img
19
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 14 grudnia 2012–14 stycznia 2013 nr 23-24 (171-172)
koncert polskiej pieśni i muzyki kameralnej we lwowie
7 grudnia w sali Konserwatorium Lwowskiego odbył się koncert polskiej pieśni i muzyki kameralnej, który został zorganizo-
wany przez Konsulat Generalny RP we Lwowie. Tego rodzaju tematyczny koncert, poświęcony twórczości polskich kompo-
zytorów związanych ze Lwowem, zorganizowany został przez Konsulat (wcześniej także przy współudziale Stowarzyszenia
„Wspólnota Polska”) już 3 rok z rzędu, począwszy od Roku Chopinowskiego 2010. Impreza wzbudziła znaczne zaintereso-
wania publiczności. Sala była wypełniona po brzegi. Publiczność entuzjastycznie przywitała warszawskich artystów.
architekt Teodor Talowski umieścił
JURIJ SmIRNoW
fragment zapisu nutowego jego
tekst i zdjęcia
pieśni na fasadzie kamienicy przy
ul. Retoryka w Krakowie – o czym
Także w tym roku zabrzmia-
przypomniał Michał Piekarski, zaś
ły utwory polskich kompozytorów
nagrobek kompozytora na Cmenta-
związanych ze Lwowem. Pomimo
rzu Łyczakowskim jest udekorowa-
widniejących w programie nazwisk
ny pieśnią „Ach, zejdź do gondo-
kompozytorów – znanych już z po-
li…”. Witold Żołądkiewicz wspaniale
przednich tego rodzaju koncertów –
wykonał pieśni Jana Galla, oczywi-
usłyszeliśmy kompozycje nowe, nie
ście o miłości. Wszystkich zachwy-
prezentowane w latach ubiegłych.
ciła melodia „Dziewczę z buzią jak
Współorganizatorem i prowadzą-
malina, twoje oczy gwiazdy dwie,
cym koncert był Michał Piekarski,
opętałaś myśli me…”.
absolwent muzykologii UW. Nie
Na zakończenie koncertu Doro-
tylko prowadzi on badania nauko-
ta Lachowicz i Witold Żołądkiewicz
we nad twórczością kompozytorów
w duecie wykonali pieśń skompo-
lwowskich, lecz też stara się prak-
nowaną przez Władysława Wsze-
tycznie zaprezentować ich dorobek
laczyńskiego, wykładowcę konser-
twórczy, często zapomniany. Wspa-
watorium we Lwowie i założyciela
niale wygląda idea przedstawienia
Towarzystwa Muzycznego w Tarno-
tych utworów właśnie we Lwowie,
polu.
gdzie kiedyś były skomponowane
Wśród publiczności nie zbrakło
i cieszyły się uznaniem publiczno-
Zespół artystów z Warszawy: Witold Żołądkiewicz, Gabriela Machowska-Kopietz, Dorota
wykładowców Lwowskiej Akademii
ści. Michał Piekarski już od kilku lat
Lachowicz, Anna Gut i Michał Piekarski
Muzycznej oraz studentów. Wśród
przywozi do Lwowa grupę młodych
obecnych znaleźli się także przed-
utalentowanych wykonawców, ab-
szą obecność – jak Karol Kurpiński i
się przede wszystkim bujnością i
solwentów Akademii Muzycznej im.
Jan Gall. Zabrzmiały dzieła fortepia-
łatwością inwencji melodycznej oraz
Fryderyka Chopina w Warszawie.
nowe, pieśni oraz koncert i serenada
prostotą formy”. Tematykę polską,
Tym razem do Lwowa przyjechały
na klarnet. Piękna, klasyczna i ro-
patriotyczną umiał połączyć z wpły-
Gabriela Machowska-Kopietz – for-
mantyczna muzyka. Na wstępie Mi-
wami muzyki włoskiej, zwłaszcza
tepian; soliści Warszawskiej Opery
chał Piekarski zaznaczył, że dzisiej-
uwielbianego przezeń Rossiniego.
Kameralnej: Dorota Lachowicz –
szy koncert ma charakter typowy dla
Podczas koncertu artyści zaprezen-
mezzosopran i Witold Żołądkiewicz
koncertów salonowych, które były
towali publiczności lwowskiej tylko I
– baryton; Anna Gut – klarnet. W
popularne we Lwowie od XIX wieku i
część koncertu, bowiem dwie inne
tym roku (jak i w ubiegłym) Konsulat
do początku II wojny światowej.
do naszych dni nie zachowały się.
Generalny RP we Lwowie zorgani-
Pierwszym utworem był koncert
Silne wrażenie sprawiła na obecnych
zował artystom też występ w filhar-
B-dur na klarnet Karola Kurpińskie-
Anna Gut. Nie jest sprawą łatwą
monii w Czerniowcach.
go, który też przez kilka lat pracował
grać na takim instrumencie jak klar-
Michał Piekarski jest znany z
we Lwowie. Znaczny wpływ na twór-
net. Artystka zaś podbiła naprawdę
fascynacji muzyką Chopina i jego
czość Kurpińskiego miała opera nie-
serca wdzięcznych słuchaczy.
uczniów. Właśnie we Lwowie, dzię-
miecka i włoska. Już od 12 roku życia
Karol Mikuli (1819-1897) urodził
ki długoletniej działalności Karola
pełnił funkcję organisty w kościele.
się w Czerniowcach, był uczniem
Mikulego, ucznia Chopina, tradycje
Chopina i przez wiele lat pracował
we Lwowie. W jego twórczości tra-
dycje chopinowskie krzyżowały się z
Organizator koncertu Michał Piekarski (od lewej) i Zbi-
tradycjami romantyzmu niemieckie-
gniew Chrzanowski
go i muzyki rumuńskiej. Mikuli był z
stawiciele duchowieństwa, pracow-
z uczuciem, demonstrując nie tylko
pochodzenia Ormianinem. Wybrane
nicy Konsulatu – konsul Jacek Żur,
wspaniałe umiejętności wokalne, lecz
utwory zaprezentowały bogactwo in-
przedstawiciele konsulatu Fede-
też talent dramatyczny. Układając
tencji twórczych kompozytora. Cztery
racji Rosyjskiej, aktorzy Polskie-
program koncertu, Michał Piekarski
pieśni w języku niemieckim wykonał
go Teatru Ludowego, słuchacze
wybrał utwory, które podkreślają wa-
Witold Żołądkiewicz. Okrasą koncer-
Uniwersytetu III Wieku, byli człon-
lory artystyczne i możliwości głosowe
tu była jednak Serenada As-dur, op.
kowie TKPZL z prezesem Emilem
wykonawczyni. Trudno opisać okla-
22 na klarnet i fortepian w wykona-
Legowiczem.
ski, którymi dziękowano za wspaniałe
niu Anny Gut i Gabrieli Machowskiej-
Publiczność na stojąco dzię-
wykonanie.
Kopietz. Przepiękne dźwięki muzyki
kowała wykonawcom za piękny
Pieśni Niewiadomskiego wyko-
zapraszały wszystkich do tańca i
koncert. Oklaskom nie było końca.
nał także baryton Witold Żołądkie-
śpiewu razem z artystkami. Klarnet
Oczekujemy na nowe spotkania z
wicz. Tego artystę zna już dobrze
opowiadał o wiośnie i szczęściu,
warszawskimi artystami.
lwowska publiczność. W naszym
o ludzkich marzeniach… Zebrani
Serenada w wykonaniu młodych artystów
Artyści warszawscy z tym pro-
mieście wystąpił już po raz kolejny.
oklaskami dziękowali młodym wy-
gramem koncertowym wyruszyli
Jego czysty silny głos zadziwia, jako
konawczyniom. Była to prawdziwa
chopinowskie rozkwitły i dały obfity
następnego dnia na występy do ro-
wykonawca pieśni jest dość statycz-
koronacja koncertu.
Jako muzyk był prawie zupełnym sa-
plon kilku pokoleniom kompozytorów
dzinnego miasta Karola Mikulego –
ny.
Cztery pieśni Stanisława Niewia-
moukiem. Ten fakt nie przeszkodził
i wykonawców. Nic dziwnego, że w
Czerniowiec. Oczekiwali spotkania
We Lwowie, obok Niewiadom-
domskiego wykonała Dorota Lacho-
stać się z czasem wziętym kompo-
programie koncertu były utwory wła-
z wymagającą publicznością, a jest
skiego, bardzo popularnym kompo-
wicz. Niewiadomski był uczniem Ka-
zytorem, autorem m.in. oper histo-
śnie tych kompozytorów: Karola Mi-
to już ich druga wizyta w tym mie-
zytorem był Jan Gall (1856-1912),
rola Mikulego. Był znany we Lwowie
rycznych „Jadwiga” (1814) i „Krako-
kulego i Stanisława Niewiadomskie-
ście. Nowe pozycje z twórczości ich
długoletni kierownik zasłużonego
jako autor bardzo popularnych pieśni
wiacy i górale” (1816). Był również
go. Znalazły się także utwory kom-
wielkiego rodaka zabrzmią znów na
chóru „Echo”. Jego pieśni były w
do słów Adana Mickiewicza, Marii
dyrygentem oraz kierownikiem mu-
pozytorów, którzy choć nie kształcili
jego ojczystej ziemi.
owym czasie prawdziwymi przebo-
Konopnickiej i innych znanych po-
zycznym Opery Warszawskiej. Jak
się we Lwowie, jednak zaznaczyli w
jami. Niektóre z nich uwiecznione są
etów polskich. Liryczne pieśni, oczy-
pisał krytyk teatralny Józef Kański:
kg
tym mieście swoją dłuższą lub krót-
nawet w kamieniu – znany lwowski
wiście o miłości, artystka wykonała
„Twórczość Kurpińskiego odznacza