img
13
www.kuriergalicyjski.com * kurier galicyjski * 20 grudnia 2013–16 stycznia 2014 nr 23–24 (195–196)
SZOPkI kRAkOWSkIE
W niedzielę 8 grudnia, w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krako-
wie ogłoszono wyniki 71. Konkursu Szopek Krakowskich. Za najładniej-
szą szopkę dużą została uznana szopka leszka Zarzyckiego.
Szopki zaczęły tracić swój tradycyjny
ANDRZEJ PIETRUSZKA
wygląd. Na taki stan rzeczy niewąt-
tekst i zdjęcia
pliwie wpłynął kryzys gospodarczy
Do grodu Kraka wielkimi kroka-
końca lat dwudziestych XX wieku.
mi zbliżają się święta Bożego Naro-
Dzisiaj tradycja jest wciąż żywa
dzenia. Niepowtarzalną świąteczną
i ma wielu wielbicieli. Z czego są ro-
atmosferę nadaje temu miastu m.in.
bione szopki krakowskie? Szkielet
tradycja przedstawiania szopek kra-
szopek jest wykonywany z drewna
kowskich, które są jedyne w swoim
lub sklejki (dykty). Wieże i mniejsze
rodzaju, bowiem odwołują się do
elementy szopki są robione z tektury,
lokalnej tradycji Krakowa. Charakte-
czyli najgrubszego materiału papier-
ryzują się one bogatymi ozdobami,
niczego. Te dwa elementy wyklejane
a swoim wyglądem nawiązują do
są na zewnątrz barwną folią alumi-
zabytków miasta, przedstawiając w
niową – staniolem. Ornamenty wy-
wyjątkowy sposób sceny z narodzin
konywane są z wałeczków staniolu,
Jezusa Chrystusa. Szopki krakow-
które są różnobarwne. Witraże szop-
skie to dzieło sztuki rękodzielniczej.
ki wcześniej były z papieru wykleja-
Przede wszystkim są to miniatury
nego barwnym celofanem, a w latach
stacie z krakowskich szopek można
krakowskich kościołów, w których
pięćdziesiątych zaczęto stosować
podzielić na kilka grup. Pierwsza
są ulokowane postacie z Betlejem.
szklane malowane szybki, zaś dzisiaj
grupa przedstawia tradycyjne po-
Szopki z Krakowa wywodziły się ze
są wykorzystywane przeźroczyste
stacie: święta rodzina, trzej królowie,
statycznych szopek świątecznych
tworzywa sztuczne. W latach sześć-
anioły, pasterze i ich zwierzęta (woły,
i jasełek, które były wystawiane w
dziesiątych zaczęto wykorzystywać
osły, baranki), często towarzyszy im
kościołach w okresie świąt Bożego
elektryfikację w szopkach, a obecnie
śmierć, diabeł, anioł oraz Herod z
Narodzenia. Były to stajenki betle-
wykorzystywana jest mechanizacja
żołnierzami. Druga grupa to posta-
jemskie pokazywane na tle skali-
szopek, co urozmaica ich wygląd.
cie należące do grup kolędniczych:
stego krajobrazu. Umieszczano w
Wieże szopek krakowskich są naj-
maszkary zwierzęce (turoń, koza),
nich figurki małego Jezuska, Maryi,
częściej strzeliste, co jest to charakte-
kozak, dziadek proszalny, czarow-
Józefa, pastuszków, a także owiec,
rystyczne dla gotyku, ale spotykamy
nica, przedstawiciele wędrownych
osłów, wołów oraz figurki innych
też renesansowe arkady i barokowe
zawodów (np. kataryniarze), „obcy”
zwierząt. Na Trzech Króli wstawia-
kopuły. Na iglicach wież bocznych
(Cyganie, Żydzi). Trzecia grupa – po-
no do szopek postacie monarchów.
są przeważnie flagi biało-czerwone
stacie w strojach regionalnych: kra-
Najstarsze figurki jasełkowe pocho-
lub krakowskie biało-niebieskie, a na
kowiacy oraz górale. Czwarta grupa
dzą z XIV wieku, zachowały się w
wieży środkowej jest umieszczany
– bohaterowie krakowskich legend:
klasztorze klarysek, który znajduje
orzełek. Okna szopek mogą być za-
smok wawelski czy hejnalista z wie-
się przy kościele św. Andrzeja.
równo gotyckie, jak i barokowe. Część
ży mariackiej. Piąta grupa – postacie
Wiek XIX był przełomowym dla
dolna szopki nawiązuje do fortyfikacji
historyczne: Jan Długosz, Jan Paweł
szopek krakowskich, ponieważ wte-
miejskich Krakowa. W samym środku
rodzaj, to małe szopki, bez teatrzy-
stawienia, podczas których zamiast
II, Józef Piłsudski. Szósta grupa –
dy ukształtowały się cechy, różniące
szopki jest przedstawiony żłóbek z Je-
ku, przeznaczone do ustawienia pod
sceny wykorzystywano specjalnie
politycy: Aleksander Kwaśniewski,
je od tych, które były wykonywane
zusem i świętą rodziną. W dolnej par-
choinkę. Drugi rodzaj – to duże szop-
wykonaną szopkę na wzór tej, którą
Lech Wałęsa, Jarosław Kaczyński
w innych miejscowościach. Na tę
tii szopki tuż przy fortyfikacji umiesz-
ki, dochodzące czasami nawet do
wykonał M. Ezenekier. Pomogło to
czy Donald Tusk.
czane są postacie diabła czy anioła.
trzech metrów wysokości, odgrywano
odrodzić tradycję szopkarską Krako-
Co roku w pierwszy czwartek
Często spotykane są inne motywy
w nich przenośne lalkowe widowiska,
wa. W przedmieściach Krakowa, jak
grudnia tuż przy pomniku Adama
szopek krakowskich: wieża kościoła
do których pisano specjalnie teksty i
i w samym mieście, znów zaczęto
Mickiewicza na Rynku Głównym
Mariackiego i kopuła kaplicy Zygmun-
muzykę.
chodzić z szopką po kolędzie. Po-
odbywa się konkurs szopkarski.
towskiej na Wawelu, wieża ratuszowa
Najbardziej popularnym szopka-
nowne zainteresowanie trwało je-
Tradycja ta została zapoczątkowa-
i różne krakowskie kościoły.
rzem krakowskim był Michał Ezene-
dynie sześć lat. Poziom wykonywa-
na w 1937 roku z inicjatywy Jerze-
Figurki do szopki wyrabiane są
kier (murarz i kaflarz z Krowodrzy),
nych prac obniżył się, co zmniejszyło
go Dobrzyckiego, który był wielkim
z drewna lub z drutu oraz tkanin. Po-
był wykonawcą najdoskonalszej ar-
zainteresowanie tą dziedziną sztuki.
miłośnikiem szopek krakowskich.
chitektonicznie formy szopki. Jego
Konkurs trwa do dnia dzisiejszego.
szopka jest do dziś naśladowana
Od 1946 roku organizacją konkursu
przez wielu twórców współczesnych
zajmuje się Muzeum Historyczne
szopek. O szopce tej nieraz można
Miasta Krakowa.
usłyszeć, że jest to „szopka matka”,
5 grudnia, w dniu konkursu szop-
że względu na jej kunszt. M. Ezene-
karze ustawiali swoje dzieła przy
odmienność wpłynęła zabytkowa
kier wraz ze swoim zespołem kolęd-
pomniku Adama Mickiewicza. Po
architektura miasta, a głównie ko-
niczym, w którym był również jego
hejnale mariackim o godz. 12:00
ścioły. Różnorodność, która przeja-
syn Leon, nosił swe szopki po kolę-
korowód twórców przeszedł wokół
wiała się w krakowskich budynkach
dzie w latach 1864–1914. Właśnie
Rynku przed scenę, gdzie odbyła
sakralnych była przejawem wielu
w 1914 roku kończy się tzw. złoty
się prezentacja szopek.
inspiracji twórczych artystów. W Kra-
okres szopki krakowskiej. W czasie
W tym roku wystawa konkursowa
kowie wykształcił się indywidualny
I wojny światowej władze austriackie
szopek krakowskich na Rynku Głów-
rodzaj szopki, która jest smukła, wie-
zabroniły kolędowania z szopkami.
nym jak zwykle była piękna, bajecz-
lopoziomowa, wieżowa i zrobiona
Tradycja nieco zanikła, a jej wierni
nie kolorowa, zachwycała różnorod-
z lekkich i nietrwałych materiałów.
kontynuatorzy albo wyjechali za gra-
nością i bogactwem. Każdą szopkę
Twórcami szopek byli cieśle, mu-
nicę, albo poumierali. Powrót do tra-
artyści-szopkarze stworzyli z precy-
rarze oraz pracownicy budowlani,
dycji nastąpił w dwudziestoleciu mię-
zją, fantazją i pomysłowością. Ich
wywodzący się przede wszystkim z
dzywojennym, podjęto wtedy próby
fantazja nie ma granic. Jest to jedna
podkrakowskich okolic: Zwierzyńca,
wskrzeszenia tradycji szopkarskiej,
z niezwykłych tradycji polskich, którą
Krowodrzy, Czarnej Wsi, Grzegórzek
lecz nie było to łatwym zadaniem.
należy kultywować i przekazywać na-
oraz Ludwinowa. Była to również
Konkurencję stwarzało kino oraz
stępnym pokoleniom.
znakomita okazja zarobku, ponieważ
nowe formy rozrywki. W 1923 roku
prace budowlane były zawieszone w
z inicjatywy Ludwika Strojka, dyrek-
Wystawę pokonkursową można
okresie jesienno-zimowym. Tworzyli
tora Archiwum Akt Dawnych miasta
oglądać do 23 lutego 2014 roku.
oni dwa rodzaje szopek. Pierwszy
Krakowa, zaczęto odgrywać przed-