img
20
Kurier kulturalny
29 października–14 listopada 2013 nr 20 (192) * Kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Dwie twarze Lwowa modernistycznego
Wielkie zainteresowanie publiczności i mediów lwowskich wywołała wystawa obrazów Antoniego i Kajetana Ste-
fanowiczów w Lwowskiej Galerii Sztuki. Na wystawie przedstawiono 36 prac Antoniego Stefanowicza i 19 – jego
syna Kajetana.
i niezwykłą siłą fizyczną. Odznaczony
został Krzyżem Virtuti Militari V kla-
sy, Krzyżem Walecznych, Krzyżem
Niepodległości, Krzyżem Obrony
Lwowa. Zginął 29 lutego 1920 roku w
34 roku życia pod Rohaczewem nad
Słuczą na froncie polsko­bolszewic-
kim. Awansowany został pośmiertnie
do stopnia rotmistrza. 24 październi-
ka 1920 roku został pochowany na
Cmentarzu Orląt we Lwowie.
W sztuce Antoni Stefanowicz był
typowym przedstawicielem kierunku
akademickiego. W jego spuściźnie
artystycznej najbardziej charakte-
rystyczne i udane są portrety, które
odznacza realizm i precyzja wykona-
nia. Kajetan Stefanowicz, natomiast,
Krzysztof Stefanowicz (od lewej), kurator wystawy Ana-
był jednym z najbardziej wybitnych
stazja Simferowska i Roman Jaciw, prorektor ASP we
przedstawicieli lwowskiej i polskiej
Lwowie
secesji, artystą zapatrzonym w
sztukę i estetykę wschodu, dążącym
Okładka okolicznościowego katalogu
do dekoracyjnego monumentalizmu.
wodowej było stanowisko inspektora
JURIJ SMIRnOW
Zginał w młodym wieku – cała kariera
naczelnego wszystkich szkół arty-
sji i podał jego życiorys w katalogu.
nych obrazów i wydanie naukowego
tekst i zdjęcie
twórcza była jeszcze przed nim.
styczno­przemysłowych Austrii. Od
Podkreślił on i zaznaczył miejsce
katalogu wystawy. Organizację eks-
Wszystkie obrazy, przedstawione
1902 roku był doradcą abpa Józefa
Polska rodzina Stefanowiczów
artysty w sztuce polskiej w licznych
pozycji oraz opracowanie katalogu
w Lwowskiej Galerii Sztuki pochodzą
Teodorowicza w sprawach artystycz-
zadomowiła się we Lwowie wieki
pracach monograficznych: „Secesja
zawdzięczamy Anastazji Simferow-
ze zbiorów rodziny Stefanowiczów.
nego ozdobienia i przebudowy kate-
temu. Mieli ormiańskie korzenie oraz
we Lwowie”, „Sztuka lwowskiej sece-
skiej. Jest to jej pierwsza, bardzo
Zdobiły one niegdyś pokoje pięknej
dry ormiańskiej we Lwowie. W nie-
mocno trzymali się obrządku ormiań-
sji” i innych. Obecnie twórczość Ste-
udana praca, w którą włożyła dużo
willi rodzinnej przy ul. Herburtów 3
podległej Polsce został naczelnikiem
sko­katolickiego. Legendą Lwowa
fanowiczów powraca do miłośników
serca i osobistego zaangażowania,
we Lwowie. Były własnością Sabiny
wydziału szkolnictwa zawodowego
był arcybiskup Samuel Cyryl Stefa-
sztuki. Wystawa ich obrazów ze zbio-
jako naukowy pracownik Lwowskiej
Stefanowiczowej, wdowy po Kajeta-
w Kuratorium Lwowskiego Okręgu
nowicz (1755­1858), który przeżył
rów lwowskich to bardzo ważny, ale
Galerii i kurator wystawy. Krzysztof
nie. W 1932 roku były wystawiane
Szkolnego. Był kawalerem orderu
103 lata i zmarł w 80. rocznicę ka-
dopiero pierwszy krok do naukowego
Stefanowicz z wielkim uznaniem
na ekspozycji we Lwowie. Wszystko
Żelaznej Korony (1911) i Krzyża Ofi-
płaństwa. Był najstarszym biskupem
opracowania ich artystycznej spuści-
dziękował wszystkim organizatorom
odmieniło się po wrześniu 1939 roku.
cerskiego orderu Odrodzenia Polski.
ówczesnej Europy.
zny. Część ich obrazów znajduje się
za wystawę, za pamięć o lwowskich
W tych niepewnych czasach cały ro-
Dla współczesnych Antoni Stefano-
Antoni Stefanowicz (1858­1929)
w Polsce w zbiorach prywatnych lub
korzeniach polskich artystów Anto-
dzinny zbiór Stefanowiczów w niewy-
wicz „był niekłamanym autorytetem
był uznanym malarzem i energicz-
muzealnych i jest nadal mało znana
niego i Kajetana Stefanowiczów.
jaśnionych do końca okolicznościach
moralnym, artystą uznanymi cenio-
nym działaczem społecznym. Zasłu-
naukowcom i szerokiej publiczności.
Działalność wystawowa Lwow-
trafił do Lwowskiej Galerii Obrazów.
nym, a jednocześnie człowiekiem
żył się dla rozwoju szkolnictwa pol-
Na otwarciu lwowskiej wystawy
skiej Galerii Sztuki i innych lwowskich
Po wojnie rodzina wyjechała do Kra-
skromnym, gorącym patriotą pol-
skiego w Galicji. Był absolwentem
wśród gości był też Krzysztof Stefa-
muzeów pozwala na odkrywanie na-
kowa, gdzie mieszkają do dnia dzi-
skim, głęboko osadzonym w swych
Akademii Sztuk Pięknych w Wied-
nowicza, wnuk Kajetana, który przybył
zwisk nieco zapomnianych artystów.
siejszego wnukowie i prawnukowie
ormiańskich korzeniach”.
niu, lecz wybrał karierę zawodowe-
do Lwowa wraz z rodziną. Sala wy-
Odkrywamy też historię sztuki lwow-
Kajetana Stefanowicza.
Kajetan Stefanowicz (1886­1920)
go nauczyciela rysunku w szkołach
stawowa zgromadziła gości z Polski,
skiej ubiegłych stuleci – niezwykle
Po II wojnie światowej twórczość
był absolwentem ASP w Krakowie.
średnich, a następnie w gimnazjach
przedstawicieli lwowskiej ASP, histo-
inspirującej i bogatej w talenty arty-
Kajetana Stafanowicza była prak-
Studiował dwa lata w Monachium,
państwowych. W 1902 roku został
ryków sztuki, pracowników muzeów.
styczne – przewija się przed nami
tycznie zapomniana i niedoceniona,
zaś w latach 1911–1913 – w Paryżu.
mianowany krajowym inspektorem
Wystawę otwierała Łarysa Woźnicka
historia dawnych rodzin lwowskich,
również przez ukraińskich history-
W czasie I wojny światowej wstąpił do
szkolnym i członkiem galicyjskiej
dyrektor Galerii Sztuki. Obecny był
rozsianych po świecie w wyniku II
ków sztuki. Przełom nastąpił w 1986
I Brygady Legionów i walczył w I puł-
Rady Szkolnej Krajowej. Od 1895
znany lwowski mecenas sztuki, or-
wojny światowej.
roku, gdy dr Jurij Biriułow umieścił
ku Ułanów Legionowych, a od roku
roku był członkiem dyrekcji Towarzy-
miański działacz społeczny i przed-
Organizacja wystawy połączyła
kilka obrazów Kajetana Stafanowi-
1918 – w I Pułku Szwoleżerów. Od-
stwa Przyjaciół Sztuk Pięknych we
siębiorca Wardkiez Arzumanian. To
ludzi po obu stronach granicy: Pola-
cza na wystawie lwowskiej sece-
znaczał się brawurą, bohaterstwem
Lwowie. Szczytem jego kariery za-
on finansował konserwację wystawio-
ków, Ukraińców, Ormian i Rosjan.
Wieszak z Łucka
Pod koniec września zaobserwowano w Łucku ciekawe zjawisko – po miście spa-
cerował wieszak. Organizatorzy niecodziennego festiwalu teatralnego „Мандрівний
вішак” właśnie wieszak uznali za atrybut tradycyjnego teatru stacjonarnego. To od
szatni i powieszenia płaszcza na haczyku rozpoczyna się typowa wizyta w teatrze.
świętowania urodzin teatru, niż za-
cerkwi św. Jana. Sztukę współcze-
ELŻBIETA ZIELIŃSKA
infekowanie sztuką teatralną całego
snego amerykańskiego dramatur-
Łuccy miłośnicy teatru ekspe-
miasta. Na zaproszenie Harmideru
ga, której akcja dzieje się na no-
rymentalnego wyrzucili wieszak na
odpowiedziało osiem zespołów te-
wojorskiej stacji metra odegrano w
ulicę i wypchnęli teatr poza jego
atralnych z Ukrainy, Rosji, Gruzji,
mrocznej postindustrialnej scenerii
tradycyjne ramy. W ciągu trzech dni
Niemiec i Białorusi. Środowisko
niewykończonego centrum handlo-
odbyło się w przestrzeni miejskiej
Harmideru wykazało się ogromnym
wego. W scenę teatralną zamieniły
kie przedstawienia był bezpłatny.
uwolnionego od schematów czy
Łucka kilkanaście przedstawień
samozaparciem, energią i uporem,
się także wnętrza nocnych klubów,
Format festiwalu spotkał się z en-
konwencji, a nad Łuckiem unosił się
teatralnych. Organizatorzy zadbali
w realizacji projektu, który zdaniem
internat szkoły średniej czy hala
tuzjastycznym przyjęciem zwłasz-
duch staruszka Shakespeara, który
o to, by każde z miejsc, w których
Rusłany Poryckiej – szefowej teatru,
sportowa (nota bene, znajdująca się
cza wśród młodych mieszkańców
już dawno napisał, że cały „Świat
zagościł teatr wędrujący było nie-
nie ma odpowiednika w skali Ukra-
w dawnym budynku synagogi).
Łucka, choć w kolejce do kolejnych
jest teatrem, aktorami ludzie, którzy
banalne i nawiązywało do fabuły
iny. Udało im się znaleźć sponso-
Festiwal odbył się w związku z
teatrów­nie­teatrów ustawiały się
kolejno wchodzą i znikają”. Dobrze
danej sztuki. Antygona w wykonaniu
rów, oraz uzyskać wsparcie Łuckiej
dziesięcioleciem działalności łuckie-
także rodziny z małymi dziećmi,
by było, gdyby wędrówka teatralne-
rewelacyjnego teatru Żuky (Жуки) z
Rady miejskiej i Stowarzyszenia
go teatru amatorskiego Harmider
osoby w średnim wieku, a nawet
go wieszaka trwała jak najdłużej, bo
Doniecka została wystawiona w pod-
rozwoju turystyki na Wołyniu. Warto
(ГаРмИдЕр). Chyba nie można
staruszkowie. Wszyscy oni dali
Łuck zasługuje na kolejne odsłony
ziemiach łuckiego zamku, w ruinach
wspomnieć, że wstęp na wszyst-
wyobrazić sobie lepszej formuły
się porwać magii żywego teatru,
tego pomysłowego projektu.