img
10
Przegląd wydarzeń
17–30 maja 2013 nr 9 (181) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Zbrodnia na Wołyniu wymaga prawdy
kierujemy do braci
Pamięć o ofiarach zbrodni wołyńskiej, dokonanej 70 lat temu na Polakach przez
z Polski prośbę
ukraińskich nacjonalistów, wymaga mówienia prawdy, a nie jej ukrywania –
powiedział arcybiskup lwowski obrządku łacińskiego Mieczysław Mokrzycki.
o wybaczenie!
Księże arcybiskupie, z ja-
kich powodów nie doszło do
powstania zapowiadanego
Jestem przekonany, że jako chrześcijanie, jako przedstawiciele
wcześniej posłania dwóch
naszych Kościołów mamy do odegrania bardzo ważną rolę
Kościołów katolickich na
w kontynuowaniu ukraińsko-polskiego pojednania – powiedział
ukrainie na temat zbrodni na
Wołyniu?
KAI z okazji zbliżającej się 70. rocznicy rzezi wołyńskiej abp
Dlatego, że treść listu, którą
Światosław Szewczuk, arcybiskup większy kijowsko-halicki,
zaproponował nam Synod Kościo-
zwierzchnik Ukraińskiego Kościoła greckokatolickiego. „A jeśli
ła greckokatolickiego, nie oddawała
rzeczywistości i prawdy o tych wyda-
kierujemy do braci z Polski prośbę o wybaczenie, oznacza to, że
rzeniach. Projekt listu w żaden spo-
czujemy się winni” – dodaje. A oto obszerne fragmenty wywiadu
sób nie odniósł się do wydarzeń,
ze zwierzchnikiem Ukraińskiego Kościoła greckokatolickiego:
smutny jubileusz których przypada
w tym roku, a symbolem którego
Jeśli zbliża się kolejna rocznica ja-
KAI: od kilkunastu lat ob-
stała się Krwawa Niedziela 11 lipca
kiejś tragedii, w tym roku tego, co
serwujemy znamienny pro-
1943 r. W liście zaznaczono jedynie,
wydarzyło się na Wołyniu, to wraca
ces pojednania i współpracy
że wspominamy rocznicę wydarzeń
ból. Powracają wspomnienia ludzi,
między Polską a ukrainą.
na Wołyniu. Jakich wydarzeń? – oto
którzy doświadczyli tych zbrodni.
W przezwyciężeniu trudnej
pierwsze  pytanie.  Grekokatolicy
episkopatów, odprawiamy wspólnie
może nie tyle nie dojrzał, lecz może
One wciąż są żywe. Stanowi to wy-
przeszłości  niemała  jest
uważają, że był to konflikt politycz-
rekolekcje, razem omawiamy różne
jeszcze nie ma tej odwagi, aby zrobić
zwanie na dziś. Pojednanie zadekla-
rola naszych Kościołów:
ny polsko-ukraiński. Sprowadze-
sprawy bieżące. Ale Kościół rzym-
ten pierwszy krok, odważny i decydu-
rowane przez Kościoły musi dotrzeć
nie ludobójstwa na Wołyniu na ten
skokatolicki ma żal do greckokato-
jący krok w tej sprawie. Po nieudanej
uKGK i Kościoła katolic-
poziom prowadzi prostą drogą do
do świadomości, sumienia i do serca
lickiego, chociażby ze względu na
próbie porozumienia się na temat
kiego w Polsce. Jak Ksiądz
zafałszowania prawdy o tym wyda-
zabrane świątynie, które były naszą
posłania z Kościołem greckokatolic-
każdego Ukraińca i każdego Polaka.
Arcybiskup postrzega ten
rzeniu. Był to okres drugiej wojny
własnością, a zostały przejęte bez
kim, episkopat Kościoła rzymskoka-
Trzeba nad tym pracować.
proces?
światowej, sytuacja polityczna była
rozmowy i bez uzgodnień przez Ko-
tolickiego zdecydował się na własne
Ma on już swoją historię, dokład-
KAI: Mówi o tym ogłoszo-
bardzo skomplikowana, ale ludzie
ściół greckokatolicki. Tutaj, w samym
oświadczenie w sprawie zbrodni na
nie 25-letnią. Rozpoczął się w okre-
ne w marcu br. przesłanie z
żyli na tych terenach razem: Polacy,
Lwowie, władze lokalne nie oddały
Wołyniu. Zostanie ono odczytane
sie tysiąclecia chrztu Rusi – Ukrainy.
okazji rocznicy zbrodni wo-
Ukraińcy, Żydzi, Rosjanie, Ormianie,
wspólnocie rzymskokatolickiej żad-
wiernym pod koniec czerwca.
Pierwsze spotkania biskupów grec-
łyńskiej ogłoszone przez Sy-
Czesi oraz przedstawiciele innych
nego kościoła; 23 kościoły zostały
Co będzie jego głównym
kokatolickich i polskich biskupów
nod ukraińskiego Kościoła
narodów. A tu nagle pewnego dnia
przekazane wspólnocie greckoka-
przesłaniem?
rzymskokatolickich miały miejsce
greckokatolickiego. W Pol-
nastąpiła taka tragedia.
tolickiej. Niektóre z tych świątyń by-
Chcemy pokazać, w czym tkwi
w Watykanie w 1987 r. W tym roku,
sce jednak w wielu środo-
Owszem, można mieć preten-
łyby nam bardzo potrzebne, jednak
tajemnica zła, do czego człowiek –
dokładnie w październiku, przypada
wiskach spowodowało ono
sje do polityki sanacji, II RP, można
Kościół greckokatolicki uważa to
jeśli nie będzie postępował według
25-lecie obchodów millennium chrztu
pewien niedosyt, gdyż nie
uznać, że nie była ona dobra, ale
za rzecz normalną i wcale nie myśli
Przykazań Bożych – jest zdolny i że
Ukrainy na Jasnej Górze. Przy tej
wyjaśnia dostatecznie wza-
nic nie usprawiedliwia okrutnego lu-
naprawić wyrządzonej krzywdy. Nasi
żadna krzywda, żadne zło, nie jest
okazji doszło do pamiętnej liturgii z
jemnej historii, nie mówi, kto
dobójstwa. W liście tym zaznaczono
wierni czują się skrzywdzeni i nie
usprawiedliwione jakimiś motywami
udziałem kard. Józefa Glempa oraz
był ofiarą, a kto katem.
również pośrednio, że była to akcja
rozumieją takiej postawy bratniego
politycznymi, gospodarczymi czy in-
kierującego kościołem greckokato-
Przesłanie to zostało skierowa-
„przymusowego wysiedlenia ludności
Kościoła. Kościół greckokatolicki nie
nymi czynnikami. Zło zawsze należy
lickim kard. Myrosława Lubacziw-
ne do wiernych Kościoła greckoka-
polskiej”. Według zgodnej oceny hi-
tylko przejął nasze kościoły, ale i nie
nazywać złem. Chcemy uwrażliwić
skiego i biskupów greckokatolickich
tolickiego i mam nadzieję, że odegra
storyków obydwu krajów, na samym
pomaga nam, żebyśmy otrzymali od
naszych wiernych na wartości życia
z całego świata. Następnym wielkim
ważną rolę. Odczytano je w naszych
Wołyniu zginęło wówczas ponad 60
władz lokalnych – i to nie tylko we
chrześcijańskiego, na godność każ-
etapem na drodze wzajemnego po-
kościołach na początku Wielkiego
tys. cywilów. Takie przedstawienie
Lwowie, ale i w innych miastach – po-
dego człowieka, prawo do wolności
rozumienia i pojednania była Msza
Postu, w niedzielę, która nosi nazwę
wydarzeń na Wołyniu byłoby sfałszo-
zwolenia i działki na budowę nowych
oraz życia. Na Ukrainie przy dyskusji
św. odprawiona przez Jana Pawła II
Niedzieli Wybaczenia. Przypomina
waniem prawdy, jej ukryciem. W ta-
świątyń. Jest to wielki problem, który
o zbrodni wołyńskiej często pojawia
kiej sytuacji rodziny poszkodowanych
w 2001 r. we Lwowie, podczas której
ono, że w okresie postu nie możemy
stoi przed naszym Kościołem.
się opinia, że była wywołana zaszło-
mogłyby mieć pretensje do Konferen-
ściami historycznymi między Polakami
kard. Lubomir Huzar wypowiedział
prosić Boga o wybaczenie naszych
Władze Lwowa zgodziły
cji Episkopatu Kościoła Rzymskoka-
a Ukraińcami. Jeśli będziemy dobrze
się niedawno na zamontowa-
jakże ważną refleksję o polsko-ukra-
grzechów, jeśli nie jesteśmy w sta-
tolickiego na Ukrainie, że pozwoliła
studiować historię, to zdarzały się przy-
nie krzyża na kościele p.w.
ińskim pojednaniu. Padło wówczas
nie prosić bliźnich o wybaczenie
ona na fałszowanie historii.
padki, że Rusini czy naród ukraiński
św. Marii Magdaleny, o który
słowo „przepraszam”, wynikające z
grzechów czy win, jakich wobec nich
był wykorzystywany przez właścicieli
A jak ksiądz arcybiskup
parafianie walczą z miastem
potrzeby wzajemnego przebaczenia
dokonaliśmy. Nie można zacząć du-
ziemskich czy pracodawców polskich,
ocenia niedawny list paster-
od wielu lat. Czy jest nadzie-
win. Wreszcie mieliśmy ogłoszenie
chowej drogi Wielkiego Postu, jeśli
ale to nie może usprawiedliwić tych
ski biskupów greckokatolic-
ja, że kościół powróci do
wspólnego listu Ukraińskiego Ko-
nie chcemy być wolni od win, któ-
czynów, czyli mordów na Wołyniu.
kich w tej sprawie?
wiernych?
ścioła greckokatolickiego i polskiego
rych dokonaliśmy wobec naszych
List ten nie opiera się na fak-
Ufam, że będzie to pierwszy znak
W lipcu w Łucku odbędą
Episkopatu w Warszawie i we Lwo-
bliźnich. Mam nadzieję, że orędzie
tach historycznych, lecz są to ogólne
i gest ponownego przeznaczenia
się uroczystości upamiętnia-
wie. Są to bardzo ważne wyznaczniki
Synodu Kościoła greckokatolickiego
stwierdzenia, które nie wnoszą nicze-
tego kościoła do swojej funkcji oraz
jące 70. rocznicę zbrodni. Kto
wspólnej drogi, jaka została podjęta
było krokiem w tym kierunku. Chodzi
go nowego. W liście tym episkopat
że kiedyś zostanie on przekazany
będzie w nich uczestniczył?
przez moich poprzedników. Jest
o to, aby te podstawowe zasady mo-
greckokatolicki mówi „przebaczamy
wspólnocie rzymskokatolickiej.
Wystosowaliśmy zaproszenie
to też testament przekazany nam
ralne – które także stanowią podsta-
i przepraszamy”. Przebaczać może
i do hierarchów Kościoła grecko-
Księże arcybiskupie, co
wszystkim przez błogosławionego
wę polsko-ukraińskiego pojednania
osoba pokrzywdzona – tak jak epi-
katolickiego, i do Kościoła prawo-
należy zrobić, by pokonać
papieża Jana Pawła II. Był on wiel-
– dotarły do świadomości i do serc
skopat polski powiedział swego
sławnego, a także do Konferencji
tarcia, do których raz po raz
kim patronem Kościoła greckoka-
ukraińskich grekokatolików.
czasu „przebaczamy” do episkopatu
Episkopatu Polski. Zaprosiliśmy
dochodzi między przedsta-
tolickiego i bardzo zależało mu na
Mam nadzieję, że w stosunkach
niemieckiego. Jest to sformułowa-
wiernych z Polski i Ukrainy, a tak-
wicielami dwóch Kościołów
pojednaniu polsko-ukraińskim.
pomiędzy naszym Kościołem a Kon-
nie, które nadchodzi nie z tej strony.
że skierowaliśmy zaproszenia do
i ogólnie – między narodami
ferencją Episkopatu Polski będzie-
KAI: Jakie wyzwania na
Przebaczać może episkopat polski,
władz państwowych obu krajów.
Polski i ukrainy?
my kontynuować ten proces.
tym polu stoją przed nami
przebaczać mogą pomordowani czy
Przez tyle lat, i przed wojną, i po
Czy na uroczystościach
ich potomkowie. Ponadto ten list
wojnie nasi wierni żyli razem, zawie-
dziś?
KAI: Jednak w obliczu zbli-
w Łucku pojawią się prezy-
jest powierzchowny i nie rozstrzyga
Jako Ukraińcy i Polacy jesteśmy
rali związki małżeńskie między jed-
żającej się rocznicy zbrodni
denci Polski i ukrainy?
żadnego problemu. Wręcz przeciw-
nym obrządkiem i drugim, a dziś ra-
Takie wydarzenie było już w
bratnimi narodami, synami jedne-
wołyńskiej było zapowiadane
nie – relatywizuje zbrodnię. Ukraina
zem pracują, razem chodzą do szkoły
2003 r. Na Wołyniu byli wówczas
go Kościoła katolickiego. Mieliśmy
wspólne przesłanie Kościoła
nigdy nie zostanie z tego oczyszczo-
i trzeba powiedzieć, że chcą żyć w
prezydenci Polski i Ukrainy, Aleksan-
ciężką historię, której nie możemy
greckokatolickiego i Kościo-
na, jeżeli wcześniej nie nastąpi prze-
pokoju. Często przyczyną problemów
der Kwaśniewski i Leonid Kuczma.
zmienić. Ale razem możemy budo-
ła rzymskokatolickiego. Dla-
baczenie, które jest uwarunkowane
jest brak porozumienia między hierar-
Uroczystości odbyły się wtedy na wy-
wać przyszłość. Musimy budować
czego do tego nie doszło?
przyznaniem się do winy i prośbą o to
chiami obu obrządków. Z Kościołem
sokim szczeblu, w klimacie pokoju,
współpracę  zarówno  pomiędzy
– To bardzo ważne pytanie.
przebaczenie.
greckokatolickim dzieli nas obrządek,
wzajemnej życzliwości i zrozumienia.
naszymi Kościołami, jak i narodem
Wspólną decyzję o potrzebie przy-
ale jednoczy wiara. Myślę, że powin-
Ufamy, że będzie tak i tym razem.
Czy oznacza to, że po
ukraińskim i polskim. Musimy też
gotowania przesłania podjęliśmy
niśmy dołożyć wszelkich starań, żeby
stronie ukraińskiego Kościo-
Jak wyglądają dziś rela-
szukać sposobów na uzdrowienie
jesienią ubiegłego roku. Decyzja
pokazać tę jedność i być dla siebie
ła greckokatolickiego nie ma
cje między Kościołem rzym-
pamięci narodowej.
taka zapadła na corocznym spotka-
faktycznie braćmi. Żeby mocniejsi
jeszcze do tego gotowości?
skokatolickim a Kościołem
niu pomiędzy Episkopatem Kościo-
Jestem przekonany, że jako
Podczas rozmów z księżmi bisku-
pomagali słabszym, bo w ten sposób
greckokatolickim na Ukra-
ła rzymskokatolickiego a naszym
chrześcijanie, jako przedstawiciele
pami, w trakcie wspólnego spotkania
zostaną zagojone rany. Strona mniej-
inie?
Synodem. Niedługo potem przygo-
naszych Kościołów mamy do ode-
dwóch konferencji episkopatów po-
szościowa, czy biedniejsza, powinna
Można powiedzieć, że między
towaliśmy propozycję przesłania.
grania bardzo ważną rolę w kontynu-
ruszaliśmy te tematy. Grekokatolicy
być wspierana przez większego bra-
Kościołem rzymskokatolickim a grec-
Zapadła decyzja, aby dopracować
owaniu ukraińsko-polskiego pojed-
przyjęli wówczas nasze stanowisko
ta, którym tutaj na Ukrainie jest obec-
kokatolickim pewne kwestie są nie-
ten tekst, gdyż nie wszystkim on się
nania. Proces ten ma swoją historię,
ze zrozumieniem, ale myślę, że epi-
nie Kościół greckokatolicki.
wyjaśnione. Mamy dwa razy w roku
podobał.
ale nie został jeszcze zakończony.
skopat Kościoła greckokatolickiego
PAP
wspólne spotkania obu konferencji