img
16
Przegląd Najnowszych
29 października–14 listopada 2013 nr 20 (192) * Kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Stanisławowianie w polskim kinie
Z tęsknoty za życiem pełnym blasku
Przegląd Najnowszych Filmów Polskich „Pod Wysokim Zamkiem” w listopadzie wyrusza w swoją pierwszą
większą podróż poza Lwów – w ciągu najbliższych listopadowych dni (8–12) mieszkańcy Iwano­Frankiwska
(Stanisławowa) obejrzą w kinie Lumière 10 polskich filmów. Zapraszając widzów do kin przypominamy trady-
cje filmowe dawnego Stanisławowa i postacie polskich twórców filmowych wywodzących się z tego miasta.
BEATA KOST
Czar kinematografu
Przedwojenny Stanisławów i jego
okolice był, podobnie jak inne polskie
ośrodki, miastem miłośników filmu: na
terenie województwa działało 27 kin,
nie licząc rozmaitych objazdowych
zespołów, które jeździły z projekcjami
od Kut po Dolinę.
Kiedy niemy czar kinematografu
uzupełniono dźwiękiem towarzy-
szącej mu muzyki, kino na zawsze
zawładnęło wyobraźnią mieszkań-
ców miasta. I dość szybko zorien-
towano się, że kino ma wielką moc
Barbara Ludwiżanka
oddziaływania. W 1912 roku władze
Stanisławowa wydają zarządzenie,
grodę Georgesa Mélièsa na festiwa-
– pisała o nim Zofia Ottawa­Rogal-
które oznajmia, że wszystkie filmy
lu w Wenecji. Odebrał Srebrną Pal-
ska.
przed projekcją publiczną mają zo-
mę na festiwalu w Cannes za „Matkę
Roman Palester to jedna z naj-
stać poddane przez urzędników
Joannę od Aniołów”. Film „Faraon”
ważniejszych postaci życia muzycz-
cenzurze. Jak tłumaczono dyspozy-
był nominowany do Oskara w kate-
nego w Polsce w okresie między-
cja spowodowana była listami osób
gorii filmów zagranicznych. „Śmierć
wojennym i po wojnie. Był niezwykle
„kompetentnych i absolutnie god-
Prezydenta” nagrodzono Srebrnym
czynny: komponował, angażował
nych zaufania”. Krytyczne opinie do-
Niedźwiedziem za reżyserię na fe-
się w działalność stowarzyszeń
tyczyły właścicieli kinematografów,
stiwalu w Berlinie. Film „Austeria” był
twórczych, publikował artykuły, pi-
którzy „pokazują obrazy zdolne po-
laureatem Grand Prix za najlepszy
sał muzykę do sztuk teatralnych i fil-
wodować poważne szkody duchowe
film na Festiwalu Polskich Filmów
mów. W latach 1931–1934 Palester
Pokolenie ich dzieci stanęło po dru-
Jako dziecko z zamiłowaniem
i szkodzić horyzontom etycznym oraz
Fabularnych w Gdańsku.
pracował na stanowisku kierownika
giej stronie kamery – wyrosły z nich
oglądał inscenizacje stryjecznego
moralnym widzów, szczególnie zaś
W 2007 r. na Festiwalu Filmów
muzycznego Teatrów Miejskich we
gwiazdy filmowe reżyserzy i aktorzy.
dziadka wystawiane siłami amato-
młodzieży”. Z tej przyczyny młodzi
Fabularnych w Gdyni Jerzy Kawa-
Lwowie.
Państwa uwadze prezentujemy
rów na scenie siedziby „Sokoła” w
zatracają poczucie piękna, obowiązku
lerowicz odebrał Platynowe Lwy za
Muzykę filmową pisywali wów-
kilkanaście wybranych postaci. Na
Gwoźdźcu. Pierwsze filmy oglądał
i sprawiedliwości, zastąpione przez
całokształt twórczości. Tytuł doktora
czas popularni kompozytorzy – Jerzy
tle barwnej historii miasta sylwetki
w kinie „Mars” w Kołomyi, czasem
zrozumienie dla występku i uwielbie-
honoris causa nadały mu Université
Petersburski, Władysław Daniłowski
zasłużonych artystów stają się jed-
seanse urządzane w Gwoźdźcu, ale
nie dla zmysłowości oraz pozornie
Paris­Sorbone i Państwowa Wyższa
(Dan), Władysław Szpilman, czy
nym z najważniejszym elementem
na dobre rozsmakował się w sztuce
niezwykłych perypetii ukazywanych
Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatral-
Jan Maklakiewicz. Do tej plejady Ro-
budującym dzieje grodu Rewery.
filmowej jako bywalec kina „Ton” w
w filmach.
na w Łodzi. Zmarł w 2007 roku.
man Palester dołączył w 1932 r. pi-
Zdjęcia do tekstu pochodzą ze zbio-
Stanisławowie. Po wojnie zamiesz-
Cenzura nie mogła jednak za-
sząc muzyką do filmu „Dzikie Pola”.
rów Narodowego Archiwum Cyfro-
kał w Krakowie, studiował na ASP, a
szkodzić wielkiemu sukcesowi filmu.
Łącznie skomponował muzykę do
wego i Fototeki Filmoteki Narodowej.
następnie ukończył Instytut Filmowy.
Roman Palester
Sale projekcyjne początku XX wieku
Urodzony w 1907 roku w Śnia-
20 polskich filmów (m.in. „Młody las,
Nazywany przez krytyków „wir-
i ich magia rozprzestrzeniająca się
tynie (woj. stanisławowskie) Roman
„Róża”, „Ludzie Wisły”, „Dziewczęta
tuozem kamery” Kawalerowicz po-
Jerzy Kawalerowicz
przez hol z afiszami, charaktery-
Palester był wybitnym polskim kom-
z Nowolipek”). Jest autorem znane-
Wybitny polski reżyser, scena-
święcił sztuce filmowej ponad 50 lat
styczne odgłosy: warkot silnika, a
pozytorem, współtwórcą polskiej mu-
go filmowego przeboju dwudziesto-
rzysta, pedagog mówił o sobie, że
życia, zrealizował 17 filmów fabular-
wcześniej odgłosy ręcznej korbki
lecia – piosenki „Baby, ach te baby”
przyszedł na świat „na pograniczu
nych. Jest współtwórcą powojennej
za pomocą której kręciło się taśmę
napisanej do filmu „Zabawka” (1933).
Bizancjum i Rzymu”. Urodził się
filmowej Szkoły Polskiej. Od 1956 r.
filmową w projektorze, rzędy krzeseł
Słowa piosenki napisał Jerzy Nel,
19 stycznia 1922 roku w Gwoźdź-
kierował studiem filmowym „Kadr”,
aż po kasjerkę w okienku i straża-
śpiewał ją Eugeniusz Bodo. Czołową
cu niedaleko Kołomyi. Lata mło-
gdzie reżyserowali najwybitniejsi
ków angażowanych na wypadek
pozycją wśród kompozytorów ugrun-
dzieńcze spędzone w Gwoźdźcu
polscy reżyserzy – Andrzej Munk,
pożaru.
towało napisanie przez Palestra
– zamieszkiwanym przez Żydów,
Andrzej Wajda, Kazimierz Kutz, Jan
„Film śnić” – tęsknić za życiem
muzyki do pierwszych powojennych
Ormian, Polaków i Ukraińców – na-
Łomnicki, Tadeusz Konwicki. Współ-
pełnym blasku – pojawia się tłuma-
filmów: „Zakazane piosenki”, „Ostatni
uczyły go szanowania odmienności
założyciel i pierwszy prezes Stowa-
czenie nowego snu w sennikach.
etap”, „Ulica Graniczna”, „Robinson
kulturowej. Charakter typowego
rzyszenia Filmowców Polskich. Lau-
I choć tytuły przez chwilę dobiera-
warszawski”. Po wojnie pełnił funkcję
miasteczka pogranicza oddał w fil-
reat wielu prestiżowych nagród. W
no staranniej, tłumy bez względu na
prorektora Wyższej Szkoły Muzycz-
mie „Austeria”.
1959 r. za film „Pociąg” otrzymał na-
nastroje urzędników zasiadały w sta-
nej w Krakowie, uchodził za jednego
nisławowskich salach – u pani Róży
z najwybitniejszych polskich kompo-
Lieberman w „Uranii”, u Hellerbachów
zytorów. Sprzeciwiając się doktrynie
w „Olimpii”, w kinach „Warszawa”,
socrealistycznej, wyjechał za grani-
„Ton”, „Słońce”, „Edison”, „Bellana”,
cę, gdzie pozostał do śmierci w 1989
„Raj” i wielu innych.
roku.
Roman Palester
Kiedy mieszkańcom Ziemi Stani-
sławowskiej przyszło opuścić tereny,
zyki filmowej. Komponował utwory
Barbara Ludwiżanka
na których mieszkali – do Wrocławia,
orkiestralne (symfonie, koncerty), ka-
Urodziła się w Stanisławowie 24
Bytomia czy Gliwic zabierali ze sobą
meralne (kwartety i tria smyczkowe),
stycznia 1908 roku. Wybitna polska
swoją pasję filmową. Pierwszymi
sceniczne, wokalne (instrumentalne
aktorka teatralna i filmowa była cór-
osobami tworzącymi powojenne kina
i solowe), a także kantaty, muzykę for-
ką lwowskiego śpiewaka operowego
na Śląsku byli często dawni kiniarze
tepianową, muzykę filmową, do sztuk
Adama Ludwiga.
ze Lwowa czy Stanisławowa. Wy-
teatralnych i audycji radiowych.
Ukończyła Wydział Dramatycz-
korzystując swoje  doświadczenie,
Od 1921 r. mieszkał we Lwowie,
ny przy Konserwatorium w Poznaniu
zostawali operatorami, kierownikami
uczył się w VIII Gimnazjum im. Ka-
(1923). Debiutowała w 1924 roku. W
nowopowstających kin, szukali sale
zimierza Wielkiego oraz w Konser-
dwudziestoleciu międzywojennym
nadające się na seanse filmowe,
watorium, gdzie był uczniem Adama
występowała w teatrach w Warsza-
dbali o zaplecze techniczne i sprzęt.
Sołtysa. „Chluba Lwowa i Warszawy”
wie, Krakowie, Poznaniu i Łodzi.
Jerzy Kawalerowicz