img
21
www.kuriergalicyjski.com * kurier Galicyjski * 15–28 listopada 2013 nr 21 (193)
Za kulisami jubileuszu
Młodzieżowemu (nowy gmach ope-
ry w Wilnie wzniesiono w latach 80.).
Od 1986 r. do czasów obecnych na
Pohulance mieści się Narodowy Ro-
syjski Teatr Dramatyczny Litwy.
W październiku 2013 r. w jednej
Przebrzmiały ostatnie brawa, gratulacje, wręczono nagrody –
z sal Litewskiego Muzeum Teatru,
Muzyki i Kina otwarto okolicznościo-
Polski Teatr Ludowy we Lwowie zakończył obchody jubileuszu
wą wystawę zatytułowaną „Historia
pewnego teatru...” z okazji 100-lecia
55-lecia swej działalności. O działalności teatru, jubileuszu i pla-
pierwszej profesjonalnej sceny Wilna,
przygotowaną z inicjatywy Instytutu
nach artystycznych z reżyserem Teatru Polskiego ZBIGNIEWEM
Polskiego w Wilnie. Prezentuje ona
wiele polskich pamiątek teatralnych.
CHRZANOWSKIM rozmawia KRZYSZTOF SZYMAŃSKI.
Wystawa  przygotowana  została
przez znanego litewskiego teatrolo-
55 lat w historii teatru to
ga Helmutasa Šabasevičiusa, który
dużo czy mało?
nie omieszkał jednak zaznaczyć, że
W lwowskich powojennych wa-
pomimo wzniesienia gmachu przez
runkach ten okres można liczyć po-
Polaków „polski okres Teatru na
dwójnie. W historii Teatru były lata
Pohulance to raptem ćwierćwiecze
(w 1938 r. obchodzono tu 25-lecie),
bardzo nam sprzyjające. Politycznie
ewentualnie 33-lecie, jeżeli okres
modne było popieranie przyjaźni
okupacyjny 1940-1946 uznać za
polsko-radzieckiej i w tym okresie
polski”. Jak wspomniano na portalu
korzystaliśmy najwięcej. Wprawdzie
Wilnoteka, przed paru laty podobny
nie mogliśmy wyjeżdżać za granicę,
jubileusz uczcili tu Rosjanie (Rosyj-
ale wtedy gościliśmy na wielu sce-
ski Teatr Dramatyczny Litwy), którzy
nach teatrów radzieckich – Moskwa,
wiodą swoją historię od 1946 r., ale
Leningrad. Potem nastąpiły lata 80.,
dopiero w 1986 r. przejęli „Pohulan-
lata Solidarności. Wtedy Polska sta-
kę”. Natomiast przez ponad cztery
ła się zarzewiem wszelakiego buntu
dekady (1946-1986) gmach ten był
przeciwko systemowi komunistycz-
kolebką współczesnego teatru litew-
nemu i zagrożeniem dla swych są-
skiego. W ten sposób z dzieła życia
siadów. Były to lata „chude”, które
Hipolita Korwina-Milewskiego skorzy-
były bardzo dramatyczne dla losów
stali zarówno Osterwa i Zelwerowicz,
teatru i dla mnie osobiście również.
jak i Nekrošius czy Vaitkus.
Obecne lata też nie są łatwe, bo
Wystawę od 29 października
przeżywamy kryzys ekonomiczny.
do 15 grudnia można obejrzeć w
Zbigniew Chrzanowski
Odbija się to najbardziej na kultu-
zabytkowych wnętrzach Teatru na
I tu kolejny zbieg okoliczności: w
roku. W Teatrze Miniatur grał również
gdzie Andrzej Seweryn gra Rejenta.
rze, która jest finansowana bardziej
Pohulance. Otwarciu wystawy to-
Szczecinie zagrałem rolę Gajewa w
mój wujek Stanisław Chrzanowski.
Wtedy narodził mi się pomysł, aby
niż skromnie. Naturalnie przekłada
warzyszyło wykonanie przebojów z
„Wiśniowym sadzie” w przedstawie-
Dyrektorem teatru był Sylwester Czo-
we fragmencie tego przedstawienia,
się to na stan Domu Nauczyciela, w
repertuaru Hanki Ordonówny w wy-
niu zrealizowanym przez mego ko-
snowski – osoba wszechstronnie wy-
które planowałem na nasz jubileusz
którym się znajdujemy.
konaniu Agnieszki Rawdo i Henryka
legę ze szkoły teatralnej w Moskwie
kształcona: i muzycznie, i artystycz-
zagrał Andrzej Seweryn. Sam grałem
Mimo tego wszystkiego teatr jest
Sokołowskiego z Polskiego Studia
Aleksandra Wilkina. Nie było to
nie. Zgromadził on niewielką grupę
Teatralnego w Wilnie przy akompa-
tę rolę i chciałem przypomnieć pu-
najstarszym polskim zespołem arty-
niamencie Alicji Tryk (fortepian).
przedstawienie o którym marzyłem,
aktorów i wystawiali takie krótkie ske-
bliczności lwowskiej ten spektakl. A
stycznym na Ukrainie. Przez wiele
Jubileuszowe obchody 100-lecia
ale każdy reżyser ma swoją wizję.
cze, scenki, miniatury w przedwojen-
tu nadarzyła się taka okazja. Najtrud-
lat pełniliśmy funkcję placówki, gdzie
teatru przygotował także Rosyjski
Na szczęście udało mi się zre-
nym Towarzystwie Nauczycielstwa
niejsze było dopasowanie naszego
można było przyjść, porozmawiać po
Teatr Dramatyczny. Złożyły się na nie
alizować „Kartotekę”, która stała się
Polskiego przy ul. Lenartowicza (ob.
jubileuszu i kalendarza dyrektora Se-
polsku, gdzie przyjeżdżali dziennika-
spektakle zespołów rosyjskiego, pol-
swego rodzaju wizytówką teatru.
Dudajewa). Była tam niewielka salka
weryna. Jedyna data, która odpowia-
rze, dyplomaci. Wiele zawdzięczamy
skiego i litewskiego. Na rozpoczęcie
Wcześnie była to „Zemsta” w reali-
na parterze. Pamiętam, że byłem na
dała wszystkim to było 30 październi-
pani Wandzie Michalewskiej, konsul
obchodów na scenie Teatru na Pohu-
zacji Walerego Bortiakowa. Jeszcze
kilku ich przedstawieniach z rodzica-
ka. Przyleciał na dwa dni do Lwowa –
generalnej z Kijowa w latach 1957–
lance wystawiona została „Zemsta”
wcześniej „Wesele”. „Kartoteka” to
mi. Była zima, na sali siedziało się w
na nasz spektakl i na uroczystości w
1965, która była częstym gościem
Aleksandra Fredry w wykonaniu Te-
jest spektakl, gdzie mam możliwość
płaszczach. Ich pożegnalny występ
szkole im. Marii Magdaleny i odleciał
w Teatrze. Dzięki niej otrzymaliśmy
atru Polskiego z Warszawy. Podczas
zaprezentować cały zespół teatru.
odbył się na scenie Teatru Skarbka.
do Warszawy. W czasie przygotowa-
komplet kostiumów do komedii Jó-
kolejnych dni widzowie mieli okazję
Z tym spektaklem byliśmy w War-
Była to uroczystość, w której udział
nia naszego spektaklu dał wspania-
zefa Korzeniowskiego „Panna mę-
ujrzeć: koncert „Opera na ulicy Ba-
szawie na scenie kameralnej Te-
wzięli zarówno aktorzy Teatru Minia-
łą szkołę przygotowania się do roli,
żatka”. Kolejny transport kostiumów
sanowicziusa” (teatr obecnie znajduje
atru Polskiego. Nie często użyczają
tur, jak i aktorzy teatrów ukraińskich.
współpracy z partnerami. Właściwie
do „Wesela”, dotarł do nas przez
się na tej właśnie ulicy) z zespołu Li-
swojej sceny na gościnne występy.
Był to bardzo wzruszający wieczór.
spektakl był przygotowany w garde-
ambasadę Polski w Moskwie. Z tym
tewskiego Narodowego Teatru Opery
Myśmy dostąpili tego zaszczytu i to
Pamiętam go, bo miałem wręczyć
robie i jedynie można pozazdrościć
łączy się taki zabawny fakt. Nikt nie
i Baletu, spektakl „Akademia śmie-
w roku jubileuszowym Teatru Pol-
tam komuś kwiaty i byłem bardzo
współpracy z takim aktorem. Byłem
wiedział w jaki sposób można to
chu” litewskiego teatru młodzieżowe-
skiego – jego 100-lecia.
stremowany jak wypadnę.
bardzo szczęśliwy, że udało się do-
nam przekazać. Radzieckie teatry,
go, litewsko-rosyjski spektakl „Omut”
prowadzić tego występu. Andrzej
nawet te najbardziej renomowane,
Skąd wziął się pomysł
Jakie przedstawienia były
zagrany przez zespół Narodowego
Seweryn też był świadomy tego, że
nie dostawały żadnych przesyłek
zaproszenia Andrzeja Sewe-
w planach i dlaczego nie
Dramatycznego Teatru Litwy, a tak-
występuje na historycznej scenie.
zza granicy. Ówczesny dyrektor wo-
ryna na jubileusz teatru do
udało się ich zrealizować?
że „Jolkę u Iwanowych”– satyryczną
Planując obchody roku fredrow-
jewódzkiego wydziału kultury Jaro-
Lwowa?
Jakie ma pan najbliższe
groteskę Aleksandra Wwiedienskie-
Podczas obchodów 100-lecia Te-
skiego i przygotowując mało znaną
sław Witoszyński, był do nas bardzo
go w wykonaniu zespołu Rosyjskie-
plany?
atru Polskiego w Warszawie zapro-
komedię „Ciotunia”, która właściwie
go Teatru Dramatycznego Litwy.
Najbliższą naszą premierą po-
przyjaźnie nastawiony i gdy rozpako-
Oprócz tego 26 października na
ponowałem dyrektorowi Sewerynowi
jest takim przedstawieniem benefiso-
winno być „Na pełnym morzu” Sła-
wał skrzynie, to w pierwszej natrafił
scenie Teatru na Pohulance po 100
nasz zespół na występ gościnny w
wym dla jednej aktorki. Przygotowy-
womira Mrożka. Już w latach 60 re-
na kostiumy zjaw i duchów – takie
latach wystawiony został spektakl
ramach ich jubileuszu. Andrzej Se-
wałem go z myślą o jubileuszu Luby
alizowałem ten spektakl. A to obecne
kolorowe szmaty i łachmany. Więc
„Lilije” Ludwika Hieronima Morstina
weryn przystał na to. Jeszcze wcze-
Lewak. Chciałem przygotować też
przedstawienie chcę zrobić trochę
przekazał nam tę przesyłkę bez opła-
na podstawie Adama Mickiewicza
śniej gościliśmy na dużej scenie Te-
przedstawienie „Pana Jowialskiego”.
w innej konwencji, innym zestawie.
ty żadnego cła. A były to kostiumy
(premierą tej sztuki teatr rozpoczął
atru w ramach „Salonu poezji”. Jest
Niestety nie widziałem pełnej obsady
Złożyło się tak, że Sławomir Mrożek
scenograf Anny Rachel, dla teatru
swoją działalność w 1913 r.) w wyko-
to cykl spotkań z publicznością, które
aktorskiej tego przedstawienia.
zmarł i tym spektaklem chciałbym
Żeromskiego w Kielcach.
naniu Polskiego Teatru w Wilnie. Na-
odbywają się co niedzielę o godzinie
Jedną z takich niezrealizowa-
oddać mu hołd. Nie opuszcza mnie
Z Anną Rachel spotkałem się
leży dodać, że na scenie Teatru na
12:00. Prezentowaliśmy tam poezję
nych pozycji był również „Wiśniowy
jednak pomysł realizacji „Pana Jo-
później, gdy już pracowałem w
Pohulance nie raz występował także
lwowską. Nasz występ w „Salonie”,
sad” Czechowa. Już mieliśmy z Wa-
wialskiego”. Jest to bardzo gorzka,
Szczecinie i opowiedziałem jej tę
zespół Polskiego Teatru Ludowego
jak zauważył pan dyrektor, zebrał
lerym Bortiakowem przygotowaną
ale mądra komedia.
historię. Tam wspólnie przygotowa-
ze Lwowa w ramach „Wileńskich
szczególną publiczność, która bywa
koncepcję spektaklu, on przygotował
Poza tym w najbliższych planach
liśmy „Szkołę żon” Moliera.
Spotkań Sceny Polskiej”, co też bę-
tam rzadko. Atmosfera była taka ser-
scenografię. Zamierzaliśmy, tak jak
teatru jest wyjazd da Wilna z komedią
W swej karierze miał pan
dzie miało miejsce i w tym roku.
deczna, ciepła. Na pewno dużą rolę
w „Śnie nocy letniej”, wykorzystać
„Dwóch panów B” Mariana Hemara.
wiele takich zbiegów oko-
Jak wspomniano w „Kurierze
zagrało tu magiczne słowo „Lwów”.
do gry aktorskiej również salę wido-
Grać będziemy na historycznej sce-
liczności?
Wileńskim” – obecny dyrektor te-
Z tym samym programem poetyckim
wiskową. Był to koniec lat 70. Miały
nie Teatru na Pohulance. Nota bene
W Szczecinie spotkałem również
atru Jonas Vaitkus „przyznaje, że
wystąpiliśmy później dzięki poparciu
wejść dwie duże pozycje repertuaro-
tak się składa, że niedawno to właśnie
aktorkę i reżysera Bogusławę Czo-
najlepszym prezentem na setną
Anny Dymnej w Krakowie w Teatrze
we: „Kartoteka” Różewicza i właśnie
Andrzej Seweryn z zespołem Teatru
snowską. Po wojnie była aktorką Te-
rocznicę Pohulanki, byłaby decyzja
Słowackiego. Moje kolejne spotkanie
„Wiśniowy sad” Czechowa. Niestety
Polskiego z Warszawy przedstawili
atru Miniatur we Lwowie, praktycznie
o rozpoczęciu remontu. Plany reno-
z Polskim było na premierze „Zemsty”
wydarzenia 1981 roku przekreśliły te
na tej scenie wileńskiej publiczności
ostatniej grupy aktorskiej, która repa-
wacji budynku już od dawna leżą w
w reżyserii Andrzeja Jasińskiego,
plany.
„Zemstę” Aleksandra Fredry.
triowała się ze Lwowa bodaj w 1945
Ministerstwie Kultury Litwy”.