img
20
kurier kulturalny
17–30 maja 2013 nr 9 (181) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Teatr Polski w Teatrze Polskim
Tytuł nie jest pomyłką, czy przejęzyczeniem. Gościnne występy
Z ANDrZEJEM SEWEryNEM dyrektorem teatru Polskie-
go w Warszawie im. Arnolda Szyfmana rozmawiał KrZySZ-
Polskiego Teatru Ludowego we Lwowie na scenie Teatru Polskiego
toF SZyMAŃSKI.
Warszawie odbyły się w dniach 27-28 kwietnia. Publiczność warszaw-
którego premiera odbyła się przed
W jaki sposób zrodził się
ska obejrzała „Kartotekę” Tadeusza Różewicza w reżyserii Zbigniewa
kilkoma tygodniami, podczas które-
pomysł żeby Polski teatr
go zaprezentowaliśmy publiczności
Ludowy ze Lwowa wystąpił
Chrzanowskiego. Gościnne występy teatru ze Lwowa stały się częścią
jego pamflety i satyry polityczne
na deskach teatru Polskie-
i społeczne. Są tam fantastyczne
obchodów 100-lecia Teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana w stolicy.
go w Warszawie?
Teatr Polski w Warszawie im.
teksty. Przypuszczam, że za kilka
Szyfmana obchodzi swoje stule-
miesięcy pomyślimy do kontynu-
cie. W mojej wizji Teatru Polskiego
acji tej fredriany, bo na „Zemście”
zakładałem, że ta scena stanie się
Fredro się nie kończy. Wielcy arty-
miejscem wymiany i krzyżowania
ści polskiego teatru pochodzili ze
się najróżniejszych myśli teatralnych,
Lwowa, bądź mają korzenie lwow-
mam na myśli tu też i kraje Europy
skie. Przed rokiem miałem okazję
Wschodniej. Gdy zaczęliśmy realizo-
spotkać na festiwalu filmowym w
wać i przygotowywać nasz jubileusz
Sandomierzu Janusza Majewskie-
to okazało się oczywistym, że nie
go. Lwów zna doskonale, bo tam się
powinniśmy zapominać o teatrach
urodził i wyrósł.
polskich poza granicami Polski. Już
Jakie są pana osobiste
wcześniej mieliśmy kontakt ze Zbi-
plany realizacji kolejnych
gniewem Chrzanowskim, który gościł
przedstawień, czy ról filmo-
u nas z aktorami swego teatru na sa-
wych?
lonie poezji polskiej wraz z aktorami
Przed kilkoma tygodniami mie-
z Wilna. Obecnie, w roku jubileuszo-
liśmy premierę sztuki „Quo vadis?”
wym, wydało mi się oczywiste, że Te-
w reżyserii Janusza Wiśniewskiego,
atr ze Lwowa powinien mieć prawo
na która złożyły się teksty Sienkie-
zaprezentowania swego dorobku u
wicza, Eliota i wielu innych i obecnie
nas w Warszawie i zaszczycić nas
przygotowujemy światową premierę
swoje obecnością. Jest to dla nas
najnowszej sztuki Sławomira Mroż-
rzecz bardzo istotna i ważna, bo cią-
ka pod tytułem „Karnawał” w reży-
Aktorzy teatru Lwowskiego przed wejściem do teatru Polskiego im. Arnolda Szyfmana
głość kultury wyraża się również w
serii Jarosława Gajewskiego. Po
takich spotkaniach, w tym, że pamię-
wakacjach będziemy mieli „Listy na
głównej, wpadł do nas i życzył tra-
Teatru Polskiego w Warszawie
KrZySZtoF SZyMAŃSKI
dycyjnego „połamania nóg”.
to publiczność na którą składają
tekst i zdjęcia
Po pierwszych akordach towa-
się prawdziwi znawcy i miłośnicy
rzyszącej muzyki zdenerwowanie
Czy można dokonać przeglą-
teatru. Bardzo wymagający znaw-
odleciało i pozostała pełna koncen-
du całego życia? Zazwyczaj takiej
cy. Oceniali spektakl, grę aktorów
tracja aktorów. Wytchnienie przyszło
analizy dokonuje się już w wieku
oraz akcję na scenie. Przed spek-
dopiero podczas owacji publiczno-
dojrzałym, gdy przeżyło się pewien
taklem widzowie mogli zapoznać
ści. Byliśmy pewni: udało się i nie
okres i jest co porównać, wspo-
się z dorobkiem gości ze Lwowa na
zawiedliśmy oczekiwań wymagają-
mnieć, przeanalizować. „Kartotekę”
wystawie zorganizowanej w foyer
cych widzów. Dla amatorów jest to
stworzył Różewicz mając niespeł-
Sceny Kameralnej. Na kilkunastu
bardzo ważne, szczególnie gdy gra
na 40 lat, ale jest to sztuka-bilans
planszach przedstawiono koloro-
się na renomowanych scenach, aby
przeżytych lat. Tym bardziej w roli
we i czarnobiałe fotogramy scen
podołać oczekiwaniom i zadowolić
głównego bohatera czuł się najlepiej
ze spektakli z dorobku lwowskiego
publiczność. Najlepszą oceną spek-
sam reżyser Zbigniew Chrzanowski,
teatru autorstwa lwowskich foto-
taklu były rozmowy w kuluarach: „W
który w tej postaci przeżywa swoje
grafików Aleksego Iutina i Danuty
zasadzie nie lubię i nie rozumiem
życie. Przeżywa w sposób bardzo
Greszczuk.
indywidualny i w wielu wypadkach
Różewicza, ale ten spektakl dał wie-
Układ Sceny Kameralnej Teatru
Andrzej Seweryn (od lewej), Jarosław Gajewski i Zbigniew
le do myślenia”. I chyba własne o to
utożsamia się z autorem sztuki i jej
Polskiego zmusił reżysera i akto-
Chrzanowski
chodzi, żeby przedstawienie zmu-
głównym bohaterem. Teatr Lwow-
rów do zmiany koncepcji przed-
szało do pewnych przemyśleń.
tamy o sobie i przekazujemy sobie
wyczerpanym papierze”. Będzie to
Na kolejnym spektaklu w na-
nawzajem swoje doświadczenia.
przedstawienie na podstawie tekstów
stępnym dniu aktorzy już czuli się
Działalność pana Chrzanowskie-
i piosenek Przybory i Osieckiej, a na-
pewniej, choć odpowiedzialność
go poznałem w czasie mego pobytu
stępnie „Odprawa posłów greckich”.
byłą jeszcze większa – spektakl za-
we Lwowie, potem w czasie przeglą-
To są plany na rok bieżący. Nato-
szczycili dyrektor Andrzej Seweryn,
du monodramatów z krajów Wscho-
miast 29 stycznie 2014 roku, w 101.
dyrektor artystyczny teatru Jarosław
du. To wtedy zarodził się pomysł za-
rocznicę powstania naszego teatru,
Gajewski i aktorka Maja Komorow-
proszenie lwowskiego teatru do nas.
przedstawimy naszym widzom pre-
ska. Było to kolejne przeżycie. Jeże-
mierę „Bolesława Śmiałego”. Jest to
Dlaczego właśnie wybrał
li publiczność może czegoś w spek-
sztuka reżyserowana przez Bartosza
pan z naszego repertuaru
taklu nie zrozumieć, nie dojrzeć, to
Zaczykiewicza. Jestem szczęśliwy,
„Kartotekę” tadeusza róże-
zawodowi aktorzy wyczuwają każdą
że ta problematyka stosunku władzy
wicza?
nieprawidłowość i niepewność „ko-
Ta propozycja wyszła ze strony
świeckiej do władzy duchowej będzie
legi” na scenie. Ale i temu wezwaniu
Zbigniewa Chrzanowskiego i na-
poruszona z naszym teatrze.
lwowscy aktorzy sprostali, a dowo-
tychmiast ją zaakceptowałem. Jest
Czy trudno jest łączyć
dem tego były gratulacje Mai Komo-
to poważna sztuka, wielka literatura.
pracę aktora, która wymaga
rowskiej po spektaklu.
Na dodatek ta wielka literatura jest
wysiłku i czasu na przygo-
Fragment prezentacji dorobku lwowskiego teatru w foyer
Po kolejnym, bardzo trudnym
realizowana przez was we Lwowie.
towanie roli z pracą admini-
teatru Polskiego
i wymagającym występie wracali-
Jest to jeszcze ważniejsze niż zre-
stracyjną, jaką jest funkcja
śmy do Lwowa zmęczeni, ale ze
alizowanie takiej sztuki w Polsce.
dyrektora teatru?
świadomością, że daliśmy ze siebie
ski, który jest teatrem amatorskim,
stawienia. Widownia obejmuje tu
Jako dyrektor teatru w czasie
tematyka lwowska, jak
wszystko i sprostaliśmy wymaga-
został zaszczycony zaproszeniem
jakby z trzech stron amfiteatralnie
pracy aktorskiej obserwuję swoich
i lwowscy autorzy są stale
niom warszawskiej publiczności i w
dyrektora Teatru Polskiego Warsza-
przestrzeń  sceniczną,  umiesz-
aktorów i personel teatralny, ze-
obecni na scenie teatru Pol-
taki sposób wpisaliśmy się na karty
wie Andrzeja Seweryna, dzięki temu
czoną na jednym poziomie. Kilka
spół techniczny. Pomaga mi to po-
skiego, choćby fredrowska
stuletniej historii Teatru Polskiego w
mógł wystąpić na tej historycznej
godzin przed spektaklem przezna-
dejmować decyzje nawet w czasie
„Zemsta”. Czy planuje pan
Warszawie im. Arnolda Szyfmana –
scenie.
czone zostały na opracowanie no-
spektaklu czy prób. A praca czysto
kolejne realizacje dzieł tego
założyciela i wieloletniego dyrektora
Dwa przedstawienia „Kartoteki”
wej wersji scenicznej i koniecznych
administracyjna jest po prostu moim
autora, bądź innych, związa-
tej warszawskiej sceny. Jednocze-
na scenie Kameralnej zgromadziły
prób. Atmosfera napięcia gościła
obowiązkiem. Na szczęście jestem
nych ze Lwowem?
śnie tym występem lwowski teatr
komplety widzów, którzy gorącymi
w garderobach. Ale rozładował ją
Fredro jest stale obecny na
otoczony zespołem wysokiej klasy
uczcił swój jubileusz 55-lecia.
oklaskami i kwiatami dziękowali
sam dyrektor Seweryn, który pomi-
naszej scenie. Oprócz „Zemsty”
profesjonalistów, którzy ułatwiają mi
aktorom za przeżycia. Widzowie
mo własnego spektaklu na scenie
KG
zrobiliśmy salon poezji fredrowskiej,
wypełnianie funkcji dyrektora.