img
42
Okruchy historii
20 grudnia 2013–16 stycznia 2014 nr 23–24 (195–196) * kurier galicyjski * www.kuriergalicyjski.com
Encyklopedysta sarmacki
W czasie wolnym czytał. Jego biblioteka liczyła 120 tomów. Wykorzystując swoje znajomości
sprowadzał kolejne, interesujące go dzieła: teologiczne, geograficzne, historyczne i przyrodni-
cze. Posiadł ogromną wiedzę, którą zapragnął się podzielić. Po wieloletniej pracy światło dzien-
ne ujrzała pierwsza polska encyklopedia: Nowe Ateny. Jej autorem był Benedykt Chmielowski.
Narodów Manierze, Co Krai Który
błędów logicznych i interpretacyjnych
stawia jedynie katolickiego punktu
tylko 3; co ciekawe, Chmielowski
KATARZYNA łOZA
Ma W Sobie Dziwnych Ciekawości,
oraz islamu (analogicznie), a także
widzenia. Cytuje także szeroko au-
nie wymienia Akademii Lwowskiej,
12 km od Rohatyna, w kierunku
Cały Świat Opisany Z Gruntu W
innych wyznań chrześcijańskich;
torów niechrześcijańskich, przede
którą sam ukończył. Kolegium Je-
Przemyślan, znajduje się skromna
Słów Krótkości. Co Wszystko Stało
objaśnienie pisma hieroglificznego;
wszystkim starożytnych, których ceni
zuickie otrzymało ten tytuł od króla
wieś Łypiwka. Jej obecny wygląd
Się Wielką Pracą Autora Tu Enig-
wyjaśnia, czy istnieje raj na Ziemi,
szczególnie. Szczególnym smutkiem
Jana Kazimierza, ale nie potwierdził
nie zdradza wielkiej przeszłości. Zni-
matice Wyrażonego: Imię Wiosna
feniks, gryf, jednorożec, syreny i sa-
napawa go myśl, że wielcy klasyczni
go sejm), wskazówki gdzie zakła-
kły nie tylko ślady dawnej zabudowy,
Zaczyna Wielkiej Nocy Blisko:
lamandry oraz gdzie podział się pa-
filozofowie nie mogli dostąpić zba-
dać miasta i jak budować kościoły,
ale i historyczna nazwa – Firlejówka.
Głowę W Piwie y Miodzie Zawra-
lec św. Jana Chrzciciela i gwoździe
wienia i zastanawia się, czy jednak
zamki i fortece, pałace i dwory szla-
Miejscowość zawdzięczała ją swoim
ca Nazwisko. To Iest Przez Xiędza
z Krzyża św.
rzeczywiście nie jest to możliwe?
checkie;
dawnym właścicielom, Firlejom, któ-
Benedykta Chmielowskiego Dzieka-
„Teraz się forumuie Kwestya, z
„PLATO że może być zbawiony
Autor nie tylko opisywał otacza-
rzy podnieśli ją do rangi miasteczka.
na Rohatyńskiego, Firleiowskiego,
kąd tak wiele GOŹDZI tych? Odpo-
z tej niektórzy inferunt (wnioskują)
jący świat, ale także rozprawiał się z
Tylko stary, XVI-wieczny kościół św.
Podkamienieckiego Pasterza”.
wiada Baroniusz Kardynał, że tak
Historii. Pisze Boetius żyjący około
wieloma mitami:
Stanisława, po wojnie zamknięty,
„Koń, iaki iest, każdy widzi” – to
ich pan BOG rozmnożył, iak Drze-
Roku 526, że w trunniePLATONA
„Niedźwiedzicy imputują (przypi-
sują) niektorzy Autores, że ta zawsze
a teraz odremontowany i zwrócony
właśnie z tego dzieła pochodzi słyn-
wo Krzyża S. Mogł kilkoro chleba
znaleziona blacha złota z napisem
Płod swoy informem (nieuformowa-
wiernym, mógłby wiele opowiedzieć.
ny cytat. Chmielowski nie zaprzątał
cudem i rybek rozmnożyć, a czemu
takowym: Credo in Filium Dei na-
ny), to iest nie z wyraźnemi człon-
Niestety nie zachowało się cieka-
sobie głowy sprawami niskimi i po-
nie może Drzewa i Goździ? Druga
sciturum de Virgine, passurum pro
we epitafium pochowanego w krypcie
wszechnie znanymi. „O MUCHACH
racya być może, że iedne GOŹDZIE
humano genere, et die tertia resur-
kami na świat wydaie, ale iakąś bryłę
proboszcza: „Ksiądz Benedykt zwan
wiadomych każdemu, nie należy
mięsa, które przez długi czas liżąć,
Chmielowski / grzeszny pasterz firle-
mi tu mówić, iednak wspomnę dla
do natulaney w swemu rodzajowi
jowski / w Podkamieniu był plebanem
erudycyi”. Wolał udzielić miejsca na
przyzwoitey przyprowadza postury.
/ rohatyńskim wraz dziekanem / kary
kartach swej encyklopedii rzeczom
(…) Takowa opinia daleko błądzi od
godzien, a nie kronik / garść dziś pro-
prawdy. Mathiolus, sławny medyk,
mniej popularnym:
chu nie kanonik. / Ten wszech prosi
„CATOPLEBA albo CATOBLE-
w Niedźwiedzicy exentrowaney wi-
was o modły / by go grzechy tam nie
PHON w Afryce nad Nilem zwierz
dział tam, Niedźwiedzięta, wszystkie
bodły. / Zmów Ojcze Nasz Zdrowaś
sie znayuiący, zielem żyiący, truciznę
członki i formę maiące. Tegoż roze-
przy tem / i uczynisz go wiecznie sy-
maiący w sobie, do byka podobny,
znani popierają Myśliwi, przydaiący,
tem”.
tak wzrokiem zabiia, iako y Bazyli-
że tylko ślepo rodzą się Dzieci, y
Ksiądz Benedykt był dobrym pro-
szek. Co czując sympatycznie, przez
niedoskonałą okryte szerścią, tak
boszczem. Swoją funkcję sprawo-
naturalny instynkt, inne Zwierzęta,
dalece, że się gołe być zdaią, ale ze
wał od 1725 r., probostwo otrzymał
ucieczką się salwuią, z daleka złego
wszelką proporcyją”.
jako młody, 25-letni kapłan, wkrótce
omiiaiąc towarzysza. Na co on też
Jedynym tematem, którego
po ukończeniu nauki w kolegium
osobliwey zażywa sztuki, oczy zanu-
Chmielowski nie podejmuje w swojej
jezuitów we Lwowie i seminarium
rza w ziemię, aby wzrokiem swoim
Encyklopedii, jest Bóg. Jako duchow-
duchownego tamże. Wyremontował
fatalnym tak nie odrażał od siebie
ny wie najlepiej, że zrozumienie istoty
kościół, sprowadził organy, moź-
Zwierząt, żeby cale ich w bliskości
są całe, a drugie na kila części po-
recturum (wierzę w Syna Bożego
Boga wymyka się ludzkiemu rozumo-
dzierze, kotły i bębny, wybudował
siebie nie maiąc, in victualibus (w po-
dzielone, y udzielone róznym miey-
poczętego z Dziewicy, umęczonego
wi, a wszelkie próby byłyby jedynie
żywieniu) nie był ukrzywdzony”.
scom. Trzecia, że gdy Zbawicela
za człowieka, na trzeci dzień zmar-
świętokradztwem.
plebanię, urządził ogród, wzorowany
Dymitr Jabłonowski po wydaniu
Świata przybiiano, nie ieden mógł
twychwstałego) jako świadczy Loch-
Chmielowski pisał swoje dzieło w
na parku w należących do Dziedu-
dzieła wysłał do swojego byłego na-
się złamać GÓŹDŹ, y był porzucony,
ner. Anastasius Antiochenus także
okresie rozkwitu kultury sarmackiej, w
szyckich Cucyłowicach, założył dom
uczyciela wierszowany list pochwal-
a inny wzięty cały y mocny, a tamte
pisze, że od Chrystusa do Piekłów
dobie schyłkowego baroku, typowym
dla ubogich. Odpusty parafialne w
ny, ale ciężko powiedzieć z całą
połamane przez wiernych schowane,
zstępującego, z Piekła PLATO wy-
dla tego okresu barwnym, kwiecistym
dniu św. Stanisława słynęły na całą
pewnością, jak zostało ono odebrane
lubo o tym nie masz tradycyi. Czwar-
bawiony. (…) Odpowiadam tedy, że
stylem. Nie miał szczególnego wy-
okolicę, a ich tradycja przetrwała do
przez współczesnych. Można przy-
ta racya, że ow w Adriatyckie morze
albo ta Historia jest Apocrypha albo
kształcenia, dostępu do najnowszych
II wojny światowej. Cieszył się po-
puszczać, że z zainteresowaniem.
wrzucony mógł bydź od Chrześcian
ieżeli prawdziwa, tedy BÓG miłosier-
badań naukowych, ani literatury, a
parciem i przyjaźnią Jabłonowskich,
Chmielowski bowiem objaśniał w
znaleziony y oddany do Kościoła.
ny ex Singulari privilegio (z racji swo-
jednak wykazał się ogromną erudy-
był nauczycielem ich syna Dymitra,
nim naprawdę wiele spraw nurtują-
Piąta racya, że GOŹDZIE inne mogą
jego pierwszeństwa), mając wzgląd
cją, każde hasło jego encyklopedii
Joannie Jabłonowskiej zadedykował
cych ludzkość, a robił to przystępnie
bydź o prawdziwe y rzetelne owe po-
na moralne cnoty tegoż Filozofa, i że
opatrzone jest odnośnikiem do jed-
napisany przez siebie modlitewnik
i barwnym stylem. Czy zastanawia-
cierane i rozdane Prawowiernym, tęż
o BOGU dobrze trzymał i o Duszy
nego lub kilku autorów, którzy dane
„Bieg roku całego”, który, wydany
liście się kiedyś, jaka jest na przy-
moc maiące przy łasce Pana Boga y
nieśmiertelności nie dubitował, ow-
zagadnienie poruszali. Sam ma świa-
we Lwowie w r. 1728, zdobył później
kład odległość do nieba lub piekła?
wierze ludzi”.
szem pisał, rewelował mu przyszłe
domość warunków, w których pisze
ogromną popularność.
Do piekła blisko, 3 h drogi (a nawet
Wszystko to zgodnie z obowią-
na Świat przyjście Messyasza, to
i wynikającej z nich niedoskonałości
W czasie wolnym czytał. Jego
mniej). Do nieba trochę dalej, ale
zującą wówczas wiedzą, ale także
jest CHRYSTUSA i wszystkie o nim
dzieła:
biblioteka liczyła 120 tomów, ale nie
tego się można było spodziewać:
wiarą. Chmielowski, prowincjonalny
credibilia i sprawił w Duszy jego, że
„Choćbym na jaką zasłużył cen-
ograniczał się do tego. Wykorzystu-
„Do centrum Ziemi, gdyby wy-
przecież proboszcz, jest osobą głę-
miał Baptismum Flaminis albo desi-
zurę, powinienem być excusabilis
jąc swoje znajomości sprowadzał ko-
kowana była studnia, y Człek w nię
boko wierzącą, ale wierzącą mądrze,
derii (pragnienie chrztu), jako z słów
(usprawiedliwiony), bo non inter Do-
lejne, interesujące go dzieła, nie tylko
wpadł, toby co minuta uleciał mil Nie-
nie ślepo. Uważa, że wszystko da
wyżej allegowanych wydaje się, a w
ctorum Collegia (nie jestem doktorem
teologiczne, ale dotyczące geografii,
mieckich 5., Włoskich 20. y oparłby
się w sensowny sposób wyjaśnić i
tej suppozycji może być zbawionym.
w kolegium), non in Orbis Capite (nie
historii, historii naturalnej. Posiadł
się na Centrum y dnie za minut 172.
takiego wyjaśnienia szuka nie tylko
Caetera (resztę) zostawuję disputa-
w Stolicy Świata), nie w Alexandryj-
ogromną wiedzę, którą zapragnął się
to iest za godzin 2. y minut 52. W
dla swoich parafian i czytelników, ale
tioni (dysputom) mądrych”.
skiey, Carogrodzkiej, Watykańskiej
podzielić. Po wieloletniej pracy świa-
Centrum Ziemi ex mente (według)
przede wszystkim dla siebie samego.
Encyklopedia zawierała oprócz
siedzę Bibliotece, ale w domu moim,
tło dzienne ujrzała pierwsza polska
Oyców Świętych, iest Piekło, w któ-
W końcu rozdziału znajdziemy
suchych opisów, także wiele rozwa-
w lesie Firlejowskim, jak w beczce
encyklopedia: Nowe Ateny.
rym prędzey dusza stanie, od Diabła
zazwyczaj komentarz dla czytelni-
żań natury filozoficznej, mających
Diogenes, gdzie tak jedwabniczek
Dzieło zostało wydane we Lwo-
niesiona. Gdyby od dziewiątey SFE-
ka-chrześcijanina: dla przykładu,
zastosowanie w codziennym życiu –
dum operor, operior (pracuję w ukry-
wie w l. 1745-46, a jego pełny tytuł
RY z góry ku ziemi prostą linią kto
czy wszystkie wymienione zwierzę-
czy do władz powinno się wybierać
ciu). Samych umarłych, to jest Ksiąg
brzmiał: „Nowe Ateny Albo Akademia
szedł co dnia mil 20 uchodząc, tedy-
ta znajdowały się w Korabiu (Arce)
ludzi młodych czy starych? Czy do-
radziłem się, nie żywych Mędrców”.
Wszelkiey Scyencyi Pełna, Na Różne
by od Stworzenia Świata ieszcze na
Noego? Otóż tak, poza kilkoma wy-
puszczać do władz cudzoziemców?
Mimo to szybko został osądzo-
Tytuły Iak Na Classes Podzielona,
ziemie nie przyszedł do tych czas”.
jątkami, a mianowicie nie znalazł się
„Żołnież powinien być nie delika-
ny przez potomnych – już w dobie
Mądrym Dla Memoryału, Idiotom Dla
Encyklopedia zawiera obszerne
tam: muł, wielbłądo-ryś, kozo-jeleń,
cik, na szystkie niewygody gotowy
oświecenia jego dzieło okrzyknię-
Nauki, Politykom Dla Praktyki, Me-
opisy historii i geografii praktycznie
lisomałpa i inne mieszańce. Dla wy-
a zwyczayny; nie twarzy lecz serca
to pomnikowym dziełem polskiej
lancholikom Dla Rozrywki Erigowa-
wszystkich państw na kuli ziemskiej,
jątkowo dociekliwych Chmielowski
pięknego; Forma Virum neglecta
ciemnoty i zacofania, choć jeśli
na Alias O Bogu, Bożków Mnóstwie,
od Europy poczynając a na Japonii
dodaje, że zwierzęta wodne „gniazda
decet (mężczyznom przystoi wygląd
się przyjrzymy, to właśnie praca
Słów Pięknych Wyborze, Kwestyi
i Chile kończąc, a także opisy bota-
swoje miały po bokach przy ścianach
niedbały). Niech będzie straszydło,
Chmielowskiego zawierała w sobie
Cudnych Wiele, O Sybillów Zbio-
niczne, zoologiczne, historię chrze-
Korabiu”. Robaków także nie było na
prędzey uciecze Nieprzyiaciel”.
wiele ideałów oświecenia – przede
rze, O Zwierzu, Rybach, Ptakach,
ścijaństwa wraz z misjami, mitologię
arce, ponieważ nie stworzył ich Bóg,
Znajdziemy i informacje prak-
wszystkim kult rozumu, doświadcze-
O Matematyce, O Cudach Świata,
egipską, grecką i rzymską, opis ju-
a „zrodziły się ze zgnilizny”.
tyczne – spis wszystkich (!) ów-
nia i zdrowego rozsądku oraz sza-
Ludzi Rządach, Polityce, O Języ-
daizmu wraz z wytknięciem Żydom
Autor encyklopedii jest katoli-
czesnych światowych uczelni (w
cunek dla autorów starożytnych, z
kach I Drzewach, O Żywiołach,
wszystkich popełnianych przez nich
kiem, księdzem; jednak nie przed-
Rzeczpospolitej było ich wówczas
których czerpie pełnymi garściami.
Wierze, Hieroglifikach, Gadkach,