
i idziemy pewnie naprzód. Czasem
nie doprowadzisz do końca. Takie
z pomocą już z góry przygotowanych
Na szkolenie we Lwowie przyby-
Nasz podręcznik uznano jednym z
to wszystko wyglądało dość smut-
myślenie i stan świadomości pod-
materiałów na portalu.
ło około 50 osób – nauczycieli języka
najlepszych projektów 2009 roku.
no... Chociaż oczywiście – w ciągu
noszą człowieka nad konsumpcyjną
Należy tu podkreślić olbrzymie
polskiego, wykładowców i studentów
Tych projektów było bardzo dużo, ale
20 lat pracy wszyscy mieliśmy osią-
świadomością prostego „użytkowni-
zainteresowanie wszystkich obec-
filologii polskiej Uniwersytetu. Wzoro-
wybrano najbardziej innowacyjne. Do
nych szkoleniem, które prezentowało
wa organizacja zajęć pozwoliła pra-
nas do Krakowa, do Szkoły „Glossa”
gnięcia, a czy może być inaczej?
ka” i kieruje go w przyszłość.
najwyższy poziom zawodowy. Me-
cować bardzo intensywnie przez cały
przyjeżdżają ludzie z całego świata.
Praca na rzecz krzewienia pol-
Kto niczego nie robił czy robił za
todyka nauczania języka polskiego
dzień, tylko z krótką przerwą. Wielka
Uczą się języka polskiego przez 2-3
skości – to działalność altruistyczna.
mało, został „poza kadrem”, zajmując
jako obcego jest na tyle uniwersalna,
w tym zasługa dr Ałły Krawczuk z Ka-
tygodnie. Są studenci z Ukrainy, Ro-
Nikt ci za to nie płaci, jest tylko jedna
się innymi sprawami, to – osobisty
że w taki sposób można organizować
tedry Filologii Polskiej Uniwersytetu
sji. Poznają nie tylko język polski, ale
nagroda – satysfakcja, czyste sumie-
wybór każdego.
nauczanie każdego języka obcego.
Lwowskiego. Na spotkanie z nauczy-
też i kulturę polską. Prowadzimy za-
nie oraz poczucie dobrze wykonanej
Zebraliśmy się przecież nie dla
Warto by na przykład organizować
cielami przybył też konsul Marian
jęcia bardzo intensywnie na każdym
roboty...
chwalenia się, a dlatego, żeby po-
nauczanie według tej metodyki języ-
Orlikowski z konsulatu generalnego
poziomie znajomości języka. Więk-
dzielić się swoim doświadczeniem. A
ka ukraińskiego dla obcokrajowców.
RP we Lwowie. Niezwykle ciepło
kg
szość grup jest międzynarodowych,