img
17
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 30 kwietnia–16 maja 2013 nr 8 (180)
Lwowska kartoteka Emigranci”
Historia wystawienia tej sztuki na lwowskiej scenie jest bardzo długa
we Lwowie
i zarazem pouczająca. Pomysł spektaklu zrodził się w roku 1981, ale
nie udało się go wtedy zrealizować. Lwowska publiczność mogła ocenić
spektakl dopiero 20 lat później, kiedy zmieniła się sytuacja polityczna, a
W niedzielę, 21 kwietnia br., w ostat-
w zespole pracowali aktorzy, którzy mogli unieść ciężar Różewiczowskie-
nim dniu festiwalu 3. Polska Wiosna
go tekstu. Wówczas reżyser postanowił powrócić do „Kartoteki. Podczas
Teatralna, na deskach Teatru Młodego
tegorocznego 3. Festiwalu „Polska Wiosna Teatralna”, Polski Teatr we
Widza we Lwowie, Polskie Studio Te-
Lwowie znów zaprezentował ten ważny tekst Tadeusza Różewicza.
atralne w Wilnie zaprezentowało dra-
eUGeniUSZ SałO
mat Sławomira Mrożka „Emigranci”.
tekst i zdjęcia
Sztukę wyreżyserował, jak również
Sam reżyser i odtwórca głównej
roli Zbigniew Chrzanowski uważa, że
wcielił się w rolę Intelektualisty –
było w tym coś w rodzaju przezna-
czenia i potwierdzenia przysłowia,
Sławomir Gaudyn.
że nie ma tego złego, co by na dobre
nie wyszło. – Teraz myślę: chyba do-
brze, że tak się stało. Bo „Kartoteka”
Publiczność lwowska sponta-
Maria BaSZa
zaczęła we mnie dojrzewać.
nicznie reagowała na dialogi i mi-
tekst i zdjęcie
W ciągu tych dwudziestu lat
strzowską grę aktorów, nie szczę-
miało miejsce wiele wydarzeń, które
Bohaterowie „Emigrantów” Sła-
dząc im gromkich braw. Sztuka,
pozwoliły Zbigniewowi Chrzanow-
womira Mrożka nie mają imion. Bo-
wystawiona przez Polskie Studio
skiemu jako aktorowi i reżyserowi,
hater XX, intelektualista, nie podej-
Teatralne w Wilnie nie tylko bawi,
przemyśleć i przepuścić przez sie-
mniej dramatyczny. Cała sztuka
młody reżyser przedstawił sztukę.
muje pracy fizycznej. Nie radzi sobie
ale także uczy.
bie tę sztukę.
nasączona jest ironią, a raczej sa-
Cała gra opierała się na dekonstruk-
sam ze sobą, ale próbuje kierować
W swoim dramacie Sławomir
Dramaturgia Różewicza zrodziła
moironią. To właśnie ona ratuje Bo-
cji: aktorzy biegali, wykrzykiwali ja-
życiem innych. Widzi w swoim współ-
Mrożek ukazuje poniżenie, jakie sta-
się z jego poezji, w których konkrety
hatera od nadmiernego zagłębienia
kieś wypowiedzi. Powtarzało się to
nabierają metaforycznej jakości. Au-
lokatorze przykład idealnego niewol-
je się udziałem uchodźców. Dramat
się w sobie samym, w własnej me-
w nieskończoność. Bo nie ma końca
tor tworzy model dramatu, jak sam
lancholii, bo życia nie można brać
bolesna pamięć, która może tylko
nika. Natomiast bohater AA, robot-
napisany przed prawie 40 laty jest
mówi, „otwartego”, który nie ma po-
zbyt poważnie, w przeciwnym ra-
powtarzać utrwalone kiedyś ujęcia.
nik, próbuje materialnie wykorzystać
nadal aktualny. Coraz więcej osób
czątku ani końca. Dramat, w którym
zie ryzykujemy utratę odczucia jak
Być może w różnej kolejności, ale z
inteligenta. Robotnik, w rolę którego
opuszcza ojczyznę, udając się za
nowa struktura niweczy tradycyjną.
powinno smakować. Osoby, które
tej samej kartoteki.
wcielił się Edward Kiejzik, jest prosty
chlebem, w poszukiwaniu szczęścia
w obyciu, trochę śmieszny i tragiczny
i wolności. Mrożek ukazuje, iż zarów-
zarazem. Marzy o domku z ogród-
no Intelektualista, jak i zwykły Robot-
kiem, o sielance z rodziną. Niestety
nik nie mogą się wyzwolić od stereo-
nic z tego nie wyszło, wszystko stracił
typów. Pod przykrywką beztroski czy
i nie widzi wyjścia z tej sytuacji.
też prymitywizmu nie potrafią ukryć
Inteligent mówi o przyszłości, o
bezradności, zagubienia i tęsknoty,
nadziei, o tym, że jakoś się wszyst-
chociażby za muchami, których nie
ko ułoży. Ale jego kolega śpi, już nie
ma na obczyźnie. Tragizm bohate-
słucha. Co zastanie po przebudze-
rów dramatu polega na niemożności
niu? Na to pytanie nie ma odpowie-
powrotu do kraju – czy to z powodów
dzi ani w dramacie Mrożka, ani w
finansowych, czy też też w obawie
spektaklu Gaudyna.
przed prześladowaniem.
W tekście mamy dużo przypadko-
wyciąga z pamięci nasz Bohater
O czym jest „Kartoteka” Zbi-
wej akcji, improwizacji, elementów,
przesuwają się jak w kalejdoskopie
gniewa Chrzanowskiego? „... to spo-
w których czytelnik lub widz może
i pojawiają się w ustalonej kolejno-
wiedź pokolenia, która ubrana jest w
z łatwością uczestniczyć, żeby we-
ści. Mamy tu dramat Bohatera –
możliwość budowania świata z frag-
dług słów Różewicza „każdy mógł
człowieka, który ma za sobą całe
mentów wspomnień. Jest to rodzaj
wyjść na środek ze swoimi własny-
życie i który gdzieś głęboko w du-
mozaiki, która powinna ułożyć się w
mi sprawami. Coś podobnego zda-
szy tęskni za młodością, jakiej tak
jedną całość” – mówi sam reżyser.
rzyło się i w „Kartotece”. Tam każdy
naprawdę nie miał i nie doznał jej
Spektakl Zbigniewa Chrzanow-
może wejść do środka, dopisać jakiś
uroków.
skiego jest spokojniejszy, ale nie
kawałek lub koniec, rozszerzyć lub
uzupełnić scenę”.
kartoteka na deskach Polskiego
Już od razu po wydaniu w 1960
roku, „Kartoteka” stała się bardzo
W dniach 27 i 28 kwietnia w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w
popularna, bo Tadeusz Różewicz
łącząc absurd z poezją, dzięki po-
Warszawie gościł Polski Teatr Ludowy ze Lwowa. Na scenie kameralnej
staci swojego Bohatera potrafił od-
teatru warszawiacy obejrzeli spektakl „Kartoteka” Tadeusza Różewicza w
zwierciedlić kryzys duchowy świata
adaptacji i reżyserii Zbigniewa Chrzanowskiego. Występom zespołu towa-
i podsumować stracone pokolenie,
rzyszyła jubileuszowa wystawa poświęcona 55. rocznicy istnienia teatru.
rozczarowane powojenną sytuacją.
Wystawę zaprezentowano w foyer Sceny Kameralnej Teatru Polskiego.
W 2010 roku oglądałem „Karto-
Pięć lat temu, z okazji jubileuszu 50-lecia działalności artystycznej, Polski
tekę” w Teatrze Współczesnym we
Teatr Ludowy został odznaczony Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze
Wrocławiu w reżyserii Michała Zada-
Gloria Artis”. Odznaczenie Gloria Artis otrzymał też dyrektor artystyczny
ry. Była to absolutnie inna Kartoteka.
Zbigniew Chrzanowski.
Nie łamiąc tekstu, zupełnie na nowo