img
16
III Polska Wiosna Teatralna
30 kwietnia–16 maja 2013 nr 8 (180) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Wesoły kapelusz Życie w pułapkach miłości
słomkowy
Życie zastawia na nas różne pułapki. Miłosne również. Takie
historie z życia wzięte przedstawił we Lwowie Polski Teatr
z Wilna podczas tegorocznej Wiosny Teatralnej.
Tradycyjnie na przełomie kwietnia i maja lwowianie
mają możliwość obejrzenia spektakli festiwalowych
krZySZtOF SZyMaŃSki
„Polskiej Wiosny Teatralnej”, organizatorem której –
tekst
niezmiennie juz po raz trzeci – jest Konsulat Generalny
DanUta GreSZCZUk,
krZySZtOF SZyMaŃSki
RP we Lwowie. W tym roku na kwietniowy weekend
zdjęcia
teatralny złożyły się występy polskich teatrów z Wilna,
Sztuka „Pułapki miłości” autor-
Czech i Lwowa.
stwa Inki Dowlasz, w reżyserii autor-
ki, jest jak samo życie. Akcja może
toczyć się w Wilnie, Warszawie,
Nowym Jorku czy Lwowie. Wciąż
zderzamy się historiami podobnymi
do takiej jak ta: niemłody naukowiec,
o niespełnionych ambicjach, nie bar-
dzo szczęśliwy w życiu rodzinnym,
opiekujący się niepełnosprawną sio-
strą i młoda artystka z dzieckiem, wy-
najmująca mieszkanie u młodzieńca
z babcią. Tych dwoje ludzi coś połą-
czyło. Czy było to głębokie uczucie,
czy tylko przelotne zauroczenie? Na
to musimy odpowiedzieć sobie sami.
Może się zdawać, że osoby doro-
słe, doświadczone życiem powinny
bardziej rozważnie podchodzić do
sytuacji, podejmować przemyślane
eUGeniUSZ SałO
tycznego kapelusza. Tracąc wszelką
decyzje, bardziej odpowiedzialne.
nadzieję wraca do domu i znajduje
tekst i zdjęcia
Niepełnosprawna siostra głównego
wśród prezentów weselnych słomiany
bohatera i synek artystki okazują
Jako pierwszy 19 kwietnia br. wy-
kapelusz. Kiedy wszystko wreszcie
się być najbardziej rozważnymi oso-
stąpił Zespół Teatralny im. Jerzego
kończy się szczęśliwie, koń pojawia
bami. To oni uczą życia swoich tak
Cienciały MK PZKO Wędrynia, który
się ponownie i znów demonstracyjnie
zwanych „opiekunów”. Synek artystki
przywiózł do Lwowa z Czech „Słom-
zjada kapelusz.
jest bardziej dojrzały niż jego matka.
kowy kapelusz” – francuski wodewil
Spektakl w wykonaniu Polaków
Eugene a Labiche a w tłumaczeniu
z Czech zauroczył widzów lekko-
nych zawodach. Przewinęło się ich
Natomiast niepełnosprawna siostra
Wydziału Reżyserii Dramatu PWST
Juliana Tuwima. – W tym roku mamy
ścią, zabawnymi monologami, wyni-
przez scenę Teatru Polskiego ponad
spogląda na historię romansu brata
w Krakowie oraz Wydziału Psycho-
rok Juliana Tuwima i właśnie jego
kającymi z nieporozumień, grą słów
300 osób. Ich początkowa „zabawa
z boku i trafnie komentuje całą sytu-
logii UJ, jest doktorem sztuki teatral-
tłumaczenie przypadło mi do gustu
i komentarzami muzycznymi. Każdy
w teatr” zaowocowała dziesiątkami
ację. Chce żyć normalnie, kochać jak
nej PWST. Urodziła się w Szczecinie
– wyjaśniał w rozmowie po spektaklu
z aktorów tworząc rolę zbudował
lat owocnej działalności, prawie 60.
wszystkie kobiety, mieć dzieci – zmu-
w rodzinie z kresowym rodowo-
kierownik teatru Janusz Ondraszek.
„swój” typ, który wnosił do całości
przedstawieniami i inscenizacjami,
sza do zastanowienia się nad zaist-
dem. Współpracowała z teatrami w
Historycy teatru mówią, że pre-
różnorodność i wiarygodność. Na
zakończonymi sukcesami scenicz-
niałą sytuacją inne osoby, które mają
Rzeszowie, Szczecinie, Krakowie,
miera „Słomkowego kapelusza” była
osobne wyróżnienie zasługuje kom-
nymi. Pierwszym kierownikiem arty-
podjąć decyzję. Jest jeszcze sąsiad-
Katowicach i Nowej Hucie. Jest wy-
podobno „najgłośniejszym wybu-
pletnie głuchy wujaszek Vezinet.
stycznym była Irena Rymowicz, a w
ka z pieskiem, która pojawia się w
kładowcą teatrologii na UJ, prowa-
chem śmiechu w XIX wieku”. I nie ma
Zespół ze Śląska Cieszyńskiego
ostatnich latach Teatr Polski prowadzi
najbardziej dramatycznych momen-
dzi studia i seminaria teatralne. Jak
się czemu dziwić, bo nadal ludzkość
obchodzi w tym roku 110. rocznicę
Irena Litwinowicz. Teatr przyjechał do
tach i zawraca głowę swoją suczką.
sama powiedziała w wywiadzie: „Tak
interesują tematy wierności i zdrady,
istnienia. Spotkania teatralne miło-
miłości i wyrozumiałości, szczegól-
śników teatru odbywają się w Czy-
Lwowa po długiej przerwie i sztuką
Jest osobą głęboko nieszczęśliwą
to z (…) obserwacji, zdziwień, a także
nie, kiedy wszystko przeplecione zo-
telni Biblioteki w Wędryni. Aktorzy w
„Pułapki miłości“ podbił serca lwow-
i samotną, dla której pies jest jedyną
zachwytu i wyobraźni powstały „Pu-
skiej publiczności.
radością.
łapki miłości”.
Premiera spektaklu Inki Dowlasz
Lwowska publiczność wsłuchi-
Polski Teatr w Wilnie działa już
odbyła się 30 września 2012 r. w
wała się w melodyjny język, tak cha-
prawie 50 lat. Powstał w 1965 roku
Domu Kultury Polskiej w Wilnie i tą
rakterystyczny dla polszczyzny na
i po raz pierwszy zaprezentował
sztuką uczczono również 4 stycznia
Litwie, śledziła losy bohaterów i re-
się wileńskiej publiczności sztuką
2013 r. stulecie Teatru na Puhulance
agowała brawami na akcję toczącą
Aleksandra Fredry „Damy i huzary”.
(obecnie Rosyjski Teatr Dramatycz-
się na scenie, a na zakończenie go-
Sztuka została przyjęta bardzo cie-
ny) w Wilnie, gdzie w latach 1925-
rąco dziękowała za przeżyte chwile.
pło, co zmobilizowało artystów do
1929 działał zespół Reduta Juliusza
Autorka i zarazem reżyser spek-
dalszej pracy. Aktorami w teatrze są
Osterwy.
taklu Inka Dowlasz jest absolwentką
amatorzy w różnym wieku i o róż-
staje szybką akcją i wesołą zabawą.
wieku od 15 do 60 lat stanowią około
Taki właśnie spektakl zaprezentował
trzydziestoosobowy zespół. Bogata
lwowskiej publiczności Zespół Te-
historia teatru z Wędryni udokumen-
atralny z Wędryni.
towana została w pracy „Melpomeny
Akcja francuskiego wodewilu
Wędryńskiej przypadki“ – wydanej
toczy się wokół słomkowego ka-
dziesięć lat temu z okazji stulecia po-
pelusza, który zjadł koń. Intryga po-
wstania zespołu.
lega na tym, że kapelusz należy do
Janusz Ondraszek, kierownik
pewnej damy, zdradzającej swojego
zespołu mówił, że nie wybiera sztuk
zazdrosnego męża z młodym – i jak
specjalnie. – Po prostu chodziło
się okazuje – groźnym oficerem.
mi o to, żeby była sztuka, w której
Właściciel konia, mając na głowie
będzie zaangażowana wielka ilość
swoje wesele, musi znaleźć iden-
aktorów, żeby przedstawić lwowskiej
tyczny kapelusz, żeby uratować
publiczności cały zespół z szerokim
kochanków. I jak tu zrobić tak, żeby
spektrum kilku generacji. „Słomkowy
wilk był syty i owca cała?
kapelusz” to wesoły spektakl i już tra-
Główny bohater ugania po całym
dycją jest, że na takich jubileuszach
Paryżu w poszukiwaniu kapelusza,
prezentujemy sztuki wesołe, rado-
za nim podąża narzeczona, jej ojciec
sne, gdzie jest dużo piosenek.
i cała procesja weselnych gości. Pan
Na otwarciu festiwalu miłośni-
młody wpada w tarapaty i wykręca
ków teatru powitał konsul generalny
się z nich, ale nie może znaleźć iden-
RP we Lwowie Jarosław Drozd.