img
27
www.kuriergalicyjski.com * Kurier galicyjski * 29 października–14 listopada 2013 nr 20 (192)
Humor
napisał Leon Boruński, a popularność
piosenek, w tym tak znanych jak
cował z najlepszymi z tekściarzami
noc, oczka zmruż”, wyśpiewany
szybko zyskała piosenka „Tego nie
„Jesienne róże”, „Tango Milonga”
Konradem Tomem i Ludwikiem Star-
przez Szczepka i Tońka oraz prze-
wolno brać do ręki!” Wkrótce nagra-
czy „Całuję twoją dłoń, madame”.
skim oraz z kompozytorami Jerzym
piękny sentymentalny slow­fox „Nic
żydowski
na została w osławionej wytwórni
W głośnym filmie Juliusza Gardana
Petersburskim, Henrykiem Warsem.
o tobie nie wiem”, zaśpiewany przez
płytowej „Syrena Records” – jednej z
„Czy Lucyna to dziewczyna” Euge-
Wkrótce Ordonka w „Wielkiej Rewii”
Zbigniewa Rakowieckiego i Andrzeja
najstarszych na świecie przez same-
niusz Bodo i Jadwiga Smosarska
wylansowała wspomniany przebój
Boguckiego. Był to jeden z ostatnich
Chełmianin spytał chełmianina:
go Kazimierza Krukowskiego „Lop-
zaśpiewali piosenkę Warsa­Schlech-
„Trudno”, a „Małe Qui Pro Quo” slow-
filmów polskich mających premierę w
­ Co byś zrobił, gdybyś znalazł w
ka”. Prawdopodobnie w tym czasie
tera „O Key” (slowfox) – najbardziej
fox „Tak mi wstyd” [lecz zakochałem
1939 r. (5 kwietnia). Następne plano-
sam szabas sakiewkę z pieniędzmi?
Mundek – jak powszechnie mówiono
„warsowską” ze wszystkich piosenek
się]. Dla kabaretu napisał jakże ak-
wano na jesień 1939 r. Oczekiwał film
­ Gwałtu! Przecież dzisiaj nie jest
do Schlechtera – być może za spra-
wielkiego kompozytora, bo stałym
tualną i dziś piosenkę o kryzysie go-
Krawicza wg scenariusza Schlechte-
szabas! Gdzie leży ta sakiewka?!
wą Hemara nawiązał współpracę z
elementem tekstu uczyniono owo
spodarczym – „A wszystkiemu winien
ra i Starskiego „Ja tu rządzę” (wy-
***
wspomnianym, legendarnym teatrem
powtarzane –zbyt często – przez
kryzys, / Stary zatwardziały kryzys. /
świetlono go dopiero w grudniu 1941
Z Chełma do Włodawy udaje się
Qui Pro Quo i uczestniczył w powsta-
Warsa „O.K.”.
I łudzisz się, że może jutro minie już,
r.). Finalizowano pracę nad trzecim
na jarmark „omnibus” żydowski – fur-
waniu repertuaru w ostatnich dwóch
Do muzyki Warsa Mundek na-
/ I myślisz wciąż, a nuż? A może? /A
filmem lwowskim Waszyńskiego,
manka wypełniona po brzegi pasaże-
sezonach (teatr działał od 1919 do
pisał m.in. piosenki: „Co bez miłości
tymczasem coraz gorzej”.
Schlechtera i Warsa – „Serce batia-
1931 r.).
wart jest świat”, „To nie ty”, „Nie ma
Największą sławę „piosenkotwór-
ra”, którego klisze prawdopodobnie
rami. Ostatnia gramoli się na wehikuł
30 kwietnia 1931 r. w lwowskim
piękniejszego nic od miłości”, „Czy
cy” przyniosła jednak dziesiąta muza.
spłonęły. Pozostała tylko piosenka
zażywna straganiarka, a stanąwszy
Colosseum odbyła się premiera
tutaj mieszka panna Agnieszka?”,
W ciągu owych siedmiu lat Schlechter
tytułowa.
na czyimś bucie pyta:
pierwszej autorskiej rewii Mundka
„Najlepiej w głowie mieć szum”, oraz,
uczestniczył w powstawaniu ponad
Siedem pracowitych i pięknych
­ Komuż to ja stanęłam na no-
Schlechtera – „Co słychać w eleganc-
do pierwszego lwowskiego filmu du-
dwudziestu filmów. Dla dziesięciu
lat minęło tak szybko...
dze?
kim świecie?”, która inaugurowała
etu Schlechter­Waszyński pt. „Bę-
tworzył lub współtworzył scenariusze,
*
Na to chełmski mełamed odpo-
działalność – współtworzonego m.in.
dzie lepiej” z 1936 r., „Nie wiem co
w szesnastu śpiewano jego piosenki,
We wrześniu 1939 r. Mundek z
wiada rzeczowo:
z młodszym o trzy lata kompozytorem
się ze mną stało” i piosenkę z mora-
dla kilku napisał dialogi, a w jednym
rodziną opuścił Warszawę i wrócił
­ Jeśli to noga w niebieskiej skar-
Alfredem Schützem (potem autorem
łem „My dwaj obacwaj”: „Popamiętaj
– wspomnianym na początku – filmie
do Lwowa. Po zajęciu miasta przez
petce – w takim razie to moja noga...
muzyki do „Czerwonych maków pod
ty sy, Tońku! / – Powidz, Szczepciu,
Marty Flanz zagrał rolę owego autora
Sowietów i wprowadzeniu sowiec-
***
Monte Cassino”) – teatrzyku żydow-
powidz co ? – To si Tobi przyda / Bo
rewii, który upomina się o możliwość
kiej administracji wprowadzono tzw.
Chełmski mełamed Zajnwel na-
skiej młodzieży akademickiej „Złoty
pamiętaj, ży ni bida, / Ali piniundz to
ukłonienia się publiczności.
paszportyzację – czyli nadanie oby-
leżał do nieprzejednanych wrogów
Pieprzyk”. Popularność w całej Pol-
watelstwa Związku Sowieckiego.
Napoleona. Toteż gdy w 1812 roku
sce, szczególnie wśród żołnierzy,
Schlechter jako Polak i obywatel
wkroczyły do miasteczka oddziały
zyskała piosenka z tejże rewii pt. „Żoł-
Polski odmówił przyjęcia paszportu.
francuskie, chederowy polityk wy-
nierska brać”, którą nagrały w Warsza-
Incydent ten skutkował tym, że mimo
szedł im naprzeciw z dwoma pusty-
wie zespoły lwowskich rewelersów, w
iż pracował Lwowskim Państwowym
mi wiadrami. Za nim biegła zdysza-
tym Chór Eryana. W kolejne miesiące
Teatrze Miniatury, nie opuszczał mia-
na żona Dwojra i zawodziła:
Schlechter pisał dla „Złotego Pieprzy-
sta. Nie związał się trwalej z Hen-
­ Ach, ty głupcze, ty jołopie prze-
ka” teksty, reżyserował, a w wysta-
rykiem Warsem, który utworzył we
klęty! Kiedy dwóch cesarzy się bije,
wianej w listopadzie 1931 r. rewii pt.
Lwowie zespół teatralny Tea Jazz, z
po co ty wtrącasz się do ich spraw?!
„Trzeba sobie radzić” współtworzył
którym podróżował po ZSRR. Dla-
***
muzykę i zagrał jako aktor. Uczestni-
czego pozostał we Lwowie? Prze-
Chełmianin Jechiel chce wyje-
czył w licznych przedsięwzięciach ar-
cież większość artystów wyjechała, a
tystycznych Lwowa. Pojawiał się też
potem wyszła z „nieludzkiej ziemi” z
chać z Polski, lecz nie wie dokąd.
w lwowskiej prasie oraz w nadzwy-
wojskiem gen. Władysława Andersa.
Udaje się zatem do Warszawy, do
czaj prężnie rozwijającym się Polskim
Wkrótce po zajęciu Lwowa przez
żydowskiego biura emigracyjnego
Radio Lwów, z którym współpracował
Niemców utworzono getto. Znalazł
„Hias”. Zasiadłszy przy biurku infor-
od chwili powstania rozgłośni w 1930
się w nim Schlechter z rodziną, z
matora, rozważa różne możliwości.
r. Wspólnie z Ludwikiem Starskim i
żoną i małym synkiem. Nie przyjął
Wreszcie zniecierpliwiony urzędnik
Zespół teatru „Cyrulik Warszawski” w redakcji IKC. Ema-
Wacławem Radulskim napisał sce-
propozycji „aryjskich” przyjaciół do-
radzi niezdecydowanemu petentowi:
nuel Schlechter (na zdjęciu w okularach) w otoczeniu Fry-
nariusz na rewię sylwestrową 1932
starczenia fałszywych „ausweisów”.
­ Tam w kącie jest stolik z globu-
deryka Jarossy ego (stoi na stole), Stefanii Górskiej (5. od
r., wystawianą w lwowskim Tatrze
Dzielił los narodu, z którego się wy-
sem. Proszę podejść i wybrać sobie
prawej), Zofii Terne (4. od prawej), Jadwigi Andrzejewskiej
Wielkim. Uczestniczył jeszcze w kil-
wodził. Nadal zajmował się działal-
jakiś kraj.
(w sukni w groszki), Ireny Kwiatkowskiej (6. od prawej), Le-
ku przedsięwzięciach lwowskich, po
nością artystyczną. Nie zaprzestał
Chełmianin pochyla się nad stoli-
ona Boruńskiego (1. od prawej), Jana Pawłowskiego, Bro-
czym – około połowy roku – zapew-
jej także we lwowskim obozie kon-
kiem, długo rozmyśla, a potem zwra-
nisława Gimpla
ne już z małżonką opuścił Lwów. Za-
centracyjnym tzw. obozie janowskim,
ca się do urzędnika:
mieszkał w Warszawie, w której już
Pierwszym filmem z udziałem
niszczeńsci! O!” W głośnym filmie
do którego trafił prawdopodobnie w
­ Żaden z tych krajów mi nie od-
1933 r. zaczął nagrywać dla „Ode-
Mundka była komedia w reżyserii
Mieczysława Krawicza z 1936 r. pt.
1942 r. Więzień tego obozu, któremu
powiada. Może mi pan pokaże jakiś
onu” i „Columbii” (był w niej kierow-
Mieczysława Krawicza pt. „Każde-
„Jadzia” śpiewano piosenki Schlech-
– jako jednemu z nielicznych uda-
inny globus!
nikiem literackim) płyty z własnymi
mu wolno kochać” – z tytułowym
tera do muzyki Alfreda Schera.
ło się uciec, Szymon Wiesenthal
***
piosenkami oraz ze spolszczonymi
przebojem Schlechtera do muzyki
18 lutego 1937 r., na Festiwalu
wspominał: „SS­Untersturmführer
Pisarz żydowski poślubił pannę
tradycyjnymi piosenkami żydowski-
Zygmunta Karasińskiego i Szymona
Filmowym podczas Targów Wschod-
Richard Rokita, kiedyś skrzypek
z Chełma. Pewnego dnia, udając się
mi. Nagrywał pod „litewsko­polskim”
Kataszka. W następnym roku na
nich we Lwowie, miała miejsce
w jednej ze śląskich kawiarni, miał
na zebranie, pozostawił na biurku plik
pseudonimem Olgierd Lech. Do wie-
ekrany kin wszedł obraz najpopu-
premiera jednego z najlepszych
bzika na punkcie „swojej” orkiestry.
zapisanych arkuszy. Gdy wrócił do
lu sam sobie akompaniował. Najbar-
larniejszego i najbardziej płodnego
filmów komediowych okresu II RP
On, który codziennie z czystej żądzy
domu i przekroczył próg gabinetu, po-
dziej znane to: „Żydowskie wesele”,
reżysera międzywojnia Michała Wa-
– „Piętro wyżej”, w reżyserii Leona
mordu zabijał kogo popadło, miał tyl-
ciemniało mu w oczach: biurko było
„Kołysankę matki”, chyba najpopular-
szyńskiego pt. „Parada rezerwistów”,
Trystana, według scenariusza trzech
ko jedną ambicję: swoją orkiestrę!”
niejsza ballada „Srulek” oraz oparta
do którego scenariusz przygotowali
autorów: Schlechtera, Ludwika Star-
i w dalszej części: „Pewnego dnia
dokładnie uprzątnięte, ani śladu jakie-
na motywach tradycyjno­biblijnych…
wspólnie Schlechter oraz skryty pod
skiego oraz Eugeniusza Bodo, który
Rokita przyprowadził kompozytora
gokolwiek rękopisu. Tknięty najgor-
pseudonimem Szer­Szeń adwokat
objął też kierownictwo artystyczne
piosenek kabaretowych nazwiskiem
szym przeczuciem, pyta połowicę:
Jan Lesman, potem znakomity twór-
oraz zagrał główną rolę. Sale kinowe
Zygmunt Schlechter [błędnie zapa-
Siedem dobrych lat
­ Powiedz, moja droga, jakie pa-
W tej spolonizowanej piosence
ca literatury dziecięcej – Jan Brze-
przez dwa miesiące pękały w szwach,
miętał imię – A.R.] i rozkazał mu, by
piery wrzuciłaś do ognia?
żydowskiej nagranej dla „Odeonu”
chwa. Wspólnie napisali też piosenkę
a piosenki ze słowami Schlechtera
napisał żałobne tango. Ilekroć później
­ Czy uważasz mnie za tak bez-
w 1933 r. Schlechter śpiewał: „Po-
„Barbara” do muzyki Władysława Da-
i muzyką Warsa, zaśpiewane w fil-
je grano, temu sadyście i okrutnikowi
rozumną, że zniszczyłabym czyste
zwólcie, że przed wami się pożalę /
niłowskiego (twórcy Chóru Dana),
mie przez Bodo, stały się przebojami
wilgotniały oczy” (Sz. Wiesenthal,
arkusze? Znajdziesz je w szufla-
Na moje biedne życie, na mój świat.
która stała się szybko popularna.
wszechczasów – „Umówiłem się z nią
Słonecznik. Opowieść i komentarze,
dzie. Spaliłam tylko zapisane!
/ Choć mówią, że nasz Pan Bóg
Przeboje przyniosły kolejne fil-
na dziewiątą” (tango), „Sexappeal”
przekł. M. Kurkowska, K. Sendecka,
***
zwykle daje / Każdemu jego siedem
my Waszyńskiego, m.in.: „Co mój
(foxtrot) oraz nieco mniej dziś znana
Warszawa 2000, s. 22). Tango owo
Bogacz chełmski poleca służą-
dobrych lat. / I czekam na tę dobrą
mąż robi w nocy” (1934), w którym
„Dzisiaj ta, jutro ta (mta)” (fox marsz).
grała orkiestra obozowa utworzona
cemu:
chwilę stale, / Że do mnie szczęście
wyśpiewano m.in. foxtrota „Gdybym
W 1938 r. Schlechter uczestniczył
przez Rokitę spośród więźniów KL
­ Masz tu list i trzydzieści kopie-
też uśmiechnie się, / Lecz moich
ja miał cztery nogi”, oraz ogromnie
w tworzeniu filmów „Królowa przed-
Janowska – Lemberg. Może tajem-
jek. List wrzuć do skrzynki poczto-
siedmiu lat nie widać wcale / – Czy to
popularne do dziś tango „Odrobinę
mieścia” (reż. E. Bodo); „Szczęśliwa
nica długiego przetrwania Mundka
wej, ale kup najpierw znaczek i przy-
możliwe, żeby Bóg zapomniał mnie?
szczęścia w miłości” [O czym marzy
trzynastka” (reż. Marian Czauski) – z
Schelchtera w Obozie Janowskim
lep do koperty!
/ Gdzie jest moich siedem dobrych
dziewczyna, gdy dorastać zaczy-
przebojem „Młodym być i więcej nic”
tkwi w „przychylności” zwyrodnialca
Służący szybko wykonał pole-
lat? / Jak nie siedem – dwa bym przy-
na, kiedy z pączka zmienia się w
(muz. J. Petersbuskiego); „Robert i
i artysty Richarda Rokity?
cenie, wraca do domu i oddaje chle-
jął rad. / By mi życie choć coś dało, /
kwiat] z muzyką J. Petersburskiego;
Bertrand” (reż. M. Krawicz) – m.in.
Jedyna krewna Schlechtera, któ-
bodawcy otrzymane przed chwilą
Żeby w sercu tak nie łkało, / Gdzie
„Czarna perła” – z dwoma przeboja-
z piosenką „Zakochany złodziej”; „Ko-
ra ocalała z Zagłady Eugenia Bre-
monety.
jest moich siedem dobrych lat?”
mi Schlechtera do muzyki Henryka
biety nad przepaścią” (reż. Waszyń-
cher napisała w ankiecie złożonej po
­ Dlaczego nie kupiłeś znaczka?
Owe „siedem dobrych lat”, a wła-
Warsa: „W hawajską noc” oraz „Dla
ski i E. Chaberski); „Serce matki” (reż.
wojnie w ZAiKS­ie, że kuzyn został
­ Czy uważa mnie pan za głup-
ściwie siedem najbardziej twórczych
ciebie chcę być białą”, wykonywane
M. Waszyński) oraz „Strachy” (reż. E.
zamordowany 11 listopada 1943 r.,
ca? Podszedłszy do skrzynki, obej-
lat rozpoczęło się właśnie w 1933 r.
przez odgrywającą tytułową rolę,
Cękalski i K. Szołowski).
w dzień niepodległości Polski – tej,
Wówczas Mundek aktywnie włączył
pochodzącą z Thaiti – Reri. W tym
W ostatnim roku pokoju do kin
o którą walczył w 1920 r., dla której
rzałem się dookoła. Nie było na ulicy
się w życie stołecznej bohemy. Dzia-
czasie Mundek Schlechter stał się
wszedł wspomniany drugi film lwow-
tworzył i z którą identyfikował się do
żywej duszy, więc szybko wrzuciłem
łał w Związku Autorów i Kompozyto-
najważniejszym tekściarzem Warsa,
ski – „Włóczęgi”, w którym oprócz
końca. Alfred Schütz wspominał, że
list... bez znaczka.
rów Scenicznych (ZAiKS), pisał dla
zajmując miejsce Andrzeja Własta
„Tylko we Lwowie” znalazły się inne
był na wskroś polski i nawet nazwi-
Horacy Safrin,
kabaretu oraz dla filmu. Współpra-
– nota bene autora tekstów setek
przeboje Warsa i Mundka: „Dobra-
sko zapisywał jako Szlechter.
Przy sabasowych świecach, 1981