img
28
Nasz przewodnik
20 grudnia 2013–16 stycznia 2014 nr 23–24 (195–196) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Z huculskiej skrzyni
Huculszczyzna, to jeden z najbardziej malowniczych regionów góralskich. Teren
ten nie posiada sztywno wyznaczonych granic, ale jest podzielony na trzy części:
halicką, bukowińską i zakarpacką (wszystkie w obrębie współczesnej Ukrainy),
zamieszkuje go około 280 – 300 tysięcy ludzi.
były wypalane. Bardzo często dana
MAGDAlENA BACZYŃSKA
wieś specjalizowała się w wyrobie
Nie ma spójnej teorii na temat
konkretnego przedmiotu na przykład
pochodzenia etnicznego Hucułów.
gminy powiatu kołomyjskiego słynęły
Część badaczy uważa ich za potom-
z wyrobu łyżek. Robiono je z drewna
ków Daków lub koczowniczych ple-
jaworowego lub bukowego. Wyroby
mion przybyłych z Wyżyny Irańskiej.
z drewna były ozdabiane przez miej-
I choć nie dysponujemy pewnymi
scowych snycerzy przede wszystkim
informacjami na temat najdawniej-
techniką ryzowania. Zdobnictwo mia-
szego osadnictwa na tych terenach,
ło charakter geometryczny. Bardzo
badacze przyjmują teorię co do
popularne było też rzeźbienie. W
późniejszych osiedleń, która mówi,
ten sposób ozdabiano przedmioty
że zasiedlanie dzisiejszej Huculsz-
codziennego użytku – misy, łyżki,
czyzny przebiegało tak jak w innych
naczynia niezbędne do wytwarzania
częściach Karpat. Osiedlali tu swoich
serów, czy przechowywania napo-
poddanych właściciele pobliskich
jów. Rzeźbiono na kilka sposobów,
dóbr ziemskich czyli w czasach Rusi
między innymi nożykiem. Wtedy w
Halickiej bojarzy, a później ruska
rowki wcierano odrobinę węgla dla
szlachta. Następnie tereny te trafiły
podkreślenia linii. Dzięki zastosowa-
w ręce Polski. Zasiedlanie Karpat
niu tokarni i dłuta zaczęto uzyskiwać
kontynuowali między innymi Ko-
linie wypukłe. Żłobiono także otwory
niecpolscy, Potoccy, Ossolińscy. Na
cyrklem, do których wciskano korali-
miejsce do życia wybierali te tereny
ki. Stosowano także metodę intarsji,
także zbiegli chłopi oraz pasterze
czyli wykładanie drzewem barwnym
wołoscy, którzy przybywali z południa
lub barwionym. Bogatą dekoracją
od XIII do XVIII wieku. Nie do końca
rzeźbiarską odznaczały się także
wyjaśnioną sprawą jest także gene-
meble: skrzynie, kołyski, stoły. Wraz z
za słowa „Hucuł”. Wiązano je między
napływem turystów zaczęły pojawiać
innymi z połowieckim „koczuł” czyli
się niehuculskie przedmioty, zdobio-
pastuch, rumuńskim „hot”- rozbójnik.
ne huculskimi wzorami i techniką (na
Huculi wraz z Łemkami i Bojkami na-
przykład kieliszki, kałamarze). Mimo,
leżą do górali ruskich.
że były wytwarzane z myślą o zarob-
ku można je zaliczyć do wyrobów
w Hucułach Słowian. W związku z
jako ludzi silnych, zdrowych, atrak-
Hucułowie do dziś zachowali
rękodzielniczych, ponieważ były one
„chodyły Hucuły z hory
tym żywym stało się przekonanie,
cyjnych fizycznie, ale zaczęto także
swoją odrębność, większość z nich
wykonywane przez pojedynczych
na dołynu”
Nie da się też dokładnie ustalić
że odnaleziono krainę niezmienioną
dostrzegać wady na przykład zaco-
nadal zajmuje się hodowlą zwierząt,
wytwórców, którzy nie byli w stanie
kiedy tereny te stały się atrakcyjne
przez czas i wydarzenia historycz-
fanie, alkoholizm, niskie morale.
gospodarką leśną, rzemiosłem arty-
wytwarzać na skalę przemysłową.
dla przyjezdnych oraz kiedy zaczęto
ne. Takie postrzeganie Huculszczy-
Wraz z pojawieniem się publi-
stycznym. W czasie jarmarków lub
Huculi doprowadzili do perfekcji
badać te tereny, gromadzić informa-
zny i jej mieszkańców było zgodne z
kacji na temat Huculszczyzny nasilił
uroczystości religijnych ubierają tra-
mosiężnictwo. Miejscowi rzemieśl-
cje na temat sposobu życia Hucułów,
romantycznym postrzeganiem ludu,
się ruch turystyczny. Karpaty stały
dycyjne stroje, są wierni tradycyjnym
nicy zajmowali się wyrobem biżute-
wyrobów rękodzielniczych. Przypusz-
który miał być nosicielem określo-
się modne wśród artystów i poetów.
rytuałom, instrumentom. Współcze-
rii, ozdób do lasek, toreb, guzików.
cza się, że uwagę czytelników na te
nych wartości moralnych oraz miał
Dla malarzy związanych ze Lwo-
śni mieszkańcy Karpat Wschodnich
Zdobili broń, różnego rodzaju klam-
tereny ściągnął w 1815 roku Stani-
wem góry te były tym, czym dla kra-
z całą pieczołowitością pielęgnują
ry, noże. Prócz mosiądzu używali
sław Staszic publikując pracę „O zie-
kowskich artystów Podhale. Artyści
swój wielopokoleniowy dorobek kul-
argentanu czyli stopu miedzi, niklu i
miorództwie Karpatów i innych gór i
odkrywali bogactwo sztuki ludowej
turowy.
cynku. Na szczególną uwagę zasłu-
równin Polski”. Pewnym natomiast
– tkactwo, haft, garncarstwo. Góry
guje biżuteria. Na początku XX stu-
jest, że odkrywanie Huculszczyzny
przestały być miejscem dla „wy-
lecia Huculi nosili na szyjach ciężkie
Niepowtarzalne rękodzieło
było związane z działalnością roman-
branych”. Przyjezdnych urzekał nie
mosiężne, a czasem nawet srebrne
huculskie
tyków. Pierwsza połowa XIX wieku
tylko krajobraz, ale także zwyczaje
Miejscem szczególnie mocno
krzyże na grubych łańcuchach. Ko-
upłynęła pod znakiem rozważań
związane z wypasem owiec, stroje
związanym z wyrobem rękodzieła
biety nosiły kolczyki oraz przeróżne
Herdera, który twierdził, że „lud bę-
ludowe, wyroby rękodzielnicze czy
jest Kosów, w którym odbywają się
korale i naszyjniki. Najokazalsza
dąc najautentyczniejszą i najbardziej
oryginalna zabudowa wiosek. Nie
największe targi na Huculszczyźnie.
ozdobą była tak zwana „zgarda”,
nietkniętą częścią narodu winien być
bez znaczenia było także powoła-
Są one pretekstem do spotkania i wy-
czyli naszyjnik z mosiężnych monet
prawdziwym wyrazicielem duszy na-
nie w 1874 roku Czarnohorskiego
miany doświadczeń, umiejętności
lub krzyży nawlekanych na drut lub
rodowej”. Uważał też, że nie należy
Oddziału Towarzystwa Tatrzańskie-
wśród twórców ludowych. Skutkiem
przymocowywanych do metalowych
ślepo naśladować osiągnięć anty-
go w Kołomyi. Pełne umasowienie
tych spotkań jest rozwój rzemiosła
taśm. Na palce wkładano metalowe
ku, natomiast trzeba zwrócić się do
przyjazdów na te tereny nastąpiło
artystycznego, czy sztuki użytkowej.
pierścienie. Biżuteria taka była bar-
źródeł, do tego co przechowuje lud,
na początku XX wieku, a szczyt
Kultura huculska może pochwalić się
dzo ciężka, bywało, że świąteczny
do jego folkloru . Podejście Herdera
popularności przypadł na okres mię-
rozwiniętym rękodziełem związanym
zestaw ozdób ważył nawet kilkana-
Hucułka
mobilizowało romantyków do pozna-
dzywojenny. W 1933 roku powstało
ze snycerką, mosiężnictwem, tkac-
ście kilogramów. Huculi słynęli także
przechowywać z swoich pieśniach
wania ludu, jego tradycji, wyrobów
Towarzystwo Przyjaciół Huculszczy-
twem, hafciarstwem, garncarstwem
z przepięknych, bogato zdobionych
i podaniach ludowych bardzo odle-
kultury materialnej oraz duchowej.
zny, którego członkowie zajmowali
i pisankarstwem. Sami także wytwa-
krzyży mosiężnych stawianych na
głą przeszłość, która interesowała
W oczach romantyków Huculsz-
się propagowaniem tych terenów
rzali bogato zdobione kożuchy.
rozstajach dróg.
przedstawicieli romantyzmu.
czyzna była jedynym w swoim rodza-
między innymi poprzez organizację
Na bardzo wysokim pozio-
Jeszcze do niedawna jednymi
Wbrew opiniom romantyków,
ju terenem, na którym ludzie żyją w
rajdów narciarskich. Odbywały się
mie stały wyroby z drewna. Janina
z najpopularniejszych wyrobów rę-
postęp cywilizacyjny nie omijał Hu-
pełnej harmonii z przyrodą, gdzie
wystawy poświęcone Huculszczyź-
Orynżyna powoływała się na dane,
kodzielniczych na Huculszczyźnie
culszczyzny, powstawały tu huty
możliwe jest obcowanie z niebem -
nie, prezentowano na nich ręko-
według których „na Huculszczyźnie
były wyroby ceramiczne. Rozwój
żelaza, szkła, zbudowano linie ko-
mieszkaniem bóstw. Równie idyllicz-
dzieło, a także otwierano regionalne
60% mężczyzn, zdolnych do pracy
ceramiki przypadł na początek wie-
lejowe, odkryto złoża ropy naftowej.
nie przedstawiano samych Hucułów.
muzea. Kuty, Worochta, Kosów były
fizycznej, umie obchodzić się z ob-
ku XIX, a głównymi ośrodkami były
Część górali porzuciło pasterstwo
Podkreślano ich umiłowanie wolno-
miejscowościami typowo letniskowy-
róbką drewna (…) istnieje typ Hu-
Kuty, Kosów, Kołomyja. Mieszkańcy
na rzecz pracy najemnej. Zmienił
ści, radość życia i beztroskę. Hucuł
mi, gdzie można było nabyć wyroby
cułów uniwersalnych, którzy umieją
tych terenów dysponowali złożami
się też sposób postrzegania Hucu-
stał się symbolem wolnego człowie-
Hucułów takie jak lniane haftowane
wszystko: budować, ściągać drzewo,
wysokiej jakości gliny garncarskiej
łów, w opisach nadal ich określano
ka, ponadto romantycy dostrzegli
ręczniki czy pisanki wielkanocne.
rzeźbić (…)”. Wyroby drewniane
i białego piasku krzemionkowego, co