img
26
Okruchy historii
20 grudnia 2013–16 stycznia 2014 nr 23–24 (195–196) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Pamiętając o Lwowie
„Zdaliśmy właśnie maturę i świat leżał u naszych stóp. Byliśmy najmądrzejsi pod słońcem, a tak przynajmniej wówczas nam
– młodym durniom – się zdawało. Młodość szumiała w nas i wrzała jak ukrop. Życie objawiało się jasne, młode i możliwe,
wszystko leżało w zasięgu dłoni, nigdy nie byliśmy szczęśliwsi i głupsi” – pisał w odległej Australii u schyłku lat 60. XX wieku
polski pisarz Andrzej Chciuk (1920 Drohobycz – 1978 Melbourne) wspominając Drohobycz i Lwów sprzed II wojny świato-
wej – miasta Wielkiego Księstwa Bałaku.
go starcia o Lwów i Galicję Wschod-
to, że mitu nie należy traktować jako
TADEUSZ FIlAR
nią. Wskazał na to, że w sensie
fikcji, a tak jak zdefiniował go polski
potencjału tak demograficznego jak
antropolog Bronisław Malinowski –
Dziedzictwo kulturowe jest tym,
i kulturowego Polacy we Lwowie –
jako rodzaj opowieści, narracji, w
co pozostawili nam ci, którzy byli
stolicy całej Galicji, przeważali tak
ramach, której dane pokolenie prze-
przed nami. Możemy to dziedzictwo
nad Żydami jak i nad Ukraińcami,
kazuje następnemu najistotniejsze
odrzucić lub uznać za swoje i pielę-
z których znaczna część nazywała
wartości i treści, które są nieustannie
gnować pamięć o nim, rozwijać po-
siebie samych mianem Rusinów.
regenerowane i pozwalają trwać da-
przez działanie i kulturę języka, dopi-
„Tutaj należy podkreślić, a czynię to
nym społecznościom, podtrzymywać
sując do niego nowe rozdziały, które
jako historyk zajmujący się dziejami
ich tożsamość, w wymiarze czaso-
staną się dziedzictwem tych, którzy
relacji polsko-ukraińskich, że Franci-
wym dłuższym niż życie jednego
przyjdą po nas.
szek Bujak profesor historii Uniwer-
pokolenia.
W Krakowie zakończył się wła-
sytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu
Integralną częścią krakowskiego
śnie cykl spotkań „W drodze ku Nie-
Warszawskiego i Uniwersytetu Jana
Festiwalu Kultury Pamięci i jego do-
podległości Lwów 1918” w ramach
Przemawia Andrzej A. Zięba
Kazimierza we Lwowie w wydanym
pełnieniem był „Śpiewnik Lwowski” w
Festiwalu Kultury Pamięci. Został
kierowana przez Juliana Romańczu-
w 1908 r. we Lwowie I tomie „Galicji”
„Chimerze” i prelekcja dr. Pawła Na-
zorganizowany przy współpracy Bi-
ców Lwowa, w ramach polsko-
ka, przedstawiła projekt utworzenia
z jednej strony wskazywał, że elitom
leżniaka – „Cmentarze Obrońców
blioteki Jagiellońskiej, „Chimery”, In-
ukraińskich walk o to miasto, starał
ukraińskiego kraju koronnego z Gali-
społecznym galicyjskich Rusinów
Lwowa” w ramach Krakowskiego
stytutu Pamięci Narodowej, Fundacji
się wskazać na przyczyny tego,
cji Wschodniej, Bukowiny i Rusi Pod-
co prawda brakowało jeszcze sporo
Klubu Wtorkowego. Całość przed-
Ocalenia Kultury Kresowej „Chawi-
dlaczego po wkroczeniu do Lwowa
karpackiej. W sierpniu 1918 r. z po-
atutów, by osiągnąć możliwość stwo-
sięwzięcia skłonić może do refleksji,
ra”, Komisji Wschodnioeuropejskiej
wojsk polskich doszło do zamieszek
mysłu tego zrezygnowano, stawiając
rzenia czegoś więcej w szerszym
że w ramach kultury pamięci trzeba
Polskiej Akademii Umiejętności (PAU),
i rabunków sklepów żydowskich w
na tworzenie struktur niepodległego
wymiarze politycznym, ale z drugiej
zaakceptować istnienie wielu czę-
Krakowskiego Klubu Wtorkowego,
tych częściach Lwowa, w których
ukraińskiego państwa ze stolicą we
zauważał, że dynamika rozwoju
sto sprzecznych ze sobą opowieści,
Ogólnopolskiego Okręgu Żołnierzy
ludność ta przeważała, co później
Lwowie.
ukraińskiego ruchu narodowego była
które wynikają z głęboko ludzkiej
Armii Krajowej Obszaru Lwowskiego
zostało określone mianem pogromu
Paweł Należniak w swoim wy-
potężna. I dlatego – jak radził, trzeba
potrzeby szukania zrozumienia wła-
im. Orląt Lwowskich, Towarzystwa Mi-
lwowskiego. Wskazał m.in. na to, że
stąpieniu uzasadnił dlaczego Polacy
się z Rusinami porozumieć”.
snej przeszłości i tej indywidualnej, i
łośników Lwowa i Kresów Południo-
strona polska już sam fakt próby po-
mogą zawdzięczać przynależność
Już w 1890 r. miała miejsce tzw.
tej zbiorowej. Opowieści, świadectw
wo-Wschodnich i Stanicy Kresowej.
zostania w neutralności w konflikcie
Lwowa do Polski w okresie do 1939
ugoda polsko-ruska, którą Namiest-
kulturowych o Lwowie, tych utrwalo-
W 95. rocznicę polsko-ukraiń-
polsko-ukraińskim ze strony miej-
nych, na co zwrócił uwagę Tomasz
skich walk o Lwów, które rozpoczęły
scowych Żydów uznała za sprzyja-
Kuba Kozłowski, są setki tysięcy. Po-
się po proklamowaniu 1 listopada
nie Ukraińcom, chociaż, jak podkre-
1918 r. powstania Zachodnio-Ukra-
wstają nowe. Każdy kto kocha, to, co
ślił, polskie władze Lwowa uczyniły
ińskiej Republiki Ludowej (ZURL) ze
kocha, tworzy swą własną opowieść
wszystko co możliwe, by zamieszki
stolicą we Lwowie, począwszy od 17
o przedmiocie/podmiocie swojej mi-
te szybko opanować.
listopada w Krakowie zorganizowano
łości. Pewnie też dzięki temu może
Wątek ten powrócił również w
kolejno koncert „Orlątko”, projekcje
żyć i tworzyć nowe, oryginalne dzieła,
prezentacji Tomasza Kuby Kozłow-
filmowe objęte cyklem tematycznym
ważne dla niego i dla innych. Lwów to
skiego, znakomicie zilustrowanej
Kino Stanicy Kresowej: „Abp. Józef
rodzinne miasto m.in. poety Zbignie-
oryginalnymi materiałami ikonogra-
Bilczewski”, reż. Krzysztof Żurowski
wa Herberta i polskiego kompozytora
ficznymi. Znaczące w tej prezentacji
i pianisty żydowskiego pochodzenia
(20 XI), „Droga do…”, reż. Bogusław
były pytania, które jako zachętę do
Alfreda Longina Schütza, który nocą
Dąbrowa-Kostka (21 XI), „Cienie”, te-
przemyśleń jej autor starał się zadać:
z 17/18 maja 1944 r., na kilka go-
goż samego autorstwa (25 XI), „Tam
dlaczego w tak polskim mieście, o
dzin przed decydującym szturmem
gdzie lwowskie śpią orlęta” (27 XI) –
tak wielkiej skali kulturowej i demo-
żołnierzy gen. Władysława Andersa,
reportaż filmowy powstały przy okazji
graficznej przewagi, strona polska
skomponował melodię „Czerwonych
otwarcia Cmentarza Orląt Lwowskich
dopuściła do tego co stało się 1 listo-
maków na Monte Cassino”.
w czerwcu 2005 r..
pada 1918 r. i czy w tym kontekście
Lwów to miasto tych, którzy
22 listopada, w 95. rocznicę
nie można było ograniczyć skali da-
mieszkają w nim teraz, tych, którzy
wkroczenia do Lwowa polskich od-
niny krwi Orląt Lwowskich. Za jedną
kiedykolwiek czuli się z nim związa-
działów wojskowych, w Bazylice
z przyczyn tego, że stało się inaczej,
Tomasz Kuba Kozłowski
ni i tych, którzy do niego z różnych
Mariackiej odbyła się msza za Or-
uznał skłócenie pomiędzy różnymi
powodów na krócej lub dłużej przy-
lęta Lwowskie, a dzień później w
r. lwowskim dzieciom i młodzieży –
nik Galicji Kazimierz Badeni zawarł
polskimi kręgami decyzyjnymi, które
bywają. To także i moje miasto, tak z
siedzibie PAU przy ul. Sławkowskiej
Orlętom Lwowskim i lwowskim ko-
z narodowcami ukraińskimi, kiero-
wiedziały dużo o planach ukraiń-
powodów rodzinnych, osobistych jak
miała miejsce debata Lwów 1918,
bietom, ofierze ich krwi, walczącym
wanymi przez Juliana Romańczuka.
skich, ale zabrakło im woli współpra-
i zawodowych. We wrześniu 2009 r.
zorganizowana przez Stanicę Kre-
o miasto w ramach oddziałów ochot-
Później młodsze pokolenie ukraiń-
cy, by do realizacji tych planów nie
spotkałem się w moim Lwowie z „do-
sową i Komisję Wschodnioeuropej-
niczych, zanim 22 listopada 1918 r.
skich działaczy narodowych porozu-
dopuścić.
tknięciem” istnienia przeczucia „mitu”,
ską PAU. Jej uczestnicy wysłuchali
wkroczyły tam polskie regularne od-
mienie to zerwało. Doszło wtedy – w
Referaty, a zwłaszcza prezen-
wnikającego w głębsze wymiary rze-
referatów: „Geneza wojny o Lwów”
działy wojskowe. Wskazywał też na
I. dekadzie XX w. do zaostrzenia re-
tacja Tomasza Kuby Kozłowskiego,
czywistości, słuchając na dawnym
prof. nadzw. Czesława Partacza z
szereg paradoksów tych dni, kiedy to
lacji polsko-ukraińskich. W I. połowie
wywołały dość żywą reakcję ze stro-
Bernardyńskim placu
autorskiej
Politechniki Koszalińskiej, „Losy lud-
z jednej strony trwały polsko-ukraiń-
1914 r. w efekcie polsko-ukraińskich
ny słuchaczy. Pytano m. in. o to czy
pieśni miejscowego ulicznego bar-
ności cywilnej Lwowa w czasie woj-
skie walki, przy znaczącej przewadze
negocjacji, prowadzonych z udzia-
zasadne jest używanie w kontekście
da – Mykoły Traczuka: „Ty szedewr
ny polsko-ukraińskiej 1918–1919”
strony ukraińskiej, a z drugiej strony
łem arcybiskupa Andrzeja Szeptyc-
polskiej obrony Lwowa określenia
Bożyj”/„Tyś skarbem Bożym” (słowa
dr. Pawła Należniaka z Instytutu Pa-
działały teatry, kawiarnie i trwały ne-
kiego, ustalono, że ulegnie zmianie
„mit” – jako synonimu czegoś nie-
ukraińskie w transkrypcji, wolny prze-
mięci Narodowej, „Trzeci element:
gocjacje pomiędzy Polakami i Ukraiń-
ordynacja do sejmu galicyjskiego,
prawdziwego, bajkowego. Piszący te
kład cytowanego fragmentu własny):
Żydzi w dobie walk polsko-ukraiń-
cami. 16 listopada arcybiskupi Lwo-
w duchu korzystnym dla Ukraińców,
słowa zwrócił w tej dyskusji uwagę na
skich o Lwów 1918–1919” dr. hab.
wa: obrządku łacińskiego – Józef
oraz że we Lwowie powstanie ukra-
Ty poluby mene ja brat
Pokochaj mnie – jestem bratem
Andrzej A. Zięby z Uniwersytetu Ja-
Bilczewski i greckokatolickiego – An-
iński uniwersytet państwowy. Tych
Prosty meni krasa sestryce
Przebacz mi siostro urodziwa
giellońskiego i zapoznali się z pre-
drzej Szeptycki, wystosowali wspólny
ustaleń nie udało się już zrealizować
W tobi je wicznyj Bożyj ład
W tobie jest wieczny Boży ład
zentacją multimedialną: „Listopado-
list do polityków polskich i ukraińskich
wskutek wybuchu I. wojny światowej.
Powir meni moja sestryce
Zaufaj mi o siostro miła
we rozrachunki. Wokół mitu obrony
o wzajemne ustępstwa i zaprzestanie
Po stronie Austro-Węgier walczyły
Lwowa”, przedstawioną przez To-
przelewu krwi, co doprowadziło obie
w niej polskie formacje wojskowe
Tobi spiwaju u switanku
Tobie zaśpiewam o poranku
masza Kubę Kozłowskiego z Domu
strony do zawieszenia broni, trwają-
– Legiony Józefa Piłsudskiego i od-
Na perehodi w wicznyj Lwiw
W pasażu do wiecznego Lwowa
Spotkań z Historią w Warszawie.
cego w praktyce do 21 listopada.
działy ukraińskie – ukraińscy Strzelcy
Wsi bidy tut składy na hanku
I swe niedole składam na ganku
Czesław Partacz ukazał szerszy
Andrzej A. Zięba w referacie
Siczowi. W 1916 r. ukraińska repre-
Tebe załyszyw hnit i hniw
Swój gniew i ból powierzę tobie
kontekst konfliktu polsko-ukraińskie-
o sytuacji żydowskich mieszkań-
zentacja parlamentarna w Wiedniu,